Свържи се с нас

Новини

Как да защитим правата си в ресторанта и да запазим доброто настроение?

Published

on

Времето, прекарано с близки и приятели в заведение, ни носи едни от най-приятните изживявания, които можем да имаме в дългите и топли летни вечери. Приповдигнатото настроение, положителните емоции и желанието да ги запазим могат да притъпят нашата чувствителност към евентуално незачитане на правата ни като потребители.

Ако в менюто липсва грамажът на предлаганите ястия или едва при представянето на сметката стане ясно, че обявената цена е за посоченото количество риба, но в суров вариант, а не след термична обработка, просто трябва да реагираме.

Същото важи и когато сме привлечени от промоции с „тайни условия”, за които разбираме впоследствие и сме лишени от възможността реално да се възползваме от обещаните отстъпки.

Не се налага да правим компромис при възникването на каквито и да било нарушаващи законовите ни права неудачи, тъй като ресторантьорите имат своите задължения, а ние като клиенти – правото по цивилизован начин да изискваме от тях да ги спазват стриктно.

Експертите на Комисията за защита на потребителите обобщиха някои от най-често задаваните от гражданите въпроси по повод посещението на заведения и предлагат кратки отговори на тях.

снимка: КЗП

• Задължително ли е да има менюта?
Всяко заведение е длъжно да има лист- и карт менюта с цените и грамажите на предлаганите храни и напитки. Цените да са в български лева и с включен ДДС, защото начисляването му впоследствие би било нарушение. Менютата се представят при поръчката и заедно със сметката, за да може клиентът да сравни цените и да се увери в коректността на крайната сума.

• Може ли да има различни цени за българи и за чужденци?
Не се допуска дискриминация на клиентите по какъвто и да било признак, включително националност. Възможно е да има дву- и многоезични менюта, както и отделни менюта на различни езици, но цените за съответните храни и напитки задължително трябва да са еднакви за българите и за чужденците.

• Редно ли е заведението да въвежда задължителен процент за сервиз?
Само ако е предварително включен в обявените цени и това е недвусмислено ясно. В противен случай търговецът няма да е изпълнил задължението си за посочването на крайните цени на продуктите.

• Такси от типа „празен стол”, „празна чиния”, „желание на клиента”
Клиентът може да помоли за нещо допълнително или да има специално изискване по отношение на приготвянето или поднасянето на неговата поръчка. Например, подложни чинии или по-силно препичане на пържолата. Ако това ще бъде таксувано, сервитьорът е длъжен да уведоми предварително.

• Какво да направя, ако храната е със съмнително качество?
Непременно подайте сигнал в Българската агенция по безопасност на храните. Запазете и касовата бележка от заведението – в случай на здравословни проблеми и наличието на медицински документи за тях, бихте могли по съдебен ред да претендирате за обезщетение.

• При разреден алкохол – къде да сигнализирам?
Когато имате съмнение относно качеството на спиртните напитки, потърсете Комисията за защита на потребителите. Същевременно най-добре е да прекратите консумацията на въпросния алкохол.

• Към кого да се обърна за лоша хигиена в заведението?
В този случай сезирайте Регионалната здравна инспекция за извършване на проверка и предприемане на необходимите действия, които при определени условия може да включват и затваряне на заведението.

• Допустимо ли е да ми откажат издаването на касов бон?
Ако откажат да Ви издадат платежен документ, информирайте Националната агенция по приходите.

Следвате ли тези съвети, може да отпиете кратка горчива глътка, докато сте в заведението, но ще избегнете неприятния продължителен вкус на пълна чаша с разочарование, когато се завърнете в къщи и се замислите за всички направени компромиси в името на това вечерта в ресторанта да премине без излишни разправии.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

Нов спортен комплекс в Габрово и още 12 обекта ще получат финансиране

Published

on

Спортен комплекс в кв. Трендафил и още 12 обекта в Габрово ще получат финансиране от държавния бюджет, съобщиха от местната общинска администрация. Зам.-кметът на Габрово Мария Йозова подписа споразуменията за финансиране на общо тринадесет строителни обекта в града и селата, който ще получат подкрепа от инвестиционната програма за общински проекти към държавния бюджет.

Става дума за инвестиции в нов спортен компрес в кв. Трендафил, в основен ремонт на ул. „Палатките“, в благоустрояване на пространството между улиците „Напредък“, „Златна нива“ и „Зелена ливада“.

Предвидено е още изграждане на районно осветление в междублоково пространство на ул. „Зелена ливада“ от № 16 до № 38, както и на осветление на улиците „Д-р Илиев Детския“ и „Житарска“.

Предстои да бъдат извършени основни ремонти на улици в селата Яворец и Поповци, както и ремонти на сградите на читалищата в селата Гъбене, Драгановци, Стоевци, Враниловци и Яворец.

Проектното предложение за изграждането на новия многофункционален спортен комплекс в кв. Трендафил включва футболен терен със стандартни размери, трибуни, паркинг, осветление, масивни постройки за административни цели, съблекални, санитарни възли, помещения за треньори, фитнес център, възстановителен център и всички други съоръжения, необходими за обслужване на комплекса.

За ул. „Палатките“ е предвидена нова конструкция на уличните и тротоарните настилки, осигуряване на оттичането на повърхностните води, подобряване на безопасността на движение и възможностите за паркиране в района.

Благоустрояването на пространството между улиците „Напредък“, „Златна нива“ и „Зелена ливада“ включва основен ремонт на тротоарите, благоустрояване на зелени площи и местата за отдих, спорт и игра, ново енергоспестяващо улично осветление, подземни контейнери за смет, организация на паркирането. Обектите са с период на реализация до 2026 г.

Зареди още

Новини

Ново ръководство на Ротари и Интеракт клуб Севлиево

Published

on

Ротацията на президентите в началото на всяка ротарианска година е празник на приятелството, което свързва, отчет на постигнатото и предаване на щафетата на новите президенти.

Такъв беше и празникът – “July Evening”, както мило го нарече усмихнатият президент на Ротари клуб – Севлиево Даниела Иванова, за ротарианци и интерактори в Севлиево.

Организацията отбеляза основните постижения на двата клуба, връчи отличията на номинираните за принос със значка Paul Harris Fellow и грамота от Ротари Интернешънъл, Стойчо Христов и Минчо Тодоров.

Грамоти за членство в Клуба и подаръци получиха и зрелостниците, които за съжаление се разделят с Интеракт Клуб – Севлиево. Размяната на огърлиците бе с усмивка и приятелска прегръдка за много успехи: от Даниела Иванова към Иван Георгиев – нов президент на Ротари Клуб Севлиево и от Яна Филева към Лариса Петрова – нов президент на Интеракт Клуб Севлиево.

Зареди още

Новини

РЗИ – Габрово популяризира мобилното приложение еЗдраве

Published

on

Министерството на здравеопазването стартира лятна национална кампания за популяризиране на мобилното приложение еЗдраве, което осигурява достъп до електронното ни здравно досие.  

Екип на РЗИ – Габрово, с техническото съдействие на „Информационно обслужване“ АД, ежеседмично ще разкриват мобилни пунктове, където ще оказват съдействие на всеки, който желае, да активира приложението на мобилното си устройство.  

Целта е всеки български гражданин да получи лесен достъп до своето електронно здравно досие – директно през телефона. Под мотото „С един клик – ти контролираш системата“, кампанията ще стартира през м. юли и ще продължи до края на м. септември.  

Локацията на пунктовете ще бъдат обявявани на интернет страницата на РЗИ Габрово и на сайта на Министерство на здравеопазването.  

Всеки работен ден гражданите, които желаят да достъпят до здравното си досие могат да го направят в РЗИ Габрово на адрес: гр. Габрово, ул. „Райчо Каролев „ № 2 в работното време на инспекцията- от 8:30 до 17:00.

В централната градска част в гр. Габрово, ул. „Радеца“ бе разкрит мобилен пункт.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица