Свържи се с нас

Икономика

За нещата, които са важни!

Споделено от Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти

Published

on


Какво защитават посредническите договори? Освен интересите на потребителите, агенцията за недвижими имоти също трябва да има някаква защита. По тези и други теми разговаряме с Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти.

– Госпожо Дикова споделете с нас какво представляват посредническите договори? Чии интереси защитават те? Какви са тенденциите на пазара за недвижими имоти? Срещате ли трудности и предизвикателства? Какво показва практиката и какво всеки от нас трябва да знае?

– В годините посредническите договори са претърпели много промени, наложени от практиката. С течение на времето клиентите стават все по-информирани и започват да „заобикалят“ посредника, за съжаление по некоректен начин. Т.е. използват неговия труд, за да се доберат до определена информация и след това се опитват да се възползват от нея, без да заплатят комисионно възнаграждение. А в по-лошите случаи – дори агентите да свършат цялата работа, клиентът пак да не плати. Понеже Закона за защита на потребителя защитава само потребителя, някой трябва да защитава и бизнеса. От агенциите се очаква да са коректни, да имат обучени и подготвени кадри, да рекламират и работят според добрите практики, да спазват действащото законодателство, да плащат осигуровки, данъци, да поддържат офиси и работни екипи.

Това, за което трябва да следим в посредническите договори, е да няма подвеждащи клаузи или такива с неясно съдържание. Ако един клиент е избрал да работи с агенция за имоти, то е редно да подпише договор с нея и когато продаде или закупи имот, чрез нейното участие, да си заплати комисионната. Съответно, ако клиент иска да отиде на оглед с агенция за имоти и агенцията е поставила предварително своите условия на работа, то уговореното следва да се спазва. Не е нарушение на Закона, когато предварително поясниш на клиента каква услуга предлагаш и какво е дължимото възнаграждение.

Ако клиентът продължи да работи с теб означава, че е направил своя избор. Ако клиент влезе в магазин за хранителни стоки и вземе кутия с бонбони, без да я плаща, то ще се счита, че е извършил кражба, т.е. ощетил е търговеца. Защо? Защото търговецът е вложил усилия и средства тази стока да стигне до крайния клиент точно на това място. Търговецът в магазина също е посредник между производителя и клиента. Неговото възнаграждение и всичките му разходи са заложени в крайната цена на стоката. При недвижимите имоти стоката няма физически да бъде внесена в офиса, но ползването на която и да е услуга следва да бъде заплатена. Ако агентът по цял ден дава безплатни консултации или ходи на безсмислени огледи, кой ще покрие разходите му, кой ще му даде заплата и защо е необходимо да полага този труд, ако ще бъде излъган?

Ако агенцията използва лоша практика, за да привлича клиенти това също е некоректно. Затова когато клиентите търсят да закупят или наемат недвижим имот следва предварително да направят своя избор на кого искат да се доверят – на публикуваната реклама или на свой доверен брокер/агент, който да извърши маркетинга вместо тях, като избегне срещите с лошите практики.

Ако клиентът все пак избере да се свърже директно с агенцията, която е предложила имота, то следва да се съобрази при какви условия тази агенция е склонна да работи с него.

Европейският стандарт в сферата на недвижимите имоти налага като практика подписването на посреднически договори и протоколи за проведени срещи и огледи към тях, с което се доказват произтекли събития.

Ако един имот се предлага от няколко агенции клиентът има избор в самото начало към кое от предложенията да се насочи. Има два варианта – или да работи със свой доверен брокер/агент и да не му се налага да прави подобен избор, или да си избере към коя от агенциите, предлагащи имота, да се обърне. Т.е. клиентът прави своя избор с кого ще работи съзнателно преди да е посетил имота. Затова коректното рекламиране е много важно. Критериите, по които клиентът избира на кой агент да се обади са различни и често това са по-интересните за него характеристики на офертата.

Клиентът е имал възможност да направи своя избор предварително. Няма никаква бизнес логика да ходиш на огледи с една агенция, тя да те запознае първоначално с имота и след това да отидеш при друга агенция да купиш същия имот.

Това, което клиентът, обаче има право е да изисква от агента да свърши всичко онова, за което са се уговорили, че е включено като услуга в комисионната. И тук договорите и протоколите за огледи трябва ясно да формулират предмета на услугата и съответната цена.

На пазара на имоти има голяма конкуренция между агенциите. Комисионният процент се е наложил от самия пазар. Той не е писано правило. Но комисионните, които се различават съществено от наложената пазарна практика водят до съмнителен капацитет на агента, който е склонен да ги приеме. Обикновено това е за сметка на качеството на услугата и компетентността на посредника.

Договорите следват определена логика. Това, което всеки, който подписва договор трябва да следи е какви са правата, задълженията и отговорностите на страните му, кога възниква плащане, за какво се дължат неустойки, какви са сроковете. Договорите трябва да могат да се съгласуват между страните преди подписването им.

Бих дала пример с договорите, които предоставят мобилните оператори. Там е почти невъзможно да се нанасят промени в съдържанието им, т.е. няма съгласуване. Посредническите договори на агенциите за имоти се подписват по много по-либерален начин.

Най-правилният начин за продажба на имот е ексклузивен договор за определен разумен срок. Ексклузивният агент обикновено следи дали друга агенция се опитва да предлага същия имот, но собственикът е този, който трябва да вземе мерки за прекратяване на неправомерната реклама.

Най-популярният начин на избор на ПРАВИЛНАТА „Агенция за недвижими имоти“ е чрез препоръки. За добрите брокери и агенти има персонална информация в интернет пространството. Те имат какво да покажат, кажат и споделят. Те са с професионална биография, квалификация и добър имидж. Клиентите, които често инвестират в имоти ползват личен доверен посредник.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници

Published

on

Фирма „ЕмКБ“ АД, част от германски холдинг за производство на електромотори, разширява своята дейност в България и търси работници за своето производство. Предлагаме обучение.

Ако проявявате интерес, изпратете своята автобиография на: radulova@emcb.bg.

За повече информация се свържете с нас на: 0885 911 850.

Зареди още

Икономика

Ден на отворените врати в Хитачи Енерджи в Севлиево

Докоснете се до технологиите, които променят света!

Published

on

На 20 септември, от 10.00 до 14.00 часа, фабриката ни за производство на оборудване за високо напрежение в Севлиево ще отвори своите врати за всички посетители.

В сърцето на Севлиево, в една чиста, модерна и иновативна производствена среда, нашите екипи създават решения и технологии, които движат света към по-устойчиво енергийно бъдеще. От десетилетия тук се раждат и развиват технологии, знания, опит и идеи, които превръщат града в ключова точка на картата на енергийните иновации.

Заповядайте да научите повече, както и да се запознаете от близо с компанията и възможностите, които предлага. Обиколките ще се провеждат на всеки 20 минути, като последната група ще бъде допусната в 13.40 ч.

  • Ще имате възможност да се запознаете отблизо с процесите, технологиите и хората, които стоят зад производството на високоволтово оборудване
  • Ще научите повече за възможностите за работа и кариера и атрактивните условия, които компанията предлага
  • Ще усетите духа на иновациите, които вдъхновяват следващата ера на устойчивата енергия.

Ако проявявате интерес и любопитство към световните технологии- заповядайте в Деня на отворените врати. Адресът на събитието е бул. „Никола Петков“ №32.

Започваме точно в 10.00 часа на 20 септември, събота.

Важно: 
Поради спецификата на производствената среда, деца няма да бъдат допускани на територията на фабриката. Не е необходима предварителна регистрация.

Очакваме ви с нетърпение!

Зареди още

Икономика

Габрово задържа 15-о място в страната със средна заплата над 2 000 лева

Published

on

През второто тримесечие на 2025 г. област Габрово запазва 15-ото си място в националната класация по показателя средна брутна месечна работна заплата. Данните   на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, сочат, че средната стойност за региона е 2 008 лв., което представлява ръст от 8.8% спрямо първото тримесечие на годината и увеличение от 7.7% на годишна база.

Средната заплата през април е била 1 938 лв., през май – 2 013 лв., а през юни достига 2 072 лв. Повишение се отчита в редица икономически дейности, сред които „Образование“, „Държавно управление“, „Професионални дейности и научни изследвания“ и „Култура, спорт и развлечения“.

В обществения сектор заплатите бележат ръст от 16.1%, докато в частния увеличението е по-умерено – 4.9%. Спрямо второто тримесечие на 2024 г. значителен напредък има в „Строителство“, „Образование“ и „Хотелиерство и ресторантьорство“.

Най-високо средномесечно трудово възнаграждение през периода е отчетено в „Държавно управление“ – 2 774 лв., „Образование“ – 2 750 лв. и „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 315 лв.

Най-нископлатени остават служителите в „Операции с недвижими имоти“ – 1 020 лв., „Административни и спомагателни дейности“ – 1 213 лв. и „Други дейности“ – 1 369 лв.

В националната класация областта се нарежда след София (столица), София (област), Варна, Враца, Пловдив, Стара Загора, Шумен, Русе, Плевен, Търговище, Бургас, Перник, Разград и Пазарджик.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица