Свържи се с нас

Икономика

Рекорден бюджет за 2018-та отчете Община Севлиево

Няма просрочени задължения към доставчици и второстепенни разпоредители на бюджета

Published

on

снимка: Община Севлиево

Община Севлиево няма допуснати просрочени задължения към доставчици и второстепенни разпоредители на бюджета за 2018 г. Това стана ясно по време на публичното обсъждане на годишния отчет за изпълнението на бюджета на Община Севлиево за 2018 г.

„Ритмично е изплащането и на субсидиите в пълен размер, покриващ реалните потребности на бюджетните звена“, обясни заместник-кметът по финансите Калина Георгиева по време на обсъждането.

“Обезпечени са всички разчетени разходи по бюджета на общината за възнаграждения и необходимата издръжка във всички дейности. Осигурени са и средства за подобряване на материално-техническата база. Собствените приходи са в размер на 9 080 531 лв. и с тях се покрива издръжката на детски градини, кметства и кметски наместничества, социални услуги, улично осветление, чистота, озеленяване, култура, спорт и други дейности”, уточни Георгиева.

“Всичко това на практика е и гаранция за финансовата стабилност на общината и отношението ѝ към второстепенните разпоредители”, беше категорична тя.

Бюджетът на Община Севлиево за 2018 г. е с висока събираемост на собствените приходи и преизпълнение на постъпленията от данъчни приходи. През 2018 г. приходите от общински такси възлизат на 2 878 515 лв., като най-голям дял имат приходите от такса битови отпадъци.

В изпълнение на Програмата за разпореждане с имоти общинска собственост, през 2018 г. от продажба на нефинансови активи са постъпили 560 029 лв., стана ясно на обсъждането. Приходите от собственост възлизат на 1 653 139 лв., в това число: 1 038 395 лв. приходи от наеми на общинска собственост, 202 191 лв. са нетните приходи от продажба на стоки и услуги, а 409 070 лв. – приходи от дивиденти, получени от търговските дружества с общинско участие.

Сумарно, постъпилите данъчни приходи през 2018 г. достигнаха 3 388 451 лв. и съставляват 37 % от собствените приходи на Община Севлиево. През 2018 г. е реализирано преизпълнение на данъчните приходи със 397 хил. лв. спрямо първоначално разчетените средства по бюджета. От данъчните приходи с най-голям дял са тези от данъка върху превозните средства и недвижимите имоти.

Общият обем на реализираните приходи възлиза на 33 314 714 лв., като 45 на сто са постъпления за финансиране на делегираните от държавата дейности, а 55 на сто – местни дейности. Финансирането на проекти по програми на ЕС е на стойност 3 563 260 лв.

През 2018 г. са били погасени всички заеми от Фонд ФЛАГ. Общият обем на разходите през 2018 г. възлиза на 33 314 714 лв. Значителна част от разходите на Общината – над 7 млн. лв. са били насочени към капиталови вложения за реконструкция на довеждащия водопровод до ПСПВ Стоките и източен водопроводен клон за питейна вода. Средствата са предоставени от Министерски съвет.

През 2018 г. разходите за образование в Община Севлиево са били 10 499 689 лв. Общо отчетените разходи през изминалата година за предоставяне на социални услуги възлизат на 3 539 330 лв. И през 2018 г. се запази дейността на всичките клубове на пенсионера, както и на хората с увреждания, действащи на територията на Община Севлиево. През изминалата година от Общината са подпомогнали и 5 двойки с репродуктивни проблеми с общо 12 600 лв.

Община Севлиево финансира приоритетно всички дейности, свързани с развитието на духовната сфера и съхраняването на богатото културно-историческо наследство. За дейностите в сектор “Култура” през 2018 г. е осигурен ресурс в обем от 2 432 561 лв. Предоставени са субсидии за всички действащи читалища на територия на общината в размер на 520 450 лв.

През 2018 г. с парични средства е подпомогната дейността на 16 лицензирани спортни клуба на територията на община Севлиево, разпределени по клубове на проектен принцип. За подпомагане дейността на спортните клубове на територията на община Севлиево през 2018 година са предоставени субсидии в размер на 211 500 лв.

Ключов елемент в разходната политика на общината е осигуряването на оптимален ресурс за реализация на инвестиционни разходи, свързани с извършването на основни ремонти на сградния фонд, придобиване на дълготрайни активи, строително-ремонтни дейности и изграждане на инфраструктурни обекти. Общият обем на инвестиционните разходи за предходната година достигна 12 222 108 лв.


Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Икономика

Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

Published

on

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.

„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.

„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.

Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.

Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.

След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица