Свържи се с нас

Култура

Доц. Светла Димитрова: Който иска да притежава ръчно изработен предмет, трябва да е готов да заплати по-висока цена

Българско участие в голямото изложение на традиционни, редки и съвременни занаяти във Венеция

Published

on

Българско участие в голямото изложение на традиционни, редки и съвременни занаяти във Венеция

снимка: ЕМО „Етър“

Директорът на ЕМО „Етър” доц. д-р Светла Димитрова, изпълнителният директор на Регионално сдружение на общините „Централна Стара планина” и фотографът Росина Пенчева бяха единствените български представители на голямото изложение на ръчно изработвани изделие „Хомо Фабер”, което се проведе във Венеция. В няколко публикации представяме погледа на всяка от тях за това изключително голямо събитие, посветено на традиционните, редки и съвременни занаяти.

Погледът на директора!

Българско участие в голямото изложение на традиционни, редки и съвременни занаяти във Венеция

Когато фондация „Микеланджело” издирва подходящи организации, които да бъдат нейни нови членове, от Регионално сдружение на общините „Централна Стара планина” организират среща с директора на ЕМО „Етър” доц. д-р Светла Димитрова. Музеят привлича вниманието като територия, която опазва традиционните занаяти.

Срещата се осъществява през 2016 година и още тогава от „Микеланджело” споделят намерението си да реализират голямо изложение във Венеция. През 2018-та „Хомо Фабер” вече е факт, а доц. Светла Димитрова и Мариела Петрова, изпълнителен директор на РСО „Централна Стара планина”, са поканени да представят страната ни. Заедно с тях е и фотографът Росина Пенчева. Светла Димитрова определя изложението като внушително.

„Това участие ми даде важен урок за съвременния начин на брандиране. Къде и как да се поставят табелите и информационните материали, как да бъдат облечени хората, как да бъдат подредени представяните предмети. Изложението „Хомо Фабер” е голямо, но човек не се губи в цялото това пространство, а много лесно се ориентира къде и какво може да намери.”

Детайлите по организацията на това събитие са изпипани толкова добре, че е помислено дори за най-подходящото разположение на местата за отдих на посетителите.

Българско участие в голямото изложение на традиционни, редки и съвременни занаяти във Венеция

Екипът, ангажиран с реализацията на „Хомо Фабер” е добре информиран за всеки от детайлите на изложението, а любезното отношение към посетителите е важен елемент, чрез който да се оставят добри впечатления.

„Беше помислено за абсолютно всичко – от пристигането ни във Венеция, до отпътуването ни за България. Смятам, че фондация „Микеланджело” даде един много добър урок как се организира събитие с международен характер и от такъв голям мащаб. Давам си сметка, че те са привлекли сериозни съорганизатори и партньори, че притежават огромен ресурс от занаятчийски организации и личности. През цялото време имах усещането, че съм на арт-събитие с извисена атмосфера, която много ми допадна. Почувствах един дух, който ми е липсвал на събитията в България.”

Доц. Светла Димитрова уточнява, че става въпрос за дух на креативност и пълно удовлетворение от това, което се прави. Усещане, че си част от изкуството.

Българско участие в голямото изложение на традиционни, редки и съвременни занаяти във Венеция

Изложението е позиционирано в дворец на един от островите. Зали, градини и свободни пространства – 13 различни сектора със собствено наименование. Представени са както занаятчийски произведения, така и демонстрации на различни занаяти. Обяснението към публиката е на много високо ниво. Продава се само на едно място и то единствено сувенири.

„Хомо Фабер” е изложение, на което отиваш да гледаш, а не да купуваш. Това ти позволява да се съсредоточиш в детайлите и да се опиташ да разбереш защо занаятчията е създал един предмет. Не мислиш, че трябва да го купуваш или да го притежаваш, а само му се наслаждаваш. Демонстраторите се бяха опитали, при това успешно, да покажат сложността на процеса и уменията, необходими за добър резултат.”

Българско участие в голямото изложение на традиционни, редки и съвременни занаяти във Венеция

Доц. Димитрова споделя, че в изложението са показани художествени занаяти, такива каквито преди няколко десетилетия имаше в повечето български градове. В Западна Европа почти не са запазени занаяти във вида, който има у нас. Изделията са по-скоро произведения на изкуството, отколкото занаятчийски.

„Традиционните занаятчии в България имат голям потенциал, но е необходимо малко повече да работят върху себе си, върху произведенията, които създават. Ако по-често разглеждат такива изложения, могат да реализират много добри идеи”, споделя впечатленията си Светла Димитрова.

Старите занаяти, такива каквито ги познаваме, изчезват. С индустриалната революция светът тотално е променен. Вече има 3D принтер, с който може да се произведат всякакви изделия. Затова работата на занаятчиите се развива в посока да бъде изкуство. То е предназначено за ценители, за тези, които искат да имат нещо ръчно създадено.

Българско участие в голямото изложение на традиционни, редки и съвременни занаяти във Венеция

„Рекламните материали, които видях на това изложение много ме впечатлиха и ще заимстваме това, което е възможно. Създадените контакти ще бъдат оползотворени. Много ми допадна как са експонирани предметите и мисля, че при нас могат да бъдат канени чужденци, които да правят демонстрации на занаяти, които не са характерни за България – направа на очила, писалки, текстил, различен от нашия. Това може да се случва в Кръстникколчовия хан, когато бъде обособен като зона за изложби и демонстрации. Това ще помогне и на нашата публика, която ще обучим, че който иска да притежава ръчно изработен предмет, трябва да е готов да заплати по-висока цена за него.”

Занаятчиите не продават на „Хомо Фабер”, но самото участие е огромен престиж, затова интересът към това събитие е много голям.

Доц. Светла Димитрова отправи благодарност към РСО „Стара планина” за осъществения контакт и оцени много високо възможността тя, Мариела Петрова и Росина Пенчева да бъдат единствените български участници в изложението във Венеция.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

В музей „Етър“ бе открита изложба „Жените носят света“

Published

on

В музей „Етър“ беше открита впечатляващата изложба „Жените носят света“ – 42 фотографии на американската визуална художничка Лекха Сингх, посветени на силата, устойчивостта и тихия героизъм на жените по целия свят.

Всяка снимка разказва история – за ежедневието, борбите, красотата и непоклатимата вътрешна сила на жените от различни култури и континенти. На откриването присъства Карли Блакмен – представител на екипа на Лекха Сингх. Това е първата международна изложба, показвана в новия Музеен център на „Етър“ – важен момент за развитието на музея и за културния живот на Габрово.

Домакини на събитието бяха Таня Христова – кмет на Габрово и проф. д-р Светла Димитрова – директор на музей „Етър“.

Сред гостите, уважили откриването, бе Мария Башева-Венкова – Областен управител на област с административен център Габрово.

Зареди още

Култура

Мобилната изложба „Грехът“ беше открита в Икономовата къща

Published

on

В Икономовата къща към Исторически музей – Дряново се състоя откриването на мобилната изложба „ГРЕХЪТ“ – ключов етап от новия изследователски и експозиционен проект на Музея на хумора и сатирата. Тя представя съвременен поглед към 50 стенописни копия, създадени през 70-те години, чрез които се изследва темата за греха и нейните визуални проявления в българската църковна традиция.

Изложбата е организирана в 28 табла, проследяващи създаването на колекцията, пътя на образите през времето и мястото им в днешното визуално въображение. Заместник-директорът на Музея на хумора и сатирата Нела Рачевиц откри събитието и подчерта, че мобилната изложба е замислена като междинна „платформа за размисъл“, която прави видими резултатите от продължаващите проучвания и подготвя основата за обновяването на постоянната експозиция „Грехът“.

Тя акцентира върху задачата на музея да интерпретира наследството не буквално, а през съвременните културни, социални и психологически контексти.

Сава Христов – управител на Галерия „Видима“ и ръководител на проекта „Грехът – изследователски и изложбен проект“, открои интензивната и ползотворна работа по него, значимостта на изготвените изследователски и интерпретативни анализи и добавената стойност на професионалните контакти, изградени в хода на изпълнението.

Официален гост беше заместник-кметът на Община Дряново Диляна Джеджева. Подчертано бе значението на партньорството между институциите и споделения стремеж към съвременна интерпретация на културното наследство. Директорът на Исторически музей – Дряново Иван Христов приветства гостите и отбеляза, че за институцията е чест дряновската публика първа да види тази работна фаза от бъдещата експозиционна трансформация.

Проектът обединява експерти от различни области: проф. Райна Гаврилова (история на културата, СУ); гл. ас. Владимир Димитров (история и теория на изкуството, НБУ); д-р Слава Янакиева (НБУ); организационният психолог Светослав Стоев; карикатуристът Чавдар Николов („Прас Прес“); Татяна Цанкова – бивш директор на музея. Теренните изследвания, осъществени от Илина Пенева и Иво Делийски, обхващат църкви и манастири в Ябланица, Бачково, Чурилово, Курило, Лозно, Лешко, Рилския и Троянския манастир и др.

Събраната документация разкрива картина на съхранени и загубени стенописи – свидетелства за традиция, памет и забрава. Централният акцент на изложбата е многопластовият прочит на образите.

„Грехът“ ги представя не като назидателни символи, а като живи културни форми, чиито значения се променят във времето. Архивни кадри, полеви фотографии, документи и експертни анализи се преплитат, за да покажат как грехът се пренася от морална категория към културен въпрос – и как може да бъде представен в музейна среда днес.

Материалите и изводите от проекта ще бъдат в основата на обновената постоянна изложба „Грехът“, чието разработване предстои. Паралелно се подготвят уебсайт и монография, които ще обединят научната и визуална документация.

Проектът „Грехът – изследователски и изложбен проект“ се реализира с подкрепата на Министерството на културата, в партньорство с Исторически музей – Дряново и Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.

Зареди още

Култура

„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“

Published

on

За тишината ще разговаряме сега. Тя има много измерения. Може да е благословия, но и наказание. Ирина Илиева е секретар на организация, която успешно, макар и с малки стъпки, разчупва тишината. От двадесет години гражданско сдружение „Алцхаймер България“ разказва какво е деменцията и защо е необходимо хората с този проблем да не бъдат игнорирани, а приети.

Алцхаймер не е естествен процес при стареенето. Това е „епидемията на XXI век“. Около 60 000 са случаи на болестта у нас. Алцхаймер се влошава с времето и е най- често срещаната форма на деменция, между 60% и 80% от всички случаи, науката непрестанно влага усилия и средства за откриване на лек и категорична превенция срещу заболяването.

„Нашата организация, в която са включени близки на засегнати от заболяването, е създадена именно да разчупи тишината. Ние говорим, викаме, караме се, за да бъдем чути. Успехите ни са малки, но вярваме, че в бъдеще ще стават все повече.“

На 19 ноември в РЕМО „Етър“ се проведе обучение на музейни специалисти – служители и ръководители. В началото на това събитие участниците назоваха по една дума, с която свързват деменцията. Чуха се „страх“, „тъга“, „безнадеждност“. Но също така „приемане“. Според Ирина Илиева нормално е да преобладават отрицателните емоции. Въпреки това организацията дава и друга гледна точка.

„Опитваме се да покажем, че с подходящото отношение и обкръжаваща среда има шанс болните да останат по-дълго с нас, че е възможно забавяне на болестта.“

Ирина Илиева споделя, че всяка година членовете на организацията в София се събират на коледно парти. Миналата един от участващите в групата за ранна деменция споделя с нея – „Ирина, следващата година искам да има и танци“. И тя отговаря – „Да, следващата година непременно ще танцуваме“.

Ирина вярва, че има светлина в тунела. При едно посещение в Англия получава подарък – книга, разказваща как се смеят хората с деменция. Самата тя е открит човек, усмихва се често, но уверява, че управляващите на национално ниво са виждали и другото ѝ лице.

„Понякога имам сблъсъци с тях и съм много гневна. Но нашата общност стана наистина силна и започват да ни чуват. Ако не го правят, отиваме в съда. Живеем в страна от Европейския съюз и това трябва да си личи по отношение на хората с деменция.“

Благодарение на дългогодишната работа на организацията, се стига до промяна в Наредба на Министерство на здравеопазването и лекарствата за намаляване развитието на заболяването се реинбурсират. Ирина определя това като много голям успех. Втората крачка е, че за първи път се създават групи за ранна деменция, както и групи за близките на хора с това заболяване. Тази нормална практика в европейските страни постепенно се налага и у нас. България има представител в групата „Алцхаймер Европа“, която концентрира усилията си към хора с ранна деменция.

„По този начин участваме в изработването на европейските политики. Имаме още път да извървим. Най-голямата ни цел е да имаме национален план, тъй като това е обществен проблем, а не само на засегнатите семейства. Неслучайно провеждаме обучение в музей „Етър“ на специалисти от областта на културата, защото е необходимо да се познава проблема и да се осигуряват условия за посещения на хора с деменция. Физическото движение помага за умствена активност, което е превенция от една страна, а от друга при болните води до по-бавно развитие.“

Българското общество, когато опознае проблема, е склонно да приема хората с деменция, това е впечатлението на Ирина Илиева. Тя обаче акцентира върху липсата на достатъчно подготвени кадри, които да подкрепят семействата и обученията, като реализираното в музей „Етър“, са правилна стъпка в решаването на този проблем.

Ирина Илиева се среща с деменцията преди десет години. През 2015 нейната майка е диагностицирана с този проблем. Стадият е ранен и положената адекватна грижа дава резултат. През целия този период тя съумява да се обслужва с минимална помощ от друг. Развитието на заболяването не спира, но е забавено в значителна степен и чак сега се налага някой да поеме пълните грижи.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица