Свържи се с нас

Новини

Дуалното обучение – бъдещето на професионалното образование

Published

on

През 2020 година предстои да завърши първата паралелка в Професионалната техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ в Габрово, която е дуална форма на обучение.

снимка: Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово

Първите ученици, специалност „Мехатроника“, вече над година учат и работят в реална работна среда, подготвяйки се за своя професионален път в живота. Дали е успешно тяхното обучение, има ли то бъдеще и какво ще посъветва тези след тях, попитахме един от отличните ученици в 12 в клас, Мирослав Станчев.

снимка: Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово

-Здравей, Миро. Разкажи ни как реши, преди близо пет години, да кандидатстваш в ПТГ „Д-р Никола Василиади“ и как избра специалност „Мехатроника“, дуална форма на обучение?
-Здравейте. Избрах техническата гимназия по няколко причини. Първата и основната са традициите, имиджът и високото ниво на образование в училище. Исках да уча в техническа специалност и бях сигурен, че това е моето училище. Специалност “Мехатроника“ ме привлече със своята всеобхватност. Тя дава възможност за реализация във всяка една сериозна фирма в Габрово и в страната. Това, което учим, реално можем да го практикуваме във всяка машиностроителна фирма. За мой късмет през 2015 г. приемът за нашата специалност беше в дуална форма. Това още повече ме амбицира да бъда приет, защото знаех, че учейки и работейки паралелно, ще си тръгна от училище абсолютно подготвен за реалностите на живота.

снимка: Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово

-В края на твоето обучение, изминавайки целия път, разминаха ли се очакванията ти с реалността?
– Категорично не. Дори напротив, реалността надмина очакванията. Още в 11 клас ние започнахме да работим по два дни в седмицата, в реална работна среда. Бяхме приети от работодателите добре и постепенно се вляхме в процеса. Още от първия ден във фирмата, всички сме с подписани трудови договори съобразно българското законодателство. Това е огромно предимство, тъй като ние работим и получаваме заплати и различни социални придобивки, а не сме просто на практика. Това ни направи много по – отговорни и сериозни към задълженията ни. В 12 клас вече работим по три дни, а два сме в училище. Спокойно мога да кажа, че след като завършим, ние ще сме изключително подготвени и с крачка напред пред останалите при кандидатстване за работа. Във фирмите, в които се води дуалното ни обучение, ние сме равноправни работници, а не стажанти или практикуващи. Всеки си има поставени ежедневни задачи и си ги изпълнява.

снимка: Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово

-Доволен ли си от работата, от условията на труд и от заплащането?
– Да. Работата ми е такава, че работейки, аз се и уча и усъвършенствам. Условията за труд са добри, а заплащането е задоволително. Като вземем предвид, че сме ученици и че работим по три дни седмично, заплащането е в рамките на нормалното и очакваното.

снимка: Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово

-Какво би казал на тези, които идват след вас?
– Бих ги посъветвал да не се колебаят, а ако имат избор, да предпочетат дуалното обучение. То дава много сериозни възможности, както за обучение, така и за практикуване. Аз лично, ако сега избирах, отново бих поел по този път.

снимка: Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово

Разговаряхме и с методиста в ПТГ „Д-р Никола Василиади“, инж. Георги Илиев, как се развива тази форма на обучение. Е то и неговото кратко мнение.

„Дуалната форма на обучение е изключително успешна и приложима в град с традиции като Габрово. В производството се наблюдава сериозен недостиг на квалифицирани специалисти и висока средна възраст на персонала. Именно поради това нашите ученици се налагат бързо и успешно във фирмите, в които работят. Показателни са и цифрите. През изминалата учебна година в реална работна среда бяха 22 ученици, а през тази вече са 60. Всички те работят и мога да кажа, че се справят изключително добре със задълженията си. Моето виждане е, че дуалното обучение тепърва ще търпи развитие и ще бъде основа на професионалното образование в България.“

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

Днес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата

Published

on

Вторият ден на Коледа – 26 декември, е Събор на Пресвета Богородица. В деня след Рождество Христово вярващите се събират, за да величаят с хвалебни и благодарствени песни Божия промисъл и да отдадат почит на Богородица, родила Спасителя.

В този ден се чества паметта на Св. Йосиф Обручник, на цар Давид като славен родоначалник на Исуса Христа и на Яков, брат Божий, пръв християнски епископ на гр. Ерусалим.

По решение на Второто национално общо събрание на съюза “Ние жените за достойнство и равенство” (28 март 1997) църковният празник на Свети Йосиф Обручник, земния баща на Исус, се отбелязва като празник на бащата. За първи път е честван през 1997 г.

Към Коледните празници се числи и Стефановден – на 27 декември. Празникът е посветен на първомъченика на християнската църква архидякон Стефан.

Със Стефановден завършват Коледните празници.

Зареди още

Новини

Честито Рождество Христово!

Published

on

Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.

Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.

Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.

Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.

Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Зареди още

Новини

Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!

Published

on

Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.

Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.

На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.

Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.

Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.

Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.

На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.

До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.

Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.

От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).

През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.

Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.

Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица