Свържи се с нас

Икономика

„Зелено“ ли е да спестяваш? 7 идеи за спестяване, с които помагаме не само на себе си


През последните десетилетия става все по-ясно, че е крайно време да се обърнем към един по-природосъобразен начин на живот. Въпреки това все още остава популярно мнение, че това е не само сложно, но и скъпо начинание. За щастие обаче, има много начини да намалим вредното си влияние върху околната среда и без да се наложи да се разорим – дори напротив! Оказва се, че малките и постижими стъпки в правилната посока могат да ни спестят не малко средства. Ето няколко идеи за понижаване на разходите, които ще се отразят добре и на природата около нас:

1. Бутилката вода не е „за един път“ – Да се поддържаме хидратирани определено е важно, но начинът, по който го правим, никак не е без значение. Времето, нужно за разграждането на пластмасова бутилка за еднократна употреба е повече от 400 години – а колко такива годишно използвате? Чисто финансовата страна на нещата също не е за пренебрегване. Основната част от цената на бутилка вода плаща за опаковката, транспорта и какво ли още не, но не и за самата вода. Не хвърляйте пари на вятъра и заложете на някой от вариантите за многократна употреба. Дори да имате проблем с качеството на водата в региона, една кана с добър филтър би била достатъчна за да го реши.

2. Да кажем „не“ на торбичките – Съвременните пластмасови „медузи“ заплашват да се превърнат в преобладаващ вид във световния океан. Първият опит да ги ограничим ги направи платени, но символичните 10, 20 или 30 стотинки все още изглежда не са достатъчна мотивация, за да ги откажем. Проблемът тук често е мисленето „на дребно“ – само 20 стотинки, само една торбичка. Ако обаче проследите внимателно колко често и на каква цена казвате „да“, щом на касата ви попитат, нищо чудно да се окаже, че имате годишен разход от 100-200 лева само за пластмасови пликове. Създайте си навика да носите със себе си чанта за многократна употреба – ефектът няма да бъде само върху съвестта ви.

3. Ново начало за старите вещи – Рециклирането на стари дрехи и вещи има много възможни проявления и не е нужно да си падате по ретро или винтидж стила, за да ги използвате. Продавайте или разменяйте ненужните вече дрехи, ако са в добро състояние. Така, вместо безславен край в някоя кофа, ще им подарите нов живот, а в замяна можете да получите известна сума или пък да откриете новата си любима риза. Дори ако тези варианти не са по вкуса ви, можете да дарите ненужните дрехи и вещи. Такъв тип дарение за благотворителност ще ви даде възможност да използвате данъчно облекчение и да платите по-малко данък – можете да видите как тук.

4. Позитивните начини да се изолираш – Не, тук не говорим за асоциални седмици, прекарани в самота на дивана вкъщи. Ако обаче още не сте обърнали внимание на термоизолацията в дома си, време е да го направите. Отопляването и охлаждането на жилището са сред най-сериозните разходи на електроенергия. При добре изолираните сгради, разликата в този разход може да бъде шокираща. В случая може да ви е необходима известна първоначална инвестиция, но с времето и тя, и природата ще ви се отплатят за усилията.

5. Готвене без остатък – Колко често изхвърляте храна, защото се е развалила? За българите планираното готвене е по-скоро добре забравена традиция, отколкото новост. То не е нищо повече от това да решим предварително с какво ще се храним през седмицата и да подберем такива продукти, които можем да комбинираме с минимален остатък – игра, в която нашите баби винаги са били невероятно добри. Възможно е да ви отнеме известно време да свикнете с тази концепция, но ако успеете, ще пилеете много по-малко ресурси. Няма как това да не се отрази и на сметката ви.

6. Пощади гората и прегърни технологиите – В използването на хартиени носители за книги, вестници и всевъзможни документи, сякаш с времето се е загнездила известна романтика. Факт е обаче, че в днешно време над 95% от всичката тази информация може да бъде съхранявана и обменяна със значително по-нисък разход на природни ресурси. Онлайн вариантите на много книги и печатни медии струват значително по-малко от хартиения си вариант. Много документи стават достъпни и остават валидни и на електронен носител. Не е нужно да изпадате в крайности, но една преоценка на ситуацията вероятно ще ви убеди, че можете с чиста съвест да започнете вместо листи хартия да използвате своя компютър, таблет или смартфон. По-евтино, по-еко и по-леко за пренасяне.

7. Движението е здраве и става за споделяне – В динамиката на съвременното ежедневие, придвижването от едно място до друго заема сериозна част от деня на мнозина. Факт е обаче, че освен скъп, автомобилният транспорт е и доста вреден за околната среда. За по-кратки разстояния не е никак лоша идея да покараме колело или да повървим пеш – освен че са съвсем „зелени“ и безплатни, тези варианти ни позволяват и да се погрижим за по-доброто си здраве. Ако пък разстоянията са по-сериозни, можем да споделим пътуването с колега, познат или приятел, запътил се в същата посока. Използването на градски транспорт също е опция, често изпреварваща трафика в час пик. Дори да замените само четвърт от времето, прекарано сам зад волана с някоя от алтернативите, финансовият ефект ще бъде осезаем.

Икономика

Рекорден брой посетители в музей „Етър” от началото на годината

Рекорден брой посетители са преминали през музей „Етър” през първите девет месеца на 2019 година. 196 150 българи и чужденци са присъствали на организираните от екипа на музея събития, разгледали са изложбите, разходили са се из музейните обекти.

снимка: Музей „Етър“

Само през септември през „Етър” са преминали 36 353 души. Това е месецът с най-много посетители през цялата година. Принос, разбира се, има Международният панаир на традиционните занаяти, проведен на 6, 7 и 8 септември, който привлече интереса на 15 233 души. Това е рекорд по посещаемост и за самия Панаир.

Музеят е бил интересен за публиката през цялата година, става ясно от обобщените данни за деветте месеца. 34 795 са посетителите през август, 25 719 през юли, 25 692 през юни, 31 620 през май. През пролетта музеят също е предпочитана дестинация за десетки хиляди българи и чужденци.

снимка: Музей „Етър“

Дори през зимата в „Етър” идват впечатляващо много хора. Екипът на музея очаква до края на годината да бъде надминат рекорда по посещаемост от последните 10 години, регистриран през 2016-та – 211 442 посетители.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

Възнагражденията на членовете на избирателни комисии не се облагат

Във връзка с предстоящите на 27 октомври местни избори, от офиса на НАП в Габрово информират гражданите на областта, че съгласно разпоредбите на Изборния кодекс, възнагражденията на членовете на районна, общинска и секционна избирателна комисия не се облагат с данъци по Закона за данъците върху доходите на физическите лица.

Поради обстоятелството, че тези доходи са необлагаеми, те не подлежат на деклариране в годишна данъчна декларация по чл.50 от ЗДДФЛ.

Членовете на избирателни комисии, за времето, необходимо за работата им в съответната комисия, се осигуряват като лица, упражняващи трудова дейност на изборна длъжност.

Осигурителните вноски на тези лица по Кодекса за социално осигуряване и Закона за здравното осигуряване са за сметка на държавния бюджет.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

Габрово спечели награда в туризма

Община Габрово участва в Седмата работна среща между бизнеса и местната власт, която се провежда с любезното съдействие на община Чепеларе и традиционно се организира от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти, в периода 7-9 октомври 2019 г.

Основната цел на срещата бе свързана с популяризиране на туристическия потенциал на региона и събитията, организирани на територията на съответната дестинация. На официална церемония на в к.к. Пампорово бяха оповестени победителите в Първия национален конкурс „Община с най-добра маркетингова политика 2019“, провеждан в рамките на Работна среща.

Категориите бях три, според показателите на легловата база, предлагана за туристи. Габрово спечели награда в категория „Малка община“, където конкуренцията беше най-оспорвана, информираха от местната общинска администрация. Победител в категория „Голяма община“ стана Варна, а Велинград спечели приза за „Средна община“.

Журито в конкурса оценява общините по различни критерии, като наличие на разнообразни туристически продукти, адекватна туристическа инфраструктура, комуникационни канали, работа и взаимодействие с туроператори, присъствие в електронна среда, наличие на бранд на дестинацията, организиране на събития, участие в знакови туристически форуми.

По всички показатели Община Габрово получи висока оценка и събра максимален брой точки. Така Габрово, Варна и Велинград бяха отличени от туристическия бизнес и представители на академичните среди като дестинации с най-добър маркетинг за годината.

снимка: Община Габрово

Конкурсът се провежда за поредна година и бе базиран на подробен въпросник, разработен от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти /АБТТА/, която в партньорство с Европейската асоциация на операторите и агентите в туризма ЕСТТА, са негови инициатори и организатори.

Инициатива е част от стратегията на АБТТА за повишаване конкурентоспособността и разнообразието на националното туристическо предлагане и има за цел да насърчи усилията на общинските администрации за по-успешно регионално маркетингово позициониране и подпомогне информационно тяхната дейност с достъпни научно-практически маркетингови решения.

Всяка година все по-голям брой общини се включват в ежегодната надпревара, което увеличава стимула за все по-добро представяне от тяхна страна. Акцентът в тазгодишното представяне на община Габрово бе свързан с дигиталното предизвикателство и творчеството, вдъхновяващо промяна.

В дискусионната част на програмата основните акценти бяха свързани с ролите и отговорностите на държавата, местната власт, бизнеса и науката за изграждане на висококачествен и конкурентен национален туристически продукт, идентифицирането на ресурси за регионално туристическо развитие, моделиране на иновативни туристически продукти, чрез използване на ресурсите на непознати или нетипични дестинации, места и събития.

Форумът събра на едно място представители на 36 туристически агенции от цялата страна, представители на местната власт, сред които София, Велико Търново, Варна, Пловдив, Велинград, Казанлък, Стара Загора, Несебър, Ловеч, Свищов Троян, Чепеларе и др., представители на Министерство на туризма, академични и медийни партньори, а така също и студенти от СУ „Св. Климент Охридски“, гр. София и Аграрен Университет Пловдив.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

 

Популярни новини от последната седмица