Свържи се с нас

Икономика

За нещата, които са важни!

Споделено от Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти

Published

on


Какво защитават посредническите договори? Освен интересите на потребителите, агенцията за недвижими имоти също трябва да има някаква защита. По тези и други теми разговаряме с Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти.

– Госпожо Дикова споделете с нас какво представляват посредническите договори? Чии интереси защитават те? Какви са тенденциите на пазара за недвижими имоти? Срещате ли трудности и предизвикателства? Какво показва практиката и какво всеки от нас трябва да знае?

– В годините посредническите договори са претърпели много промени, наложени от практиката. С течение на времето клиентите стават все по-информирани и започват да „заобикалят“ посредника, за съжаление по некоректен начин. Т.е. използват неговия труд, за да се доберат до определена информация и след това се опитват да се възползват от нея, без да заплатят комисионно възнаграждение. А в по-лошите случаи – дори агентите да свършат цялата работа, клиентът пак да не плати. Понеже Закона за защита на потребителя защитава само потребителя, някой трябва да защитава и бизнеса. От агенциите се очаква да са коректни, да имат обучени и подготвени кадри, да рекламират и работят според добрите практики, да спазват действащото законодателство, да плащат осигуровки, данъци, да поддържат офиси и работни екипи.

Това, за което трябва да следим в посредническите договори, е да няма подвеждащи клаузи или такива с неясно съдържание. Ако един клиент е избрал да работи с агенция за имоти, то е редно да подпише договор с нея и когато продаде или закупи имот, чрез нейното участие, да си заплати комисионната. Съответно, ако клиент иска да отиде на оглед с агенция за имоти и агенцията е поставила предварително своите условия на работа, то уговореното следва да се спазва. Не е нарушение на Закона, когато предварително поясниш на клиента каква услуга предлагаш и какво е дължимото възнаграждение.

Ако клиентът продължи да работи с теб означава, че е направил своя избор. Ако клиент влезе в магазин за хранителни стоки и вземе кутия с бонбони, без да я плаща, то ще се счита, че е извършил кражба, т.е. ощетил е търговеца. Защо? Защото търговецът е вложил усилия и средства тази стока да стигне до крайния клиент точно на това място. Търговецът в магазина също е посредник между производителя и клиента. Неговото възнаграждение и всичките му разходи са заложени в крайната цена на стоката. При недвижимите имоти стоката няма физически да бъде внесена в офиса, но ползването на която и да е услуга следва да бъде заплатена. Ако агентът по цял ден дава безплатни консултации или ходи на безсмислени огледи, кой ще покрие разходите му, кой ще му даде заплата и защо е необходимо да полага този труд, ако ще бъде излъган?

Ако агенцията използва лоша практика, за да привлича клиенти това също е некоректно. Затова когато клиентите търсят да закупят или наемат недвижим имот следва предварително да направят своя избор на кого искат да се доверят – на публикуваната реклама или на свой доверен брокер/агент, който да извърши маркетинга вместо тях, като избегне срещите с лошите практики.

Ако клиентът все пак избере да се свърже директно с агенцията, която е предложила имота, то следва да се съобрази при какви условия тази агенция е склонна да работи с него.

Европейският стандарт в сферата на недвижимите имоти налага като практика подписването на посреднически договори и протоколи за проведени срещи и огледи към тях, с което се доказват произтекли събития.

Ако един имот се предлага от няколко агенции клиентът има избор в самото начало към кое от предложенията да се насочи. Има два варианта – или да работи със свой доверен брокер/агент и да не му се налага да прави подобен избор, или да си избере към коя от агенциите, предлагащи имота, да се обърне. Т.е. клиентът прави своя избор с кого ще работи съзнателно преди да е посетил имота. Затова коректното рекламиране е много важно. Критериите, по които клиентът избира на кой агент да се обади са различни и често това са по-интересните за него характеристики на офертата.

Клиентът е имал възможност да направи своя избор предварително. Няма никаква бизнес логика да ходиш на огледи с една агенция, тя да те запознае първоначално с имота и след това да отидеш при друга агенция да купиш същия имот.

Това, което клиентът, обаче има право е да изисква от агента да свърши всичко онова, за което са се уговорили, че е включено като услуга в комисионната. И тук договорите и протоколите за огледи трябва ясно да формулират предмета на услугата и съответната цена.

На пазара на имоти има голяма конкуренция между агенциите. Комисионният процент се е наложил от самия пазар. Той не е писано правило. Но комисионните, които се различават съществено от наложената пазарна практика водят до съмнителен капацитет на агента, който е склонен да ги приеме. Обикновено това е за сметка на качеството на услугата и компетентността на посредника.

Договорите следват определена логика. Това, което всеки, който подписва договор трябва да следи е какви са правата, задълженията и отговорностите на страните му, кога възниква плащане, за какво се дължат неустойки, какви са сроковете. Договорите трябва да могат да се съгласуват между страните преди подписването им.

Бих дала пример с договорите, които предоставят мобилните оператори. Там е почти невъзможно да се нанасят промени в съдържанието им, т.е. няма съгласуване. Посредническите договори на агенциите за имоти се подписват по много по-либерален начин.

Най-правилният начин за продажба на имот е ексклузивен договор за определен разумен срок. Ексклузивният агент обикновено следи дали друга агенция се опитва да предлага същия имот, но собственикът е този, който трябва да вземе мерки за прекратяване на неправомерната реклама.

Най-популярният начин на избор на ПРАВИЛНАТА „Агенция за недвижими имоти“ е чрез препоръки. За добрите брокери и агенти има персонална информация в интернет пространството. Те имат какво да покажат, кажат и споделят. Те са с професионална биография, квалификация и добър имидж. Клиентите, които често инвестират в имоти ползват личен доверен посредник.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

БНБ пуска в обръщение нова серия петолевки (снимки)

Published

on

Българската народна банка пуска в обръщение нова серия банкноти, с номинал 5 лева. Общият дизайн и основните елементи на банкнотите от новата серия се запазват без съществени изменения спрямо банкнотите, които са в обръщение.

Промените в банкнотите от новата серия произтичат основно от въвеждането на нови защитни елементи. Последната банкнота от новата серия е с номинална стойност 5 лева, емисия 2020 г., и е в обръщение от 4 септември 2020 г. като законно платежно средство.

На лицевата страна са изобразени портрет на Иван Милев; вертикални текстове „Иван Милев“ и „1897 – 1927“; номиналната стойност на банкнотата с цифри и думи.

На обратната страна са изобразени фрагменти от картините „Жътварка“, „Българска мадона“ и „Змейова сватба“ и е обозначена номиналната стойност на банкнотата с цифри и думи.

Технически параметри
Преобладаващ цвят – бордо.
Материал – хартия, тонирана в розов цвят, с лаково покритие след отпечатване.
Размер – 121 х 67 мм.

Нови защитни елементи
Допълнителен знак за незрящи граждани – състои се от една дебела и девет тънки линии, разположени под ъгъл на двете къси страни на банкнотата.

Холограмна лента с оптични ефекти – редуващи се при промяна на ъгъла на наблюдение изображения на жътварка и стилизирано цвете; цветен холограмен портрет на Иван Милев; стилизирано изображение на фрагмент от корица на списание „ЕКЪ“; изображения на изправен коронован лъв с динамичен ефект и обемно триизмерно изображение на цифрата „5“.

Осигурителна нишка – вградена в хартията, частично излизаща на сектори от обратната страна, със светъл повтарящ се текст „БНБ 5“ и с вертикален динамичен ефект, променяща цвета си от червено към зелено. Изображението на повтарящия се текст „БНБ 5“ се чете от лицевата страна при поставянето на банкнотата срещу източник на светлина.

Воден знак с висока резолюция – наблюдава се при поставянето на банкнотата срещу източник на светлина. Състои се от полутоново изображение с висока резолюция на портрета на Иван Милев. Изображението се наблюдава и от обратната страна на банкнотата.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

Мандра край Габрово търси работници с опит

Published

on

Мандра в района на Габрово търси да назначи работници с опит – Сиренари. Фирмата предлага отлично заплащане и трудов договор.

Тези от вас, които проявяват интерес към обявените позиции за работа, могат да позвънят за повече информация от 09.00 до 16.00 часа, от понеделник до петък, на телефон: +359 882 900 905.

Зареди още

Икономика

Местният бизнес цени работниците си

Бизнесът предпочита да запази работещите, отколкото да ги съкрати

Published

on

Работодателите от област Габрово предпочитат да запазват работниците си, ползвайки възможностите на програмите и мерките за заетост, които им предоставя държавата, а не да ги съкращават.

Това заяви изпълняващият длъжността директор на Дирекция „Бюро по труда“ – Габрово Даниела Маринова по време на среща със заместник – областния управител, който бе запознат с изпълняваните програми и мерки за заетост на територията на област Габрово.

Маринова обясни, че по ПМС № 55 са запазени работните места на 7 160 човека от кандидатствалите 214 работодатели.

Към момента действат три нови мерки – едната е насочена към хотелиерство, ресторантьорство и пътен транспорт, и включва подкрепа за заети лица в размер на 40 на сто от минималната работна заплата, с включени осигуровки или около 290 лева на човек.

Втората мярка е аналогична на предоставяната по придобилата публичност мярка 60/40, чието действие приключи на 30 юни. Регламентираната подкрепа по ПМС № 151/03.07.2020 г. е отново в размер на 60% от осигурителния доход на работниците и служителите, но вече за месец май и ще се предоставя за период до 3 месеца, считано от 1-ви юли до 30-ти септември, и се отнася до голяма част от работодателите без администрация, образование, култура и др.

Новото при нея е, че лицата вече ще работят и ще получават тези компенсации. Маринова коментира още, че очаква голям брой работодатели да кандидатстват.

Третата мярка се нарича „Заетост за теб“ и се отнася за работодатели, които искат да разкрият нови работни места и ще бъдат субсидирани, в рамките на 3 месеца.

„Бюрото по труда“ отчита добри резултати по изпълнение на финализираното вече ПМС № 55, което се дължи и на активната работа на служителите в Дирекцията.

За съжаление едно от предизвикателствата, с които трябва да се справи и.д. директорът, отчитайки изключителното натоварване, е намаления състав на Дирекцията в Габрово.

Успоредно с мерките за справяне с последиците от коронавируса в „Бюрото по труда“ се изпълняват и 6 проекта на социални партньори, които предвиждат различни курсове за обучение на 130 безработни лица.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица