Свържи се с нас

Икономика

Евродепутатите призовават за мащабен пакет за възстановяване и фонд на ЕС за солидарност

Евродепутатите призовават за мащабен пакет за възстановяване и фонд на ЕС за солидарност във връзка с коронавируса

Published

on

Евродепутатите искат да видят мащабен пакет в подкрепа на европейската икономика след кризата с COVID-19, включващ облигации за възстановяване.

Евродепутатите искат да видят мащабен пакет в подкрепа на европейската икономика след кризата с КОВИД-19, включващ облигации за възстановяване. В резолюция приета в петък, 17 април, Парламентът приветства фискалните мерки на ЕС и подкрепата за ликвидността за справяне с пандемията. Отвъд това, което вече е предприето, Европа се нуждае от мащабен пакет за възстановяване и реконструкция, който да се финансира от увеличаване на дългосрочния бюджет (МФР), чрез съществуващите фондове и финансови инструменти на ЕС, както и чрез „облигации за възстановяване“, гарантирани от бюджета на ЕС, заявяват евродепутатите. Европейският зелен пакт и цифровата трансформация трябва да бъдат в основата й, за да се даде тласък на икономиката, подчертаха евродепутатите.

Фонд на ЕС за солидарност във връзка с коронавируса

Евродепутатите също призовават за постоянна Европейска презастрахователна схема и създаването на фонд на ЕС за солидарност във връзка с коронавируса в размер на поне 50 млрд. евро. Този фонд би подкрепил финансовите усилия предприети от сектора на здравеопазването във всички държави членки по време на настоящата криза, както и бъдещи инвестиции, така че здравните системи да станат по-устойчиви, като вниманието се насочи към най-нуждаещите.

Повече правомощия на ЕС да действа в случаи на трансгранични заплахи за здравето.

Съвместни европейски действия са ключови за борбата с пандемията от КОВИД-19. Съюзът трябва не само да излезе по-силен от тази криза, но неговите институции трябва също да получат правомощия да действат, когато има поява на трансгранични заплахи за здравето. Това би им позволило да координират незабавно отговор на европейско равнище и да насочат необходимите ресурси към местата, на които са най-необходими, независимо дали става въпрос за материална помощ като маски за лице, кислородни апарати и лекарства или финансова помощ.

Евродепутатите също изразиха подкрепа за увеличаване на производството на ЕС на ключови продукти като лекарства, фармацевтични съставки, медицински изделия, оборудване и материали, за по-добра подготовка в случаи на бъдещи глобални сътресения.

Снимка: Някои евродепутати участваха от разстояние в специалния пленарен дебат в Брюксел относно отговора на ЕС на КОВИД – 19

Границите трябва да останат отворени за стоки от първа необходимост.

Членовете на ЕП настояват вътрешните границите на ЕС да останат отворени за гарантиране движението на защитни екипировки, медицинско оборудване, храни и стоки от първа необходимост. Единният пазар на ЕС е източникът на нашия „колективен просперитет“ и ключов елемент от непосредствения и траен отговор на кризата от КОВИД-19, подчертаха те.

Парламентът също призова за създаването на европейски механизъм за реагиране в областта на здравеопазването, който да осигури по-добри ответни действия при бъдеща здравна или санитарна криза. Общо оборудване, материали и запаси от лекарства трябва да могат бързо да бъдат мобилизирани в защита на живота на гражданите. Евродепутатите също призовават за допълнително финансиране от ЕС с цел ускоряване на научните изследвания за намирането на ваксина.

Координиран подход след вдигането на ограничителните мерки

Евродепутатите подчертаха необходимостта от координиран подход в ЕС, с цел да се избегне повторно разпространяване на вируса. Те призовават държавите на ЕС съвместно да разработят критерии за вдигане на карантината и другите извънредни мерки. Призовават Комисията да стартира ефективна изходна стратегия, включваща широкомащабно тестване и доставяне на лични предпазни средства за възможно най-голям брой граждани.

Състоянието на правовата държава и демокрацията в контекста на COVID-19 в Европа: Унгария и Полша

Евродепутатите изразяват сериозна загриженост относно предприетите действия от унгарското правителство за удължаването на извънредното положение в страната за неопределен срок и за намаляването на контрола върху извънредното положение от страна на Парламента. Те допълнително подчертават, че решението на полското правителство да промени избирателния закон е незаконосъобразно и провеждането на президентските избори в разгара на пандемията е напълно несъвместимо с европейските ценности.

Те призовават Европейската комисия спешно да извърши оценка на това дали извънредните мерки са в съответствие с Договорите на ЕС и да използва всички налични инструменти и санкции на ЕС, включително бюджетни, за да се справи с това сериозно и продължително нарушение. Съветът на ЕС трябва да включи обратно в дневния си ред дебати и процедури свързани с текущите процедури по член 7 срещу Полша и Унгария.

Европейски информационен източник за справяне с дезинформацията

И накрая, резолюцията подчертава, че дезинформацията относно КОВИД-19 е сериозен проблем за общественото здраве. Следователно, ЕС трябва да създаде европейски информационен източник, който да гарантира, че всички граждани имат достъп до точна и проверена информация.

Евродепутатите също призовават дружествата в областта на социалните медии проактивно да предприемат необходимите мерки за спиране на дезинформацията и словото на омразата свързани с коронавируса.

Текстът беше приет с 395 гласа „за“, 171 гласа „против“ и 128 гласа „въздържал се“.

Настоящата публикация е извършена по проект Информационен център „Европа директно“ Габрово, с финансовата подкрепа на ЕС.

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Икономика

Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

Published

on

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.

„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.

„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.

Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.

Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.

След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица