Свържи се с нас

Новини

Защо да събираме разделно отпадъците?

Published

on

На територията на Регионалното депо за отпадъци се намира инсталация за сепариране на смесените битови отпадъци от общините Габрово и Трявна. Там се извършва разделянето на битовите отпадъци, изхвърлени от домакинствата в жълтия контейнер, събрани и транспортирани от камиони на ОП „Благоустрояване“ и община Трявна.

Обработката на отпадъка преминава през няколко етапа: разтоварване, подаване на вибрационен сепаратор, пресяване и отделяне на дребни фракции под 80 mm и магнитно сепариране. Следва ръчно сепариране за сортиране на отпадъка – отпадъците се разделят на фракции от хартия и картон, пластмаси, стъкло и метали, които ще бъдат предавани за рециклиране, последващо пресоване и балиране.

Моите отпадъци! Какво трябва да направя с тях?
Отпадъците са ценен ресурс – тяхното неоплозотворяване ни струва скъпо. Ако всеки знае, какво трябва да прави с отпадъците и положи малко усилия и време, той ще е дал своя принос към опазването на природата. Разделното събиране на отпадъци позволява да бъдат рециклирани лесно и превърнати в ресурси. Така те не отиват в депата, а в рециклиращите предприятия, което спестява много средства, които ние трябва да платим.

Защо да събирам разделно отпадъците?
Като потребители, ние заплащаме продуктова такса, включена в цената на всеки продукт, от който се образува масово разпространен отпадък. Когато купуваме един продукт в супермаркета, електрически или електронен уред или малък комплект батерии, ние заплащаме в цената и разходите за последващо третиране, когато те се превърнат в отпадък. Единственият начин тази стойност да бъде достатъчна е да изхвърлим или върнем отпадъка на определеното за това място. Само така можем да бъдем сигурни, че ние като потребители, но и бизнесът и общината няма да бъдем принудени да правим още и още разходи за отпадъци.

Всички разделно събрани отпадъци преминават през сепарираща инсталация.
Пластмасите например са 7 основни вида и всеки поема към съответното рециклиращо предприятие. Някои от тях са не просто различни, но дори технологично не могат да се рециклират заедно. Затова винаги преминават през допълнително сепариране. Разделянето при източника е гаранцията, че няма да попаднат хранителни отпадъци, които да замърсят рециклируемите опаковки. Именно това, че сме ги отделили и почистили ги прави ценни и използваеми като суровина за рециклиращите предприятия. Вие не избирате повехналите и изгнили плодове и зеленчуци на пазара, нали?

Как да събирам разделно отпадъците в къщи?
Едно семейство консумира 110 л сок, 394 л мляко и около 99 л бутилирана вода на година. Доста голямо количество опаковки! Около 1/3 от общия боклук се състои от опаковъчни материали. Направете си експеримент вкъщи. В отделен плик или торбичка събирайте само хранителните отпадъци, за да ги отделите от опаковките. След седмица ще забележите, колко малка част са те от общото количество.

А празните бутилки или бурканчета от стъкло? Може би и сега голяма част от тях измивате и запазвате, за да използвате отново? Значи вече събирате разделно и още повече – използвате повторно!

Останаха пластмасата, хартията и металните опаковки. Изплаквайте и почиствайте, за да не се замърсяват едни от други. Пластмасата, металните опаковки и хартията изхвърлете в оранжевия контейнер, а – в зеления стъклото. Чисти и незамърсени можете да ги занесете заедно и за секунди да ги сортирате пред контейнера.

Мястото, което заемат
Всяка година, всеки от нас изхвърля около 445 кг органичен боклук, който може да бъде компостиран. Сами ще забележите, колко малко са биоразградимите отпадъци, те са приблизително 1/3 от отпадъците, които се образуват в дома. Всъщност само за тях ви трябва кошче.

Останалите отпадъци, които никак не са малко, но ще се изненадате, колко много пластмасови отпадъци може да съберете в торбата за пазаруване от магазина, смачквайте предварително, за да не изхвърляте цели. Добре почистени могат да стоят дори и в отворен плик, без да доловите, какъвто и да било неприятен мирис. Разделното събиране е само първата стъпка в зеленото ежедневие.

Фактите
Всеки рециклиран тон хартия спасява 17 дръвчета, 1 440 литра нефт, 4 000 кв.ч. енергия и 26 530 л вода. Това представлява 64% спестена енергия, 58% водни спестявания и 27 216 гр. по-малко замърсяване на въздуха.

Всеки месец се изхвърлят стъклени бутилки и буркани, които могат да се рециклират. На една стъклена бутилка са й необходими над 4 000 години, за да се разложи. Стъклото е 100% рециклируемо и може да се използва отново и отново. Енергията, спестена от рециклирането на една стъклена бутилка, е достатъчна на една 100 ватова крушка да работи 4 часа.

Рециклираната пластмаса спестява два пъти повече енергия, отколкото да се изгори в пещ.

Рециклирането на една алуминиева кутийка спестява достатъчно енергия, за да може един телевизор да работи за 3 часа. Алуминиева кутийка изхвърлена навън, ще е все още кутийка след 500 години.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Крими

Инцидент с велосипедист край Яворец

Published

on

Инцидент с велосипедист е станал вчера, 4 септември, на главния път между Габрово и Севлиево, в района на село Яворец. По случая е образувано досъдебно производство.

Сигнал за пътнотранспортното произшествие постъпил в полицията около 10.00 часа. На място било установено, че 26-годишен мъж, движещ се в посока към Севлиево със „Ситроен Джъмпер“, блъснал 50-годишен велосипедист, движейки се в същата посока.

В резултат от удара колоездачът изгубил съзнание.

Пробите за алкохол и наркотици са отрицателни. По случая е образувано досъдебно производство.

Зареди още

Новини

Кръговото пред Централна поща ще е готово до края на годината

Published

on

Кръговото кръстовище при бул. „Васил Априлов“ и ул. „Юрий Венелин“ ще бъде въведено в експлоатация до края на годината, съобщи зам.-кметът на Община Габрово инж. Деян Дончев.

Строителните дейности по проекта напредват. Вече е положен първият пласт асфалт в централния кръг. Предстои окончателното завършване на всички геометричните елементи на кръстовището и полагането на още два пласта асфалт.

Целта на проекта е подобряване на организацията и безопасността на движението в града. С новото кръстовище ще се улеснят основни пътни потоци и ще се намалят предпоставките за пътнотранспортни произшествия.

Община Габрово благодари за търпението и разбирането по време на строителните дейности.

Зареди още

Новини

От 7 септември започва секционен контрол на средната скорост

Published

on

От 00:00 часа на 7 септември започва прилагането на секционен контрол за измерване на средната скорост на движение по определени участъци от републиканската пътна мрежа. Чрез камери в началото и в края на всеки участък ще се отчита времето, за което едно превозно средство изминава разстоянието, и се изчислява средната му скорост.

Ако тя е по-висока от максимално допустимата според Закона за движението по пътищата, ще се регистрира и данните ще се предоставят от Националното тол управление на Министерството на вътрешните работи, което ще налага съответните санкции.

НТУ и МВР работят съвместно за прилагането на ефективен контрол в подкрепа на пътната безопасност. До 7 септември броят на сертифицираните отсечки се очаква да достигне 22.

Списъкът е публикуван на интернет страницата на Националното тол управление, в секция „Въпроси и отговори“. Той съдържа информация за пътя, началната и крайната точка на участъка, както и връзка към карта с точното му местоположение. Данните се актуализират с всяка нова отсечка, преминала задължителната първоначална проверка от Българския институт по метрология.

Национално тол управление има техническа готовност за включване на 126 отсечки от републиканската пътна мрежа с обща дължина около 1 200 км. Очаква се издаване на методическите указания от Министерството на вътрешните работи, след което тези участъци могат поетапно да бъдат включени в реален секционен контрол на средната скорост.

Предвижда се до края на годината целият планиран обхват от 126 отсечки да започне реално да функционира.

До 4 септември отсечките, преминали първоначална проверка са 16 и са следните:
АМ „Тракия“:
Вакарел – Ихтиман; Ихтиман – Вакарел;
Цалапица – Радиново; Радиново – Цалапица;
АМ „Струма“:
Сандански – Дамяница; Дамяница – Сандански;
Северна скоростна тангента: Илиянци – Чепинци; Чепинци – Илиянци;
I-1: Слатино – Кочериново; Кочериново – Слатино;
I-2: Струйно – Шумен; Шумен – Струйно;
I-3: Долни Дъбник – Телиш; Телиш – Долни Дъбник;
I-4: Български извор – Сопот; Сопот – Български извор.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица