Свържи се с нас

Новини

Електронен калкулатор смята вноските за здраве

Published

on

© Copyright 2011 — Gabrovo News. All Rights Reserved

Електронен калкулатор, който автоматично изчислява дължимите здравноосигурителни вноски и лихвите към тях е публикуван на интернет страницата на НАП – www.nap.bg. Електронната услуга на приходната администрация е напълно безплатна, а за ползването й не е необходим електронен подпис. С помощта на здравноосигурителния калкулатор могат да се изчислят всички здравни вноски и лихвите към тях от 2000 г. до сега.

Услугата на НАП улеснява клиентите на администрацията, тъй като не е необходимо да посещават офисите на агенцията, за да разберат точните си задължения за здраве. Вместо това гражданите могат да направят първо справка в услугата за проверка на здравноосигурителния си статус и да проверят периодите, за които не са платени здравните им вноски. След това с помощта на калкулатора могат да изчислят точната сума, която дължат за здраве и лихвите за периода, в който не са плащали вноски.

За да изчислят задълженията си за здраве, клиентите на НАП трябва единствено да маркират месеците, в които са пропуснали да платят вноските си и как се осигуряват – като еднолични търговци, упражняващ свободна професия, земеделски или тютюнопроизводител и т. н.

Гражданин могат да проверят безплатно здравния си статус на цената на градски разговор от цялата страна на телефон 0700 18 700. Услугата е напълно автоматизирана и изисква само въвеждане на ЕГН чрез клавиатурата на телефона. Компютърната система извършва справка в реално време и „прочита” по телефона дали проверяващият има непрекъснати здравни права или не. Освен това системата дава данни и за всички месеци и години, за които не са платени здравните вноски. Справката за здравен статус по телефона работи 7 дни в седмицата, 24 часа на ден.

Повече информация за възможностите за проверка на здравноосигурителния статус, възстановяване на здравни права, както и друга информация, клиентите на НАП могат да намерят на интернет страницата на НАП – www.nap.bg, както и да получат на телефон 0700 18 700 на цената на един градски разговор.

Новини

Отлична организация и отчитане на изборите в Габровско

Published

on

Първите получени и обработени в ЦИК протоколи от изборите на 9 юни са тези на РИК – Габрово.

Благодарение на добрата организация на РИК – Габрово, Информационно обслужване и Областна администрация Габрово, 470-те протокола пристигат в София и се обработват преди тези на столичните РИК.

В област Габрово бяха разкрити 235 секции, в които се проведоха избори за членове на Европейски парламент и за народни представители, като в 156 от тях гласуването бе с машини.

Зареди още

Култура

„Алея на книгата“ от днес до неделя в Габрово (Програма)

Published

on

Най­-мащабното пътуващо книжно изложение „Алея на книгата“ и тази година ще допълни културния и духовен живот в Габрово. Официалното откриване е днес, 13 юни, от 17.30 ч в зеления двор на Интерактивен музей на индустрията.

Тридесет минути по-рано може да се насладите на музикалния поздрав на Оркестър „Габрово“ към всички приятели на книгата. Веднага след това Ви каним на едно изключително изживяване с писателя с вечна усмивка на лицето Михаил Вешим, който за пореден път е готов да ни разсмее с нечувана досега история – тази на своя собствен живот.

В Габрово сатирикът е подготвил да представи не една, а цели две книги – „Химия на Шегата“ и „Стари хипари и нови разкази“.

На 14 юни, отново в 17.30 часа, предстои среща-разговор с Ангел Иванов, който представя „БАБА-РАЗКАЗИ“. Мястото е в двора на Интерактивен музей на индустрията.

В събота, 15 юни, е подготвена изненада за всички деца. В 11.00 ч. в двора на Интерактивния музей на индустрията Държавен куклен театър – Габрово ще представи „Зли вълшебства с весел край“, а веднага след него предстои среща-разговор с Радостина Николова и четвъртата част на „Приключенията на мотовете“.

По-късно в съботния ден Владислав Симеонов представя “Житейска хроника” от Владимир Иванов в Национален музей на образованието – Габрово, а в 17.30 ч, в двора на Интерактивния музей на индустрията, започва среща-разговор с Боян Боев, който ще представи две от своите творби – „Сайбиевата невеста“, „Последна молитва“ и „Двайсет гроша“.

Неделният ден, 16 юни, ще предложи още вълнуващи срещи за децата, като първата от тях е отново от Държавен куклен театър – Габрово, който в 11.00 ч. ще представи „Червената шапчица“, а след това ни очаква среща-разговор с Мая Бочева, която ще представи трилогията „Защо си тръгнаха пчеличките?“.

Мястото е в двора на Интерактивен музей на индустрията. „Алея на книгата“ се провежда за трети пореден път в града на новосветското образование, на будители и визионерите, оставили трайна следа в книжовното богатство на страната ни.

А публиката – от най-малките до възрастните, очакваща всяка среща с нови и различни автори с интерес и любопитство превръща събитието в традиция. В дните от 13 до 16 юни тазгодишното издание на „Алея на книгата“ ще събере представители на седемнадесет водещи български издателства, като шатрите им може да откриете на пешеходната улица „Радецка“.

Работното време на изложението от четвъртък до събота включително е от 10.00 до 19.00 ч., а в неделя – от 10.00 до 14.00 часа.

Зареди още

Новини

Започва издаването на лични карти от ново поколение

Published

on

От 17 юни т.г. Дирекция „Български документи за самоличност“ въвежда нов образец на българска лична карта. С цел повишаване на сигурността на документа, освен изображението, той ще съдържа електронен носител на информация със записани биометрични данни – два пръстови отпечатъка и снимка.

Какви предимства дава личната карта от ново поколение – отваря възможността на българските граждани, които пътуват в страните от ЕС, да преминават през електронните пунктове на ГКПП, улеснява и ускорява контрола на граничните власти от останалите държави.

На по-късен етап, с вписването на удостоверение за електронна идентичност, гражданите ще могат да се идентифицират и във виртуална среда при ползване на електронни услуги и информационни системи.

Какво трябва да знаете?
Смяната на личния документ не е задължителна. Личните карти, които са издадени до 16.06.2024 г., включително, са със срок на валидност до 2 август 2031 г., освен ако срокът им на валидност не е изтекъл преди това.

Запазва се срокът на услугата– обикновена до 30 дни, бърза до 3 дни и експресна – в рамките на 8 работни часа, като заявленията за издаване на новия документ могат да се подават във всички звена „Български лични документи“ в страната. Възползвалите се от експресната услуга ще получават документа си само в София лично или от упълномощено лице.

Остава опцията за издаването на безплатна лична карта за лицата от 14 до 16-годишна възраст, с валидност от 4 години. Отпада издаването на безсрочна лична карта на лица, навършили 58 години. На лица от 18 до 70 години ще се издава лична карта със срок на валидност от 10 години.

Лицата, навършили 70 години могат да изберат срок на валидност 10 или 30 години, като документът отново е безплатен. Приета е и таксата за издаване на новите документи за лица от 18 до 70 години. До края на годината тя остава непроменена за всички видове услуги – обикновена, бърза и експресна.

От началото на 2025 г. се въвежда цена от 30 лева за обикновена услуга.

До края на годината се запазва и тарифата за издаването на личен документ за лица с трайна намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 процента, като от началото на следващата година за обикновена услуга се въвежда цена от 3 лева, за бърза – 6 лева и за експресна – 15 лева.

Лична карта със срок на валидност от една година се издава на лица, от които е невъзможно снемане на пръстови отпечатъци, поради временна физическа невъзможност. Таксата за документа е 3 лева при обикновената услуга, 6 лева – при бързата и 15 – при експресната.

Запазва се възможността за обикновена и бърза услуга при издаването на карта за пребиваване на член семейство на гражданин от ЕС. Таксата за това остава непроменена до края на годината, а от началото на следващата – гражданите ще заплащат 30 лева за обикновена и 60 лева за бърза услуга.

Въвеждането на новия образец на българска лична карта стана възможно благодарение на последователните усилия на експертна група от МВР.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица