Свържи се с нас

Култура

„Карл Кандулков – архитектът и ръководител на съвременно Габрово“

Посвещава се на 100 години от рождението му и на 160 години от обявяването на Габрово за град

Published

on

Представете си Габрово без Дом на културата, Дом на хумора и сатирата, без сградата на Общината, без обновеното здание на читалище „Априлов-Палаузов”, без монументалната украса на мостовете, без входовете на града от Севлиево и вр. Шипка, без най-впечатляващите градоустройствени решения. Представете си Габрово без паметниците на Цанко Дюстабанов, Тотю Иванов, Капитан дядо Никола, даскал Цвятко Самарджиев, Ран Босилек, Емануил Манолов и т.н…без. Тази година, на 16 юни се навършват 100 години от рождението на инициатора, твореца, организатор в реализацията на всичко това, човекът, с когото Габрово основателно се гордее – архитект Карл Кандулков.

Архитект Карл Кандулков

Ето как описва голяма част от живота си самия арх. Карл Кандулков в своя автобиография: „Роден съм в гр. Севлиево на 16 юни 1920 г. Майка ми беше домакиня, а баща ми, по професия – шивач…. основното си образование завърших в родния си град. През 1934 г. постъпих в Строителния техникум „Цар Борис”, сега „Христо Ботев”, който завърших в 1939 г. веднага постъпих на работа, като строителен техник при арх. Петко Цвятков, арх. Данко Митов и арх. Петър Марковски. Работих обекти от най-различно естество – жилищни сгради, общински домове, хали, кланици, училища, гари и много други. През време на военната си служба в ШЗО през 1941-1942 г. бях изпратен в гр. Сливен по изграждане на Военната болница. В 1942 г. заминах за град Дрезден, Германия, където следвах Архитектура. След победата на 9 септември 1944 г. немците не ме пуснаха да се върна в Родината и заедно с 19 другари бях арестуван за антифашистка дейност от ГЕСТАПО и след тежки изпитания, изпратен в лагерите Радеберг, след това в Бухенвалд. Едва доживях до освобождението на 11 април 1945 г. След 5 месечно лекуване, заминах за гр. Дрезден, където възстанових следването си и завърших архитектура през юни 1946 г. Върнах се в Родината през септември 1946 г. Постъпих на работа в строителна кооперация „Новострой”. Тук проектирах много жилищни и обществени сгради и ги строяхме: Профсъюзен дом „Георги Димитров”, банята в Панчaрево, културния дом и селсъвета в Горубляне, театър ВИТИЗ и др. През 1949 г. преминах на работа в проектантска организация на Централния съюз на профсъюзите. Проектирах почивни домове – на Ц.С. на профсъюзите във Велинград, Габрово – местността „Люляците”, Пещера….културен дом на профсъюзите в Габрово, жилищни сгради в Габрово, Сливен, Плевен, детски домове, пионерски лагери, търговски, изложбени и мн. други сгради…..През 1954 г. се обединихме със Здравпроект. Тук проектирах поликлиника, балнеосанаториум, болници – в Ботевград, Варна, Поморие, Плевен и др. През 1957 г. бях назначен за началник на архитектурен отдел в Здравпроект.

След административните реформи в страната, през 1959 г. бях изпратен в Габрово, като председател на Изпълнителния комитет на Градски народен съвет, на която длъжност бях до април 1966 г. …” . за втори път арх. Кандулков е начело на изпълнителния комитет на Градски народен съвет – Габрово от 6 авг. 1971 до 9 юни 1976 г.

За това време, независимо от тежката административна работа, под негово ръководство се разработва и осъществява мащабно и перспективно строителство и благоустрояване на града.

Снимка на скулптурна композиция на входа на Габрово, проектирана от арх. Карл Кандулков, 1973 г.

Ето какво е важно за него в изграждането на един модерен, съвременен град: „… Искам да разберете, че градоустройството не се прави със мнения, а с работа, с чертане. Градоустройството решава всичките проблеми на икономиката на дадена територия, както и степента на обитаване. Има идеи, виждания (концепции), варианти, от които се пресява най-доброто. …”, „…А планът (на Габрово) важи за 50 години, за половин век! А след половин век, ако се променят нещата, ще се направи актуализация, ще се прегледа и там където има ново нещо, ще се подмени. За нови 50 години пак ще се работи..“.

Той успява да проектира и много обекти: жилищни комплекси, улици (бул. „Априлов, „Чардафон”), мостове. Преустроена е училищната, здравната и търговската мрежа. По негови проекти се изграждат много паметници. Оформят се със скулптурни фигури мостовете, входните артерии на града и т.н. С това се поставя началото на архитектурното, художественото и културно оформяне на града.

Снимка на Централна част на Габрово с проектираните от арх. Кандулков сгради на Дом на културата „Емануил Манолов” и на Община – Габрово , 1973 г.

Една от най-красивите и емблематични сгради в Габрово, Домът на културата е негово дело. Той споделя в свои бележки за проектирането и строежа на сградата: „Проектирането през 1959 г. на Дома на културата продължи усилено. …Успяхме да дадем работните планове и документация през септември 1959 г. Строежът започна през м. юни 1959 г….Така продължи до края на 1965 г., когато почти всички работи бяха завършени и остана да се устройва само сцената. През този период от 6 години бях по 2-3 пъти дневно на Дома на културата, ръководих най-отблизо изпълнението на всички работи. Работата в качествено отношение е безупречна. А с това спечели и вътрешно архитектурната изява на Дома. ..За отношението на ръководството към Дома на културата няма смисъл да се пише. Те му се радват, водят гости да го разглеждат..Един факт ще остане като гвоздей в сърцето ми. Ние поставихме плоча, кога и от кого е проектиран и строен този дом. В ГК на БКП се постави въпроса да се махне плочата. Това го искали габровци. Само казах: да не се занимават с този въпрос, защото него разрешавам само аз. То е мое право и няма да разреша на никого да се гаври с моя труд и моята мъка. …”. Сред чертежите на арх. Кандулков на Градския народен съвет (Община Габрово) има отново негови спомени, споделени при среща между него и габровски общественици, за изграждането й и за други интересни подробности: „..Бяхме направили проект за художествено оформление на Общинския съвет, то беше тогава още Окръжен съвет, но ние го правехме за Общински съвет. Отпред имаше две фигури, които ги прави проф. Любен Димитров, който прави входната статуя, композицията откъм Севлиево. Той е един прекрасен скулптор.…Направи „Властта“ и „Търговията“, това са основните такива компоненти на управлението на един Съвет. И ги поставихме пред Съвета, както беше направен проектът. А проектът беше одобрен от Държавната комисия за монументални изкуства. Обаче стана промяната в Габрово и като сложихме фигурите, пред Съвета, само на другия ден наредиха да ги махнат. .”.

Арх. Кандулков работи по преустройството на сградата на кожарска фабрика за нуждите на създадената през 1972 г. уникална в света институция Дом на хумора и сатирата – Габрово. В Ориентировъчна справка за изготвяне задание за преустройство на бивша Кожарска фабрика „Братя Калпазанови в Дом на хумора и сатирата, Стефан Фъртунов – един от създателите на Дома на хумора и негов пръв и изключително успешен директор пише „…Самата сграда, чрез оформянето да подсказва съдържанието и да има самостоятелна художествена стойност. Край сградата да се предвидят условия за паркиране, съответстващо на едно масово посещение на музейни зали, театъра, киното. Да се предвиди необходимата етапност: преустройство на съществуващите сгради и втори етап строителство на нови, допълнителни помещения. При фасадното оформление и облицовка да се потърсят оригинални решение и облицовачни материали, които да подчертават и отличават сградата от останалите в града…”. Делото на арх. Кандулков по отношение на преустройството е видимо и днес, а Дома е една институция, с която габровци заслужено се гордеем.

По време на неговото ръководство и по негови проекти се преустройва и читалище „Априлов-Палаузов”, изгражда се и Летния театър. Проектира монументалната пластика на мостовете в централната част на града – „Игото”, Боровски, новия Баев мост, Моста на занаятите, която и в наши дни впечатлява гости, туристи, а за габровци е извор за естетическа наслада. От съществуващата монументална украса на Шиваров мост, по негов проект, днес можем да видим само скулптурната композиция „Борци”. Още една монументална пластика на мост, който е доста непознат за нас е негово дело, тази на мост „Христо Ботев”.

Диплом, връчен на арх. Кандулков за творческо постижение  – принос при архитектурното изграждане на Габрово, 1969 г.

В този период се изграждат яз. „Христо Смирненски”, главен колектор на града, нов център на Габрово с Народен съвет и партиен дом (сега Община Габрово и Окръжен съд), кино „Алеко Константинов”, хотел „Балкантурист”, хотел „Янтра” и хотел „Бузлуджа”. Въвеждат се нови енергийни мощности, обособяват се две промишлени зони – северна и южна. Построени са над 10 500 апартамента, създадени са големите паркове за отдих – Синкевица и Градище. Построена е нова модерна болница, две поликлиники, Дом майка и дете. Изградени са нови предприятия, отваря врати Художествена галерия „Христо Цокев”. Пак по това време, Карл Кандулков работи и по проектирането и изграждането и на още едно незабравимо за габровци място – залата на естрадно-сатиричния вариететен театър, Габровското вариете, разположена в Дома на хумора и сатирата. Създават се Техническият университет, Националният музей на образованието.

Габрово се сдобива с нова модерна автогара, започва изграждането на Спортната зала и т.н. Като истински естет, арх. Кандулков работи съвместно с талантливи скулптури като проф. Любен Димитров, проф. Секул Любенов, Младен Миладинов и др., създава скулптурни композиции и скулптури, част от които, в наши дни вече не съществуват, но са придавали и придават на града онзи неповторим изглед, който ни дава самочувствието на европейски град.

И днес се радваме на композицията „Русалки”, на новото кръгово кръстовище до ЖП гара – Габрово, жена на кон на входа от към Севлиево, стрелец до блок Рачо Ковач и др. В миналото и на черно-бели фотографии са останали и скулптурни композиции, с които са израснали поколения габровци в парковете Баждар, Маркотея и в централната част на града. И след своето пенсиониране през 1976 г., арх. Кандулков продължава активно да работи и до последните си дни не спира да живее, мисли и преживява проблемите на Габрово, с неговите промени и трансформации. Винаги готов да помага на ръководството на града, споделя: „….Винаги съм твърдял, че ръководството на едно населено място не бива да се свързва с никаква партия и да се занимава с партизанщина, а да се работи всеотдайно за благото на хората…” и че „..Човек, който уважава миналото, ще гради бъдещето върху него, ще работи всеотдайно за хармоничното устройство на територията..” .

Снимка на арх. Карл Кандулков в работна среда, 1973 г.

За големите му и безспорни заслуги към града и неговите жители като дългогодишен председател на Изпълнителния комитет на Градския народен съвет (т.е. кмет) е провъзгласен за Почетен гражданин на Габрово на 30 юли 1976 г. Носител е и на ордени „Кирил и Методий” – Първа степен, медал от Българската архитектурна камара – Първа степен, възпоменателни медали за Втората световна война, възпоменателни плакети от Бухенвалд и редица други. Почива на 10 март 2007 г. В периода 2015-2019 г. синът му, арх. Орлин Кандулков дарява на Държавен архив – Габрово документи от биографичен характер, от служебната и творческата дейност на баща си, снимки, грамоти, отличия и др., както и машинописните варианти на мемоарната му книга „Път през Бухенвалд”.

През 2020 г. той допълни даренията с дигитални изображения на още важни чертежи, изготвени от именития му баща. Те са заведени във фонд на негово име и в момента се обработват. В чест на 100-годишнината от рождението на арх. Карл Кандулков, Държавен архив – Габрово подготвя документална изложба, която ще бъде реализирана в градска среда с подкрепата на Община Габрово.

С почит и огромно уважение към делото на един голям българин, на финала Ви представяме споделеното от него в интервю, които звучат като послание към нас и към нашите наследници „….Пътят до Европа съществува. Лично аз не желая да ходя по него. Чували сте да казват на някого, драги вие се развивате много добре, но ще трябва да изминете още дълъг път за да успеете. Това се отнася за всички ни, ако изградим на високо ниво материалната си култура – фабрики, селско стопанство, инфраструктура, туризъм, пътища, да променим варварските си табиети, да се уважаваме и мислим цивилизовано, то тогава Европа сама ще мине този път до нас… А това ще увеличи самочувствието и достойнството ни като народ….”

Автор: Цветомира Койчева,
началник отдел „Държавен архив” – Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

Представят „Книга за щастието“ в РБ „Априлов – Палаузов“

Published

on

Тази сряда, 21 февруари, от 17.30 часа ще се състои първото представяне за Габрово на „Книга за щастието“, чийто автор е Владимир Дръндаревски. Домакин на събитието е Регионална библиотека „Априлов – Палаузов“.

Книгата е първата в света завършена психологическа теория, обясняваща пълноценно, достъпно и пълномащабно понятието щастие. Това е първата книга, която дава точните понятия, свързани с щастието, развива уникална, пълномащабна теория, разкриваща неговите нюанси в живота и най-важното – дава конкретните решения на всичко, свързано с щастието.

Тази книга ще ви помогне да се определите, да се замисляте постоянно, да тренирате мисълта си, съзнанието, душата и сърцето си в посока само и единствено на намиране на пътя към вашето постоянно, бъдещо спокойствие, хармония и лично щастие.

Ако искате да чуете нещо ново, свежо, стойностно и различно, нещо което да ви помогне да тръгнете по нов път във вашия живот. Ако искате да се усещате винаги в попътен вятър към вашите спокойствие, хармония и лично щастие, то на тази среща ще получите начални напътствия и ориентири, с които след като прочетете книгата, ще имате нов поглед, постоянен устрем, свежи сили и възможности, да генерирате постоянно енергия в посока само и единствено на вашето лично щастие.

Заповядайте, за да проверите себе си и да се уверите вървите ли в тази посока или леко сте се заблудили и отклонили от правилния път към щастието!

Зареди още

Култура

Габрово посрещна Захари Карабашлиев с пълна зала

Published

on

Пълна зала посрещна в Габрово писателя Захари Карабашлиев. Повече от час и половина снощи в Актовата зала на Национална Априловска гимназия, популярният автор разговаря с почитателите си за писаното слово, историята, паметта и новата си книга “Рана“.

Областният управител на Габрово Мария Башева – Венкова постави началото на литературната среща, цитирайки Стивън Кинг и неговите думи:“ Книгата е онова нещо в нашия свят, което е най-близо до магията.“

Захари Карабашлиев подчерта, че представя книгите си в цялата страна и е рядкост областен управител да уважи събитието, а още по-малко да инициира провеждането му. Авторът поясни, че заглавието на романа препраща към раната, която главният герой в книгата получава още в първото сражение, в което участва, но и към раната, нанесена на целия български народ от опустошителните войни, в периода на второто десетилетие на 20 век.

Авторът допълни, че творбата му е късче памет за българската история. Той определи романа като семеен, развиващ се на фона на Първата Световна война, но и представящ последиците от Първата национална катастрофа.

Модераторът на срещата Иван Христов, директор на Исторически музей- Дряново, сподели наблюденията си относно документалната стойност на творбата, която съдържа подробна библиография.

След края на увлекателната дискусия областният управител подари на Захари Карабашлиев изображение на Паметника на Свободата, изрисувано върху стъкло, като му пожела свобода на мисълта и творчеството.

Зареди още

Култура

Графика на Валентин Стефанов е акцент на месеца в Галерията

Published

on

Художествена галерия „Христо Цокев” представя графичната творба на Валентин Стефанов „Откритие III” като акцент за месец февруари. Богатата графична колекция на музея предлага представителна извадка от най-активните и водещи имена в българското графично изкуство.

Фокусът на рубриката да представя произведения, които рядко участват в експозиционните концепции дава възможност от една страна за по- задълбоченото проучване на галерийния фонд, а от друга да приведе във вниманието на публиката малко познати автори.

Творбата „Откритие III” изпълнена в авторова техника е абстрактна, създадена през 1988 година и напълно носеща характера на съответното десетилетие. Развиването на качествено нови теми и подходи в българското изкуство в края на 80-те години важи с пълна сила и за графиката.

Модерният и смел подход при изграждането на „Откритие III”, динамичната линия в горната част, съпоставена със статиката в долната не носят еклектика, а оформят хармонична композиция. Творбата въздейства и чрез чудесно овладяна технология, прецизен отпечатък и фини акценти.

Постигната е висока естетическа проба и съвременно звучене. От наситено черно до контраста с чисто бяло и множеството степени на сивото, създават сложната и богата структура на произведението. Всички любители на графиката могат да се срещнат с „Откритие III” на Валентин Стефанов до края на месец февруари 2024 в ХГ “Христо Цокев”.

Автор: д-р Деян Боев.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица