Свържи се с нас

Новини

Всяка държава членка да решава сама за себе си за достъпа на чужди компании до вътрешни автобусни линии, предлага Петър Курумбашев

Всички български евродепутати подкрепиха предложените от евродепутата изменения във втората част на „Пакет за мобилност“

Published

on

„Когато външна компания иска да дублира услуга, извършвана от български автобусни превозвачи, да можем да откажем. Предложих този подход, различен от първоначално заложеното от Европейската комисия – чуждестранни фирми да могат да осъществяват автобусни превози на територията на страната, по редовни вътрешни линии, без да има възможност да им бъде отказано разрешително, с каквито и да било мотиви.“

Това е едно от предложенията за изменение на общите правила за достъп до международния пазар на автобусни превози, внесени на 1 октомври от Петър Курумбашев, член на Групата на социалистите и демократите в ЕП.

Предложенията на Курумбашев, в качеството му на докладчик в сянка, бяха подкрепени от всички български евродепутати, както и от Мария Грапини, Мариян-Жан Маринеску и Клаудия Тапардел (Румъния), Богуслав Либерадски (Унгария), Каролин Грасвандер-Хайнц (Автрия), Кристин Бонефоа (Франция), Ищван Уйхейли (Унгария), Инес Айала-Сендер (Испания) и Милтиадис Киркос (Гърция).

Курумбашев коментира, че във втория пакет „Мобилност“ – така, както е предложено от Европейската комисия, се предвижда всички превози, които са над 100 км., да бъдат либерализирани, „т.е. да могат и чужди превозвачи да извършват тези превози“. Предложението на българския евродепутат е да няма такъв праг от 100 км., тъй като в държава като Белгия, например, 100 км. е международен превоз, а в държави като България и Испания 100 км. е много малко разстояние.

„Смятам, че правото на избор трябва да се остави на държавите членки, които да изберат най-доброто за тях в съответствие с националните им особености. Не е нужно това да се решава на европейско равнище“, смята Курумбашев.

„Държавите членки, които са либерализирали пазара на автобусни превози или предвиждат бъдеща либерализация, да имат възможността да компенсират разходите за обществена услуга, осъществявана по нерентабилни линии, по два начина – или чрез комбинирането на печеливши и губещи линии, чрез публични субсидии или чрез въвеждането на такси“, допълни евродепутатът.

Според българския евродепутат е необходимо национален орган да защитава обществените услуги. „Получава се така, че цели региони остават без какъвто и да било превоз“, допълни Курумбашев.

Друго важно предложение е уеднаквяване на правилата за каботажните операции, осъществявани в международния товарен транспорт и в международния автобусен транспорт.


„Няма никаква логика да въвеждаме противоречиви практики с двата пакета за мобилност. В първата част на „Пакет за мобилност“ Комисията забранява либерализацията за камионния транспорт, а във втората част – продължаваме с либерализацията в областта на автобусите. В първия пакет искаме да забраним каботажа, защото смятаме, че е лош за камионите, във втория пакет смятаме, че трябва да разрешим каботажа над 100 км. В пакет „Мобилност 1“ искаме да приложим директивата за командироването на работници по отношение на камионния транспорт, в пакет „Мобилност 2“ искаме да не прилагаме тази директива. Прави впечатление различният подход – протекционизъм там, където транспортният сектор е доминиран от фирми от Източна Европа, и пълна либерализация там, където доминиращи са фирми от Западна Европа, смята Курумбашев.

Курумбашев предлага и премахване на задължението на държавите членки да създават нов регулаторен орган. По думите му в повечето държави членки функционирането на пазара на автобусния транспорт вече се осъществява от компетентни органи, като Министерство на транспорта, например, поради което създаването на нов, което би довело до високи допълнителни разходи и още бюрокрация.

Гласуването в Комисията по транспорт и туризъм в Европейския парламент ще се проведе на 3 декември.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Любопитно

„От Месамбрия до Несебър“ на шеф Мария Озтюрк в Габрово (снимки)

Published

on

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Новини

АПИ: До 15 октомври гражданите могат да предлагат пътища за ремонт!

Published

on

До 15 октомври гражданите могат да правят предложения кои пътища да бъдат включени в инвестиционната програма на Агенция „Пътна инфраструктура“ за 2023 г. за текущ и основен ремонт на участъци от републиканската пътна мрежа – автомагистрали и пътища първи, втори и трети клас.

В момента АПИ разработва процедура за приоритизиране на дейностите, изпълнявани по републиканската пътна мрежа със средства от държавния бюджет. Целта е да се подобри процесът по планиране на дейностите за проектиране, строителство и поддържане на пътната мрежа за всяка календарна година.

Гражданите могат да изпращат предложения и сигнали, включително снимки и видеоматериали, чрез форма за подаване на предложения за пътища с необходимост от ремонтни дейности, на имейл адрес: signali@api.bg.

Формата за подаване на предложения е публикувана на интернет страницата на АПИ, в рубриката „Предложения и сигнали“ – формуляр. Целта е Агенцията да получи обратна връзка от гражданите за неотложните според тях ремонти.

Предложенията ще бъдат разгледани от постоянно действаща комисия в АПИ, която ще приоритизира окончателните списъци с пътищата за ремонт през 2023 г.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Новини

Служители на РЗИ-Габрово излизат на протест

Published

on

Служители на Регионалната здравна инспекция в Габрово ще изразят подкрепата си и ще се присъединят към Националния протест на работещите в РЗИ по места, който ще се състои на 26 септември, понеделник.

„Търпението и проявената от нас толерантност, в името на общественото здраве, са категорично изчерпани“, заявяват работещите в РЗИ – Габрово. Протестът е подкрепен от синдикалните структури по места, където има такива.

Инспектори, експерти, специалисти и изпълнители от РЗИ-Габрово отново ще бъдат на работните си места, изпълнявайки изискванията на държавната служба, ръководени от интересите на държавата, но с призив „За достойно заплащане на труда ни“. Служителите на РЗИ са неуморно на своя пост в името на общественото здраве. „Три години работихме в условията на световна пандемия. Малцина си дават сметка за всеотдайната ни работа и дейностите ни по овладяване на пандемията от КОВИД-19, за 24-часовото разположение, за неуморния труд през почивни и празнични дни, за готовността и саможертвата в полза на общественото благо. Задачите и отговорностите на Регионалните здравни инспекции, като териториален орган на МЗ, не се изчерпват с КОВИД-19.

Ние осъществяваме и организираме държавната здравна политика на територията на съответната област. Изключителната роля на служителите на РЗИ е осигуряване на превенция, промоция и контрол на общественото здраве в България. Задълженията ни се увеличават и разширяват по обем и направление всеки изминал ден. Вменяват ни нови задължения и отговорности, при които проявяваме отдаденост и професионализъм. Изискванията на професията ни налагат задълбочено познаване и компетентно прилагане на националното и европейско законодателство, и приложимите национални и международни стандарти в областта на общественото здраве.

Ежедневната ни работа е свързана с усвояването и прилагането на Закона за здравето, Закона за лечебните заведения, Закона за водите, Закона за защита от шума в околната среда, Закон за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, и много други нормативни разпоредби, свързани с опазването на здравето на населението.

Всекидневно се сблъскваме с общественото недоволство и негативи, които неизменно се проявяват поради естеството на работата ни. В тези трудни моменти не си позволяваме да проявим безотговорност, не абдикираме от ангажиментите си, съзнавайки благородната си мисия и отчитайки, че е наш дълг да сме винаги на „първа линия“ в името на живота и здравето на хората.

Служителите в Регионалните здравни инспекции бяха обнадеждени от декларираното пред обществото намерение на управляващите да припознаят Здравеопазването, като сектор с приоритетно значение. Същевременно, с огорчение констатираме, че позицията ни на държавни служители дава основание на управляващите да ни разглеждат като външни на системата, поради което не можем да се ползваме от постигнатите колективни споразумения в отрасъл „Здравеопазване“. 

Заплащането на труда на служителите на РЗИ силно изостана и по отношение на заплащането на труда в други сходни териториални администрации (второстепенни и третостепенни разпоредители на бюджетни средства-БАБХ, Изпълнителна агенция по горите, Изпълнителна агенция по лозята и виното, Изпълнителна агенция за борба с градушките, НЗОК и други).

С Постановление на Министерски съвет (ПМС) №210 от 29.07.2022 год. са одобрени допълнителни разходи по бюджета на МЗ за увеличаване на разходите за персонал за 2022 год. С това е осигурен финансов ресурс, който според изричния текст на чл. 1 от цитираното ПМС е целеви и следва да е насочен само и единствено към „достигане на минималните нива на заплащане, договорени в Колективния трудов договор в отрасъл „Здравеопазване“ 2022 год. за второстепенните разпоредители към министъра на здравеопазването“.

Резултатът към днешна дата – липса на каквато и да е индикация, че одобрените допълнителни разходи по бюджета на МЗ ще бъдат използвани за увеличение на основните възнаграждения на работещите в РЗИ, каквото е предназначението на част от тези средства съгласно чл. 1 и чл. 2 от ПМС №210/29.07.2022 год. „, изтъкват в своите аргументи за недоволството здравните служители.

Те настояват за две неща. Увеличение на основните възнаграждения на работещите в регионалните здравни инспекции със задна дата и срок до 25.10.2022 г., както и заличаване на исторически натрупалите се диспропорции при заплащане на труда при служители заемащи еднакви длъжности.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица