Свържи се с нас

Култура

Иван Стоянов за спектакъла „Коледа“ с Йордан Камджалов

Published

on

снимка: Община Габрово

Бляскав коледен концерт, под диригентството на Йордан Камджалов, ще зарадва габровци и гостите на града в понеделник, 9 декември. Домът на културата „Емануил Манолов“ ще отвори врати, за да посрещне тържествения спектакъл Димитър Ненов „Коледа“ и да стопли сърцата на публиката с магията на класическата музика. Коледният концерт е с начален час 19.00 ч., а билети се предлагат в мрежата на www.eventim.bg, на касата на ТИЦ Габрово, както и на касата на Дома на културата от 17.00 часа в деня на концерта. В навечерието на събитието за магията, която ни предстои от сцената на Дома на културата от администрацията на кмета разговаряха с маестро Иван Стоянов, музикален директор и диригент на Габровския камерен оркестър.

Г-н Стоянов, мащабен коледен концерт под диригентството на Йордан Камджалов предстои в Габрово, какво преживяване да очаква публиката в Дома на културата?
– Този концерт наистина ще е едно голямо събитие за нашия град. Доколкото си спомням вече шест години в Габрово не е изнасян симфоничен концерт. А българска симфонична музика не е звучала по габровските сцени от почти 30 години. Причината е, че за да печелят, гостуващите симфонични оркестри от Плевен, Русе, Стара Загора, Бургас и Пловдив гостуват при нас снискокачествени комерсиални програми, в които участват само певци от шоубизнеса. Възможността да се чуе едно мащабно хорово – оркестрово произведение като „Коледа“ от Димитър Ненов е рядък късмет. Още повече, че продукцията ще бъде представена само в Габрово, Благоевград и София.

снимка: Община Габрово

Кой е Димитър Ненов?
– Димитър Ненов е голямо явление в нашата култура от първата половина на ХХ век. Той е самобитен и оригинален музикант, архитект, философ, историк, литератор. Всъщност през последните 150 години Димитър Ненов е най-забележителният български интелектуалец с енциклопедична култура. Личност от Ренесансов тип, достигнал до редки духовни висоти, той оставя ярка диря и като педагог. Син е на генерал, учи архитектура в Дрезден и успоредно с това и в Дрезденската консерватория. Двамата с Панчо Владигеров са най-големите български пианисти от първата половина на ХХ век. Но докато Панчо Владигеров изпълнява на концерти предимно собствени композиции, Димитър Ненов е виртуозен пианист с концертна кариера и репертоар, който обхваща музика от Йохан Себастиан Бах до неговите съвременници. Изнася стотици концерти в цяла България и много европейски страни. През 1941 или 1942 годинагостува с виртуозна клавирна програма и в Габрово, като след това нощува в дома на известния габровски търговец и хоров певец Пенчо Контохов. Тези сведения ги имам от Борис Контохов. Като се завръща в България през 1927г.,две години работи като архитект. Негово дело е балдахина на Храм паметника „Свети Александър Невски“ в София, няколко железопътни гари в Южна България, туберкулозния диспансер в Хасково. После до края на живота си е професор по пиано в Държавната музикална академия в София. След създаването на Българското радио през 1935г., Димитър Ненов е неговия пръв музикален уредник.

След 9 септември 1944г. за Димитър Ненов настъпват сложни времена. Като син на генерал от Царската армия, той не е сред любимците на новата власт. На няколко пъти мисли за емиграция, но голямата му любов към България не му позволява да направи тази съдбоносна крачка. Здравословни проблеми и манията за самолечение довеждат до смъртта му на 50 годишна възраст през 1952 г. Няколко месеца преди това, по инициатива на негови почитатели, той получава най-голямото държавно отличие по това време „Димитровска награда“.

Димитър Ненов е най-загадъчният български композитор. Животът му преминава в самота. В творчеството си използва български мелодии, като ги съчетава неповторимо с модерни европейски изразни средства от това време. Активната му концертна и звукозаписна дейност, заетостта му като педагог отнемат много от времето му да композира. Съвременниците му го описват като вечно превъзбуден от идеи музикант, който свири или разказва на приятели и колеги за новите си творби. Но голяма част от тях не са записана на нотна хартия. Любопитен факт е, че ако не са били неговите студенти, които са го обожавали, много от клавирните му шедьоври щяха да бъдат завинаги загубени. Защото той с години е свирил собствените си произведения на концерти и ги е записвал само ако някой студент или друг пианист е проявявал желание да ги свири…

снимка: Община Габрово

Защо не бива да пропускаме преживяването, което ще ни поднесат GENESIS ORCHESTRA, хорът на Музикална лаборатория за Човека и солистите – Гиргина Гиргинова и Иво Йорданов?
– Симфоничната поема за хор, солисти и симфоничен оркестър „Коледа“, която ще имаме редкия шанс да чуем е написана през периода 1938 – 1939 г. Вероятно Димитър Ненов я създава за Коледен радиоконцерт. По това време голяма част от музиката по радиото е звучала не на запис а директно се е изпълнявала в ефир. Сложните години по време на Втората световна война осуетяват нейната премиера. След 9 септември коледните празници се трансформират в Новогодишни и това прекрасно произведение излиза от актуалност. Премиерата е едва през 1987г. в родния град на Ненов – Разград. Изпълнители са Разградския симфоничен оркестър с диригент Георги Чимширов и Сменения хор „Маяковски“ от София с ръководител Христо Арищиров. След това творбата има няколко изпълнения в София.

В „Коледа“ Димитър Ненов съчетава автентични коледни народни песни с изразни средства, характерни за Западноевропейската симфонична музика. Това смесване придава на произведението една тайнственост и загадъчност. От една страна Ненов се потапя в радостта на селския празник, характерната обредност и обичаите, а от друга – в началото и в края на произведението аз усещам една светла тъга в душата на самотния интелектуалец.

Препоръчвам на габровци да не пропускат този концерт. Защото вероятно до следващия с такива мащаби ще минат години.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

НЧ „Развитие-1870“ обявява конкурс за поезия „Аз, глас и съвест на епохата“

Published

on

Конкурс за поезия „Аз, глас и съвест на епохата” обявява народно читалище „Развитие-1870”. Участниците могат да изпратят до три непубликувани стихотворения. Творбите трябва да представят искрите, огъня и вълнението на нашето време.

Изпратилите стихотворения ще бъдат класирани в две групи – до 18 години и над 18 години.

Конкурсът е явен и се провежда онлайн в рамките на един месец. Наградените ще бъдат обявени на 31 август в сайта на читалище „Развитие-1870” – http://chitalishte-razvitie.net/ и Фейсбук страницата.

Тричленно жури ще присъди парични и предметни награди. Всеки участник може да изпраща произведенията си – с име, адрес и телефон за връзка, на chitalishte_razvitie@abv.bg. Крайният срок за участие е 16 август.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

НМО ангажира целия си ресурс за Лято’2021

Всеки ден от седмицата е различен.

Published

on

Националният музей на образованието промени досегашния модел на лятната си програма за деца и създаде седмичен цикъл от дейности, в който всеки ден е различен. Подобно на училищната седмична програма, дните са разчетени и обвързани с познание, но само чрез игри, творчески занимания и абсолютно право на избор в кой „час“ да се запишеш. Седмичната програма е обявена на входа на музея и първият месец от ваканцията показва, че формулата за избор „1 от 5“ е успешна.

Понеделник „Какво ни завеща Априлов“

Цикълът от дейности ангажира почти целия музеен ресурс – постоянната експозиция, възстановки, изложби, кинозала с филми и интерактивен дисплей, движими културни ценности, печатни и електронни материали и всички музейни специалисти. Някои от дейностите се провеждат на открито, в мобилен детски кът. Дворното музейно пространство позволява в заниманията да се включват и физически игри – федербал, бумеранг и фризби.

Вторник „В обувките на даскал Неофит“

Идеята е по занимателен начин децата да натрупат нови познания в различни области (роден край, история, физика, музика…), които да им бъдат полезни през новата учебна година.

Вторник „Чирак или ученик“

Провокацията за музейните специалисти е да прилагат различни методи и да обогатят пътищата за комуникация с младата си публика. По време на пандемичната обстановка музеят активно участва в създаването на онлайн ресурси в помощ на учебния процес и екипът придоби опит да се адаптира към изискванията на децата.

Сряда „Занимания по методите на Монтесори, Фрьобел,
Декроли“

Някои от участниците в лятната програма вече преминаха през пълния цикъл дейности и се записват за повторно участие, което е предизвикателство за музейните специалисти да разширяват обхвата на заниманията, да разнообразяват дейностите, които изискват максимална активност от страна на децата.

Четвъртък „Срещи с Физиката“

Филмите например са само елемент от програмата и се използват като познавателен или мотивиращ момент. Така един труден като тема ден – четвъртък „Среща с Физиката“, се оказва любим на участниците. Те старателно следят физичните опити и демонстрации, които известният учител Теодосий Теодосиев – Тео прави в най-новия музеен филм „Експериментът 1872“ и после ги повтарят на живо с уреди и апарати от музейната колекция. „Четвъртък“-ът завършва с решаване на леки физични задачи, тестове и редене на пъзел на интерактивна дъска.

Подготовка за дейностите във вторник

На принципа редуване на „пасивност – активност“ са изградени и други цикли. Заниманията във вторник „Чирак или ученик“ и „В обувките на даскал Неофит“ също включват първо филми за килийното и първото новобългарско училище, а после творчески дейности (подготовка на пинакида за писане, изработване на пера за писане, комплекти мемори карти, различни детайли от тогавашната епоха , за да се влезе в роля на ученик или даскал).

Комплект мемори карти за игра, подготвени от музейните
специалисти

Интересни за децата са и заниманията с игри по метода на Монтесори в мобилния кът на открито, които помагат за развитие на мисленето, паметта, концентрацията и вниманието. Музейните специалисти им показват автентични материали от фонда – дървени играчки и конструкции от миналия век, но за самите занимания се използват съвременни еквиваленти от педагогическия арсенал на Монтесори, Декроли, Фрьобел.

Изи вече знае какво е статично електричество и вместо
класическата ебонитова пръчка използва балон, вълнен чорап и
късчета хартия, за да покаже, че между заряди с различни знаци
действат сили на привличане

Началото на седмицата винаги започва малко тържествено и много лично – запознаването с Априлов включва среща при директора на музея, на която той чете подбрани от него художествени текстове за живота и делото на Благодетеля.

Едни от първите ни и постоянни участници в програмата Изи и Петър ни помогнаха да илюстрираме различните дни от Лято’2021, което ще продължи в музея до края на месец август.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Арттворби „окупират“ домовете на габровци

Published

on

30 души от градовете Велико Търново, Габрово и София ще имат възможност да станат домакини на мобилната изложба „Окупираме дома ти“ от 15 юли до 20 октомври, информира Миглена Въгленова, гл. експерт „Публичност и визуализация“ в Община Габрово. Освен че ще превърнат домовете си в галерия, ще могат сами да подредят произведения на съвременното изкуство.

Инициативата е резултат от едногодишната програма на пространството за социални и културни събития ТАМ – Велико Търново „От октомври до октомври“, която се осъществява с подкрепата на Национален фонд „Култура“. В Габрово партньор е музей „Дом на хумора и сатирата“.

Желаещите да приемат изложбата ще имат две седмици, в които да влязат в ролята на куратори. В този период домакинът може да отвори своя дом за приятели или да организира специално откриване и да покани гости.

„Целта е да покажем изкуство в по-различна и достъпна среда. Много хора се притесняват да посетят галерия или пространство за култура, защото не се чувстват подготвени. Ние обърнахме процеса – ти каниш артистите и изкуството в дома си, за да го почувстваш по-близко до теб.“, казва Деница Милушева от ТАМ.

Жителите на Велико Търново, Габрово или София могат да заявят желанието си да приемат в дома си мобилната изложба, като попълнят кратък формуляр в сайта на ТАМ на адрес: https://shorturl.at/eqvL3.

Екипът ще се свърже с домакините по реда на записването, за да уточни подробностите по взимането и предаването на произведенията. Гостуването на изложбата в домовете на желаещите е безплатно. Всяка една от творбите може да бъде закупена, като новите собственици ще ги получат след края на експонацията. Основната тема, по която са работили авторите, е „Публично срещу домашно“ – превръщането на домашното в публично пространство, разминаването на границите между лично и споделено, вътрешен и външен свят.

Тя е резултат от съвместната работа на артистите Андреа Попйорданова, Вяра Бояджиева, Петър Чиновски, Теодор Генов, Християна Йорданова, куратора Мартина Йорданова и резиденция No Point Atelier. Художниците са участвали и в тридневна резидентска програма в село Баланите край Габрово, а крайният продукт е мобилната изложба „Окупираме дома ти!“.

Кураторът Мартина Йорданова представя творбите

„Теодор Генов и Андреа Попйорданова решиха да работят с текстил и да ушият знамена, след като привършиха с процеса на ситопечат в No Point Atelier. Зинът, който те създадоха към знамената, показва още едно измерение на концепцията на изложбата.

Вяра Бояджиева посвещава своето изображение на ситопечат на пътуването – босите крака са здраво стъпили на земята, в позиция на стабилност, неподвижност, застопорени. Птицата е пътуването, летенето, небето, мечтите и неизменен символ на свободата, която няма граници и не обитава конкретни пространства.

Петър Чиновски ползва за изходна точка на творбата си теста на Роршах. Според него в теста всичко е видимо, но никое значение не е очевидно. Аналогична е ситуацията и в публичната среда – всичко е достъпно, но нищо не е разкрито. На пръв поглед изглежда просто и очевидно, но изисква интерпретация, за да се „разкодира“. Процесът често разкрива повече за интерпретиращия, отколкото за интерпретираното. При провеждането на теста се очаква от пациента да разкодира неразпознаваемо изображение, за да подскаже неща, които сам не би могъл да каже за себе си.

Християна Йорданова ползва дома и дървото като препратки към личното и публичното. Пейката, която стои на входа на къщата, но е извън тях, сякаш има за задача да свърже тези два елемента, като очертава и връзката, и границата между тях.“

*По информация на Музей „Дом на хумора и сатирата“.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица