Свържи се с нас

Култура

Новата визуална и графична идентичност на ЕМО „Етър“ се превръща в модел

Новата визуална и графична идентичност на ЕМО „Етър“ се превръща в модел за Община Габрово

Published

on

снимка: ЕМО „Етър“

В „Генератор“ – известно сред столичните дизайнерски и арт-среди място, бе представена новата визуална и графична идентичност на Етнографски музей на открито „Етър“. Създадена от утвърдени на международно ниво специалисти, тя включва не само лого, но и много важни послания, изработен специално за нуждите на музея шрифт, както и всички компоненти, изграждащи облика на тази културна институция.

Община Габрово превръща този процес в модел, по който да се развива самата идентичност на населеното място, а не само на отделните институции. Това стана ясно от изявление на зам.-кмета Нела Рачевиц.

Г-жа Рачевиц бе част от журито за определяне на победител за изработване на нова графична идентичност на ЕМО „Етър“. Тя участва в двете обществени обсъждания. Първото се състоя в Габрово на 5 декември, а второто два дни по-късно в столицата. Авторът Красен Кръстев, победител в проведения през лятото конкурс и Борил Караиванов, член на журито, представиха резултатите.

снимка: ЕМО „Етър“

 – Г-жо Рачевиц, Вие бяхте част от журито, доволна ли сте от резултата?
– Изключително съм доволна от резултата. Аз винаги казвам, че резултатите са важни, но не по-малко важен е един процес. Бих казала, че тук имаше един развиващ участниците процес. Резултатът е насочен към младите хора. Този тип символика, илюстративност и графичност са харесвани и прилагани от тях. В тяхно лице трябва да намерим продължители на делото. И когато търсим техните внимание и ангажираност, ние трябва да го търсим със средствата, които им въздействат.

 – Тази твърде модерна визуална и графична идентичности, която ни предлагате – вие като жури и авторите – логото, шрифтовете, цветовите гами, изпълняват ли ролята, която има ЕМО „Етър“? А тя е да съхрани миналото в съвременността и да го пренесе в бъдещето.
– Аз бих казала – да. Грешка би било да разглеждаме отделните елементи сами за себе си. Трябва да се разглежда комплексът от въздействия. Само по себе си логото, разгледано в черно-бяло, е едно. Шрифтът, сам за себе си, е друго. Аз говоря за въздействието на комбинацията от всички елементи на графичната идентичност. За цветовете не бих казала, че са модерни. Те са извадени от продукти и процеси, характерни преди 150-200 години. Ако нашите баби и дядовци са харесвали такива цветови комбинации, то ние се връщаме към нещо забравено. Модерното е винаги добре забравено старо, можем и така да приемем нещата. За мен много символи, лога, послания са се концентрирали върху някакъв вид емоция и подсъзнателни усещания. Не е рисунъкът, нещото което вълнува най-много младите и хората от средната възраст. Имам възможност да наблюдавам детските филми и виждам, че децата приемат моралните послания по един по-различен начин.

 

снимка: ЕМО „Етър“

– Борил Караиванов, член на журито, сподели преди малко, че е трябвало от трите направени предложения на участниците в конкурса да стигнете до едно, но не с гласуване, а единодушно. Наложило се е да се премине процес на убеждаване, на изтъкване на предимства. Вие на този вариант на графична идентичност ли бяхте привърженик от началото или на друг?
– Не бях привърженик на този вариант. Гласуването не се случи в един ден, а беше процес, продължил няколко месеца. В началото тръгнах илюстративно – от картинката. Но след това все повече се питах: „Как да покажеш богатството на „Етър“-а с една картинка? Как да изразиш материалното и нематериалното? Как да включиш всички занаяти? Как да предадеш посланието напред?“. Всяка от снимките показва нещо. Може да има стотици и хиляди снимки. Как да ги събереш в една? За мен това беше процес, през който преминах, задавайки въпроси, изслушвайки участниците в конкурса. Това участие ме обогати, аз самата израснах в този процес.

 

снимка: ЕМО „Етър“

– Как ще оцените представянето на новата визуална и графична идентичност на ЕМО „Етър“ не само в Габрово, но и в София. Това дава ли един по-национален облик?
– Поне по моите познания, за първи път се случва такова представяне на един музей в ново време. Надявам се многото усилия да бъдат популяризирани. От тук нататък трябва да се направи всичко възможно начинът, по който се случиха нещата в „Етър“-а да достигне до повече институции. Този модел може да бъде приложен към всеки бизнес, към всяка местна власт или министерство. Всеки трябва да я открие и да намери средствата за реализация.

снимка: ЕМО „Етър“

– Община Габрово създава ли един модел, по който да се развиват институциите и тя самата?
– Истината е, че „Етър“-а ни подаде този модел. Той не е открит от Общината, той е създаден от консултантите и колектива на музея. Аз благодаря, че станах част от него, участвайки в журито. За нас той е нещо, което се случва в една малка част, каквато е „Етър“-а, а ние трябва да го разширим и поне в Габровско да бъде припознато и от други, да се приложи и да се развие. Отговорността на музея сега е много голяма – да овладее продукта. Мисля си, че е много добре сега да се направи един наръчник, в който всичко да се опише като стандарт. Това ще облекчи изпълнителите, тъй като много хубави неща са били несъвсем коректно изпълнявани и са губили част от качеството си.

снимка: ЕМО „Етър“

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

Първа научна конференция „Епохи, личности, памет“

Published

on

През тази година Исторически музей – Дряново, Община Дряново и Исторически факултет на ВТУ “Св. св. Кирил и Методий” организират първото издание на националната научна конференция “Епохи, личности, памет”, която ще се проведе в Дряново на 29 и 30 септември. Научен ръководител на конференцията е проф. д-р Петко Ст. Петков.

Конференцията се посвещава на 150 години от рождението на Никола Мушанов и 130 години от рождението на Стойчо Мошанов. Примерните тематични полета на научните разработки в широко поставената от организаторите историческа рамка на заглавието са: Дряново и неговите личности; Проблеми на българската модернизация; България в света; Памет и културно-историческо наследство.

Предвижда се и издаване на сборник с докладите от конференцията.

Към поставените условия за участие в научния форум интерес проявиха 40 учени: университетски преподаватели, научни работници в БАН, специалисти в структурите на Държавен архив, Регионални и общински музеи.

Националната научна конференция ще се проведе в два последователни дни като докладите са тематично разделени и хронологично подредени в две секции: „Епохи и личности” и „Памет”.

В културната програма на участниците, в края на първия работен ден, е включено и посещение на Икономовата къща, в която е разположена експозиция „Възрожденско църковно изкуство в Дряново”.

„Големият интерес към така поставената от организаторите тема на научната конференция, разнообразието от заглавия със заявка за нов съществен принос по историческата ни осведоменост и осветляване живота, делото на личности, институции и събития, ни карат да сме оптимисти за успеха на новото начинание и да работим в посока Националната конференция „Епохи, личности, памет” в Дряново да стане традиционна за научните среди в България“, заяви Иван Христов, директор на Историческия музей в Дряново.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Владимир Карамазов гостува на Фотографски срещи Севлиево 2022

Published

on

Владимир Карамазов – актьорът, продуцент, фотограф и водещ на „Сървайвър”, е големият сюрприз на дебютните Фотографски срещи Севлиево 2022 – „Истории в кадър…”. Той ще е специален гост на събитието с домакин Народно читалище „Развитие-1870”, в чието творческо пространство ще бъдат експонирани авторските му снимки от шестото издание на конкурса за художествен анализ на фотография „Снимките говорят”.

Форум, част от официалната програма на 13-ти Европейски месец на фотографията, осъществен с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура” и с инициатор – Фотографска академия „Янка Кюркчиева“.

Откриването ще бъде на 15 октомври, в 16.00 часа. 23 са фотографиите на Владимир Карамазов с текстове-анализи върху тях, които лично той ще представи в арт декорираното с дървени пана фоайе на втория етаж в читалище „Развитие”.

Най-добрите слова върху кадрите от постъпилите 100 анализа на 54 участника в тазгодишния конкурс „Снимките говорят” избра жури в състав: Здравка Евтимова – писател, журналист и преводач, Михаела Михайлова – филолог и редактор, професионален преводач, Теодора Духовникова – актриса с отношение към писменото слово, Владимир Карамазов, AFIAP – актьор с отношение към фотографията и Олимпия Николова-Даниел – куратор на галерия-книжарница „София Прес”.

Предизвикателство за пишещите хора, които развихриха въображението и умението си, карайки образите от кадрите на талантливия фотограф да проговорят с техните думи, да въздействат и разчувстват, създавайки симбиозата между фотообразите и словото.

Фотографията е част от живота на Карамазов още от детството и негова голяма страст. Днес той дели времето си между репетиции и пътувания, по време на които преследва най-добрия кадър. Негови фотографии са отличени в едни от най-престижните конкурси у нас и в чужбина.

Карамазов бе избран сред 10-те финалисти в категориите „Хора” и „Природа” в престижния конкурс на Smithsonian Magazine – конкуренция на National Geographic. Два негови кадъра бяха публикувани и в елитното списание Vogue. След откриването на изложбата Карамазов ще говори за фотография и разговоря искрено и лично с публиката на Фотографски срещи Севлиево 2022 – „Истории в кадър…”.

Автор: Десислава Димитрова,
организатор при НЧ „Развитие-1870“ – Севлиево

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Представят сборника „Къде ли не съм строил…“ в Историческия музей на Дряново

Published

on

Почти едно десетилетие съставителят на сборника „Къде ли не съм строил“, Николай Пенчев, е работил като уредник, а през 1985-86 г. и временно е изпълнявал длъжността директор на Исторически музей – Дряново. И въпреки, че след това напуска институцията, той остава пристрастен към изследване историята на Дряново и дряновския край.

Има множество публикации в местния печат и няколко участия в научни конференции като любима тема на неговите проучвания са строителите от Дряновско. Сега своите статии, и на други изследователи на строителните традиции тук, Николай Пенчев събра и издаде в сборник.

Освен публикуваните в периодичния печат и в други медии текстове, книгата му съдържа 130 страници с 10 различни приложения, където лесно и удобно могат да се открият интересни данни и направят справки за селищата от Дряновско, и имената на майстори, предприемачи, строителни инженери, техници, наименования на инструменти, термини от практиката.

„Къде ли не съм строил“ представлява интерес за всеки, който се интересува от историята на Дряново и дряновския край. Събитието ще се състои на 27 септември, вторник, от 17.30 ч. в Исторически музей – Дряново.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица