
В тази статия ще разгледаме един изключително актуален проблем – не само при децата, а и при възрастните. Клиповото мислене!
Какво представлява то?
Самото понятие възниква през 90-те години и определя възможността човек да възприема информация за света чрез кратки и ярки образи и послания от ТВ новините и различни видеоклипове в социалните мрежи. Сама по себе си, думата “clip” означава фрагмент от текст, изрезка от вестник, откъс/кратка сцена от филм.
Кога се появява и защо?
Клиповото мислене е следствие на технологичното развитие и съвременните медийни канали. Когато всички действия са много по-лесни и оптимизирани, и достъпът до всякаква информация е толкова лесен, всичко се случва за секунди.
Стараем се ежедневно да приемаме огромни количества различна информация с един клик, с едно плъзгане по екрана. 10-секундно видео – поредното. С едно натискане на дистанционното на телевизора. Още един сериял.
Клиповото мислене се адаптира към мозъка според информационната среда, в която сме – то не е в нас от самото ни раждане, а се развива с течение на времето.

Защо е толкова вредно?
Хората, които го притежават, са неспособни да анализират ситуация – нейният образ бързо бива заменен с нов и те просто поглъщат информацията, без тя да бъде полезна за тяхното развитие.
Те не могат да решават достатъчно трудни задачи (и съответно да разрешават сложни проблеми).
Не могат да носят голяма отговорност. Възможният обем знания, които могат да поемат, с времето става все по-малък и по-малък. Така тези хора губят умението за рационално мислене и самостоятелен живот и стават лесни за манипулация. И когато са изправени пред важно решение или проблем, им е много трудно да направят избор. И някой друг го прави вместо тях – в повечето случай, ощетявайки ги.

Може ли по някакъв начин да се противопоставим на клиповото мислене?
В много страни вече са разработени специални методи, чрез които участниците се учат да концентрират вниманието си и да анализират постъпващата информация.
Можем ли да предпазим децата си от клиповото мислене?
Да! И не само децата. Точно посредством ментална аритметика, Смартитата усъвършенстват памет, логика, скорост на мислене. Децата, които посещават занятията в SmartyKids, се учат от много малки да търсят причинно-следствени връзки.

В тях, благодарение на менталната аритметика, се изгражда добра самооценка и се формират умения за целеполагане. С успехите в центровете по ментална аритметика, децата придобиват самоувереност, че могат да се справят с различните предизвикателства в живота.
Ако и Вие желаете да се присъедините към семейството на SmartyKids, регистрирайте се за безплатен ШОУ УРОК на телефон: +359 897 970 400, през официалната форма в сайта или чрез лично съобщение във фейсбук страницата. Заповядайте и в Детски център по ментална аритметика SmartyKids в Габрово, който можете да откриете на ул. ул.“Софроний Врачански“ 1, офис 6.

Любопитно
Валидираха пощенска марка “225 години от рождението на Колю Фичето”

Заместник – кметът на Община Дряново Диляна Джеджева, областният управител на Габрово Мария Башева и доц. д-р Стоян Дечев от катедра „Плакат и визуална комуникация“ в Национална художествена академия валидираха пощенска марка, посветена на възрожденския майстор Колю Фичето.
Официалната церемония по създаване на пощенско-филателното издание „225 години от рождението на Колю Фичето“ се проведе днес, 25 ноември, в Исторически музей – Дряново.
Събитието беше открито от Иван Христов, директор на ИМ – Дряново, който приветства гостите на музея и подчерта, че моментът е специален, тъй като се случва в постоянната експозиция „Колю Фичето: живот и творчество“, в родния град на Първомайстора – Дряново.
Стефан Трифонов, ръководител на Областна пощенска станция – Габрово, запозна присъстващите със заповедта на транспортния министър, издадена по повод създаването на марката. Пощенско-филателното издание е с размер 25х50 мм, с номинална стойност от 1,50 лева и с тираж от 5 500 бр.
След официалното пускане на изданието в употреба, специалният пощенски печат е предоставен за три работни дни за ползване на пощенска станция 5370 – Дряново, след което ще бъде предаден за съхранение в хранилището на МТС.
Художник на пощенската марка е доц. Стоян Дечев. Той спечели проведен конкурс за пощенско-филателно издание, който Министерство на транспорта и съобщенията организира повод 225 години от рождението на Колю Фичето.
„Темели – означава основи! Шаул – означава отвес! Гония и терзия – означават либела или нивел! Уста – означа майстор! Колю Фичето е в темелите на българския строителен гений! Той е отвесът, по който се е въздигала нашата архитектура. Той е нивелът и либелата, по която са се равнявали всички следващи поколения! Той е кулата – камбанария в нашата балканска архитектура, такава, каквито е правил на много места в страната. На печата пише: Уста Колю Фичето! Това е знак за качество, трайност, дълговечност, чест и достойнство – неща, които в нашия съвременен свят са в остър дефицит“, заяви доц. Дечев.
В своето изказване той отбеляза още, че Дряново е прочуто и с други свои майстори и школа, което според него е доказателство, че в културата няма малки и големи народи, или велики сили! „Надявам се, че тази пощенска марка ще бъде едно от признанията за величието на този Човек и една малка тухличка в строежа и сградата на българската архитектура“, добави още авторът на пощенско-филателно издание.
В своето обръщение Диляна Джеджева отбеляза, че днешното събитие е достоен завършек на честванията от Националната програмата, посветена на 225 години от рождението на Колю Фичето, което се организира под патронажа на Министерство на културата.
Марката бе дарена на Исторически музей – Дряново от Областен управител на област с административен център Габрово Мария Башева, а пощенският плик с изданието, печат върху него и подпис от автора му, получи Иван Христов.


Любопитно
Магията на Ориента – как ориенталските аромати превръщат парфюма в преживяване?
Парфюмите винаги са били част от човешката култура, но ориенталските аромати заемат особено място сред тях. Те са създадени, за да остават в съзнанието, да будят емоции и да придават характер. Ако сте от хората, които искат парфюмът им да говори вместо тях, да подчертава присъствието им и да им носи увереност, тогава тази категория аромати несъмнено ще ви впечатли.
Ориенталските ухания са чувствена комбинация от подправки, дървесни нотки, смоли, ванилия и мускус. Именно тези съставки ги правят толкова различни и привлекателни. В онлайн магазини като Notino ще откриете богатството на топ ориенталски аромати, които пленяват с дълбочина и дълготрайност и които остават следа дълго след като сте напуснали стаята.
Този тип аромати винаги са били символ на страст, сила и мистичност. Когато ги носите, усещате как ароматът постепенно се развива върху кожата ви, като разкрива нови и нови нюанси. Не е случайно, че ориенталските парфюми са в основата на едни от най-луксозните и емблематични композиции в света.
Днес все повече хора търсят индивидуалност, а ориенталските аромати я дават в пълна степен. Те са различни, смели, интензивни и винаги оставят впечатление.
Какво представляват ориенталските аромати
Ориенталските аромати са известни със своята топлина, дълбочина и плътност. Те често се свързват с дървесни и подправъчни нюанси, които създават усещане за екзотичност и чувственост. Тази категория парфюми е сред най-разпознаваемите, защото ароматите им не могат да бъдат сбъркани – те са наситени, богати и остават дълго върху кожата.
Традиционно ориенталските ухания включват нотки като амбра, ванилия, шоколад, карамфил, канела, шафран и сандалово дърво. Това са сладки съставки, които правят аромата наситен.
Ориенталските парфюми се развиват на слоеве – първото впечатление често е по-остро, след което ароматът става по-мек и топъл. Това ги прави изключително подходящи за вечерни поводи, официални събития или за хора, които обичат интензивни ухания.
Интересното е, че ориенталските аромати се приемат различно от всеки човек. Те реагират силно на телесната химия и затова често изглежда, че един и същ парфюм звучи различно върху различни хора. Това ги прави още по-лични.
Днес много брандове предлагат модерни, по-леки интерпретации на ориенталските нотки – идеални за ежедневна употреба.
Най-популярните нотки в ориенталската парфюмерия
Една от най-обичаните нотки е ванилията. Тя придава сладост, мекота и уютност на парфюма. При правилно съчетание с дървесни и пикантни акорди, ванилията се превръща в чувствено ядро на композицията.
Амбровите нотки са неразделна част от ориенталските аромати. Те дават топлина, дълбочина и леко сладък нюанс, който прави уханието по-обгръщащо.
В парфюмите от тази категория често има подправки – карамфил, черен пипер, канела и дори кардамон. Те добавят „остър“ елемент, който прави аромата динамичен.
Дървесните нотки също са ключови – сандалово и агарово дърво са сред най-търсените. Те придават ориенталския характер, който прави тези парфюми толкова специфични.
Мускусът, макар и деликатен, често служи като основа. Той заземява парфюма и помага на другите нотки да останат по-дълго върху кожата.
Как да изберете ориенталски аромат за себе си
Първата стъпка е да определите какъв тип ориенталска композиция предпочитате – по-сладка, по-дървесна или пикантна. Всяка от тези подкатегории носи различно настроение и може да подчертае определена част от вашия характер.
Ако обичате топли и сладки аромати, ваниловите и амбровите композиции вероятно ще ви впечатлят най-много. Те са романтични и меки, подходящи за зимата или за вечерни излизания.
Дървесните ориенталски парфюми са чудесни за хора, които търсят дълбочина и изразителност. Те се усещат по-сериозни и по-зрели, подходящи за силни личности.
Пикантните аромати са идеални за тези, които искат да бъдат забелязани. Те са смели, провокативни и отлично подхождат на динамичен характер.
В онлайн магазини като Notino можете да сравнявате нотките, да четете описанията и да откриете композицията, която най-добре пасва на вашия стил.
Как да носите ориенталски парфюми
Ориенталските аромати са силни по природа, затова е важно да ги нанасяте умерено. Обикновено са достатъчни две-три впръсквания върху пулсови точки, за да се развие напълно ароматът.
Подходящите места за нанасяне са китките, зад ушите, сгъвките на лактите или дори върху дрехи (в случай че парфюмът не съдържа масла, които могат да ги увредят).
Тези аромати са идеални за вечерни събития, срещи или специални поводи. На дневна светлина могат да бъдат малко по-интензивни, но това зависи от конкретната композиция.
Важно е да внимавате с комбинирането с други парфюми или кремове. Изберете неутрални козметични продукти, за да не се наруши ароматният профил.
Ориенталските парфюми имат по-дълга трайност, затова не е необходимо да ги нанасяте многократно през деня.
Защо ориенталските аромати са толкова специални
На първо място – те са различни. Докато много модерни парфюми залагат на свежест и лекота, ориенталските композиции предлагат наситен характер и индивидуалност.
Те разказват история – за топли вечери, екзотични дестинации, пазарите на Мароко или прелестта на Близкия изток. Това е цяла култура, превърната в аромат.
С времето тези парфюми се превръщат в част от личния стил. Хората започват да ги разпознават и да ги свързват с вас.
Ориенталските аромати също така развиват увереност. Когато носите нещо толкова плътно и изразително, и присъствието ви става по-силно.
И накрая – богатството от варианти е огромно. На пазара днес има десетки комбинации, от меки и сладки до смели и авангардни, които можете да откриете онлайн в сайтове като Notino.
Култура
Валидират пощенска марка за 225 години от рождението на Колю Фичето

По повод 225 години от рождението на Колю Фичето и проведения конкурс за пощенско-филателно издание от Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), на 25 ноември от 13.00 часа в Исторически музей – Дряново ще бъде валидирана пощенската марка, посветена на възрожденския майстор.
През 2025 година се навършват 225 години от рождението на родения в Дряново възрожденски строител, а годишнината беше отбелязана с Национална програма, организирана от Община Дряново и Исторически музей – Дряново, под патронажа на Министерството на културата.
В тази връзка, дряновският музей ще бъде домакин на събитието по валидиране на пощенско-филателното издание, победител в конкурса за пощенска марка, на тема „225 години от рождението на Колю Фичето“, чийто автор е Стоян Дечев. Заедно с него на церемонията ще присъстват и представители на МТС.
След валидирането пощенската марка може да бъде закупена в деня на събитието в ИМ – Дряново.


-
Кримипреди 6 дниПрибраха двама, подлудили с кражбите си Габрово
-
Кримипреди 2 дниДвама „мутреещи“ на пътя раздаваха юмруци и шамари на 65-годишен
-
Новинипреди 6 дни„Будителите 2017“ организират здравна лектория
-
Новинипреди 6 дниОбходът на Габрово, водещ към бъдещия тунел под Шипка, „напредва“
-
Новинипреди 6 дни„Месец на кариерното ориентиране“ е в разгара си
-
Кримипреди 3 дниПрибраха трима в ареста при акция за наркотици в Габрово
-
Икономикапреди 3 дниГаброво отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място
-
Новинипреди 3 дниПълна доминация: Най-малките от Джудо клуб „Габрово“ със 100% успеваемост!









