Новини
Синдикатът на българските учители навърши 30 години
По повод 160–та годишнина от обявяването на Габрово за град, Държавен архив – Габрово подготвя публикации за личности и организации, оставили своя отпечатък в живота на града.

През настоящата 2020 г. се навършват 135 години от основаването на учителското синдикално движение у нас и 30 години от учредяването на Синдиката на българските учители в България.
Синдикатът на българските учители (СБУ) е учреден през март 1990 година и се счита за правоприемник на учителското синдикално движение, сформирано през 1885 г. В съответствие с програмата и устава си Синдикатът отстоява трудовите, професионалните, социално-икономическите и синдикални права и интереси на своите членове. СБУ е основен член на най – голямото синдикално обединение у нас – Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ).

През 2018 г. Олга Галенова, дългогодишен координатор на СБУ към КНСБ в регион Габрово, предаде в Държавен архив – Габрово документи от дейността на Синдиката. Те включват редица публикации в местния и централния печат по повод юбилейни чествания на СБУ, отразяване на годишнини и общонационални чествания на училища в Габровския регион и др., поздравителни адреси до СБУ – Габрово от Общини, синдикални организации, НМО, институции и др. по случай 20-годишнината на СБУ – Габрово и 115 години национално организирано синдикално движение, оптични дискови носители с доклади и анализи по въпроси на образователната политика и за извършване на дейности в сферата на образованието и др., оптични дискови носители, видео и аудиокасети с материали от заседания на СБУ, списък на синдикалните лидери, летопис на учителското синдикално движение и др., оптични дискови носители с материали от протестните митинги, учителски стачки и участия на учители в телевизионни предавания с коментари на стачните действия.
Още през 1884/1885 г. учителството в страната провежда стачки, заради тежкото си материално положение и нередовното изплащане на заплатите. Учредителният конгрес на Българския учителски съюз, проведен на 21 юли 1895 г., си поставя за цел премахването на материалната и моралната нищета и наложените ограничения на политическите права на учителството.
През 2007 г. се провежда най-масовият протест на учители в новата история на страната. Към този момент българското образование е в огромна криза, има рязък спад както в резултатите, така и в доверието към образователната система.

На 15 май 2007 г. се провежда VII национална конференция на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“, където се взима решение за безсрочна национална ефективна стачка, като се координират всички учителски синдикати. Започват преговори с Министерството на образованието и Министерството на финансите, които не водят до резултати. На 15 септември се обявява национална едночасова предупредителна стачка, а от 24 септември – безсрочна национална стачка. Между 17 и 24 септември са организирани множество молебени за българското образование, автошествия и бдения. Основните искания са за поетапно 100% увеличение на учителските заплати, като се достигне 4,5 % от БВП на страната.
На десетия ден от началото в ефективните стачните действия са включени вече 82 % от заетите в системата. На 10 октомври Единният стачен комитет обявява, че процентът на стачкуващи е достигнал 96 %. По сведения на синдикалните организации в проведените на 11 и 18 октомври Национални протест-митинги в центъра на София взимат участие над 70 хил. души.

Ефективните стачни действия продължават до 4 ноември 2007 г. включително. В Габрово са проведени два молебена за българското образование, четири протестни митинга, две шествия, кръгла маса на тема „Българското образование – традиции и реформи”, концерт на Фолклорен ансамбъл „Габровче”, седянка в Основно училище „Ран Босилек”, предизборна среща с кандидатите за кмет на града и подписване на двустранно споразумение с всеки от тях по проблемите на реформата.
Габровските учители са взели участие в 10 телевизионни предавани и 25 пресконференции. За годините на своето съществуване Синдикатът на българските учители се утвърждава като авторитетна учителска организация и най-голямото в страната професионално обединение на работещите в средното образование. Материалът е подготвен за представяне на Кръгла маса, посветена на годишнината, която заради наложеното извънредно положение не се състоя.
Автор: Стефка Вуцова, главен експерт Държавен архив – Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Новини
Днес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата
Вторият ден на Коледа – 26 декември, е Събор на Пресвета Богородица. В деня след Рождество Христово вярващите се събират, за да величаят с хвалебни и благодарствени песни Божия промисъл и да отдадат почит на Богородица, родила Спасителя.
В този ден се чества паметта на Св. Йосиф Обручник, на цар Давид като славен родоначалник на Исуса Христа и на Яков, брат Божий, пръв християнски епископ на гр. Ерусалим.
По решение на Второто национално общо събрание на съюза “Ние жените за достойнство и равенство” (28 март 1997) църковният празник на Свети Йосиф Обручник, земния баща на Исус, се отбелязва като празник на бащата. За първи път е честван през 1997 г.
Към Коледните празници се числи и Стефановден – на 27 декември. Празникът е посветен на първомъченика на християнската църква архидякон Стефан.
Със Стефановден завършват Коледните празници.

Новини
Честито Рождество Христово!
Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.
Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.
Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.
Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.
Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Новини
Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!
Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.
Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.
На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.
Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.
Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.
Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.
На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.
До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.
Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.
От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).
През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.
Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.
Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

-
Кримипреди 4 дниПиян водач без книжка причини тежка катастрофа със загинал край Севлиево
-
Кримипреди 5 дниОставиха в ареста един от двамата, „шетали“ из цяло Габрово
-
Новинипреди 5 дниОбластна среща акцентира върху ранното включване на децата в образованието
-
Новинипреди 3 дниБъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!
-
Новинипреди 4 дниВиктор Меразов е Спортист на Габрово за 2025 година
-
Новинипреди 2 дниЧестито Рождество Христово!
-
Новинипреди 18 часаДнес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата





