Свържи се с нас

Икономика

За нещата, които са важни!

Споделено от Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти


Какво защитават посредническите договори? Освен интересите на потребителите, агенцията за недвижими имоти също трябва да има някаква защита. По тези и други теми разговаряме с Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти.

– Госпожо Дикова споделете с нас какво представляват посредническите договори? Чии интереси защитават те? Какви са тенденциите на пазара за недвижими имоти? Срещате ли трудности и предизвикателства? Какво показва практиката и какво всеки от нас трябва да знае?

– В годините посредническите договори са претърпели много промени, наложени от практиката. С течение на времето клиентите стават все по-информирани и започват да „заобикалят“ посредника, за съжаление по некоректен начин. Т.е. използват неговия труд, за да се доберат до определена информация и след това се опитват да се възползват от нея, без да заплатят комисионно възнаграждение. А в по-лошите случаи – дори агентите да свършат цялата работа, клиентът пак да не плати. Понеже Закона за защита на потребителя защитава само потребителя, някой трябва да защитава и бизнеса. От агенциите се очаква да са коректни, да имат обучени и подготвени кадри, да рекламират и работят според добрите практики, да спазват действащото законодателство, да плащат осигуровки, данъци, да поддържат офиси и работни екипи.

Това, за което трябва да следим в посредническите договори, е да няма подвеждащи клаузи или такива с неясно съдържание. Ако един клиент е избрал да работи с агенция за имоти, то е редно да подпише договор с нея и когато продаде или закупи имот, чрез нейното участие, да си заплати комисионната. Съответно, ако клиент иска да отиде на оглед с агенция за имоти и агенцията е поставила предварително своите условия на работа, то уговореното следва да се спазва. Не е нарушение на Закона, когато предварително поясниш на клиента каква услуга предлагаш и какво е дължимото възнаграждение.

Ако клиентът продължи да работи с теб означава, че е направил своя избор. Ако клиент влезе в магазин за хранителни стоки и вземе кутия с бонбони, без да я плаща, то ще се счита, че е извършил кражба, т.е. ощетил е търговеца. Защо? Защото търговецът е вложил усилия и средства тази стока да стигне до крайния клиент точно на това място. Търговецът в магазина също е посредник между производителя и клиента. Неговото възнаграждение и всичките му разходи са заложени в крайната цена на стоката. При недвижимите имоти стоката няма физически да бъде внесена в офиса, но ползването на която и да е услуга следва да бъде заплатена. Ако агентът по цял ден дава безплатни консултации или ходи на безсмислени огледи, кой ще покрие разходите му, кой ще му даде заплата и защо е необходимо да полага този труд, ако ще бъде излъган?

Ако агенцията използва лоша практика, за да привлича клиенти това също е некоректно. Затова когато клиентите търсят да закупят или наемат недвижим имот следва предварително да направят своя избор на кого искат да се доверят – на публикуваната реклама или на свой доверен брокер/агент, който да извърши маркетинга вместо тях, като избегне срещите с лошите практики.

Ако клиентът все пак избере да се свърже директно с агенцията, която е предложила имота, то следва да се съобрази при какви условия тази агенция е склонна да работи с него.

Европейският стандарт в сферата на недвижимите имоти налага като практика подписването на посреднически договори и протоколи за проведени срещи и огледи към тях, с което се доказват произтекли събития.

Ако един имот се предлага от няколко агенции клиентът има избор в самото начало към кое от предложенията да се насочи. Има два варианта – или да работи със свой доверен брокер/агент и да не му се налага да прави подобен избор, или да си избере към коя от агенциите, предлагащи имота, да се обърне. Т.е. клиентът прави своя избор с кого ще работи съзнателно преди да е посетил имота. Затова коректното рекламиране е много важно. Критериите, по които клиентът избира на кой агент да се обади са различни и често това са по-интересните за него характеристики на офертата.

Клиентът е имал възможност да направи своя избор предварително. Няма никаква бизнес логика да ходиш на огледи с една агенция, тя да те запознае първоначално с имота и след това да отидеш при друга агенция да купиш същия имот.

Това, което клиентът, обаче има право е да изисква от агента да свърши всичко онова, за което са се уговорили, че е включено като услуга в комисионната. И тук договорите и протоколите за огледи трябва ясно да формулират предмета на услугата и съответната цена.

На пазара на имоти има голяма конкуренция между агенциите. Комисионният процент се е наложил от самия пазар. Той не е писано правило. Но комисионните, които се различават съществено от наложената пазарна практика водят до съмнителен капацитет на агента, който е склонен да ги приеме. Обикновено това е за сметка на качеството на услугата и компетентността на посредника.

Договорите следват определена логика. Това, което всеки, който подписва договор трябва да следи е какви са правата, задълженията и отговорностите на страните му, кога възниква плащане, за какво се дължат неустойки, какви са сроковете. Договорите трябва да могат да се съгласуват между страните преди подписването им.

Бих дала пример с договорите, които предоставят мобилните оператори. Там е почти невъзможно да се нанасят промени в съдържанието им, т.е. няма съгласуване. Посредническите договори на агенциите за имоти се подписват по много по-либерален начин.

Най-правилният начин за продажба на имот е ексклузивен договор за определен разумен срок. Ексклузивният агент обикновено следи дали друга агенция се опитва да предлага същия имот, но собственикът е този, който трябва да вземе мерки за прекратяване на неправомерната реклама.

Най-популярният начин на избор на ПРАВИЛНАТА „Агенция за недвижими имоти“ е чрез препоръки. За добрите брокери и агенти има персонална информация в интернет пространството. Те имат какво да покажат, кажат и споделят. Те са с професионална биография, квалификация и добър имидж. Клиентите, които често инвестират в имоти ползват личен доверен посредник.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

Аз избирам Габрово, защото следвам сърцето си. Историята на Станимира

„Габровците си правят добре сметката – в никакъв случай не са скъперници, просто познават добре себе си и знаят за какво да си харчат парите“. Това е „общото“ впечатление от общуването с местните жители в Габрово на Станимира – момичето, което дойде за кратко и реши да остане за дълго.

Родена и живяла в Хасково, съдбата на Станимира я отвежда в нашия град по повод професионален ангажимент с танцовата формация, в която работи, и още тогава тя разбира, че участието й няма да е толкова краткотрайно. Първите седмици в града на смеха са били истинско „карнавално“ преживяване – разхождайки се по улиците търсила котки с отрязани опашки, но уви, те били нормални. Когато пазарувала в магазин се озадачавала, когато продавачката предлагала да сложи покупките в „САКЧЕ“!? и ред други шеговити случки.

Габрово я привлича с възможността да организира работния си ден без да губи време в трафика, впечатляват я сградите на „Дом на хумора и сатирата“ и Спортна зала „Орловец“, заинтригуват я интелигентните и млади хора в обкръжаващата среда.

Тези предимства спомагат за решението й да се установи тук, като първоначално закупува апартамент, а в последствие след като среща своята половинка в живота намират и мечтаната къща за отмора в близост.

Увлечена от идеята да стартира собствено бизнес начинание, тя превръща някогашното си детско влечение да разкрасява своите приятелки преди училище в своя професия.

Днес Станимира е сред способните маникюристки в града, споделят и нейни колежки в бранша. Именно тук е допирната й точка и с Гарант Недвижими имоти – търсенето на „Дом“, където да създава своите „произведения“.

Със съдействието на брокер-консултанта Десислава Коссова салонът ще се позиционира в централна градска част, където посетителите ще се радват на простор, красив интериор и разбира се – на изтънчен маникюр. Агенция „Гарант“ бе доверен консултант на младата дама в процеса на кредитиране и с вещата помощ на екипа средствата бяха отпуснати при най-добрите условия за нея.

И макар да не е от Габрово или региона, Станимира избра да остане в нашия град, защото той приветства нея и реализацията на нейната „детска“ мечта и се превърна в техен ДОМ.

Зареди още

Икономика

Стотици оферти за работа в Германия

На 12-ти декември, четвъртък, ще се проведе информационна среща на Promedica24 на ул. Юрий Венелин №18, ет. 2, в Габрово от 17:30. Фирмата е директен работодател, който наема болногледачи за работа в Германия.

По време на срещата, специалистите от Promedica24 ще разкажат повече за условията и изискванията за работа с тях. Ще имате възможност и да се запишете на безплатен курс по немски, с продължителност около два месеца. Учебният материал, който се изучава е специално създаден за обучение на болногледачи, така че те да се чувстват сигурни и подготвени за работа в Германия.

След завършване на курса с Вас ще бъде проведено интервю, което определя нивото на език и заплащането ви. Фирмата ви изготвя професионален профил и ви предлага различни оферти, отговарящи на него.

След като изберете оферта, Promedica24 ще организира изцяло пътуването като поема всичките ви разходи за път, настаняване и храна. Важно е да знаете, че избирайки сигурен и директен работодател, няма да заплатите каквито и да е такси и комисионни.

Докато сте в Германия, можете по всяко време да се свържете с компанията чрез личния си координатор или като се обадите на алармения телефон, който е на разположение 24/7.

За да кандидатствате или да се запишете на езиково обучение по немски, заповядайте на 12-ти декември от 17.30 на ул. Юрий Венелин №18, ет. 2.

Можете да се свържете с Promedica24 на +359 878 449 699; +359 877 885 780 и да прочете повече информация за фирмата на www.promedica24.bg.

Зареди още

Икономика

Ученици от ПГТ „Пенчо Семов“ се завърнаха от практика в Португалия

От ученическа практика в португалския град Брага се завърнаха четиринадесет възпитаници на Професионална гимназия по туризъм „Пенчо Семов“ – Габрово. Това бе и поводът да разговаряме с тях за впечатленията им от работата, хората и културата на страната, в която прекараха две седмици.

„Научих много нови неща, подобрих уменията си по английски език, създадох нови приятелства и прекарах едно страхотно време. Работих в счетоводна кантора – подреждахме счетоводни документи по месеци и дати. Хората, с които работих, бяха много добри и учтиви. Впечатлена съм от това колко са вярващи хората в Португалия. Само в града, в който бяхме, има 87 църкви, които озвучаваха Брага. Посетихме също и столицата Лисабон, Порто, Фатима и Виана до Кастело. Тези градове ми направиха изключително впечатление с чистотата си, красивите си градини, културни и исторически забележителности. Всеки ден се забавлявах много и научавах нещо ново“, сподели Жанина Божинова от 12 „А“ клас, специалност „Икономика и мениджмънт“.

„Аз също се запознах с много хора и с доста от тях станахме приятели. Упражнявах много английски език и сега вече съм сигурна, че ще мога да се справя, ако ми се наложи да работя в друга страна. По време на практиката в хотела „Moon and Sun“ посрещах гостите за закуска, поздравявах ги и ги питах в коя стая са настанени. Някои от тях бяха много любезни и се интересуваха от къде съм и какво правя в Брага. На ден общувах с около 20 гости. След като приключеха със закуската, моята задача бе да отсервирам. Първият ден бях притеснена дали ще се справя с езика, но с учудване разбрах, че португалският ми колега не говори много английски и аз сама трябваше да разговарям с гостите“, разказа Биляна Колева от 12 „Г“ клас, специалност „Кетъринг”.

„Пътуването до Португалия ми даде възможност да науча повече неща, свързани с това, с което искам да се занимавам и ми даде огромната възможност да науча и да се срещна с културата и организацията в хотелите и ресторантите в Португалия. Това беше невероятно изживяване за мен, което бих изживяла отново с удоволствие. Хората винаги посрещат с усмивка на лицето и винаги са готови да ти помогнат, и да те научат на всичко, което ти е необходимо. Работих в „Vila Garden“ и бих казала, че за мен това беше най-страхотното място, на което можех да прекарам работното си време. Удивена съм от обстановката, която ми предложиха и от служителите в хотела. Създадох много приятелства, които поддържам и до днес. Туристическите дестинации, които посетихме все още са пред очите ми. Любимата ми дестинация беше Viana do Castelo, където гледката беше повече от удивителна. Разбира се, това нямаше да бъде така, ако не бяха и нашите екскурзоводи и нашите страхотни учители, които ни помагаха във всичко. Португалия е много красива държава със страхотна история“, сподели и Цветелина Събева, 10 „В“ клас, специалност „Производство и обслужване в заведенията за хранене и развлечения“.

Екип по проекта: Миглена Пройнова, Вера Димова.

Подкрепата на Европейската комисия за изготвянето на настоящата публикация не представлява одобрение на съдържанието, което отразява гледните точки само на авторите и не може да се търси отговорност от Комисията за всяка употреба, която може да бъде използвана за информацията, съдържаща се в нея.

Зареди още

Реклама

 

Популярни новини от последната седмица