Свържи се с нас

Икономика

За нещата, които са важни!

Споделено от Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти

Published

on


Какво защитават посредническите договори? Освен интересите на потребителите, агенцията за недвижими имоти също трябва да има някаква защита. По тези и други теми разговаряме с Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти.

– Госпожо Дикова споделете с нас какво представляват посредническите договори? Чии интереси защитават те? Какви са тенденциите на пазара за недвижими имоти? Срещате ли трудности и предизвикателства? Какво показва практиката и какво всеки от нас трябва да знае?

– В годините посредническите договори са претърпели много промени, наложени от практиката. С течение на времето клиентите стават все по-информирани и започват да „заобикалят“ посредника, за съжаление по некоректен начин. Т.е. използват неговия труд, за да се доберат до определена информация и след това се опитват да се възползват от нея, без да заплатят комисионно възнаграждение. А в по-лошите случаи – дори агентите да свършат цялата работа, клиентът пак да не плати. Понеже Закона за защита на потребителя защитава само потребителя, някой трябва да защитава и бизнеса. От агенциите се очаква да са коректни, да имат обучени и подготвени кадри, да рекламират и работят според добрите практики, да спазват действащото законодателство, да плащат осигуровки, данъци, да поддържат офиси и работни екипи.

Това, за което трябва да следим в посредническите договори, е да няма подвеждащи клаузи или такива с неясно съдържание. Ако един клиент е избрал да работи с агенция за имоти, то е редно да подпише договор с нея и когато продаде или закупи имот, чрез нейното участие, да си заплати комисионната. Съответно, ако клиент иска да отиде на оглед с агенция за имоти и агенцията е поставила предварително своите условия на работа, то уговореното следва да се спазва. Не е нарушение на Закона, когато предварително поясниш на клиента каква услуга предлагаш и какво е дължимото възнаграждение.

Ако клиентът продължи да работи с теб означава, че е направил своя избор. Ако клиент влезе в магазин за хранителни стоки и вземе кутия с бонбони, без да я плаща, то ще се счита, че е извършил кражба, т.е. ощетил е търговеца. Защо? Защото търговецът е вложил усилия и средства тази стока да стигне до крайния клиент точно на това място. Търговецът в магазина също е посредник между производителя и клиента. Неговото възнаграждение и всичките му разходи са заложени в крайната цена на стоката. При недвижимите имоти стоката няма физически да бъде внесена в офиса, но ползването на която и да е услуга следва да бъде заплатена. Ако агентът по цял ден дава безплатни консултации или ходи на безсмислени огледи, кой ще покрие разходите му, кой ще му даде заплата и защо е необходимо да полага този труд, ако ще бъде излъган?

Ако агенцията използва лоша практика, за да привлича клиенти това също е некоректно. Затова когато клиентите търсят да закупят или наемат недвижим имот следва предварително да направят своя избор на кого искат да се доверят – на публикуваната реклама или на свой доверен брокер/агент, който да извърши маркетинга вместо тях, като избегне срещите с лошите практики.

Ако клиентът все пак избере да се свърже директно с агенцията, която е предложила имота, то следва да се съобрази при какви условия тази агенция е склонна да работи с него.

Европейският стандарт в сферата на недвижимите имоти налага като практика подписването на посреднически договори и протоколи за проведени срещи и огледи към тях, с което се доказват произтекли събития.

Ако един имот се предлага от няколко агенции клиентът има избор в самото начало към кое от предложенията да се насочи. Има два варианта – или да работи със свой доверен брокер/агент и да не му се налага да прави подобен избор, или да си избере към коя от агенциите, предлагащи имота, да се обърне. Т.е. клиентът прави своя избор с кого ще работи съзнателно преди да е посетил имота. Затова коректното рекламиране е много важно. Критериите, по които клиентът избира на кой агент да се обади са различни и често това са по-интересните за него характеристики на офертата.

Клиентът е имал възможност да направи своя избор предварително. Няма никаква бизнес логика да ходиш на огледи с една агенция, тя да те запознае първоначално с имота и след това да отидеш при друга агенция да купиш същия имот.

Това, което клиентът, обаче има право е да изисква от агента да свърши всичко онова, за което са се уговорили, че е включено като услуга в комисионната. И тук договорите и протоколите за огледи трябва ясно да формулират предмета на услугата и съответната цена.

На пазара на имоти има голяма конкуренция между агенциите. Комисионният процент се е наложил от самия пазар. Той не е писано правило. Но комисионните, които се различават съществено от наложената пазарна практика водят до съмнителен капацитет на агента, който е склонен да ги приеме. Обикновено това е за сметка на качеството на услугата и компетентността на посредника.

Договорите следват определена логика. Това, което всеки, който подписва договор трябва да следи е какви са правата, задълженията и отговорностите на страните му, кога възниква плащане, за какво се дължат неустойки, какви са сроковете. Договорите трябва да могат да се съгласуват между страните преди подписването им.

Бих дала пример с договорите, които предоставят мобилните оператори. Там е почти невъзможно да се нанасят промени в съдържанието им, т.е. няма съгласуване. Посредническите договори на агенциите за имоти се подписват по много по-либерален начин.

Най-правилният начин за продажба на имот е ексклузивен договор за определен разумен срок. Ексклузивният агент обикновено следи дали друга агенция се опитва да предлага същия имот, но собственикът е този, който трябва да вземе мерки за прекратяване на неправомерната реклама.

Най-популярният начин на избор на ПРАВИЛНАТА „Агенция за недвижими имоти“ е чрез препоръки. За добрите брокери и агенти има персонална информация в интернет пространството. Те имат какво да покажат, кажат и споделят. Те са с професионална биография, квалификация и добър имидж. Клиентите, които често инвестират в имоти ползват личен доверен посредник.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници

Published

on

Фирма „ЕмКБ“ АД, част от германски холдинг за производство на електромотори, разширява своята дейност в България и търси работници за своето производство. Предлагаме обучение.

Ако проявявате интерес, изпратете своята автобиография на: radulova@emcb.bg.

За повече информация се свържете с нас на: 0885 911 850.

Зареди още

Икономика

Интер Пауър ще захрани Узана Поляна Фест със соларна енергия

Published

on

Интер Пауър, водеща габровска компания в сферата на възобновяемата енергия и енергийната ефективност, ще осигури електрозахранване на Узана Поляна Фест 2025 чрез хибридна соларна инсталация с батерия.

Системата ще бъде разположена на територията на фестивала и ще подава ток към всички фестивални шатри, както и към специално обособена соларна зарядна станция (charging point) за мобилни устройства. Освен това, системата ще бъде инсталирана в изложбен бус, където посетителите ще могат да видят отблизо как работи една фотоволтаична система, какво количество енергия произвежда и как се управлява.

Представители на Интер Пауър ще бъдат на място, за да отговарят на въпроси и да предоставят консултации на всеки, който се интересува от соларни решения – за дома, бизнеса или отдалечени обекти без електроснабдяване.

Слънцето като източник на енергия – чисто и устойчиво Фестивалът, който ще се проведе от 18 до 20 юли в местността Узана, ще отбележи своя 10-годишен юбилей и отново ще събере хора от цялата страна, обединени от общата кауза за устойчиво развитие, опазване на природата и живот в хармония със земята.

За Интер Пауър участието във фестивала не е просто логистична задача, а морална и професионална отговорност – да бъдат част от събитие, което споделя техните ценности и визия за бъдещето.

„Като компания, създадена и развита тук, в Габрово, за нас е чест да допринесем с това, което можем най-добре – чиста и устойчива енергия, произведена от слънцето. Убедени сме, че възобновяемите енергийни източници трябва да бъдат нещо нормално – както на големите сцени, така и в ежедневието на всеки от нас“, коментират от Интер Пауър.

Интер Пауър – енергия от Габрово, за по-зелено бъдеще

Интер Пауър е габровска компания, специализирана в проектирането и изграждането на фотоволтаични системи, умни домове, LED осветление и енергийно ефективни решения. Фирмата има опит в изпълнението на десетки соларни проекти както в България, така и в чужбина – включително инсталации за жилищни и индустриални обекти, хибридни системи с батерии и енергиен мениджмънт.

Участието на Интер Пауър в Узана Поляна Фест е продиктувано от желанието на екипа да демонстрира как възобновяемата енергия може да бъде реална и надеждна алтернатива в различни ситуации – включително при захранване на събития в отдалечени райони.

За компанията това е и възможност да насърчи повече хора да направят информиран избор в посока по-устойчиво потребление на енергия. Фестивал със сърце и мисия Узана Поляна Фест от години се утвърждава като събитие, което съчетава култура, образование и природосъобразен начин на живот.

Теми като екология, възобновяеми източници, устойчиво земеделие, зелени технологии и отговорно потребление са неизменна част от програмата на фестивала. Присъствието на практически демонстрации на соларни технологии от местна компания като Интер Пауър дава ясен знак, че устойчивите решения вече не са утопия – те са напълно приложими тук и сега.

Каним всички жители и гости на Габрово да посетят Узана Поляна Фест и да станат част от едно различно преживяване – свободно, светло и захранено от слънцето.

Зареди още

Икономика

Открийте възможности за кариера в „Дзалли“: традиции, иновации и стабилност в текстилната индустрия!

Published

on

В един непрекъснато развиващ се свят, ние се стремим към постоянно подобрение, високо качество и грижа за хората. Именно тези принципи са в основата на дейността на „Дзалли“, водеща текстилна фирма с дългогодишна история и доказано присъствие на пазара на труда.

Защо „Дзалли“?
Ние сме повече от текстилна фабрика – ние сме екип от отдадени професионалисти. Гордеем се с висококачествените си продукти, създадени с опит, прецизност и внимание към всеки детайл. В „Дзалли“ ще откриете стабилна и сигурна работна среда, където вашият принос е важен.

Ние предлагаме:

  • Мотивиращо възнаграждение
  • Социални придобивки
  • Стабилна работа и дългосрочна перспектива на заетост
  • Работа с модерно оборудване

Кого търсим?
Търсим отговорни и мотивирани хора. Независимо дали имате опит в текстилната индустрия или сте в началото на професионалния си път, ние Ви очакваме.

Свободните работни позиции са:

  • Оператор на шевна машина
  • Окачествител

Присъединете се към „Дзалли“ и станете част от бъдещето на текстилната индустрия!

Молба, Автобиография и удостоверения за допълнителна квалификация можете да подадете всеки работен ден в сградата на фирмата в кв. Войново (местност Айвузов копак 1), както и онлайн: https://www.jobs.bg/company/148877.

За справки тел. 066 815346 / 066 815305.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица