

Икономика
НАП – Габрово отчете успешна година и ръст в събираемостта

директорът на Приходната агенция в Габрово Драгомир Кунев Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved
2018 година е годината с успешни резултати в Национална агенция за приходите и е категоричен успех за екипа на Агенцията в Габрово. За отминалата данъчна година, за старта на данъчна кампания 2019, акцентите в нея, новите моменти, приоритетите в кампания, сроковете и актуалните въпроси разговаряме с Драгомир Кунев, директор на НАП – Габрово.
– Отмина още една данъчна година. С какво се различава тя от предходните?
– Националната агенция за приходите отбеляза още една успешна година. 2018 година приключи с ръст от над 9% спрямо миналата година в национален мащаб и с ръст от над 11%, или 9 млн. повече внесени данъчни и осигурителни вноски спрямо 2017 година за офиса в Габрово. Благодарение на екипната работа и ясната ни стратегия отчитаме осезаема промяна в спазване на данъчното и осигурително законодателство и като резултат – подобряване на доброволното деклариране и плащане. Убедени сме, че не броят на актовете и наказателните постановления са единствената ни цел, а поведението на данъкоплатците, съобразено със Закона. Това е основният смислен подход за подобряване резултатите на Агенцията. И главният фокус е нашето мислене, мисленето на нашите екипи, защото ние сме хората, които можем да променим това поведение. Доказваме ежедневно, че можем успешно да сме партньори на добросъвестните, но и наказващ орган спрямо системните нарушители.
– Господин Кунев изтече почти месец от старта на данъчна кампания 2019г. Какъв е вашият коментар за тазгодишната кампания?
– Тази година данъчната кампания стартира на 10 януари и ще продължи до 30 април. Все повече декларации се подават по интернет, което спестява време и средства. За тази цел не е необходим електронен подпис, а само персонален идентификационен код /ПИК/, който се издава безплатно и за броени минути. Над 26 000 души от Габровска област вече имат такъв код и използват възможностите, които предоставя. Една от тях е, че могат да следят във всеки момент дали работодателят коректно внася осигуровки, да правят справка по трудовия си договор, както и за членство в пенсионен фонд. До този момент са подадени 463 декларации. От тях на хартиен носител са 96, по интернет 369 бр. и по пощата 1 бр. Крайният срок за подаването на данъчните декларации е 30 април.
– Кои са основните ви приоритети до края на кампанията?
-Приоритет както винаги е отношението към нашите клиенти, качествено обслужване и улесняване на клиентите при спазване на законовите задължения. Това е основен и постоянен приоритет на нашата организация, който е ключов и за насърчаване на доброволното спазване от страна на гражданите и бизнеса. Един от постоянните ангажименти на Агенцията е целенасочената комуникация и разяснителните кампании към отделни целеви групи клиенти.
– Бихте ли ни осведомили за някой нови моменти в тазгодишната кампания?
– За първи път тази година данъчното облекчение за деца ще може да се използва сумарно и от двамата родители. Искам да уточня, че възможността двамата родители да използват данъчното облекчение за дете е, ако при нито един от тях доходът не е достатъчен, за да може да се приспадне цялата сума от данъчната основа. Тогава оставащата част е на другия родител. За едно дете може да се използва 200 лева намаляване на данъчната основа, което фактически прави 20 лева по-малко данък. Остават отстъпките за покупка на жилище от млади семейства, за деца с увреждания, за дарения, за безкасови плащания и др. Условието за ползване на всички бонуси е лицето да няма подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.
Увеличава се месечната здравна вноска на лицата, които се осигуряват за своя сметка. Тя става 22,40лв. на месец. Миналата година сумата беше 20,40 лв. Това е в резултат на увеличението на минималния месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица за 2019г., определен в размер на 560лв.
Тук е мястото да споменем, че годишната данъчна декларация на самоосигуряващите се лица ще се подава само по електронен път – това задължение се отнася за декларации, задължението за подаване на които възниква след 31.12.2019г. Минимален месечен размер на осигурителния доход за тази година е 560 (510 през 2018 г.) лв., Минимален месечен размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители за 2019 – 400 (350 лв. през 2018 г.) лв., Максимален месечен размер на осигурителния доход 3000 (2600 през 2018 г.) лв.
Променя се реда на облагането на паричните и предметни награди (които не са хазартни) – от по общия ред към облагане с окончателен данък, събиран при източника. Необлагаеми са наградите, които се дават във вид на допълнителна игра или предметна печалба, които са на стойност до 30 лв.
Уверено мога да кажа, че се отчита тенденция за намаляване на хората, които не подават данъчни декларации или пък ги подават с непълни данни. Глобата за неподадена в срок декларация е до 500 лева. Освен електронно формулярите могат да се подадат в офисите на НАП или чрез „Български пощи“.
Заплащането на данъците и осигурителните вноски става само по банков път, с пощенски запис за плащане към бюджета или по Интернет. Без такси е плащането на данъци и осигурителни вноски с банкова карта по интернет от страницата на НАП, както и чрез ПОС-терминалите в офисите на Агенцията. За улеснение на нашите клиенти в офиса на НАП е разкрито банково гише, което обслужва клиентите на администрацията. Заплащането на данък върху доходите от физическо лице на банково гише в офис на НАП е безплатно. Заплащането на данъците и осигурителни вноски може да стане и в последния ден, стига средствата да постъпят по сметки на Агенцията до края на следващия работен ден.
Още веднъж искам да напомня че, ако подадат декларациите си по електронен път до 31 януари 2019 г., физическите лица могат да ползват 5% отстъпка върху данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация, но не повече от 500 лв. Допълнително условие за ползване на отстъпката е гражданите да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения, както и да внесат целия размер на данъка за довнасяне до 31 януари 2019 г.
Годишната декларация за облагане на доходите с баркод вече е публикувана на интернет страницата на НАП – www.nap.bg. Формулярът с баркод изчислява автоматично дължимия данък след попълване на информация за получените доходи, внесените осигурителни вноски, ползваните облекчения. Електронната декларация трябва да се изтегли на компютър от интернет страницата на Агенцията – www.nap.bg и да се попълни „офлайн“. Подаването на декларация с баркод гарантира на клиентите на администрацията, че няма да допуснат технически грешки, тъй като дължимият данък се изчислява автоматично след попълване на приложенията за различните видове доход.
Изпращането на декларация с баркод предполага и по-бързо възстановяване на надвнесен данък. Това е така, защото не се налага допълнителното обработване и попълване на данните от тези декларации ръчно, тъй като информацията директно се прехвърля от формуляра след сканирането на баркода. Подаването на декларацията с баркод става чрез изпращане по пощата или на място в някои пощенски станции, където директно ще бъде издаден входящ номер. Декларацията може да се подаде и лично в офис на НАП.
Срокът за подаване на годишните данъчни декларации за облагане на доходите изтича на 30 април 2019 г., като в същия срок трябва да бъде заплатен и дължимият данък за довнасяне.
Отново да кажем по-важните срокове в кампанията:
30 април – декларация за облагане на доходите и плащане на дължимия данък за довнасяне;
31 януари – 5% отстъпка за данъка за довнасяте по декларацията за доходите, но не повече от 500 лв., ако е подадена по електронен път декларацията, платен е данъкът и няма задължения;
1 април (31 март е неделя) – срок за фирмите за подаване на декларацията за облагане с корпоративни данъци; Декларациите се подават само по електронен път, с електронен подпис. И тази година фирмите ще могат да подават годишните си отчети за дейността на едно място – или в НАП или в териториалните бюра на НСИ.
Повече информация за декларирането и плащането на данъци и осигуровки има на сайта на НАП www.nap.bg. Телефонни консултации се правят на цената на градски разговор в кол центъра на приходната агенция. Номерът е 0700 18 700.
– Господин Кунев много актуален е въпросът за промяната на софтуера на касовите апарати. Бихте ли дали някой пояснения в тази връзка?
– Както вече повечето търговци са разбрали от 1.04.2019г. се забранява едновременната употреба на касов апарат и софтуер, управляващ продажбите в един и същ обект, без софтуерът да отговаря на новите изисквания в наредба Н-18/2016г. Въвежда се изискването софтуерът задължително да управлява всички фискални устройства или принтери. Трябва да отбележа също, че има нови изисквания и към касовите апарати. Всяка касова бележка при отпечатване трябва да има QR код и данни за нея да се подават към сървърите на НАП в реално време. Забранява се издаването на т.нар. „служебни бележки“. И само едно уточнение: от 01.04.2019г. търговците, регистрирани по ДДС, са задължени да извършат тези промени, а за фирмите без ДДС – срокът е до края на юни.
– Не е ли много кратък срокът търговците да извършат тези промени?
– Срокът е разумен. Разбира се всеки търговец трябва сам да прецени и своевременно да се свърже с производителя на софтуера и да провери дали той може да бъде доработен, съобразно новите правила. От своя страна производителят е длъжен да уведоми съответния търговец, че софтуерът му отговаря на всички изисквания на наредба Н-18/2016г. Търговците, регистрирани по ДДС, ползващи софтуер за управление на продажбите, са длъжни да подадат в НАП информация за ползвания от тях софтуер и данни за неговия производител. Това става бързо и лесно по електронен път, с електронен подпис в сайта на приходната агенция.
– Какво бихте казали още на вашите клиенти?
– Използвам повода да благодаря на всички служители от офис Габрово за професионализма, търпението и постоянството, които ежедневно влагат в работата си. Убеден съм, че екипът на НАП в Габрово е изпълнен с решимост да продължи по най-добрия начин да преодолява предизвикателствата, да доказва, че е способен да генерира нови идеи, защото има мотивацията за успех и развитие.
На всички наши клиенти пожелавам здраве, успехи и вдъхновение през новата 2019 година. Пожелавам им спорна и успешна година и апелирам към тях да се възползват максимално от нашите електронни услуги, защото така е по-бързо, по-лесно и безпроблемно.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Икономика
Габрово се срина до 15-то място в страната по заплати


Област Габрово регистрира сериозен спад в класацията по средна брутна месечна работна заплата и вече се нарежда на 15-то място в страната. Това сочат последните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, за първото тримесечие на 2025 година.
Само три месеца по-рано, в края на 2024 г., областта заемаше 9-та позиция. Сега Габрово отстъпва зад София (столица), Варна, София (област), Враца, Пловдив, Стара Загора, Русе, Бургас, Плевен, Шумен, Перник, Търговище, Разград и Велико Търново.
Средната месечна работна заплата в Габрово за периода януари–март 2025 г. възлиза на 1 845 лева. Това е понижение от 4.3% спрямо четвъртото тримесечие на 2024 г., когато средното възнаграждение е било по-високо. По месеци, през януари тя е 1 820 лв., през февруари – 1 823 лв., а през март достига 1 892 лв. Макар и на годишна база да има ръст от 10.8% спрямо същия период на предходната година, но този ръст не е достатъчен, за да задържи областта в по-предна позиция спрямо останалите региони.
По-сериозно увеличение на заплатите се отчита в обществения сектор – 20.2%, докато в частния ръстът е по-скромен – 7.8%. Най-голям спад в заплащането е отчетен в секторите „Професионални дейности и научни изследвания“, „Образование“ и „Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети“.
В същото време се наблюдава увеличение на заплатите в „Селско, горско и рибно стопанство“, „Строителство“ и „Административни и спомагателни дейности“. По отношение на нивото на възнагражденията по икономически дейности, най-високо платени през първото тримесечие са били служителите в „Държавно управление“ със средна заплата от 2 319 лв., следвани от заетите в „Образование“ – 2 208 лв., и тези в „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 054 лв. Най-ниски са били заплатите в секторите „Административни и спомагателни дейности“ – 1 173 лв., „Други дейности“ – 1 342 лв., и „Култура, спорт и развлечения“ – 1 470 лв.
Спадът на област Габрово с шест позиции в рамките на едно тримесечие е показателен за икономическия натиск и дисбаланси в пазара на труда. Това поставя предизвикателства пред устойчивото развитие на региона и откроява нуждата от целенасочена подкрепа в секторите с намаляващи доходи.


Икономика
Габрово дава глас на бъдещето: Устойчиви градове, енергийни общности, нова визия


За четвърта поредна година Габрово ще бъде домакин на дискусионния форум „Кметовете говорят“, който се завръща в разширен формат на 24 и 25 юни 2025 г. Събитието ще е в рамките на конференцията „Изпълнението започва сега: Решения за забавени процеси в търсене на устойчиви резултати“. На фокус ще са ключови въпроси, свързани със стъпките към по-добро управление на проектите и прилагане на технологични иновации в полза на общините.
Програмата предвижда представяне на визията „Габрово 2030“ от кмета Таня Христова – стратегически инвестиции, системни решения и енергийна независимост. Темата ще бъде надградена от вицепремиера Томислав Дончев, който ще очертае възможностите пред общините и гражданите в контекста на новите програми за енергийна ефективност както чрез националното финансиране до 2030 г., така и по Социалния климатичен фонд.
За участие в сесията е поканена и Дора Янкова, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството с ресор „Сградно обновяване“, която ще даде практически указания за изпълнението на текущите проекти по Националния план за възстановяване и устойчивост. Двудневният форум ще обърне внимание на темата за ролята на градовете в борбата с климатичните промени. Опитът си ще споделят експерти от Габрово, Столична община, финландския град Еспоо, както и представители на бизнеса относно изграждане на енергийни общности, фотоволтаични системи, локални решения за геотермална енергия, системи за управление на енергията чрез изкуствен интелект, пътни карти за сградно обновяване.
Събитието ще завърши с отворена среща за гражданите на Габрово на тема „Какви са ползите от енергийната ефективност, възобновяемата и споделената енергия?“. В нея ще бъдат представени резултатите от соларни обследвания в квартали на града, термографски визуализации на топлинни загуби, примери за местни ВЕИ системи и модели за собствено потребление на енергия в многофамилни сгради.
Конференцията ще се състои присъствено в зала „Възраждане“ и зала „Ритуална“ на Община Габрово. Организатори са Центърът за енергийна ефективност „ЕнЕфект“, Общинската мрежа за енергийна ефективност „ЕкоЕнергия“, Областният информационен център и Община Габрово. Участието е безплатно с регистрация в електронна форма на адрес – https://forms.gle/gQMsV49KFgQDjUbY8 . Предварителна програма.


Икономика
Изкуственият интелект в производството


Изкуственият интелект (ИИ) бързо навлиза във всички сфери на нашия живот, включително и в производството. В рамките на проекта DIGITAL COACH INTELIGENCE Габровската търговско-промишлена палата проведе двудневен семинар.

В първия ден участниците – на място и онлайн, се запознаха с бъдещите дейности по проекта, примери от Учебната фабрика на Рурския университет в Бохум, Германия за контрол на качеството с помощта на ИИ, добри практики в приложението му в управлението на човешките ресурси. Ръководителят на Дигиталния иновационен хъб за Северен централен район Светослав Матеев представи възможностите за подпомагане на фирмите и публичната администрация. Семинарът беше открит от зам. – областния управител на Габрово Иван Любомиров.

Във втория ден ученици от ПМГ „Акад. Иван Гюзелев“ в Габрово участваха в пилотно обучение за контрол на качеството в производството с помощта на изкуствен интелект. Представителите на учебната фабрика към Рурския университет в Бохум, Германия ги запознаха как на практика може да се използва ИИ в контрола на качеството, какви са стъпките при разработване на такова приложение.

Учениците имаха възможност да направят на практика подбор на данни за обучението на ИИ. Увериха се, че никак не е лесно да подбереш такива данни, които да дадат добър краен резултат от работата на ИИ. В края на обучението всички ученици получиха сертификати.

Повече за проекта:
Габровската търговско-промишлена палата е партньор за България по проекта DIGITAL COACH INTELIGENCE. Водеща организация е Институтът за трудово правни науки към Рурския университет в Бохум. Участват и Катедрата по производствени системи към университета, Университетът в Гренобъл (Катедра „Индустрия 4.0“, Фабрика за обучение и изследвания, Франция), Университетът в Будапеща (Технологичен център BME „Индустрия 4.0“, Фабрика за обучение и изследвания, Унгария) и консултантска фирма по управление от Ираклион (Крит, Гърция).


Целта е да предоставим решения с ИИ на малки и средни предприятия (МСП). Потенциалът е огромен, независимо дали става въпрос за осигуряване на качеството в производството, за оптимизиране на сътрудничеството между хора и роботи или за вътрешни логистични процеси. Проектът се основава на своя предшественик „Digital Coach“, който беше признат от ЕС за проект с най-добри практики. В рамките на този проект хора от МСП бяха обучени като цифрови треньори, които ефективно следят за промените, включват служителите и помагат за преодоляване на съпротивата срещу новите технологии. Сега ще разширим сферата им на дейност, като включим и областта на изкуствения интелект. Предвижда се и активно включване на учениците от средните училища чрез разработване на гъвкави програми за обучение, които да предизвикат интереса им за работа в промишлеността и да демонстрират как ИИ може да бъде полезен.
Проектът се финансира от програма Еразъм+ в рамките на „Партньорства за сътрудничество“ – Партньорства за сътрудничество в областта на професионалното образование и обучение от 2024 до 2027 г. (2024-1-DE02-KA220-VET-000256987).
-
Новинипреди 7 дни
Архивът отличи своите „Читател“, „Дарител“ и „Приятел“
-
Новинипреди 7 дни
Габровски студенти посетиха Техническия университет в Рига
-
Кримипреди 7 дни
Спипаха габровец, ловил незаконно риба от язовир „Христо Смирненски“
-
Културапреди 7 дни
„Алея на книгата“ идва в Габрово
-
Икономикапреди 7 дни
Изкуственият интелект в производството
-
Икономикапреди 6 дни
Габрово дава глас на бъдещето: Устойчиви градове, енергийни общности, нова визия
-
Новинипреди 6 дни
След сигнал до „Габрово Нюз“: Окосиха тревата от детска площадка на бул.“Могильов“
-
Кримипреди 7 дни
Пожарната с апел: Спазвайте противопожарните правила!