Икономика
За нещата, които са важни!
Споделено от Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти

Какво защитават посредническите договори? Освен интересите на потребителите, агенцията за недвижими имоти също трябва да има някаква защита. По тези и други теми разговаряме с Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти.
– Госпожо Дикова споделете с нас какво представляват посредническите договори? Чии интереси защитават те? Какви са тенденциите на пазара за недвижими имоти? Срещате ли трудности и предизвикателства? Какво показва практиката и какво всеки от нас трябва да знае?
– В годините посредническите договори са претърпели много промени, наложени от практиката. С течение на времето клиентите стават все по-информирани и започват да „заобикалят“ посредника, за съжаление по некоректен начин. Т.е. използват неговия труд, за да се доберат до определена информация и след това се опитват да се възползват от нея, без да заплатят комисионно възнаграждение. А в по-лошите случаи – дори агентите да свършат цялата работа, клиентът пак да не плати. Понеже Закона за защита на потребителя защитава само потребителя, някой трябва да защитава и бизнеса. От агенциите се очаква да са коректни, да имат обучени и подготвени кадри, да рекламират и работят според добрите практики, да спазват действащото законодателство, да плащат осигуровки, данъци, да поддържат офиси и работни екипи.
Това, за което трябва да следим в посредническите договори, е да няма подвеждащи клаузи или такива с неясно съдържание. Ако един клиент е избрал да работи с агенция за имоти, то е редно да подпише договор с нея и когато продаде или закупи имот, чрез нейното участие, да си заплати комисионната. Съответно, ако клиент иска да отиде на оглед с агенция за имоти и агенцията е поставила предварително своите условия на работа, то уговореното следва да се спазва. Не е нарушение на Закона, когато предварително поясниш на клиента каква услуга предлагаш и какво е дължимото възнаграждение.
Ако клиентът продължи да работи с теб означава, че е направил своя избор. Ако клиент влезе в магазин за хранителни стоки и вземе кутия с бонбони, без да я плаща, то ще се счита, че е извършил кражба, т.е. ощетил е търговеца. Защо? Защото търговецът е вложил усилия и средства тази стока да стигне до крайния клиент точно на това място. Търговецът в магазина също е посредник между производителя и клиента. Неговото възнаграждение и всичките му разходи са заложени в крайната цена на стоката. При недвижимите имоти стоката няма физически да бъде внесена в офиса, но ползването на която и да е услуга следва да бъде заплатена. Ако агентът по цял ден дава безплатни консултации или ходи на безсмислени огледи, кой ще покрие разходите му, кой ще му даде заплата и защо е необходимо да полага този труд, ако ще бъде излъган?
Ако агенцията използва лоша практика, за да привлича клиенти това също е некоректно. Затова когато клиентите търсят да закупят или наемат недвижим имот следва предварително да направят своя избор на кого искат да се доверят – на публикуваната реклама или на свой доверен брокер/агент, който да извърши маркетинга вместо тях, като избегне срещите с лошите практики.
Ако клиентът все пак избере да се свърже директно с агенцията, която е предложила имота, то следва да се съобрази при какви условия тази агенция е склонна да работи с него.
Европейският стандарт в сферата на недвижимите имоти налага като практика подписването на посреднически договори и протоколи за проведени срещи и огледи към тях, с което се доказват произтекли събития.
Ако един имот се предлага от няколко агенции клиентът има избор в самото начало към кое от предложенията да се насочи. Има два варианта – или да работи със свой доверен брокер/агент и да не му се налага да прави подобен избор, или да си избере към коя от агенциите, предлагащи имота, да се обърне. Т.е. клиентът прави своя избор с кого ще работи съзнателно преди да е посетил имота. Затова коректното рекламиране е много важно. Критериите, по които клиентът избира на кой агент да се обади са различни и често това са по-интересните за него характеристики на офертата.
Клиентът е имал възможност да направи своя избор предварително. Няма никаква бизнес логика да ходиш на огледи с една агенция, тя да те запознае първоначално с имота и след това да отидеш при друга агенция да купиш същия имот.
Това, което клиентът, обаче има право е да изисква от агента да свърши всичко онова, за което са се уговорили, че е включено като услуга в комисионната. И тук договорите и протоколите за огледи трябва ясно да формулират предмета на услугата и съответната цена.
На пазара на имоти има голяма конкуренция между агенциите. Комисионният процент се е наложил от самия пазар. Той не е писано правило. Но комисионните, които се различават съществено от наложената пазарна практика водят до съмнителен капацитет на агента, който е склонен да ги приеме. Обикновено това е за сметка на качеството на услугата и компетентността на посредника.
Договорите следват определена логика. Това, което всеки, който подписва договор трябва да следи е какви са правата, задълженията и отговорностите на страните му, кога възниква плащане, за какво се дължат неустойки, какви са сроковете. Договорите трябва да могат да се съгласуват между страните преди подписването им.
Бих дала пример с договорите, които предоставят мобилните оператори. Там е почти невъзможно да се нанасят промени в съдържанието им, т.е. няма съгласуване. Посредническите договори на агенциите за имоти се подписват по много по-либерален начин.
Най-правилният начин за продажба на имот е ексклузивен договор за определен разумен срок. Ексклузивният агент обикновено следи дали друга агенция се опитва да предлага същия имот, но собственикът е този, който трябва да вземе мерки за прекратяване на неправомерната реклама.
Най-популярният начин на избор на ПРАВИЛНАТА „Агенция за недвижими имоти“ е чрез препоръки. За добрите брокери и агенти има персонална информация в интернет пространството. Те имат какво да покажат, кажат и споделят. Те са с професионална биография, квалификация и добър имидж. Клиентите, които често инвестират в имоти ползват личен доверен посредник.
Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Икономика
До 17 ноември се коригират декларираните авансови вноски

На 15 ноември изтича срокът, в който фирмите, както и физическите лица, извършващи дейност като търговци по смисъла на Търговския закон, включително ЕТ и регистрираните земеделски стопани, избрали да се облагат с данък върху годишната данъчна основа, могат да коригират размера на декларираните от тях авансови вноски за корпоративен данък или данък върху доходите за 2025 година. Тъй като тази година 15 ноември е в събота, крайният срок за промени в декларираните данни се удължава до 17 ноември, понеделник.
На 1 декември изтича и срокът за плащане на месечната авансова вноска за месец декември и тримесечната авансова вноска за трето тримесечие на 2025 година. Фирмите, чиито нетни приходи от продажби за 2023 г. надвишават 300 000 лева, са длъжни да правят авансови вноски за корпоративен данък. Те са месечни и тримесечни и се определят на база на прогнозната данъчна печалба за текущата година.
Месечни вноски се правят при нетни приходи от продажби за годината преди предходната над 3 000 000 лв., а тримесечни – при нетни приходи от продажби за годината преди предходната от 300 000,01 лв. до 3 000 000 лв. включително. Има случаи, при които прогнозираните авансови вноски се оказват по- ниски или по-високи от дължимия годишен данък, показват анализите на НАП.
Това може да доведе до начисляване на лихви от страна на приходната агенция за периода от 16 април до 31 декември на съответната година или пък до надвнесен данък. Затова предприятията имат възможност сами да увеличават или намаляват своите авансови вноски през годината, когато смятат, че те ще се различават значително от дължимия годишен данък.
Увеличението, съответно намалението на авансовите вноски, се ползва след подаване на декларация за промяна, по електронен път с квалифициран електронен подпис /КЕП/ през е- портала на НАП. За коригиране на месечната вноска за ноември 2025 г. декларацията трябва да бъде подадена най-късно до 17 ноември 2025 г. и вноската да бъде платена до тази дата.
За коригиране на месечната вноска за декември и тримесечната вноска за трето тримесечие на 2025 г. е необходимо декларацията да бъде подадена най- късно до 17 ноември 2025 г., въпреки че срокът за внасянето им е до 1 декември 2025 г. Повече информация за декларирането и плащането на корпоративен данък можете да намерите на сайта на НАП – www.nra.bg, на телефона на Информационния център: 0700 18 700 /на цена, съобразно тарифата на съответния оператор/ или във Facebook страницата на агенцията.


Икономика
Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово
Икономика
Семинар „Социално предприемачество в действие“
Семинарът „Социално предприемачество в действие“, реализиран в рамките на проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд „Социална закрила“, обедини над 20 участници – представители на социални предприятия, местни партньорски организации, екипа на проекта и лица от целевите групи.
Събитието имаше работен характер и беше проведено като равностоен диалог между всички присъстващи, а не като формална презентация пред публика. Основният фокус на семинара беше поставен върху практическото прилагане на социалното предприемачество.
Бяха представени реални модели на работа с уязвими групи, включително хора с намалена трудоспособност, продължително безработни лица, младежи без предишен трудов опит и лица в риск от социално изключване. Участниците обсъдиха как тези модели функционират в реална производствена и услуговa среда и как могат да бъдат адаптирани и приложени на местно ниво.
В рамките на дискусиите беше поставен акцент върху въвеждането на нови участници в трудов процес по адаптиран, защитен и проследим начин. Беше подчертано, че успешният подход включва ясно формулирани задачи, определен наставник и поетапно натоварване, съобразено със здравословното състояние и възможностите на човека.
Участниците единодушно отчетоха, че присъствието на конкретен наставник, който работи директно с новия човек на място, е ключово за задържане в заетост, а не само за първоначалното включване. Моделът беше оценен като критичен за ограничаване на отпадането през първите седмици. Обсъдена беше и икономическата устойчивост на социалните предприятия.
Представени бяха действащи практики като производство в малки серии с висока добавена стойност, комбинирани продажбени канали (индивидуални клиенти и корпоративни/институционални поръчки), както и предоставяне на услуги с обществена значимост, които отговарят на локални нужди и за които общинските структури често нямат капацитет.
В рамките на семинара бе изрично подчертано, че социалното предприятие не е благотворителен механизъм, а икономически субект с ясно формулирана социална функция. Съществен резултат от семинара беше изработването на конкретни минипланове за действие на местно ниво. В процеса на съвместна работа участниците определиха мерки, които могат да бъдат изпълнени в краткосрочен хоризонт и с ограничен ресурс.
Сред заложените направления са: краткосрочни практически стажове за хора от уязвими групи, с ясно определени задачи, фиксирана времева рамка и реална работна среда; вътрешна наставническа схема „един към един“, при която опитен служител поема отговорност за въвеждането, адаптацията и задържането на нов участник; съвместни инициативи между социални предприятия и местни структури за предоставяне на малки обществени услуги, изпълнявани от лица в уязвима позиция при контролируемо натоварване.
В рамките на срещата беше заявено намерение за продължаване на сътрудничеството между участващите организации. Представителите на социалните предприятия и организацията домакин поеха ангажимент за координация и взаимна подкрепа при последващо включване на уязвими лица в икономическа дейност. Беше договорен механизъм за контакт и за обмен на експертиза между страните.
В края на събитието всички участници получиха сертификати за участие. Сертификатите бяха връчени като признание за реалния принос на всяко лице към съдържанието и резултатите от семинара, включително за споделен опит от практиката и формулирани предложения за следващи стъпки.
Общата оценка на срещата е, че социалното предприемачество беше разгледано не като абстрактен модел или кампаниен слоган, а като практически инструмент за социално и икономическо включване. Постигнат бе консенсус, че устойчивите модели са тези, които са едновременно адаптирани към човека, финансово жизнеспособни и с ясно дефинирана отговорност за тяхното прилагане.
Основната добавена стойност на семинара е, че участниците излязоха не само с анализ на съществуващи проблеми, а с конкретни действия, които могат да започнат в рамките на подписаното партньорско споразумение за работа в мрежа.
Този документ е създаден съгласно Договор No РД04-106 / 14.07.2025г. по Проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд «Социална закрила». Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган.
-
Икономикапреди 6 дниНов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово
-
Новинипреди 4 дниГаброво отбелязва Световния ден за възпоменание на жертвите при ПТП
-
Кримипреди 4 дниШест кашона с контрабандни цигари „цъфнаха“ от багажник (снимки)
-
Любопитнопреди 5 дниЖБД „Майчина грижа“ с нов сайт
-
Новинипреди 4 дниПредставиха проекта, модернизиращ водната инфраструктура с 64 млн. лева
-
Новинипреди 4 дниВ Габрово се организира среща с настоящи и бъдещи родители
-
Любопитнопреди 4 дниЛексикон на успеха: Никола Рахнев от Гората.бг
-
Новинипреди 4 дниДиабетът във фокуса на здравна инициатива в Габрово








