

Култура
„ФамилииТе“ Пенчеви – Чаракчиеви

снимка: Община Габрово
Регионален исторически музей – Габрово, продължава инициативата на Община Габрово „ФамилииТе“, за представяне на видни габровски фамилии с принос в културния, стопанския и обществен живот в миналото и днес. След фамилиите Москови и Минчеви, третото издание се фокусира върху два рода, оставили значима следа в историята на града: Пенчеви и Чаракчиеви.
На 10 октомври от 17.30 ч. в Регионалния исторически музей – Габрово ще бъде представена биографичната книга „Ружка Чаракчиева – Дух, талант, проникновение“ в присъствието на изтъкнатата пианистка, родена в Габрово и авторът на книгата Ирен Капеловска. Посетителите ще имат възможност да разгледат и изложба, свързана с родовете Пенчеви и Чаракчиеви.
Входът е свободен за всички, които желаят да се запознаят с историята на двата рода и да присъстват на срещата-разговор.
Изтъкнат представител на фамилия Пенчеви е Димитър Пенчев (1891-1962), роден в с. Бойновци, Габровско. Баща му Христо е първи братовчед на Никола Войновски (син на чичо му Дончо), подвойвода в четата на Христо Ботев. Димитър Пенчев е предприемач и уважаван индустриалец до национализацията през 1947 г. Неговата памукопредачна фабрика е в основата на Държавния памукотекстилен комбинат „Васил Коларов“ – Габрово. Със съпругата си Райна (1896-1963) имат три деца – Цветан, Вера и Евгения. Тя го подкрепя и винаги е до него и в добрите, и в лошите моменти от живота му.
Цветан Пенчев (1919-1990) завършва висше техническо образование в Мюнхен, Германия. От 1942 до 1947 г. е технически директор на фабрика „Димитър Пенчев“ АД. След национализацията работи в „Текстилно обединение” – София, учител в техникуми в София, Перник и Габрово, преподавател в Института за усъвършенстване на учители – София.
Вера (Верка) Пенчева-Чаракчиева (1922-2001) завършва с отличие Априловската гимназия. Тя е изключителна математичка, рисува много добре и свири на пиано. През 1942 г. сключва брак с Петър Чаракчиев – учител по музика в гимназията. В семейството се раждат две дъщери: Ружка и Марияна, които продължават музикалната традиция в семейството.
Петър Чаракчиев (1908-1981) е роден в Севлиево, в семейството на Марийка и Стефан Чаракчиеви. Завършва Педагогическото училище в родния си град и Музикалната академия в София, специалност „Цигулка”. От 1936 г. е учител по музика в Априловската гимназия в Габрово. Петър Чаракчиев развива широка музикална и обществена дейност – организира и ръководи смесен гимназиален хор, духов и симфоничен оркестри, ръководи църковния хор, оркестъра при детския приказен театър, хор и оркестър при музикалната дружба „Емануил Манолов”, изнася беседи, ръководи учителски курсове за музикално ограмотяване и др. Негови ученици са: Николай Кауфман, Алипи Найденов, Христо Питев, Минчо Минчев и др.
Ружка Чаракчиева (6 юли 1943 г.) започва да учи пиано на 6-годишна възраст и на 9 г. изнася първия си солов рецитал. Завършва с отличие Държавната музикална академия – София. Специализира в Московската държавна консерватория и във Висшето училище за музика във Виена. Лауреат е на престижни международни конкурси за пианисти. Името ѝ е включено в библиографското издание на Университета в Кеймбридж „Кой кой е в музиката“. През 2006 г. Ружка Чаракчиева получава званието „Почетен гражданин“ на Габрово за приноса ѝ в музикалния живот на града, България и света и „Свидетелство за принос – личен и на фамилията ѝ – за изграждане на Габрово в миналото и днес“. Удостоена е с редица награди за постижения в областта на музикалното и танцово изкуство. Концертира в САЩ, Япония, Индия, Сирия, Великобритания, Франция, Австрия, Германия, Италия, Унгария, Русия, Румъния, Македония, Турция и ОНД като солов изпълнител и участник в камерни формации. Богатият ѝ репертоар включва творби от всички стилове и епохи. Партнира на мнозина български инструменталисти и певци на международни конкурси. Води специалността „Клавирен съпровод“ от 2000 г. в НМА „Проф. Панчо Владигеров“; доцент от 1989 г., професор от 1994 г. Председател на „Дружеството на акомпаняторите“ към Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ към СБМТД. Председател на Габровското културно-просветно дружество в София. Ръководител е на майсторски класове по камерна музика, член на жури в национални и международни конкурси за пианисти. Записала е много творби за радио и телевизионни програми – БНР, БНТ, Радио Букурещ, Радио Будапеща, ВВС, NHK (Япония), Радио Берлин, и е осъществила многобройни студийни записи за грамофонни плочи и компактдискове в България и чужбина.
Мариана Чаракчиева (14 юли 1945 г.) завършва Музикалното училище – София, а в Българската държавна консерматория е студентка в класа по цигулка на проф. Петър Христосков. По време на обучението в консерваторията изнася солови концерти, участва в курсовете по цигулка в гр. Ваймар, Германия, при проф. Владимир Аврамов. От 1969 г. започва работа в оркестъра на Софийската опера. Има много участия с различни камерни формации и оркестри – дамски камерен оркестър към Операта, Софийски младежки камерен оркестър, с когото многократно пътува в чужбина. Участва във всички турнета на операта в Европа, Америка, Япония. От 1983 г. е помощник-концертмайстор в Софийската опера до пенсионирането си.
Синът на Ружка Чаракчиева Виктор Дюлгеров (1980 г.) завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков“, след това бакалавърска степен в Консерваторията в Бока Ратон, Флорида, а магистърска степен – в Университета в Питсбърг при известния цигулар Андрес Карденес. Тук специализира и провежда едногодишна практика, оценена като „изключително ниво“. Понастоящем Виктор Дюлгеров живее в Бирмингам, САЩ, и работи в Щатския симфоничния оркестър на Алабама.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Култура
СМРЗИ – Трявна съдейства за изложбата на художник Николай Майсторов


Специализиран музей за резбарско и зографско изкуство – Трявна съдейства при организирането и откриването на последната изложба на българския художник Николай Майсторов. Събитието се състоя в галерия „Мисията“ на Държавния културен институт към Министъра на външните работи и се проведе по повод 80-годишнината на художника и Испанското председателство на Съвета на ЕС.
Изложбата включва литографския цикъл „Сервантес – Дон Кихот“ по текстове на световно известния испанския философ и писател Мигел де Унамуно. Организатор на изложбата е Национален дарителски фонд „13 века България“ с любезното съдействие на Галерия „Мисията“ и Специализирания музей по резбарско и зографско изкуство в Трявна.
През 1994 година Николай Майсторов дарява на НДФ „13 века България“ 338 свои произведения, които според дарителската му воля следва да бъдат експонирани в музея в Трявна.
Сред тях са 60 творби от цикъла – „Сервантес -„Дон Кихот“ по стихове на Мигел де Унамуно; 147 творби по стиховете „Цветя на злото“ на Бодлер; 55 по текстове от Библията; 45 рисунки по „Стария завет“ и 22 по Соломоновата „Песен на песните“.
Художникът участва в общи художествени изложби от 1969 г., както и в редица самостоятелни изложби у нас и в чужбина. Автор е на няколко цикъла от живопис и графика – „Човекът“, „Холандски цикъл“, „Градски подлези“, „Автопортрети“. През 2004 г. е удостоен от Съюза на българските художници и Община Самоков с престижната награда „Захарий Зограф“.
Носител е на националната награда за живопис „Владимир Димитров – Майстора“ 2017 г.


Култура
Ден на четенето и в Габрово

Началото на първия „Ден на четенето“ в България се поставя тази година, на 17 ноември. Организатори са фондация „Четене”, фондация „Детски книги” и сдружение „Книги и четене”. Инициативата обхваща цялата страна и цели да насочи вниманието към четенето като основополагащ процес за развитието на грамотността, трупането на знания и усвояването на различни умения през целия живот.
Мотото на събитието е „Четенето дава възможности“.
„Четенето е ключова дейност, чрез която можем да променим средата, в която живеем. Четенето е в основата на мисленето и от него зависи дали хората ще развият потенциала си чрез добро образование, дали ще вземат адекватни решения за себе си и за обществото, дали ще се поддават на манипулации и ще толерират неравенствата“, казва председателят на фондация „Детски книги“ Валентина Стоева. По думите ѝ основите на демокрацията и силното гражданско общество са пряко свързани с уменията за четене.
„Да превърнеш детето в читател означава много повече от това да го научиш да чете и да обича книгите. Ти го превръщаш в отговорен гражданин на обществото, който години по- късно ще взима обосновани решения и няма да се поддава на манипулации и фалшиви новини“, посочва Виктория Бисерова, издател, преподавател и съорганизатор на събитието. Тя допълва, че четящият човек се докосва до стотици гледни точки, учи се да мисли критично и да проявява симпатия, което изгражда едно по-емпатично общество.
Инициативата се организира с подкрепата на Stiftung Lesen (фондация „Четене“, Германия).
Екипът на РБ „Априлов-Палаузов” в Габрово и четящи габровци от различни поколения подкрепят инициативата и се включват в нея с литературни четения.
На 17 ноември, петък, от 13.30 ч. в Детски отдел на Габровската регионална библиотека деца от II и III класове на ОУ „Ран Босилек”, учители, доброволци на библиотеката и библиотекари ще четат стихове от детски писатели и други любими литературни текстове по собствен избор.
Четене ще има и във филиала на библиотеката на ул. Йосиф Соколски”, където библиотекарят Руска Симеонова и верни читатели – деца и възрастни, ще четат от любими книги.
Библиотечният екип отправя покана към габровци при възможност да се включат в инициативата: „Вие сте сила, четящи хора! Ако все още не сте се регистрирали, за участие в Ден на четенето – България, направете го: https://readingfoundation.bg/day-of-reading- bulgaria/ Инициативата е отворена за всички – местоположението на 17.11.2013 г. и местоживеенето нямат значение.
Да заявим заедно: Четенето дава възможности! Надяваме се денят на четенето, който ще се провежда всеки трети петък на месец ноември да се превърне в едно от традиционните събития за популяризиране на четенето и книгата в България.


Култура
„Музейно училище“ привлече над 100 участници в двудневен семинар

Национален център „Музейно училище“ – партньорска инициатива на Национален музей на образованието и Регионално управление на образованието – Габрово, стартира изпълнението на дейностите по Националната програма на МОН „България – образователни маршрути“, модул „Културните и научните институции като образователна среда“ с два обучителни и един практически семинар.
Форумът бе открит на 10 ноември от директора на НМО Любка Тинчева и Юлия Влаева – началник на Регионално управление на образованието – Габрово. На събитието присъстваха Катюша Станчева – началник отдел „ОМДК“ в РУО – Габрово, Теодора Карапавлова – Старши експерт по образованието в начален етап в РУО-Габрово и председателят на СБУ – Габрово Ренета Колева.

Юлия Влаева откриват обучителния семинар
Над 50 педагози от предучилищен и начален етап на образование и музейни специалисти се включиха в обучение на тема „Учителят през погледа на д-р Томас Гордън“. Съвременният учител трябва да има възможност за личен избор на традиционни и иновативни технологии, методи, средства, за да образова и възпитава. В подкрепа на това ръководителят катедра “Предучилищна педагогика” в ПУ “Паисий Хилендарски” доц. д-р Елена Събева запозна участниците с модела „Гордън”. Томас Гордън е американски психолог, посветил дейността си за подобряване на човешките взаимоотношения. За значимостта на неговите научни и практически методи говори фактът, че той 3 пъти е номиниран за Нобелова награда. През 1966 г. създава първата програма в света, която дава възможност на хиляди учители и възпитатели, да се запознаят и обучат в умение за общуване с деца и ученици, помага им да създадат и поддържат ефективна и продуктивна учебна среда. Световноизвестните методи на американския психолог Томас Гордън успешно се прилагат в разрешаването на конфликти между родители и деца, учители и ученици, работници и работодатели.
В България тренинг и обучение се организира за първи път през 2011 година. Доц. д-р Елена Събева е сред от първите сертифицирани обучители. Тя е изследовател на иновативни подходи и методи в педагогическата практика, на съвременни технологии във възпитателната дейност на педагозите. В тази връзка запознаването с методите на Т. Гордън, които залагат на индивидуалния подход към детето, е изключително актуално в съвремието. Целта е да се изгради модерна и мобилна личност, която се адаптира успешно в непрекъснатия информационен поток.
Участниците в обучението се запознаха с методи на позитивна дисциплина, която цели да възпита автономни и щастливи деца.
Следобед на 10 ноември се проведе практикум „Нови методи в преподаване на противоречивите теми от историята на близкото минало“. Ръководител на обучението беше Цветомира Антонова – учител по история и цивилизации и MYP Individual and societies, DP- History в ЧСУ „Увекинд“, гр. София. В него се включиха близо 30 учители и музейни специалисти от Габрово, Севлиево, Варна, Плевен, Сливен, София. Чрез работа по групи присъстващите бяха въвлечени в иновативната форма на семинара като активни участници по темата за паметта и заобикалящите ни паметници. Основен акцент бяха паметниците, изградени по време на социализма в България, и как те се интерпретират днес, обективно ли се разглеждат моменти от близкото ни минало. С прилагането на различни методи – мозъчна атака, попълване на работни листове, дискусия – бяха обсъдени проблемите при преподаване на теми от най-новата история, включваща периода след Втората световна война. На базата на анализиране на изображения на паметници от тази епоха участниците имаха възможност да вземат активно отношение по разглежданите казуси. Какво е конкретното послание на историческия паметник и как аудиторията ще го възприема, зависи и от това, в историята да няма премълчани истини независимо от историческата действителност.
Участниците достигнаха до извода, че при преподаване на този учебен материал е необходимо да се формира критическо мислене у подрастващите, да се търсят различните гледни точки, да се акцентира на съхраняването на общочовешките ценности.
В края на занятието работните групи получиха задача да изработят макет на паметник, който би обогатил и визуализирал тенденциите в развитието на населените места, откъдето са участниците в семинара. Макетите бяха подарени на организаторите от НМО.
На 11 ноември Национален център „Музейно училище“ към НМО продължи изпълнението на дейностите по Националната програма на МОН с практически семинар на тема „Музейни образователни програми. Представяне на добри музейно-педагогически практики“.
Във форума участваха над 30 души. Музейни специалисти от Плевен, Сливен, Варна, Черни Осъм и Габрово споделиха актуални музейно- образователни програми, които разширяват и надграждат обучението в училищата.
Националният музей на образованието презентира най-новата си образователна програма „Ново време – нови идеали. (1944 –1989)”, която е насочена към ученици от VII и X кл. Чрез музейната експозиция и досега с културните ценности от периода на социализма, учениците разбират начина на обучение и влиянието на партийната доктрина във всички сфери на живот.
Емоционална и впечатляваща беше срещата с учителите, получили награда в националния конкурс на МОН за „Най-добър урок в културна институция“. Техните разработки предизвикаха голям интерес сред аудиторията.

на 11 ноември
Класираните на първо място Иванка Ваклинова и Галина Мизова от ПГ „Иван Сергеевич Аксаков“ – гр. Пазарджик представиха урок, проведен в Художествена галерия „Станислав Доспевски“ гр. Пазарджик, на тема „Човекът и природата в спиралата на живота“ – интегрирано учебно съдържание от учебните предмети български език и литература и биология и здравно образование.
Класираните от МОН уроци на второ място в конкурса са два. Десислава Димитрова, старши учител в СУ „Св. Св. Кирил и Методий” гр. Златарица презентира урок по човекът и природата в IV клас на тема „Животните в природата“, проведен в „Природонаучен музей” с. Черни Осъм. Павлина Момчева от ОУ „П. К. Яворов“ гр. Бургас представи урок на тема ,,Музеят – нашата класна стая‘‘, проведен в Къща музей „Пейо Яворов“ – гр. Чирпан; Етнографски музей, Природонаучен музей, Исторически музей и Археологически музей в гр. Бургас; Музея на солта в гр. Поморие и в Национален археологически резерват „Деултум“ – село Дебелт, община Средец.

Аксаков“ – Пазарджик, представят урока, отличен от МОН на първо
място.
Уроците, отличени на трето място също са два. „Силата на корените“ – хибриден урок по български език и литература, музика и информационни технологии, проведен в часовете по занимания и интереси, бе представен от Марияна Бунева от СУ „Отец Паисий“ гр. Мадан Ростислава Цанева – учител по биология и здравно образование и Мая Димитрова – учител по география и икономика и история и цивилизация, от ОУ „Любен Каравелов“ гр. Попово показаха бинарен урок на тема „Биоразнообразието в Дунавската равнина“
За шеста поредна година Национален център „Музейно училище” дава поле за изява и срещи на едни от най-добре работещите в сферата на българското образование педагози и музейни специалисти. Работата на Центъра доказва, че неформалното образование е неотменна част от образователния процес и изграждането на комплексна личност с широки познания в различни сфери е все по-необходимо.


-
Икономикапреди 5 дни
„Арсенал“ АД търси висококвалифицирани инженери
-
Новинипреди един ден
Усложнена остава зимната обстановка в Габрово
-
Новинипреди един ден
Министерство на енергетиката определи размера на финансовата помощ за абонатите на ТЕЦ-а
-
Новинипреди 10 часа
Силен уикенд за състезателите на ШК „Орловец“ – 5 престижни места и 3 медала
-
Икономикапреди 3 часа
ИКЕА отвори магазин от ново поколение във Велико Търново
-
Новинипреди 10 часа
Постепенно условията в Габрово се нормализират след снеговалежа
-
Икономикапреди 9 часа
Европейските перспективи пред местния бизнес в региона на Габрово
-
Новинипреди 9 часа
Обилният снеговалеж над Габрово затруднява извозването на отпадъците