Свържи се с нас

Култура

Международното изложение „Хомо Фабер” (в снимки)

Международното изложение за ръчно изработени предмети „Хомо Фабер” през погледа на фотографа

Използвайки великолепните си умения, майсторът Филип Николас (Картие, Франция) оформя полускъпоценни камъни и декоративни скъпоценни камъни, за да създава миниатюрни скулптури.

Директорът на ЕМО „Етър” доц. д-р Светла Димитрова, изпълнителният директор на Регионално сдружение на общините „Централна Стара планина” и фотографът Росина Пенчева бяха единствените български представители на голямото изложение на ръчно изработвани изделие „Хомо Фабер”, което се проведе във Венеция. В няколко публикации представяме погледа на всяка от тях за това изключително голямо събитие, посветено на традиционните, редки и съвременни занаяти.


Погледът на фотографа!

За събитието „Хомо Фабер” Росина Пенчева научава в ЕМО „Етър“. Музеят е част от мрежата на Микеланджело – фондацията организатор, посветила дейността си на европейското творчество и занаятчийство. Решава да посети биеналето по няколко причини.

Интересът й към занаятите и към процеса на изработка на изделията е първата. Той се заражда през 2013 година, когато Росина Пенчева започва да снима по темата.


„Втората е, че не бях посещавала Венеция. Толкова бях пленена от „Хомо Фабер”, че в крайна сметка почти не успях да видя същинската Венеция”, споделя фотографът.
Третата причина за решението да посети „Хомо Фабер” е впечатляващото ниво, на което се комуникира и представя събитието.


„То се оказа и абсолютно релевантно на нивото, на което беше реализирано. Следях информацията за „Хомо Фабер” и бях наясно колко висока е летвата. Освен това, много държах да видя и фотографската изложба на Сузана Позоли, показваща знаковите за Венеция ателиета (работилници и техните майстори). Имах възможността и лично да се запозная с нея.”

18-каратови златни пера, гравирани с емблемата и номер 4810, височината на Мон Блан в метри

Присъствала ли си някога в България на събитие, което да бъде на нивото на това или поне да се доближава?

В България безспорно се случват събития от високо ниво, в които участват най-големите имена в дадения бранш, да. Аз съм присъствала на такива, а някои от тях съм снимала, но те са били с тесен профил и съответно – профилирана аудитория. Ако става дума дали в България има събития (изложения) за ръчно изработени изделия, организирани на нивото на „Хомо Фабер” – категорично няма. „Хомо Фабер” беше представено като безпрецедентно събитие. Следя международните инициативи по темата и наистина не съм попадала на подобно, но нямам претенцията да познавам всички събития от този род.


Какво ти направи най-силно впечатление и какво би могло да се пренесе като опит в българска среда?

В изложението имаше десетки майстори, демонстриращи занаятите си на живо – книговезане, седларство, парфюмерийство, тъкачество, стъклообработка, бижутесрство, гравиране върху кристал, емайлиране, часовникарство, рисуване върху порцелан, реставрация на експонати и други. Повечето от тях са от семейства с традиция в работа в дадения занаят и всички те работят за големи брандове като писалките Монблан, обувките Сантони, кожените тефтери Смитсън, очилата Мейсън Боне, колелетата Харли Сайкълс. Силно впечатление ми направи отношението на тези майстори към посетителите – бяха изключително любезни, достъпни и сами заговаряха посетителите, за да им разкажат са своите умения и най-вече да им покажат част от технологичния процес. Имах честта майстора на Картие лично да ми разкаже за ателието си във Франция, докато пред мен склуптурираше скъпоценни камъни за известния бижутерски бранд. Ако преди индустриалната революция ръчната изработка е била единственият начин за производство на всякакви изделия, то в момента ръчната изработка е въпрос на избор и начин да изработиш предмет-уникат или съответно да се сдобиеш с такъв. Показанието в биеналето предмети имат добавена стойност. Те са това, което машината не може да изработи и би следвало да се отнасяме с повече уважение към хората, които ги сътворяват, да ги оценяваме повече. „Хомо Фабер” представи огромно разнообразие от материали и експертиза. От редки традиционни умения на ръба на изчезването до съвременни техники в мода, транспорт, интериор, реставрация и други. Конференцията постави въпроси като: Ако е виртуално, занаят ли е?; Занаятчийството в постиндустриалния свят; Традиционните умения срещу дигиталния свят; Бизнес моделите на занаятчийските компании и парадокса, съществуващ между атрактивността и обсебването на клиентите по занаятчийски продукти и икономическата слабост на занаятчийските компании. Впечатление безспорно ми направиха и изложбените пространства, чиито домакин беше фондация „Джорджо Чини” – уникално историческо място, от архитектурно и художествено значение, датиращо от XVI век. Например, една от изложбите беше в самата библиотека – тя показваше еволюция на формата/дизайна на вазата в рамките на повече от един век. Друга изложба показва висша мода – ръчно бродирани дрехи в нефункциониращ вече басейн. За представяне на някои от изложбите бяха умело използвани съвременни технологии. В две от тях чрез виртуална реалност може да влезеш в ателиета на майстори на редки занаяти. Относно огранизация на събитието – според мен почти всичко би могло да се пренесе в българска среда стига да се работи с добрите професионалисти каквито не липсват в България, но са малко.

Демонстрация на изкуството на бродерията на Люневил

От твоите наблюдения – такъв тип изложение как би било прието от българската публика и би ли привлякло чуждестранна, ако се реализира у нас?

Като формат и като тема събитието „Хомо Фабер” и Международен панаир на традиционните занаяти (който се организира от Министерство на културата, Община Габрово и Етнографски музей на открито „Етър“), са на практика доста сходни. И двете събития са международни, имат изложение на майстори-занаятчии, които демонстрират уменията си пред посетителите; имат конференция и изложби. Разликата е, че целта на „Хомо Фабер” е да запознае посетителите с детайли от ръчната изработка, да покаже едни от най-добрите изделия. То няма комерсиална цел. Входът на събитието е безплатен, а изделията не се продават – само гледаш, наслаждаваш им се и научаваш повече за изработката им. Всичко това се осъществява под патронажа на Европейския парламент. На етърския панаир една от целите е да даде възможност на занаятчиите да продадат своето производство, продължавайки традицията на едновремешните панаири. Друга основна разлика е в нивото, на което двете събития се представят, което определя и публиката. ЕМО „Етър“ планира реновиране на хотела си, който впрочем е единствения по рода си музеен хотел в страната. В началото на 2018-та приключи успешният архитектурен конкурс за преустройството му. Предстои още преустройство на най-голямата възрожденска сграда в музея – Кръстникколчовия хан, който ще преобрази и трите си етажа в изложбени пространства със съвременно оборудване и по-добри условия за представяне на изложби, филми, организиране на ателиета и други.


Ако подобри и фестивалната си зона на открито с професионално сценично оборудване, със сигурност музеят би имал необходимите условия да повиши нивото на представяне и на събитията си. Това би дало предпоставки да бъде привлечен нов таргет, да се засили и международното участие.


И разбира се да уточниш като каква посети „Хомо Фабер”, защото в разговора ни каза, че не си била там като фотограф!

Бях там като посетител, нямах професионален фотографски ангажимент.


Следете ни и във Фейсбук на:

http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Коментари

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Култура

Юбилеен сборник за разкопките на Хоталич представят на Варварския събор

Музейни работници, учени и преподаватели са подготвили специално юбилейно издание за средновековния град и крепост

Историческият музей в Севлиево ще представи юбилеен сборник, посветен на археологическите проучвания на средновековния град и крепост „Хоталич“. Книгата е по повод на 40-тата годишнина от началото на разкопките край крепостта. Специалното издание ще може да бъде видяно по време на тазгодишния фестивал Варварски събор, който ще се проведе от днес до неделя, 13 – 15 септември.

снимка: Община Севлиево

Сборникът ще бъде представен от проф. д-р Константин Тотев, директор на филиала на НАИМ при БАН, клон Велико Търново.

Освен него ще присъстват и много от авторите на изданието. Всички те са учени, работещи в Националния исторически музей, Националния археологичен институт с музей при БАН, СУ „Св. Климент Охридски“, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, както и експерти от музеите във Велико Търново, Габрово, Троян и Ловеч. Общо 23-ма души са авторите, които са се трудили настоящият сборник да бъде подготвен, обясниха от Историческия музей в Севлиево.

снимка: Община Севлиево

Събраните материали в юбилейното издание са комплектовани в два дяла. Първият е свързан с проучването на ранновизантийската и средновековна крепост „Хоталич“. Втората част на сборника е посветена на археологическите проучвания в Севлиевския край и включва както редица нови публикации, така и някои известни, но позабравени паметници и находки от праисторията до османското владичество. Специално място е отделено на изследванията на тези от тях, които са изложени в експозицията на музея в Севлиево.

„Община Севлиево осигурява ежегодно средства за археологически проучвания и консервация на откритото, благодарение на което крепостта до град Севлиево стана един от успешно експонираните археологически обекти в България. В резултат на десетилетия археологически разкопки е разкрита и реставрирана значителна част от фортификацията и градоустройствената структура на ранновизантийската крепост и средновековния град от времето на Второто българско царство“, обясняват авторите на юбилейния сборник.

Освен представяне на книгата организаторите от Историческия музей са предвидили редица други изненади за гостите, които посетят Варварския събор. Една от тях е специална изложба край крепостните стени, която е посветена на разкопките край Хоталич.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Пърформанс пред чинията на Бузлуджа тази събота

Театър пред чинията на Бузлуджа и изложба „Нонумент“ в Музея на хумора и сатирата в Габрово.

Почти в своя край, 24-ото Габровско биенале на хумора и сатирата в изкуството представя Нонумент – изложба в Музея на хумора и сатирата в Габрово и представление на група ЛИГНА (Германия), Стефан А. Щерев и с музика на Емилиян Гацов – Елби, което ще се състои пред Чинията на връх Бузлуджа.

Посветено на темата Измерения на публичното, Биеналето приключва с една изложба, представяща нонументи – монументи, които са загубили или променили символната си стойност в резултат на промени в идеологията.

снимка: Димитър Караниколов

Създадени като места за възхвала и памет, нонументите се оказват в забвение, занемарени и оставени на влиянието на времето, напомняйки за непостигнати утопии, за принуда и суъчастие.

Представяйки примери от Централна и Източна Европа от платформата Nonument.org, изложбата обръща специално внимание на паметника на връх Бузлуджа, създаден като дом на Българската комунистическа партия, в центъра на страната, върху балкански връх, така че да се вижда от север и юг.

Изложбата представя документални материали, фотографии и филми от проектирането, планирането, строежа, функционирането, затварянето, разграбването и разрухата на монумента, както и карикатури и вицове с познати метафори и скорошни исторически събития.

фотография: Стефан А.Щерев

Пърформънсът е под формата на пиеса за слушане, която се изиграва от публиката по време на разходка около чинията. Така участниците преживяват архитектурата, стават свидетели на сцени от историята на паметника и получават инструкции за изпълнение на обичайни, ежедневни жестове, които в своята дискретност напомнят протестните пърформанси на Иржи Кованда в Прага от 1976 или на Ердем Гюндюз в парка Гези в Истанбул от 2013 година.

Желаещите да се включат в артистичното приключение е необходимо да си носят смартфон и слушалки. Организаторите предвиждат транспорт от Габрово, Казанлък и Велико Търново, но участниците могат да стигнат и със собствен транспорт до паркинга на Чинията. За повече информация следете сайта на Биеналето и фейсбук събитието.

фотография: Стефан А.Щерев

Представлението Нонумент ще се случи единствено на 14 септември, събота. Изложбата Нонументи ще остане в Музея до края на януари 2020 година, а Биеналето може да бъде разгледано до края на септември 2019.

снимка: Бедрос Азинян

За онези, които ще тръгнат към Бузлуджа от Габрово, организаторите предлагат тур в Биеналето, воден от директорката на Музея на хумора и сатирата Маргарита Доровска (14 септември, събота, 10:30).

Проектът се реализира с подкрепата на Програма „Творческа Европа” на Европейската комисия, Национален фонд „Култура” и със съдействието на Областна управа Стара Загора.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

„Фортисимо фест“ през обектива на „Габрово Нюз“

Разгледайте галерията от снимки от „Фортисимо фест“, уловени от фоторепортера на „Габрово Нюз“ Борис Петков – Щрък

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

 

Популярни новини от последната седмица