Свържи се с нас

Култура

Етърската машина на времето

Мостовете в „Етър”-а – делови, романтични, патриотични, незабележими или забележителни, всеки със свой образ и излъчване


Планинските реки са своенравни. Бистри и студени, бързоструйни и с променлив дебит, те ту скриват водите си, ту при първия дъжд за минути се превръщат в кални лавини, влачещи камъни и клони, с които заприщват тесните си корита. Тази специфика е фактор при строежа на мостове в Габровския край. Местните каменни мостове са с извисен свод и ниски парапети, на единия от които има каменна плоча с мемориален надпис – кой и кога е строил моста, благословия към дарителя и пожелания за съществуването на съоръжението за вечни времена.

Само при много тесните речни корита мостът е с един свод, обикновено съоръженията се правят с два (Конашкия – старият мост „Игото”) до четири свода (Баев и стария Бичкински). Тези строителни прийоми са залегнали и при направата на мостовете в Етнографския музей на открито „Етър”, разположен в горното течение на р. Янтра. Музеят, разгърнал експозиция от двете страни на р. Сивек, има 5 моста на разстояние от 1 км.

Когато Лазар Донков започва изграждането на „Етър”-а, теренът е „пуст, обрасъл с тръни и повет. Неспокойният „Сивек” и необузданата „Страшка река”, притоци на р. Янтра, произволно бяха пръснали коритото си и на много места го бяха направили непроходимо.” С временни мостове музеят е открит през 1964 г., а през 1965 г. се планира „да се коригира коритото на реката чрез иззидването на здрави подпорни стени, за да … обезвредят буйните в пролетта и при поройни дъждове води на Сивек и Страшка река. Освен това за строителството беше предвидено направата на временни мостове.” Тези временни мостове са построени през 1966 г. Със заработването на Чаршията и съоръженията, идва времето и на постоянните мостове. Първият масивен мост е железобетонен, построен в 1975 г. заедно с мозаечното пано, и свързва официалния вход с паркинга.


Пак по това време е вдигнат и двусводестият каменен мост между часовниковата кула и горния край на Чаршията. Той е като типичните за балканджийските възрожденски селища. И това не е чудно – сам Лазар Донков пише, че години наред е заснемал сгради и архитектурни съоръжения и че „всеки влязъл в зида камък трябваше да се подбира … преди да бъде вложен в конструкцията. Изграждащата се музейна експозиция трябваше да бъде напълно достоверна и всички изисквания за тази достоверност трябваше скрупольозно да се спазват.”


И все пак разлика има. На плочата с мемориален надпис е изписан заветът на Георги Раковски „Бащино огнище не забравяй, стари обичаи не презиряй”, а над него в плитък релеф между флорални мотиви е скулптиран изправен лъв.


Вторият каменен мост в „Етър”-а е в долния край на Чаршията – до църквата. Той е по-тесен, едносводест и без мемориална плоча. От него на всеки Йордановден, когато е храмовия празник на църквата, свещеникът хвърля кръст в реката, за да се свети водата.


Дървените мостове са два и са много различни по вид. Първи, в края на 70-те г. е построен мостът-еднодръвка, водещ от Кръстникколчовия хан, където е администрацията на музея, към експозицията. Типична за гората, еднодръвката е заравнен ствол на паднало дърво с перила, по което да се пресече тясното, но дълбоко речно корито. Този живописен мост е мястото, на което всички посетители се фотографират – поединично. Защото място за двама души няма, нито да застанат, нито да се разминат.

Вторият дървен мост е строен заедно с хотел „Странноприемница”, открита 1981 г. Мостът е широк, с перила и свързва хотела с музейните обекти на отсрещния бряг. Както и еднодръвката, този мост периодично се обновява, предвид нетрайния материал, от който е построен и нещадящите атмосферни условия.

Пет са мостовете в музея – делови, романтични, патриотични, незабележими или забележителни, всеки със свой образ и излъчване. Но с обща мисия – да преведат гостите на музея през Сивек и през времето, защото само един мост дели компютърния ни век от звуците, ароматите, картините и духа на Възраждането. Или ги връща обратно. Машина на времето – това са мостовете на „Етър”-а.

Автор: Румяна Денчева, уредник в ЕМО „Етър”.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

2 коментара

2 Comments

  1. Име (задължително)

    27.09.2018 at 11:37

    Подписва го защото като министър, по закон е длъжен да го подпише. Защо не ни разкажеш как Мангал Костов и Надка турската тъща, са договаряли подаряването на ТЕЦ1 и ТЕЦ3 на американските ти господари, курво шорошка. Или колко подписа има на Делянчо Добрев от първия ви мандат,когато включихте в енергийната система 900 мегавата фотоволтаици с преференциални договори за изкупуване на тока по 0.50-0.80лв/квч за 25 години напред.

  2. :)

    27.09.2018 at 12:01

    плюя на вилажера.

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Култура

Студенти от Национална художествена академия на практическо обучение в „Етър”

Студенти от трети курс, специалност „Метал” на Национална художествена академия, проведоха традиционната си практика в музей „Етър”. Тя е съобразена с учебните задачи на студентите през предстоящите два семестъра. Жанрът, който изучават е медална скулптура.

снимка: Музей „Етър“

„Целта ни е бързо въвеждане на младите колеги в спецификите и проблемите, съпътстващи създаването на художествени произведения в конкретната сфера. Медалът като обект, освен вид отличие, е част от съвременното и традиционно изкуство. Сцени и изображения, изпълнени в класически релеф, третиране на различни материали и техники, в допълнение с използване на символи и знаци, правят медалната скулптура разнообразна и интересна за зрителя”, коментира асистент Венцислав Шишков, който проведе практическото обучение на групата студенти в музея.

снимка: Музей „Етър“

В рамките на четири работни дни, участие в занятията взеха Елена Каушал, Рая Златкова, Валери Козарев, Цветан Панайотов и Павел Петков. Те направиха релефни изображения от гипс, които след това бяха отлети в метал.

снимка: Музей „Етър“

„През настоящата учебна година в предметите „Композиция” и „Метал”, работата на студентите е обвързана с участия в ежемесечен международен уъркшоп по проект на проф. Богомил Николов, в национални и международни изложби и конкурси.

снимка: Музей „Етър“
снимка: Музей „Етър“

Събитието е от особено значение с цел продуктивност, сплотяване и създаване на колектив, поддържащ творческа атмосфера с предпоставки за осъществяване на художествени идеи и бъдещи артистични реализации”, каза още асистент Венцислав Шишков.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

НМО – Габрово прие ученици от 6 държави

Ученици и учители от 6 държави, участници в проекта Unique Notes of the Same Song (Уникални поти за една и съща песен), посетиха Националния музей на образованието – Габрово, за да се запознаят с просветните традиции в България.

снимка: НМО – Габрово

Проектът е на ОУ „Максим Горки” в град Левски по програма „Еразъм +” с партньори от Турция, Румъния, Полша, Германия и Италия.

Валентина Иванова – координатор на проекта от ОУ „Максим Горки”

Основната цел на проекта е чрез връзки на сътрудничество между отделни училища да повиши европейската и международна сфера на образование.

Учениците, които работят с връстници от други страни, да развиват своите културни, социални и граждански компетенции, да подобряват езиковите си и дигитални умения. В продължение на две години (2018 – 2020) участниците работят по създаването на една песен – композиране на мелодия, написване на текст и изпълнението й на традиционни за всяка държава музикални инструменти (акордеон, цигулка, маранзано, баглама…).

Музиката вече е готова, написани са и четири куплета (на английски език). Текстът е за приятелството, за щастието, което то носи на младите хора, съобщи старши учител по Математика и информационни технологии Валентина Иванова – координатор на проекта от ОУ „Максим Горки”.

снимка: НМО – Габрово

Уредниците от Националния музей на образованието Веселин Лазаров и Димитър Димитров, заедно с Андриан Гергинов, ученик от XI „в” клас на Националната Априловска гимназия, запознаха гостите с постоянната експозиция, възстановките на килийно и взаимно училище, с изложбата на училищни пособия, прожектираха им филм за Васил Априлов, подариха им рекламно-информационни материали.

Любка Тинчева, Димитър Димитров и Веселин Лазаров от НМО и Андриан Гергинов от НАГ

Главният координатор на UNSS Александер Хютер от училището във Франкентау, Германия, разговаря с директора на Националния музей на образованието Любка Тинчева за изпълнението на проекта, след което сподели и личните си впечатления.

Александер Хютер от училището във Франкентау, Германия – главен координатор на проекта

„За първи път съм в Габрово и всичко, което преживявам, за мен е съвсем ново. Бях в България преди 25 години, но тогава упражнявах друга професия, която не беше свързана с училището. Харесва ми, че всичко много се е променило – особено в устройството на държавата. Направи ми силно впечатление, че се строи много. Има промяна и в нагласата на хората – станали са много дружелюбни, а това е прекрасно! Всяка една страна, която посещаваме, е съвсем различна от Германия и това е напълно естествено. Различни са и впечатленията, които събираме. Те са нови, интересни, но не са толкова важни за нас, възрастните, колкото за децата. Учениците са настанени в приемни семейства, което им дава възможност да се докоснат отблизо до бита и нравите на хората в България. Получаваме познания за една или друга култура, а това е важно за нас, европейците. Няма как да бъдем едно цяло в нашия европейски дом, ако не познаваме културата, традициите и бита на всяка една от страните.”

Досега участниците в проекта са били по 10 дни във Франкентау – Германия, Анталия – Турция, Палермо – Италия, Реда – Полша, и в няколко български градове. Предстои им гостуване в Кохла – Румъния.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

„Отшелника“ на Габровския театър с две награди от международния фестивал в Сливница

Габровският театър спечели голямата награда „Най-впечатляващ спектакъл” и наградата „Нови хоризонти” от петото издание на Европейския фестивал на пътуващия театър, което се проведе от 14 до 20 октомври в Сливница.

Участието на ДТ „Рачо Стоянов“ с постановката „За Първото българско царство: Отшелника“ беше определено като кулминацията на фестивала и заслужено закри международния театрален форум в последния му ден – 20 октомври.

снимка: ДТ „Рачо Стоянов“ – Габрово

Организатори и жури присъдиха голямата награда на габровската трупа, а актрисата Надежда Петкова бе отличена с втората награда – „Нови хоризонти“, за актьорската си игра и участие в спектакъла. Освен ДТ „Рачо Стоянов“, другите български участници във фестивала бяха Народен театър „Иван Вазов” с представлението „Контрабасът” и Драматичен театър – Ловеч с постановката „Майстори“.

Тази година засилено беше международното представяне на трупи от Балканите и централна Европа. Публиката видя различни театрални школи и похвати в играта на Михал Хехт от Чехия с „Пантомима на старите майстори“, Националния театър от Букурещ, Румъния със спектакъла „Играещият оркестър”, Националния театър от Ниш, Сърбия и постановката им „Легенда за лунната принцеса” и Македонския народен театър от Скопие, Република Северна Македония с представлението „Право в десятката“.

снимка: ДТ „Рачо Стоянов“ – Габрово

Организатори на Европейския фестивал на пътуващия театър са режисьорът Николай Гундеров и Община Сливница. Мисията на фестивала е да предоставя сцена за изява на талантливи и успешни театрални формации от България и Европа, да насърчава мултикултурния диалог и да стимулира културния обмен. През последните години театралният форум се утвърждава като средище за обмяна на професионални идеи между творци и артисти от Европа. Другата му цел е да запознае българската публика с постиженията на европейския театър.

Представлението „За Първото българско царство: Отшелника“ на режисьора Петринел Гочев е замислено като първа част от трилогия, посветена на трите български царства. То връща зрителите назад във времето, когато земята ни е владяна от славни царе, покровителствана е от богоугодни светци и е обходена от покаяли се грешници, търсещи изцеление.

снимка: ДТ „Рачо Стоянов“ – Габрово

Тук извадени на преден план и сякаш увеличени под лупа са обикновените хора, с техните човешки страсти и първичност. Разкъсани от смутното време, в което живеят, те отново търсят себе си чрез вярата в Бога и чудотворните деяния на най-значимия български светец.

С този текст Габровският театър се впуска в неподозирани изследвания на духовността, човешката болка, алчност, злонамереност, греховност, дадената прошка и потърсеното покаяние, но без да става морален коректив.

Съдник на случващото се на сцената е само публиката. Предизвикателство за актьорите е да работят с драматургичен текст, написан на югозападен диалект, характерен за региона на с. Ключ, Благоевградска област. Това придава чувство на автентичност, сякаш зрителите стават непосредствен наблюдател на действието от онова време.

снимка: ДТ „Рачо Стоянов“ – Габрово

В спектакъла участват актьорите Адриана Димова, Даниел Тотов, Димо Димов, Живко Гущеров, Любомир Кръстев, Магдалена Славчева, Надежда Петкова, Светослав Славчев, Стоян Руменин, Тони Христова и със специалното участие на 13-годишния Валентин Петров, който играе централната роля.

Драматургията е дело на Анна Петрова и Петринел Гочев. Музиката на спектакъла е написана от известния театрален композитор Ян Руменин, с който режисьорът е работил по други две постановки на габровци – „Жана д’Арк“ през 2015 г. и „Свекърва“ през 2019 г.

Сценографията е изработена от младата художничка Киряна Аврониева, хореограф-педагог е Светлана Цвяткова, а езиков специалист – Александър Ильов. Професионалните фотографии от спектакъла са на Росина Пенчева, която работи с Петринел Гочев от 2013 г. до сега. Тогава той направи „Ромео и Жулиета“ отново с габровската трупа.

В края на октомври тази година ДТ „Рачо Стоянов“ ще се изяви на театралната сцена в Атина, Гърция.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

 

Популярни новини от последната седмица