Икономика
Майските празници са стрували над 280 000 лева на габровци
280 736 лева е сумата, която е струвала на габровския данъкоплатец, похарчена от Община Габрово за провеждане на майските празници.
Това става ясно от отговор на кмета Таня Христова до общинския съветник на БСП Николай Григоров, поискал финансовия разчет на средствата, изразходени за карнавала, международното биенале и всички мероприятия, съпътстващи честването на Празника на Габрово, 17 май.
Според данните откритата сцена на пл. „Възраждане“ е струвала на габровци 149 522 лева, като от тях 128 048 лв са били похарчени за концертите на 17, 18 и 19 май на група Д2, Badaloop, Акага, изпълнители от сборен концерт Музиката на 90-те, Филатов и Карас, СоулБемол и фойерверкшоу.
Община Габрово е дала общо 94 155 лв за случването на Карнавала. „Най-тлъст“ е хонорарът за изработка на макети, разпределен между 10 художници и изпълнители, в размер на 25 300 лв. Сценарият на Карнавала е струвал 5 660 лв, а помощник режисьорът му е взел 1 000 лв.
Проектирането на 15 светещи карнавални костюма, 9 вида костюми за масови сцени на прасенца, митични същества, роботи за художественото оформление на картините, участвали в шествието, е „глътнало“ 4 120 лв. Шивашките услуги, които Община е ползвала, са за 5 448 лв.
Закупеният карнавален реквизит е на стойност 1 341 лв, а наемът за ползване на карнавални костюми от Ню Бояна Филмс БНТ и театралните гардероби, закупени костюми втора употреба, платове и шивашки материали е за 5 453 лв, в т.ч. наем на костюми – 1 850 лв и химическо им чистене за 428 лв.
Петима организатори на карнавала са получи сумата от 3 950 лева.
Деветимата водещи на карнавалното шествие и празничния концерт са си разделили сумата от 3 100 лв, а пунктовете за грим – 1 160 лв.
10 083 лева са били похарчени за материали за макети, изработка на декор за платформи, платове за обличане на камиони.
Рекламата на майските празници е струвала на данъкоплатеца 30 334 лв, заделени от местния Бюджет.
12 000 лв са били преведени по сметката на групата на Нет ФМ. Кампанията е включвала в периода 6-10 май игра с въпроси в сутрешния блок на БГ Радио и анонси за събитията в Габрово. В периода 13-17 май е имало специално издание на предаването Любими песни за любими хора от Габрово. 75 са излъчванията в промосигналите на предаването от 11 до 17 май. Поствани са събития на фейсбук страницата на радиото, информация на сайта, по 110 излъчвания на рекламен клип в БГ Радио, Радио 1, Радио Енерджи, Радио Вероника, Радио Сити, Радио 1 Рок.
Отпечатаните и раздадени 15 000 броя на карнавалния вестник възлиза 2 340 лв, а отпечатването на рекламни материали е било за 7 780 лв. Малко на 4 000 лева са дадени за поставяне на реклама на билборди: 2 на АМ „Хемус“, 2 на АМ „Тракия“ и по 1 във Велико Търново, Пловдив и Стара Загора. За дизайн на рекламата са похарчени 3 440 публични лева.
103 029 лева са били разходите за провеждането на 24. Международно биенале на хумора и сатирата в изкуствата, като за случването на събитието е била получена и финансова подкрепа от общо 46 609 лева.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Икономика
До 17 ноември се коригират декларираните авансови вноски

На 15 ноември изтича срокът, в който фирмите, както и физическите лица, извършващи дейност като търговци по смисъла на Търговския закон, включително ЕТ и регистрираните земеделски стопани, избрали да се облагат с данък върху годишната данъчна основа, могат да коригират размера на декларираните от тях авансови вноски за корпоративен данък или данък върху доходите за 2025 година. Тъй като тази година 15 ноември е в събота, крайният срок за промени в декларираните данни се удължава до 17 ноември, понеделник.
На 1 декември изтича и срокът за плащане на месечната авансова вноска за месец декември и тримесечната авансова вноска за трето тримесечие на 2025 година. Фирмите, чиито нетни приходи от продажби за 2023 г. надвишават 300 000 лева, са длъжни да правят авансови вноски за корпоративен данък. Те са месечни и тримесечни и се определят на база на прогнозната данъчна печалба за текущата година.
Месечни вноски се правят при нетни приходи от продажби за годината преди предходната над 3 000 000 лв., а тримесечни – при нетни приходи от продажби за годината преди предходната от 300 000,01 лв. до 3 000 000 лв. включително. Има случаи, при които прогнозираните авансови вноски се оказват по- ниски или по-високи от дължимия годишен данък, показват анализите на НАП.
Това може да доведе до начисляване на лихви от страна на приходната агенция за периода от 16 април до 31 декември на съответната година или пък до надвнесен данък. Затова предприятията имат възможност сами да увеличават или намаляват своите авансови вноски през годината, когато смятат, че те ще се различават значително от дължимия годишен данък.
Увеличението, съответно намалението на авансовите вноски, се ползва след подаване на декларация за промяна, по електронен път с квалифициран електронен подпис /КЕП/ през е- портала на НАП. За коригиране на месечната вноска за ноември 2025 г. декларацията трябва да бъде подадена най-късно до 17 ноември 2025 г. и вноската да бъде платена до тази дата.
За коригиране на месечната вноска за декември и тримесечната вноска за трето тримесечие на 2025 г. е необходимо декларацията да бъде подадена най- късно до 17 ноември 2025 г., въпреки че срокът за внасянето им е до 1 декември 2025 г. Повече информация за декларирането и плащането на корпоративен данък можете да намерите на сайта на НАП – www.nra.bg, на телефона на Информационния център: 0700 18 700 /на цена, съобразно тарифата на съответния оператор/ или във Facebook страницата на агенцията.


Икономика
Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово
Икономика
Семинар „Социално предприемачество в действие“
Семинарът „Социално предприемачество в действие“, реализиран в рамките на проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд „Социална закрила“, обедини над 20 участници – представители на социални предприятия, местни партньорски организации, екипа на проекта и лица от целевите групи.
Събитието имаше работен характер и беше проведено като равностоен диалог между всички присъстващи, а не като формална презентация пред публика. Основният фокус на семинара беше поставен върху практическото прилагане на социалното предприемачество.
Бяха представени реални модели на работа с уязвими групи, включително хора с намалена трудоспособност, продължително безработни лица, младежи без предишен трудов опит и лица в риск от социално изключване. Участниците обсъдиха как тези модели функционират в реална производствена и услуговa среда и как могат да бъдат адаптирани и приложени на местно ниво.
В рамките на дискусиите беше поставен акцент върху въвеждането на нови участници в трудов процес по адаптиран, защитен и проследим начин. Беше подчертано, че успешният подход включва ясно формулирани задачи, определен наставник и поетапно натоварване, съобразено със здравословното състояние и възможностите на човека.
Участниците единодушно отчетоха, че присъствието на конкретен наставник, който работи директно с новия човек на място, е ключово за задържане в заетост, а не само за първоначалното включване. Моделът беше оценен като критичен за ограничаване на отпадането през първите седмици. Обсъдена беше и икономическата устойчивост на социалните предприятия.
Представени бяха действащи практики като производство в малки серии с висока добавена стойност, комбинирани продажбени канали (индивидуални клиенти и корпоративни/институционални поръчки), както и предоставяне на услуги с обществена значимост, които отговарят на локални нужди и за които общинските структури често нямат капацитет.
В рамките на семинара бе изрично подчертано, че социалното предприятие не е благотворителен механизъм, а икономически субект с ясно формулирана социална функция. Съществен резултат от семинара беше изработването на конкретни минипланове за действие на местно ниво. В процеса на съвместна работа участниците определиха мерки, които могат да бъдат изпълнени в краткосрочен хоризонт и с ограничен ресурс.
Сред заложените направления са: краткосрочни практически стажове за хора от уязвими групи, с ясно определени задачи, фиксирана времева рамка и реална работна среда; вътрешна наставническа схема „един към един“, при която опитен служител поема отговорност за въвеждането, адаптацията и задържането на нов участник; съвместни инициативи между социални предприятия и местни структури за предоставяне на малки обществени услуги, изпълнявани от лица в уязвима позиция при контролируемо натоварване.
В рамките на срещата беше заявено намерение за продължаване на сътрудничеството между участващите организации. Представителите на социалните предприятия и организацията домакин поеха ангажимент за координация и взаимна подкрепа при последващо включване на уязвими лица в икономическа дейност. Беше договорен механизъм за контакт и за обмен на експертиза между страните.
В края на събитието всички участници получиха сертификати за участие. Сертификатите бяха връчени като признание за реалния принос на всяко лице към съдържанието и резултатите от семинара, включително за споделен опит от практиката и формулирани предложения за следващи стъпки.
Общата оценка на срещата е, че социалното предприемачество беше разгледано не като абстрактен модел или кампаниен слоган, а като практически инструмент за социално и икономическо включване. Постигнат бе консенсус, че устойчивите модели са тези, които са едновременно адаптирани към човека, финансово жизнеспособни и с ясно дефинирана отговорност за тяхното прилагане.
Основната добавена стойност на семинара е, че участниците излязоха не само с анализ на съществуващи проблеми, а с конкретни действия, които могат да започнат в рамките на подписаното партньорско споразумение за работа в мрежа.
Този документ е създаден съгласно Договор No РД04-106 / 14.07.2025г. по Проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд «Социална закрила». Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган.
-
Икономикапреди 6 дниНов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово
-
Новинипреди 4 дниГаброво отбелязва Световния ден за възпоменание на жертвите при ПТП
-
Любопитнопреди 5 дниЖБД „Майчина грижа“ с нов сайт
-
Кримипреди 4 дниШест кашона с контрабандни цигари „цъфнаха“ от багажник (снимки)
-
Новинипреди 4 дниПредставиха проекта, модернизиращ водната инфраструктура с 64 млн. лева
-
Новинипреди 4 дниВ Габрово се организира среща с настоящи и бъдещи родители
-
Любопитнопреди 4 дниЛексикон на успеха: Никола Рахнев от Гората.бг
-
Новинипреди 4 дниДиабетът във фокуса на здравна инициатива в Габрово








