Свържи се с нас

Икономика

За нещата, които са важни!

Споделено от Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти

Published

on


Какво защитават посредническите договори? Освен интересите на потребителите, агенцията за недвижими имоти също трябва да има някаква защита. По тези и други теми разговаряме с Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти.

– Госпожо Дикова споделете с нас какво представляват посредническите договори? Чии интереси защитават те? Какви са тенденциите на пазара за недвижими имоти? Срещате ли трудности и предизвикателства? Какво показва практиката и какво всеки от нас трябва да знае?

– В годините посредническите договори са претърпели много промени, наложени от практиката. С течение на времето клиентите стават все по-информирани и започват да „заобикалят“ посредника, за съжаление по некоректен начин. Т.е. използват неговия труд, за да се доберат до определена информация и след това се опитват да се възползват от нея, без да заплатят комисионно възнаграждение. А в по-лошите случаи – дори агентите да свършат цялата работа, клиентът пак да не плати. Понеже Закона за защита на потребителя защитава само потребителя, някой трябва да защитава и бизнеса. От агенциите се очаква да са коректни, да имат обучени и подготвени кадри, да рекламират и работят според добрите практики, да спазват действащото законодателство, да плащат осигуровки, данъци, да поддържат офиси и работни екипи.

Това, за което трябва да следим в посредническите договори, е да няма подвеждащи клаузи или такива с неясно съдържание. Ако един клиент е избрал да работи с агенция за имоти, то е редно да подпише договор с нея и когато продаде или закупи имот, чрез нейното участие, да си заплати комисионната. Съответно, ако клиент иска да отиде на оглед с агенция за имоти и агенцията е поставила предварително своите условия на работа, то уговореното следва да се спазва. Не е нарушение на Закона, когато предварително поясниш на клиента каква услуга предлагаш и какво е дължимото възнаграждение.

Ако клиентът продължи да работи с теб означава, че е направил своя избор. Ако клиент влезе в магазин за хранителни стоки и вземе кутия с бонбони, без да я плаща, то ще се счита, че е извършил кражба, т.е. ощетил е търговеца. Защо? Защото търговецът е вложил усилия и средства тази стока да стигне до крайния клиент точно на това място. Търговецът в магазина също е посредник между производителя и клиента. Неговото възнаграждение и всичките му разходи са заложени в крайната цена на стоката. При недвижимите имоти стоката няма физически да бъде внесена в офиса, но ползването на която и да е услуга следва да бъде заплатена. Ако агентът по цял ден дава безплатни консултации или ходи на безсмислени огледи, кой ще покрие разходите му, кой ще му даде заплата и защо е необходимо да полага този труд, ако ще бъде излъган?

Ако агенцията използва лоша практика, за да привлича клиенти това също е некоректно. Затова когато клиентите търсят да закупят или наемат недвижим имот следва предварително да направят своя избор на кого искат да се доверят – на публикуваната реклама или на свой доверен брокер/агент, който да извърши маркетинга вместо тях, като избегне срещите с лошите практики.

Ако клиентът все пак избере да се свърже директно с агенцията, която е предложила имота, то следва да се съобрази при какви условия тази агенция е склонна да работи с него.

Европейският стандарт в сферата на недвижимите имоти налага като практика подписването на посреднически договори и протоколи за проведени срещи и огледи към тях, с което се доказват произтекли събития.

Ако един имот се предлага от няколко агенции клиентът има избор в самото начало към кое от предложенията да се насочи. Има два варианта – или да работи със свой доверен брокер/агент и да не му се налага да прави подобен избор, или да си избере към коя от агенциите, предлагащи имота, да се обърне. Т.е. клиентът прави своя избор с кого ще работи съзнателно преди да е посетил имота. Затова коректното рекламиране е много важно. Критериите, по които клиентът избира на кой агент да се обади са различни и често това са по-интересните за него характеристики на офертата.

Клиентът е имал възможност да направи своя избор предварително. Няма никаква бизнес логика да ходиш на огледи с една агенция, тя да те запознае първоначално с имота и след това да отидеш при друга агенция да купиш същия имот.

Това, което клиентът, обаче има право е да изисква от агента да свърши всичко онова, за което са се уговорили, че е включено като услуга в комисионната. И тук договорите и протоколите за огледи трябва ясно да формулират предмета на услугата и съответната цена.

На пазара на имоти има голяма конкуренция между агенциите. Комисионният процент се е наложил от самия пазар. Той не е писано правило. Но комисионните, които се различават съществено от наложената пазарна практика водят до съмнителен капацитет на агента, който е склонен да ги приеме. Обикновено това е за сметка на качеството на услугата и компетентността на посредника.

Договорите следват определена логика. Това, което всеки, който подписва договор трябва да следи е какви са правата, задълженията и отговорностите на страните му, кога възниква плащане, за какво се дължат неустойки, какви са сроковете. Договорите трябва да могат да се съгласуват между страните преди подписването им.

Бих дала пример с договорите, които предоставят мобилните оператори. Там е почти невъзможно да се нанасят промени в съдържанието им, т.е. няма съгласуване. Посредническите договори на агенциите за имоти се подписват по много по-либерален начин.

Най-правилният начин за продажба на имот е ексклузивен договор за определен разумен срок. Ексклузивният агент обикновено следи дали друга агенция се опитва да предлага същия имот, но собственикът е този, който трябва да вземе мерки за прекратяване на неправомерната реклама.

Най-популярният начин на избор на ПРАВИЛНАТА „Агенция за недвижими имоти“ е чрез препоръки. За добрите брокери и агенти има персонална информация в интернет пространството. Те имат какво да покажат, кажат и споделят. Те са с професионална биография, квалификация и добър имидж. Клиентите, които често инвестират в имоти ползват личен доверен посредник.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

Предколеден Фермерски пазар на 10 декември

Published

on

Да продължим традицията – подготвяме празничната декемврийска трапеза с продукти от Фермерския пазар на 10 декември.

Фермерски пазар „ОТ БГ“ – запазеното време от месеца за покупки на любимите продукти, произведени от местни малки ферми и производители. Любими, защото винаги се усеща, когато всичко е минало през ръцете на някого, който работи с любов и внимание. От вкуса до опаковката, капчицата любов винаги личи.

„Кога ще има отново фермерски пазар, защото свърши любимото ми сирене?“ Или: „Има едно мляко, което го има само на фермерския пазар!“; „Ще дойдат ли хората с биокозметиката, защото нещата ми свършиха, пък аз само от там купувам?“; „Сокът от рози е супер – ще има ли и този път?“; „А суджуци и кашкавал от овче мляко?“; „А вино?“; „А малиново?“ Отговорът на всичко е „да“.

Подготвяме декемврийските празници и на фермерския пазар ще има всичко нужно, за да бъдат те вкусни и уютни. И вино, и мед, и сладкиши, и мляко и млечни продукти, и деликатеси от месо и мляко.

На 10 декември ще има и един нестандартен участник – магазин „Берьозка“, който ще ни предложи продукти от руската, украинската, белоруската, молдовската и прибалтийската кухня – нещо различно за празниците! Къде да ни намерите – мястото си остава същото – паркингът на магазин BILLA, до Спортна зала „Орловец“ в Габрово.

BILLA винаги са заставали зад малките производители и семейни фирми, за което им благодарим. Датата е 10 декември, събота. Ще я има и любимата томбола – всеки пазарувал на базара ще получи номерче, с което може да спечели чудесна награда – пълна торба с продукти от фермерския базар.

Заповядайте! Очакваме ви, за да дадем заедно старт на вкусния семеен и празничен декември!

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

Информационни събития за предстоящите мерки на МИГ „Дряново – Трявна – в сърцето на Балкана“

Published

on

Община Трявна и Местната инициативна група „Дряново – Трявна – в сърцето на Балкана“ отправят покана до всички заинтересовани лица за участие в провеждането на информационни срещи/обучения в гр. Трявна във връзка с отварянето на предстоящи приеми по мерки от Стратегията за местно развитие на МИГ „Дряново – Трявна – в сърцето на Балкана“.

Събитията ще се проведат днес, 1 декември, от 14.00 ч. в Многофункционална зала „Дръзновение“ и утре, 2 декември, от 15.00 ч. в ДГ „Калина“ – Трявна.

На информационните събития ще бъде предоставена информация за предстоящи мерки от Програмата за развитие на селските райони, условията за кандидатстване с проекти и изпълненията им.

Семинарите се провеждат в изпълнение на дейности по Споразумение за изпълнение на Стратегия за ВОМР №РД 50-45 /30.04.2018 год. по подмярка 19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за Водено от общностите местно развитие“ на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 год.

Зареди още

Икономика

Трявна с номинация за седемте годишни награди в туризма

Published

on

Община Трявна е номинирана в категория „Туристическа община“ в седмото издание на конкурса на Министерството на туризма „Годишните награди в туризма 2022“. Електронното гласуване започна в 12.30 ч. на 28 ноември и ще продължи до 23:59 ч. на 5 декември. Общината ни влиза в надпреварата начело с още 11 български общини.

„Изключително сме радостни от новината, че нашата прекрасна община е допусната до финалната фаза на конкурса и вече е в надпреварата за спечелването на приза „Туристическа община“. Считам, че градът ни се е доказал като предпочитана туристическа дестинация и е известен със своето богато културно-историческо наследство! Призовавам всеки да подкрепи Трявна, защото тя го заслужава и ние се гордеем с това!“, сподели кметът Силвия Кръстева по повод тазгодишната номинация на Община Трявна за Годишните награди в туризма 2022.

Всеки, който желае да даде своя вот може да го направи оттук. Онлайн вотът ще определи носителите на призове в 10-те категории в конкурса на Министерството на туризма. Всеки може да гласува онлайн за един участник в рамките на една категория (отчита се едно гласуване от всеки IP адрес), като може да се подкрепи кандидат от всяка категория.

Контролът ще бъде завишен, за да се минимизират възможностите за промяна на електронния вот. Експертите ще следят внимателно да не се допуска манипулиране и нерегламентирано генериране на гласове.

Опитите за намеса ще бъдат своевременно отчитани и ще повлияят негативно за класирането на съответния кандидат, посочват още от Министерството на туризма. Кандидатите, които са допуснати до финалната фаза на конкурса и ще се борят за призове, тази година са над 100, разпределени в 4 професионални, 4 художествени и 1 специално предназначена за българските общини.

Голямата награда в категория „Изборът на българите“ традиционно ще бъде определена сред всички туристически обекти, включени в „100-те национални туристически обекта“ и „50-те малко познати места“. Наградите ще бъдат връчени на официална церемония на 13 декември.

Победителите в Годишните награди в туризма ще получат статуетка, изобразяваща символа на красотата на България и запазената марка на конкурса – българската роза и грамота.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица