Свържи се с нас

Новини

Нова наредба за местните такси и цени на услугите в Габрово

Published

on

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

На извънредно заседание, проведено на 18 декември, общинските съветници приеха на второ четене проекта на новата „Наредба за определянето и администрирането на местните такси, цени на услуги и права на територията на Община Габрово“.

Гласуването премина раздел по раздел от текста на проекта по предложение на председателя на Общинския съвет Лена Георгиева. По отделно беше гласувано всяко от приложенията към наредбата, която влиза в сила от 1 януари 2019 г.

Между двете разглеждания на проекта и приемането му съответно на първо и второ четене, настъпиха нормативни промени. Народното събрание прие на 7 ноември и повторно прие на 22 ноември 2018 г. Закон за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане. В неговите преходни и заключителни разпоредби е предвидено изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, които се отнасят и до раздел „Такса битови отпадъци“.

Преди промените, за основа при определянето на размера на таксата за битови отпадъци на територията на община Габрово щеше да послужи броят на ползвателите на услугите, свързани със сметосъбирането.

За тази цел през 2019 г. общинската администрация трябваше да събере информация колко са ползвателите на услугите на база подадени от гражданите декларации в дирекция „Местни данъци и такси“. Общинският съвет трябваше да приеме броя на ползвателите като основа при формирането на такса битови отпадъци, която да влезе в сила от 1 януари 2020 г.

Сега това изискване отпадна, тъй като в Закона за местните данъци и такси е предвидено информацията за броя на ползвателите да се предостави от НСИ след извършване на национално преброяване на населението през 2021 г. Такса битови отпадъци, формирана на база брой ползватели на услугите, свързани със сметосъбирането ще влезе в сила от 1 януари 2022 г.

До тогава ще важи сегашната основа за определяне размера на таксата: данъчната оценка на имота – за граждани, а за юридически лица – според количеството отпадъци, в зависимост от броя и вида на съдовете, чрез подаване на декларации. Така се наложи общинските съветници да гласуват промени в текста на наредбата, приета на първо четене. Гласувани бяха промени в някои от приложенията към нея.

Разгорещени дебати предизвика предложението, направено от общинските съветници от групата на БСП. С него се искаше да отпадне постоянната такса, плащана от родителите за ползването на детски ясли и градини за децата на възраст от 3 до 4 години. При 5-6 годишните деца тази такса се поема от държавата, заради задължителното предучилищно образование. Мотивите за това предложение са, че така ще се покаже ангажираност към младите семейства и ще се направи опит да се обърнат негативните тенденции от демографската криза за града.

С освобождаването на родителите от месечна такса ще се стимулира желанието им да имат повече деца. Изтъкнат беше аргументът, че подобна мярка е приета от много други общини в страната. Предложено беше размерът на месечната такса да се поема от общинския бюджет.

Общинските съветници от групата на ГЕРБ отхвърлиха аргумента, че подобна мярка би могла да повиши раждаемостта в града и добавиха, че за въвеждането й ще е необходим допълнителен финансов ресурс, който по закон може да се набави само от приходите на общината, т.е. това би довело до повишаване на местните данъци и такси.

Изказано беше мнението, че младите хора отиват в по-големите градове, за да търсят по-добри възможности за реализация и по-високо качество на живота, като плащат високи наеми и високи такси за ползване на детски градини.

Посочен беше аргументът, че всяка година минималната работна заплата се увеличава с 10%, но обратно на това раждаемостта спада също така с всяка година. Според общинските съветници от ГЕРБ, хората искат по-добро качество на услугата, предоставяна в детските ясли и градини, а не отпадане на таксите, в които са включени поддръжка на детските заведения.

Местният парламент не прие предложението на съветниците от групата на БСП, а подкрепи предложения текст в проекта на наредбата.

Никакви дискусии не предизвикаха останалите размери на такси, цени на услуги и права на територията на общината. Приети бяха таксите за технически и административни услуги, за притежаване на куче, за гробни места, други местни такси, определени със закон.

Приети бяха цените на услугите и правата, предоставяни от Община Габрово на граждани и юридически лица.

С приемането на второ четене на наредбата бяха определени месечните цени за ползване на паркоместа при условията на различни режими на паркиране, разписани в Наредбата за реда за престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на община Габрово, приета през юли 2018 г.

Те ще влязат в сила след като общинските съветници определят зоните за платено паркиране. До тогава се прилагат сега действащите цени на услугите за паркинг и почасово платено паркиране.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Новини

Отбелязваме Светли понеделник!

Published

on

Вторият ден на Великден се нарича Светли или „разтурни“ понеделник. Той е свързан с обичая „размятване на яйца“ за предпазване от градушка и за плодородие.

В някои села на Казанлъшко и Габровско на втория ден от Великден младите се събират на някоя поляна, застават едни срещу други и търкалят помежду си червени яйца. Обичаят е за предпазване от градушка и за плодородие. През трите празнични дни има общоселски хорà, чиято основна функция е предпазно магическа.

Великден се празнува три дни. Първият е винаги неделя, когато всички отиват на тържествена църковна служба. Поздравът „Христос Воскресе“ се спазва 40 дни. Седмицата след Великден се нарича Томина неделя. Тя поставя завършека на великденския празничен цикъл. Тази седмица се нарича празна заради забраната да се работи каквото и да е.

Седмицата се свързва и с първите появи на Христос сред учениците му. Когато мълвата за изчезването на тялото на Христос се разпространила, само апостол Тома не повярвал. На осмия ден след възкръсването си сам Исус му се явил и го накарал да се убеди в истината. Оттогава е останал изразът „Тома неверни“, а денят е наречен Томина неделя.

Зареди още

Новини

Великден е! Христос Воскресе!

Published

on

Великден (Възкресение Христово, Пасха) е денят, в който християните празнуват възкресението на сина Божи Иисус Христос.

В християнската религия на Възкресение Христово (Великден) се чества възкръсването на Исус Христос на третия ден, след като е разпънат на кръст и погребан. Празната гробница е видяна от жените мироносици, посетили гроба. Иисус Христос се явява на Мария Магдалена и на апостолите.

Подготовката за честването му започва в седмицата преди Великден, наричана Страстна седмица. Празнува се 3 дни. Вечерта преди полунощ в събота се отслужва тържествено богослужение, всички светлини в храма се изгасяват и малко преди полунощ свещеникът изнася запален трисвещник с думите (пеейки) „Приидите, приимите свет, от невечернаго света и прославите Христа, воскресшаго из мертвих“. Последованието, свързано със запалването на свещите, е заимствано от подобно, което се извършва в Йерусалим, в храма „Св. Възкресение“, при слизането на Благодатния огън. От трисвещника всички присъстващи палят своите свещи (които по традиция носят по домовете си). При пеене на тропара „Воскресение Твое Христе Спасе“ всички излизат от храма. Точно в полунощ и извън храма при биене на камбаните свещеникът обявява Възкресението с думите „Христос Воскресе“. При обявяването на Възкресението се пее празничният тропар и се обикаля кръстопоклонно иконата на Въскресението, положена на специален аналой, след това се чете Евангелие и Апостол. После свещеникът чука на храмовите врата с кръста при думите „Отворете се, адови врата, да влезе Царят на Славата“ на което подучено лице отвръща „Кой е този Цар Слави?“. Хората влизат с песнопения в храма, за да се извърши литургията на празника.

В България традиция е яйцата да се боядисват на Велики четвъртък или Велика събота, като броят им зависи от членовете на семейството. Първото се оцветява винаги в червено от най-възрастната жена. Докато то е още топло и прясно боядисано, тя рисува кръстен знак на челата на децата, за да бъдат здрави.

До появата на изкуствени оцветители са се използвали отвари от билки, ядки и др. С отвара от риган се получавала червена багра, от смрадлика — оранжева, зелено — от коприва, жълто — от орехи и кори от ябълка или отвара от стар кромид лук.

Винаги, когато са се боядисвали яйца, се е приготвяла и отделна кошничка и за кумовете. Яйце се дарявало и на всеки гост, прекрачил прага. За допълнителна украса се ползвали отпечатъците на листенца от магданоз или фигурки, нарисувани с восък или с цветни моливи. Според поверието този, чието яйце остане здраво след чукането, ще е най-здрав през годината.

Зареди още

Новини

Днес е Велика събота!

Published

on

На Велика събота църквата възпоменава телесното погребение на Христос и слизането му в ада. Църковното богослужение започва рано сутринта и продължава непрекъснато до края на деня. Последните съботни песнопения се сливат с възкресните (неделните) и свършват вече при звуците на тържественото “Христос воскресе!”

Днес хората отдават почит на починалите си близки, посещават гробищата, преливат и прекадяват. Обикновено в събота се месят и пекат обредните великденски хлябове. Велика събота е и последният ден, в който могат да се боядисат яйцата за Великден.

Празникът е свързан с оплакването и погребението на Исус Христос от майка му Света Богородица и от жени, носещи миро. Гробът му е запечатан и пред него е поставена стража.

По обичая на юдеите Йосиф и Никодим снели пречистото тяло Господне от кръста, обвили ги в пелени с благовония и го положили в нов каменен гроб в Йосифовата градина, която се намирала недалеч от Голгота. Първосвещениците и фарисеите знаели, че Исус Христос е предрекъл възкресението си. Не вярвайки на предсказаното, а и страхувайки се да не би Апостолите да откраднат тялото, измолили от Пилат военна стража. Поставили стражата до гроба, а самия гроб запечатали.

Църквата прославя Велика събота като “най-благословения седми ден”. Защото това е денят, когато Словото Божие лежи в гроба като мъртъв човек, но в същото време спасява света и отваря гробовете.

Положен вече в гроба, Духът на Исус е в ада, за да разкъса оковите му и да отвори отново райските двери. Това ще се случи на другия ден – в Неделята, наречена с най-краткото име – Великден.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица