Свържи се с нас

Култура

Международното изложение „Хомо Фабер” (в снимки)

Международното изложение за ръчно изработени предмети „Хомо Фабер” през погледа на фотографа

Published

on

Използвайки великолепните си умения, майсторът Филип Николас (Картие, Франция) оформя полускъпоценни камъни и декоративни скъпоценни камъни, за да създава миниатюрни скулптури.

Директорът на ЕМО „Етър” доц. д-р Светла Димитрова, изпълнителният директор на Регионално сдружение на общините „Централна Стара планина” и фотографът Росина Пенчева бяха единствените български представители на голямото изложение на ръчно изработвани изделие „Хомо Фабер”, което се проведе във Венеция. В няколко публикации представяме погледа на всяка от тях за това изключително голямо събитие, посветено на традиционните, редки и съвременни занаяти.


Погледът на фотографа!

За събитието „Хомо Фабер” Росина Пенчева научава в ЕМО „Етър“. Музеят е част от мрежата на Микеланджело – фондацията организатор, посветила дейността си на европейското творчество и занаятчийство. Решава да посети биеналето по няколко причини.

Интересът й към занаятите и към процеса на изработка на изделията е първата. Той се заражда през 2013 година, когато Росина Пенчева започва да снима по темата.


„Втората е, че не бях посещавала Венеция. Толкова бях пленена от „Хомо Фабер”, че в крайна сметка почти не успях да видя същинската Венеция”, споделя фотографът.
Третата причина за решението да посети „Хомо Фабер” е впечатляващото ниво, на което се комуникира и представя събитието.


„То се оказа и абсолютно релевантно на нивото, на което беше реализирано. Следях информацията за „Хомо Фабер” и бях наясно колко висока е летвата. Освен това, много държах да видя и фотографската изложба на Сузана Позоли, показваща знаковите за Венеция ателиета (работилници и техните майстори). Имах възможността и лично да се запозная с нея.”

18-каратови златни пера, гравирани с емблемата и номер 4810, височината на Мон Блан в метри

Присъствала ли си някога в България на събитие, което да бъде на нивото на това или поне да се доближава?

В България безспорно се случват събития от високо ниво, в които участват най-големите имена в дадения бранш, да. Аз съм присъствала на такива, а някои от тях съм снимала, но те са били с тесен профил и съответно – профилирана аудитория. Ако става дума дали в България има събития (изложения) за ръчно изработени изделия, организирани на нивото на „Хомо Фабер” – категорично няма. „Хомо Фабер” беше представено като безпрецедентно събитие. Следя международните инициативи по темата и наистина не съм попадала на подобно, но нямам претенцията да познавам всички събития от този род.


Какво ти направи най-силно впечатление и какво би могло да се пренесе като опит в българска среда?

В изложението имаше десетки майстори, демонстриращи занаятите си на живо – книговезане, седларство, парфюмерийство, тъкачество, стъклообработка, бижутесрство, гравиране върху кристал, емайлиране, часовникарство, рисуване върху порцелан, реставрация на експонати и други. Повечето от тях са от семейства с традиция в работа в дадения занаят и всички те работят за големи брандове като писалките Монблан, обувките Сантони, кожените тефтери Смитсън, очилата Мейсън Боне, колелетата Харли Сайкълс. Силно впечатление ми направи отношението на тези майстори към посетителите – бяха изключително любезни, достъпни и сами заговаряха посетителите, за да им разкажат са своите умения и най-вече да им покажат част от технологичния процес. Имах честта майстора на Картие лично да ми разкаже за ателието си във Франция, докато пред мен склуптурираше скъпоценни камъни за известния бижутерски бранд. Ако преди индустриалната революция ръчната изработка е била единственият начин за производство на всякакви изделия, то в момента ръчната изработка е въпрос на избор и начин да изработиш предмет-уникат или съответно да се сдобиеш с такъв. Показанието в биеналето предмети имат добавена стойност. Те са това, което машината не може да изработи и би следвало да се отнасяме с повече уважение към хората, които ги сътворяват, да ги оценяваме повече. „Хомо Фабер” представи огромно разнообразие от материали и експертиза. От редки традиционни умения на ръба на изчезването до съвременни техники в мода, транспорт, интериор, реставрация и други. Конференцията постави въпроси като: Ако е виртуално, занаят ли е?; Занаятчийството в постиндустриалния свят; Традиционните умения срещу дигиталния свят; Бизнес моделите на занаятчийските компании и парадокса, съществуващ между атрактивността и обсебването на клиентите по занаятчийски продукти и икономическата слабост на занаятчийските компании. Впечатление безспорно ми направиха и изложбените пространства, чиито домакин беше фондация „Джорджо Чини” – уникално историческо място, от архитектурно и художествено значение, датиращо от XVI век. Например, една от изложбите беше в самата библиотека – тя показваше еволюция на формата/дизайна на вазата в рамките на повече от един век. Друга изложба показва висша мода – ръчно бродирани дрехи в нефункциониращ вече басейн. За представяне на някои от изложбите бяха умело използвани съвременни технологии. В две от тях чрез виртуална реалност може да влезеш в ателиета на майстори на редки занаяти. Относно огранизация на събитието – според мен почти всичко би могло да се пренесе в българска среда стига да се работи с добрите професионалисти каквито не липсват в България, но са малко.

Демонстрация на изкуството на бродерията на Люневил

От твоите наблюдения – такъв тип изложение как би било прието от българската публика и би ли привлякло чуждестранна, ако се реализира у нас?

Като формат и като тема събитието „Хомо Фабер” и Международен панаир на традиционните занаяти (който се организира от Министерство на културата, Община Габрово и Етнографски музей на открито „Етър“), са на практика доста сходни. И двете събития са международни, имат изложение на майстори-занаятчии, които демонстрират уменията си пред посетителите; имат конференция и изложби. Разликата е, че целта на „Хомо Фабер” е да запознае посетителите с детайли от ръчната изработка, да покаже едни от най-добрите изделия. То няма комерсиална цел. Входът на събитието е безплатен, а изделията не се продават – само гледаш, наслаждаваш им се и научаваш повече за изработката им. Всичко това се осъществява под патронажа на Европейския парламент. На етърския панаир една от целите е да даде възможност на занаятчиите да продадат своето производство, продължавайки традицията на едновремешните панаири. Друга основна разлика е в нивото, на което двете събития се представят, което определя и публиката. ЕМО „Етър“ планира реновиране на хотела си, който впрочем е единствения по рода си музеен хотел в страната. В началото на 2018-та приключи успешният архитектурен конкурс за преустройството му. Предстои още преустройство на най-голямата възрожденска сграда в музея – Кръстникколчовия хан, който ще преобрази и трите си етажа в изложбени пространства със съвременно оборудване и по-добри условия за представяне на изложби, филми, организиране на ателиета и други.


Ако подобри и фестивалната си зона на открито с професионално сценично оборудване, със сигурност музеят би имал необходимите условия да повиши нивото на представяне и на събитията си. Това би дало предпоставки да бъде привлечен нов таргет, да се засили и международното участие.


И разбира се да уточниш като каква посети „Хомо Фабер”, защото в разговора ни каза, че не си била там като фотограф!

Бях там като посетител, нямах професионален фотографски ангажимент.


Следете ни и във Фейсбук на:

http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

(Не)познатият Колю Фичето: 225 години от рождението на Първомайстора

Published

on

През 2025 г България ще отбележи 225 години от рождението на легендарния възрожденски майстор Колю Фичето. Националната инициатива „(Не)познатият Колю Фичето“, под патронажа на Министерството на културата, ще включва над 15 събития, организирани от Историческия музей и Община Дряново.

Колю Фичето, роден в Дряново през 1800 г, е сред най-значимите личности на Българското възраждане. Неговото строително наследство — мостове, църкви, обществени сгради — продължава да вдъхновява със своята естетика и инженерна прецизност.

Основната цел на инициативата е да популяризира делото на Фичето и да затвърди Дряново като център на честванията. Програмата включва конкурси, изложби, научна конференция, детски архитектурни работилници и пленери по живопис.

Специално място ще заемат издаването на книга за Колю Фичето и провеждането на среща на неговите наследници. Кулминацията ще бъде празничен концерт и научна конференция през октомври.

Тази информация бе съобщена по време на пресконференция, състояла се в Националния пресклуб на БТА в Габрово, участия в която взеха Трифон Панчев – кмет на Община Дряново, Диляна  Джеджева – заместник-кмет, Тодор Георгиев – председател на Общински съвет – Дряново, Иван Христов – директор на Исторически музей – Дряново.

Те представиха богатата програма, с която ще бъде почетен майстор Колю Фичето в своя роден край. Според кмета на Дряново Трифон Панчев и директора на Историческия музей Иван Христов, инициативата е възможност да се обърне внимание на наследството на Фичето, което остава вечен пример за бъдещите поколения.

Подробната програма за Честванията можете да видите оттук.

Зареди още

Култура

Коледният фестивал в Габрово завършва със „Съзвездия“ на Народния театър

Published

on

Декември носи магията на празничния дух в Габрово, а един от акцентите на традиционния (пред)Коледен театрален фестивал ще бъде спектакълът на Народния театър „Съзвездия“ от Ник Пейн на режисьора Елица Йовчева. Него може да гледате от 19.00 ч. на Голяма сцена в ДТ „Рачо Стоянов“ на 11 декември – финалната вечер на фестивала, който обещава незабравими емоции и подаръци за публиката.

След края на представлението актьорите Ненчо Костов и Радина Думанян ще изтеглят зрителите, които ще спечелят страхотни награди, сред които много билети за театър, ваучери за спектакли в Габрово и в цялата страна, книги и най-голямата награда – „Златен билет“ за всички премиери на габровския театър през 2025 година!

„Съзвездия“ е нежна и вдъхновяваща история за любовта, която надхвърля границите на времето и реалността. В нея млад мъж, който е загубил съпругата си, получава уникалната възможност да я срещне отново в паралелна дигитална реалност. И вместо това да е мрачен разказ за загубата на любимия човек, спектакълът разкрива светлината на истинската любов, която ни помага да продължим напред, дори в най-трудните моменти.

Постановката на Елица Йовчева повежда зрителите в свят, в който се питаме дали изборите, които ежедневно правим и отстояваме, са проява на свободна воля. Навярно да, ако любовта и спомените са в състояние да ни пренесат в друго измерение, в което да си простим за грешките си, да надмогнем болката и да съзрем многоизмерността на смисъла да сме заедно.

Не пропускайте възможността да усетите магията на любовта по време на (пред)Коледния театрален фестивал в Габрово. Билети се продават на касите на Драматичен театър „Рачо Стоянов“, както и онлайн: https://entase.to/u61.

Зареди още

Култура

Снежно – коледен маратон от любими заглавия в ДКТ – Габрово

Published

on

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица