Свържи се с нас

Икономика

За нещата, които са важни!

Споделено от Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти

Published

on


Какво защитават посредническите договори? Освен интересите на потребителите, агенцията за недвижими имоти също трябва да има някаква защита. По тези и други теми разговаряме с Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти.

– Госпожо Дикова споделете с нас какво представляват посредническите договори? Чии интереси защитават те? Какви са тенденциите на пазара за недвижими имоти? Срещате ли трудности и предизвикателства? Какво показва практиката и какво всеки от нас трябва да знае?

– В годините посредническите договори са претърпели много промени, наложени от практиката. С течение на времето клиентите стават все по-информирани и започват да „заобикалят“ посредника, за съжаление по некоректен начин. Т.е. използват неговия труд, за да се доберат до определена информация и след това се опитват да се възползват от нея, без да заплатят комисионно възнаграждение. А в по-лошите случаи – дори агентите да свършат цялата работа, клиентът пак да не плати. Понеже Закона за защита на потребителя защитава само потребителя, някой трябва да защитава и бизнеса. От агенциите се очаква да са коректни, да имат обучени и подготвени кадри, да рекламират и работят според добрите практики, да спазват действащото законодателство, да плащат осигуровки, данъци, да поддържат офиси и работни екипи.

Това, за което трябва да следим в посредническите договори, е да няма подвеждащи клаузи или такива с неясно съдържание. Ако един клиент е избрал да работи с агенция за имоти, то е редно да подпише договор с нея и когато продаде или закупи имот, чрез нейното участие, да си заплати комисионната. Съответно, ако клиент иска да отиде на оглед с агенция за имоти и агенцията е поставила предварително своите условия на работа, то уговореното следва да се спазва. Не е нарушение на Закона, когато предварително поясниш на клиента каква услуга предлагаш и какво е дължимото възнаграждение.

Ако клиентът продължи да работи с теб означава, че е направил своя избор. Ако клиент влезе в магазин за хранителни стоки и вземе кутия с бонбони, без да я плаща, то ще се счита, че е извършил кражба, т.е. ощетил е търговеца. Защо? Защото търговецът е вложил усилия и средства тази стока да стигне до крайния клиент точно на това място. Търговецът в магазина също е посредник между производителя и клиента. Неговото възнаграждение и всичките му разходи са заложени в крайната цена на стоката. При недвижимите имоти стоката няма физически да бъде внесена в офиса, но ползването на която и да е услуга следва да бъде заплатена. Ако агентът по цял ден дава безплатни консултации или ходи на безсмислени огледи, кой ще покрие разходите му, кой ще му даде заплата и защо е необходимо да полага този труд, ако ще бъде излъган?

Ако агенцията използва лоша практика, за да привлича клиенти това също е некоректно. Затова когато клиентите търсят да закупят или наемат недвижим имот следва предварително да направят своя избор на кого искат да се доверят – на публикуваната реклама или на свой доверен брокер/агент, който да извърши маркетинга вместо тях, като избегне срещите с лошите практики.

Ако клиентът все пак избере да се свърже директно с агенцията, която е предложила имота, то следва да се съобрази при какви условия тази агенция е склонна да работи с него.

Европейският стандарт в сферата на недвижимите имоти налага като практика подписването на посреднически договори и протоколи за проведени срещи и огледи към тях, с което се доказват произтекли събития.

Ако един имот се предлага от няколко агенции клиентът има избор в самото начало към кое от предложенията да се насочи. Има два варианта – или да работи със свой доверен брокер/агент и да не му се налага да прави подобен избор, или да си избере към коя от агенциите, предлагащи имота, да се обърне. Т.е. клиентът прави своя избор с кого ще работи съзнателно преди да е посетил имота. Затова коректното рекламиране е много важно. Критериите, по които клиентът избира на кой агент да се обади са различни и често това са по-интересните за него характеристики на офертата.

Клиентът е имал възможност да направи своя избор предварително. Няма никаква бизнес логика да ходиш на огледи с една агенция, тя да те запознае първоначално с имота и след това да отидеш при друга агенция да купиш същия имот.

Това, което клиентът, обаче има право е да изисква от агента да свърши всичко онова, за което са се уговорили, че е включено като услуга в комисионната. И тук договорите и протоколите за огледи трябва ясно да формулират предмета на услугата и съответната цена.

На пазара на имоти има голяма конкуренция между агенциите. Комисионният процент се е наложил от самия пазар. Той не е писано правило. Но комисионните, които се различават съществено от наложената пазарна практика водят до съмнителен капацитет на агента, който е склонен да ги приеме. Обикновено това е за сметка на качеството на услугата и компетентността на посредника.

Договорите следват определена логика. Това, което всеки, който подписва договор трябва да следи е какви са правата, задълженията и отговорностите на страните му, кога възниква плащане, за какво се дължат неустойки, какви са сроковете. Договорите трябва да могат да се съгласуват между страните преди подписването им.

Бих дала пример с договорите, които предоставят мобилните оператори. Там е почти невъзможно да се нанасят промени в съдържанието им, т.е. няма съгласуване. Посредническите договори на агенциите за имоти се подписват по много по-либерален начин.

Най-правилният начин за продажба на имот е ексклузивен договор за определен разумен срок. Ексклузивният агент обикновено следи дали друга агенция се опитва да предлага същия имот, но собственикът е този, който трябва да вземе мерки за прекратяване на неправомерната реклама.

Най-популярният начин на избор на ПРАВИЛНАТА „Агенция за недвижими имоти“ е чрез препоръки. За добрите брокери и агенти има персонална информация в интернет пространството. Те имат какво да покажат, кажат и споделят. Те са с професионална биография, квалификация и добър имидж. Клиентите, които често инвестират в имоти ползват личен доверен посредник.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

Имате малък бизнес и искате да го развивате?

Наемете обект в квартал „Шести участък“.

Published

on

Покана за участие в публично-частно партньорство чрез наемане на обекти в „Шести участък“ обявява Община Габрово. Инициативата е в подкрепа на бизнеса и творческите дейности в квартала, съобщи Миглена Въгленова, гл. експерт „Публичност и визуализация“ в местната общинска администрация.

Конкурсът цели да избере предложения за устойчиво и възмездно ползване на четири обекта в кв. „Шести участък“ за период от две години. Изискване към кандидатите е да попълнят формуляр за участие, в който да представят бизнеса си, да сключат договор за наем и да започнат дейност не по-късно от 30 септември 2022 г.

Кандидатурите ще бъдат оценени от жури, определено със заповед на кмета на община Габрово. За всеки от четирите предложени обекта ще бъде избран по един победител и един подгласник. Те ще могат да използват помещенията за малък бизнес, търговия на дребно, творческа дейност, създаване на услуги и продукти, характерни за творческите индустрии, ателиета, студия, офиси, галерии и други.

Победителите ще сключат споразумение за партньорство с Община Габрово, чрез което ще получат безплатно консултиране по избор относно маркетингови дейности и реклама, разработка на уебсайт и онлайн магазин, интериорен дизайн или оформление на витрина.

За стартиращите бизнеси са предвидени и едногодишни стимули като абонамент за свободно паркиране в платената зона на кв. „Шести участък“, безплатен интернет, членство в Габровската търговско-промишлена палата и еднократна услуга до 100 лв., разпространение на рекламни материали от Туристическия информационен център, популяризиране на бизнеса през каналите на Община Габрово.

Заявления по поканата се приемат от 1 декември 2021 г. до 31 януари 2022 г. на електронна поща projects@gabrovo.bg.

Пълната информация за обектите и документи за кандидатстване са публикувани по-долу, както и оттук.

ДОКУМЕНТИ ЗА ИЗТЕГЛЯНЕ.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

По-малко наети на работа в региона

Published

on

По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение в област Габрово към края на септември 2021 г. намаляват с 0.1 хил., или с 0.4%, спрямо края на юни 2021 г., като достигат 39.6 хиляди.

Спрямо края на второто тримесечие на годината най-голямо намаление на наетите лица се наблюдава в икономическите дейности „Хотелиерство и ресторантьорство“, „Строителство“ и „Операции с недвижими имоти“.

Увеличение се наблюдава сред наетите лица по трудово и служебно правоотношение в икономическите дейности „Хуманно здравеопазване и социална работа“, „Административни и спомагателни дейности“ и „Други дейности“.

В структурата на наетите лица по икономически дейности най-голям е относителният дял на наетите по трудово и служебно правоотношение в дейностите „Преработваща промишленост“ и „Търговия, ремонт на автомобили и мотоциклети“ – съответно 48.8% и 11.5%.

В края на септември 2021 г. в сравнение със същия период на 2020 г. наетите лица по трудово и служебно правоотношение се увеличават с 0.9 хил., или с 2.1%. Най-голямо увеличение на наетите се наблюдава в икономическите дейности: „Хуманно здравеопазване и социална работа“, „Култура, спорт и развлечения“ и „Професионални дейности и научни изследвания“.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

Средната месечна заплата в региона е 1 284 лева и намалява

Published

on

*Използваното фоново изображение е на Тодор Тодоров, фотограф, Фото „Спринт“.

Средната брутна месечна работна заплата в област Габрово за юли 2021 г. е 1 309 лв., август – 1 255 лв., и за септември – 1 297 лева. През третото тримесечие на годината средната месечна работна заплата в област Габрово e 1 287 лв. и намалява спрямо второто тримесечие на 2021 г. с 1.5%.

Тези официални данни бяха оповестени от Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“. 

Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо намаление, са: „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“, „Административни и спомагателни дейности“, и „Хуманно здравеопазване и социална работа“. Увеличение на работната заплата се наблюдава в дейностите: „Селско, горско и рибно стопанство“, „Професионални дейности и научни изследвания“ и „Образование“.

През третото тримесечие на годината средната месечна работна заплата нараства с 8.0% спрямо същия период на 2020 г., като най-голямо e увеличението в икономическите дейности „Професионални дейности и научни изследвания“ и „Образование“.

Икономическите дейности с най-високо средномесечно трудово възнаграждение на наетите лица по трудово и служебно правоотношение през третото тримесечие на 2021 г. са: „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 496 лева „Образование“ – 1 655 лева „Държавно управление“ -1 507 лева.

Най-нископлатени са били наетите лица в икономическите дейности: „Административни и спомагателни дейности“ – 732 лева „Други дейности“ – 797 лева „Строителство“ – 802 лева. Спрямо същия период на предходната година средната месечна работна заплата през третото тримесечие на 2021 г. в обществения сектор нараства с 12.5%, а в частния – с 6.8%.

В сравнение с останалите области на страната, по показателя средна брутна месечна работна заплата област Габрово се нарежа на осмо място в страната след София (столица), Варна, София (област), Враца Стара Загора, Разград и Пловдив.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица