Свържи се с нас

Икономика

Рекорден бюджет за 2018-та отчете Община Севлиево

Няма просрочени задължения към доставчици и второстепенни разпоредители на бюджета

Published

on

снимка: Община Севлиево

Община Севлиево няма допуснати просрочени задължения към доставчици и второстепенни разпоредители на бюджета за 2018 г. Това стана ясно по време на публичното обсъждане на годишния отчет за изпълнението на бюджета на Община Севлиево за 2018 г.

„Ритмично е изплащането и на субсидиите в пълен размер, покриващ реалните потребности на бюджетните звена“, обясни заместник-кметът по финансите Калина Георгиева по време на обсъждането.

“Обезпечени са всички разчетени разходи по бюджета на общината за възнаграждения и необходимата издръжка във всички дейности. Осигурени са и средства за подобряване на материално-техническата база. Собствените приходи са в размер на 9 080 531 лв. и с тях се покрива издръжката на детски градини, кметства и кметски наместничества, социални услуги, улично осветление, чистота, озеленяване, култура, спорт и други дейности”, уточни Георгиева.

“Всичко това на практика е и гаранция за финансовата стабилност на общината и отношението ѝ към второстепенните разпоредители”, беше категорична тя.

Бюджетът на Община Севлиево за 2018 г. е с висока събираемост на собствените приходи и преизпълнение на постъпленията от данъчни приходи. През 2018 г. приходите от общински такси възлизат на 2 878 515 лв., като най-голям дял имат приходите от такса битови отпадъци.

В изпълнение на Програмата за разпореждане с имоти общинска собственост, през 2018 г. от продажба на нефинансови активи са постъпили 560 029 лв., стана ясно на обсъждането. Приходите от собственост възлизат на 1 653 139 лв., в това число: 1 038 395 лв. приходи от наеми на общинска собственост, 202 191 лв. са нетните приходи от продажба на стоки и услуги, а 409 070 лв. – приходи от дивиденти, получени от търговските дружества с общинско участие.

Сумарно, постъпилите данъчни приходи през 2018 г. достигнаха 3 388 451 лв. и съставляват 37 % от собствените приходи на Община Севлиево. През 2018 г. е реализирано преизпълнение на данъчните приходи със 397 хил. лв. спрямо първоначално разчетените средства по бюджета. От данъчните приходи с най-голям дял са тези от данъка върху превозните средства и недвижимите имоти.

Общият обем на реализираните приходи възлиза на 33 314 714 лв., като 45 на сто са постъпления за финансиране на делегираните от държавата дейности, а 55 на сто – местни дейности. Финансирането на проекти по програми на ЕС е на стойност 3 563 260 лв.

През 2018 г. са били погасени всички заеми от Фонд ФЛАГ. Общият обем на разходите през 2018 г. възлиза на 33 314 714 лв. Значителна част от разходите на Общината – над 7 млн. лв. са били насочени към капиталови вложения за реконструкция на довеждащия водопровод до ПСПВ Стоките и източен водопроводен клон за питейна вода. Средствата са предоставени от Министерски съвет.

През 2018 г. разходите за образование в Община Севлиево са били 10 499 689 лв. Общо отчетените разходи през изминалата година за предоставяне на социални услуги възлизат на 3 539 330 лв. И през 2018 г. се запази дейността на всичките клубове на пенсионера, както и на хората с увреждания, действащи на територията на Община Севлиево. През изминалата година от Общината са подпомогнали и 5 двойки с репродуктивни проблеми с общо 12 600 лв.

Община Севлиево финансира приоритетно всички дейности, свързани с развитието на духовната сфера и съхраняването на богатото културно-историческо наследство. За дейностите в сектор “Култура” през 2018 г. е осигурен ресурс в обем от 2 432 561 лв. Предоставени са субсидии за всички действащи читалища на територия на общината в размер на 520 450 лв.

През 2018 г. с парични средства е подпомогната дейността на 16 лицензирани спортни клуба на територията на община Севлиево, разпределени по клубове на проектен принцип. За подпомагане дейността на спортните клубове на територията на община Севлиево през 2018 година са предоставени субсидии в размер на 211 500 лв.

Ключов елемент в разходната политика на общината е осигуряването на оптимален ресурс за реализация на инвестиционни разходи, свързани с извършването на основни ремонти на сградния фонд, придобиване на дълготрайни активи, строително-ремонтни дейности и изграждане на инфраструктурни обекти. Общият обем на инвестиционните разходи за предходната година достигна 12 222 108 лв.


Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

Габрово се срина до 15-то място в страната по заплати

Published

on

Област Габрово регистрира сериозен спад в класацията по средна брутна месечна работна заплата и вече се нарежда на 15-то място в страната. Това сочат последните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, за първото тримесечие на 2025 година.

Само три месеца по-рано, в края на 2024 г., областта заемаше 9-та позиция. Сега Габрово отстъпва зад София (столица), Варна, София (област), Враца, Пловдив, Стара Загора, Русе, Бургас, Плевен, Шумен, Перник, Търговище, Разград и Велико Търново.

Средната месечна работна заплата в Габрово за периода януари–март 2025 г. възлиза на 1 845 лева. Това е понижение от 4.3% спрямо четвъртото тримесечие на 2024 г., когато средното възнаграждение е било по-високо. По месеци, през януари тя е 1 820 лв., през февруари – 1 823 лв., а през март достига 1 892 лв. Макар и на годишна база да има ръст от 10.8% спрямо същия период на предходната година, но този ръст не е достатъчен, за да задържи областта в по-предна позиция спрямо останалите региони.

По-сериозно увеличение на заплатите се отчита в обществения сектор – 20.2%, докато в частния ръстът е по-скромен – 7.8%. Най-голям спад в заплащането е отчетен в секторите „Професионални дейности и научни изследвания“, „Образование“ и „Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети“.

В същото време се наблюдава увеличение на заплатите в „Селско, горско и рибно стопанство“, „Строителство“ и „Административни и спомагателни дейности“. По отношение на нивото на възнагражденията по икономически дейности, най-високо платени през първото тримесечие са били служителите в „Държавно управление“ със средна заплата от 2 319 лв., следвани от заетите в „Образование“ – 2 208 лв., и тези в „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 054 лв. Най-ниски са били заплатите в секторите „Административни и спомагателни дейности“ – 1 173 лв., „Други дейности“ – 1 342 лв., и „Култура, спорт и развлечения“ – 1 470 лв.

Спадът на област Габрово с шест позиции в рамките на едно тримесечие е показателен за икономическия натиск и дисбаланси в пазара на труда. Това поставя предизвикателства пред устойчивото развитие на региона и откроява нуждата от целенасочена подкрепа в секторите с намаляващи доходи.

Зареди още

Икономика

Габрово дава глас на бъдещето: Устойчиви градове, енергийни общности, нова визия

Published

on

За четвърта поредна година Габрово ще бъде домакин на дискусионния форум „Кметовете говорят“, който се завръща в разширен формат на 24 и 25 юни 2025 г. Събитието ще е в рамките на конференцията „Изпълнението започва сега: Решения за забавени процеси в търсене на устойчиви резултати“. На фокус ще са ключови въпроси, свързани със стъпките към по-добро управление на проектите и прилагане на технологични иновации в полза на общините. 

Програмата предвижда представяне на визията „Габрово 2030“ от кмета Таня Христова – стратегически инвестиции, системни решения и енергийна независимост. Темата ще бъде надградена от вицепремиера Томислав Дончев, който ще очертае възможностите пред общините и гражданите в контекста на новите програми за енергийна ефективност както чрез националното финансиране до 2030 г., така и по Социалния климатичен фонд.

За участие в сесията е поканена и Дора Янкова, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството с ресор „Сградно обновяване“, която ще даде практически указания за изпълнението на текущите проекти по Националния план за възстановяване и устойчивост. Двудневният форум ще обърне внимание на темата за ролята на градовете в борбата с климатичните промени. Опитът си ще споделят експерти от Габрово, Столична община, финландския град Еспоо, както и представители на бизнеса относно изграждане на енергийни общности, фотоволтаични системи, локални решения за геотермална енергия, системи за управление на енергията чрез изкуствен интелект, пътни карти за сградно обновяване.

Събитието ще завърши с отворена среща за гражданите на Габрово на тема „Какви са ползите от енергийната ефективност, възобновяемата и споделената енергия?“. В нея ще бъдат представени резултатите от соларни обследвания в квартали на града, термографски визуализации на топлинни загуби, примери за местни ВЕИ системи и модели за собствено потребление на енергия в многофамилни сгради.

Конференцията ще се състои присъствено в зала „Възраждане“ и зала „Ритуална“ на Община Габрово. Организатори са Центърът за енергийна ефективност „ЕнЕфект“, Общинската мрежа за енергийна ефективност „ЕкоЕнергия“, Областният информационен център и Община Габрово. Участието е безплатно с регистрация в електронна форма на адрес – https://forms.gle/gQMsV49KFgQDjUbY8 .   Предварителна програма.

Зареди още

Икономика

Изкуственият интелект в производството

Published

on

Изкуственият интелект (ИИ) бързо навлиза във всички сфери на нашия живот, включително и в производството. В рамките на проекта DIGITAL COACH INTELIGENCE Габровската търговско-промишлена палата проведе двудневен семинар.

В първия ден участниците – на място и онлайн, се запознаха с бъдещите дейности по проекта, примери от Учебната фабрика на Рурския университет в Бохум, Германия за контрол на качеството с помощта на ИИ, добри практики в приложението му в управлението на човешките ресурси. Ръководителят на Дигиталния иновационен хъб за Северен централен район Светослав Матеев представи възможностите за подпомагане на фирмите и публичната администрация. Семинарът беше открит от зам. – областния управител на Габрово Иван Любомиров.

Във втория ден ученици от ПМГ „Акад. Иван Гюзелев“ в Габрово участваха в пилотно обучение за контрол на качеството в производството с помощта на изкуствен интелект. Представителите на учебната фабрика към Рурския университет в Бохум, Германия ги запознаха как на практика може да се използва ИИ в контрола на качеството, какви са стъпките при разработване на такова приложение.

Учениците имаха възможност да направят на практика подбор на данни за обучението на ИИ. Увериха се, че никак не е лесно да подбереш такива данни, които да дадат добър краен резултат от работата на ИИ. В края на обучението всички ученици получиха сертификати.

Повече за проекта:
Габровската търговско-промишлена палата е партньор за България по проекта DIGITAL COACH INTELIGENCE. Водеща организация е Институтът за трудово правни науки към Рурския университет в Бохум. Участват и Катедрата по производствени системи към университета, Университетът в Гренобъл (Катедра „Индустрия 4.0“, Фабрика за обучение и изследвания, Франция), Университетът в Будапеща (Технологичен център BME „Индустрия 4.0“, Фабрика за обучение и изследвания, Унгария) и консултантска фирма по управление от Ираклион (Крит, Гърция).

Целта е да предоставим решения с ИИ на малки и средни предприятия (МСП). Потенциалът е огромен, независимо дали става въпрос за осигуряване на качеството в производството, за оптимизиране на сътрудничеството между хора и роботи или за вътрешни логистични процеси. Проектът се основава на своя предшественик „Digital Coach“, който беше признат от ЕС за проект с най-добри практики. В рамките на този проект хора от МСП бяха обучени като цифрови треньори, които ефективно следят за промените, включват служителите и помагат за преодоляване на съпротивата срещу новите технологии. Сега ще разширим сферата им на дейност, като включим и областта на изкуствения интелект. Предвижда се и активно включване на учениците от средните училища чрез разработване на гъвкави програми за обучение, които да предизвикат интереса им за работа в промишлеността и да демонстрират как ИИ може да бъде полезен.

Проектът се финансира от програма Еразъм+ в рамките на „Партньорства за сътрудничество“ – Партньорства за сътрудничество в областта на професионалното образование и обучение от 2024 до 2027 г. (2024-1-DE02-KA220-VET-000256987).

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица