Свържи се с нас

Култура

ЕМО „Етър“ вече е в Европейската асоциация на музеите на открито

Published

on

снимка: ЕМО „Етър“

ЕМО „Етър” вече е институционален член на Европейската асоциация на музеите на открито. Това стана по време на участието на директора доц. д-р Светла Димитрова и финансиста Евгения Ангелова в 28-та среща на организацията, която се проведе в Бирмингам.

През 2016-та Светла Димитрова поднови контактите между „Етър”-а и Асоциацията, но до лятото на тази година членствата в нея са само индивидуални. Представителите на българския музей на открито – Димитрова и Ангелова, решително подкрепиха промяна в Устава, чрез която вече е възможно институциите да членуват. Те стават и основните фактори при вземане на решенията.

Самата конференция се проведе в три музея.

През повечето време тя бе в град Дъдли, където е разположен Black Country Living museum, посветен на добива на въглища, производството на желязо, индустриализацията и живота през този период.

снимка: ЕМО „Етър“

На около час път от Дъдли се намира друг музей – Avoncroft, в който са пренесени жилища отпреди два века. Последната сграда е от 30-те години на ХХ век.

В Ironbridge museum основна забележителност е мост от ХVІІІ век.

В района се намира и музей от края на ХІХ и началото на ХХ век, посветен на Викторианската епоха.

„Особено ползотворна беше конференцията, посветена на музейната дейност. Имаше няколко пленарни доклада и работа по секции. За мен интересното е, че нямаше доклади, а дискусии. Задава се тема, участниците решават на място в кой модул да се запишат и след това се състои дискусията, която дава информация за опита на всеки от музеите”, разказа доц. д-р Светла Димитрова, директор на ЕМО „Етър”.

Димитрова и Ангелова се включиха в модула за планиране и управление на музеите на открито – една тема, която пряко касае „Етър”-а.

„Финансирането в отделните страни е различно. Някои успяват самостоятелно. Но повече имат обществена функция и една част от тяхното финансиране е по линия на държавата, на общината или на някоя асоциация. Те имат много по-различно управление от нашето – чрез тръстове или съвети, които набират за тях средства”, разказа доц. Димитрова.

снимка: ЕМО „Етър“

Представителите на ЕМО „Етър” разшириха мрежата от контактите с други институции от организацията. Едва наскоро, през 2016 година, след дълго прекъсване, бе възобновено сътрудничеството с Европейската асоциацията на музеите на открито. Година по-късно, по време на 28-та конференция, се включиха над 100 участници.

„Много важно беше участието ни в заседанието, което направи промени в Устава на Асоциацията. Досега членството в организацията беше индивидуално. Най-често един директор представя музея. С течение на годините се присъединяват и членове на екипа. От музея в Копенхаген имаше над 10 индивидуални члена. Но наши разговори с директори на музеи в Унгария и Румъния, показаха колко важно е да има институционално членство, защото директорите са сменяеми. ЕМО „Етър” вече има институционално членство, остават и индивидуалните. Институционалните представители обаче ще вземат решенията.”

При разговорите с директори на други музеи на открито Светла Димитрова е установила, че посещаемоста в ЕМО „Етър” е на нивото на европейските.

„Най-много са посетителите на музея в Стокхолм – около 1 400 000 души. Всички останали се движат от 200 000 до 500 000, при това става въпрос за музеи, които са много по-големи от ЕМО „Етър” и са с много по-сериозна международна популярност. Ние се позиционираме много добре и не бива да имаме притеснения, когато се съизмерваме с европейските музеи на открито”, смята Димитрова.

Евгения Ангелова е впечатлена от подкрепата, която обществеността дава на музеите на открито.

снимка: ЕМО „Етър“

„Black Country Living Museum е по-млад от нас. Догодина ще празнува 40 години. Започнал е работа върху изоставена земя. Общината взема решение да отдели хора, които да работят там. През годините нарастват артефактите, които се събират, за да достигнат 80 000. През 2010 година се отпускат 10 000 000 паунда, за да могат да възстановят една улица, на която да се пресъздаде живота от 1930 година. Да си представим Чаршията в ЕМО „Етър”, но много по-голяма и от по-нов период. Представят се поминъка на хората, търговията, как са се забавлявали”, разказва Евгения Ангелова.

Финансистът на ЕМО „Етър” е впечатлена и от анимирането на самите експозиции. Във всеки от обектите посетителите биват посрещани от облечени в дрехи от съответната епоха хора, които разказват историята.

Доброволците са важна част от работата в тези музеи. Работата им като такива до голяма степен осмисля ежедневието им.

В училище от Викторианската епоха, където посетителите са ученици, учителят ги кара строго да изпълнят всички изисквания – от проверка на хигиената до дисциплинирано поведение в клас. Самата Ангелова е „скастрена строго”, според нравите от времето на кралица Виктория, когато прави опит да снима с телефона си, а поведението й е отчетено като липса на дисциплина.

Според Ангелова това показва колко добре аниматорите, в случая актьор, играещ учител, са се вживели в ролята си. В някои случаи музеите наемат професионални актьори, които да пресъздадат епохата.

снимка: ЕМО „Етър“

От разказите на доц. Димитрова и Евгения Ангелова става ясно, че у нас има твърде много ограничения за по-голяма атрактивност в работата на музеите. В много чужди музеи могат да се предлагат храни и напитки, докато тук това няма как да стане, независимо от факта, че се представят определени традиции и те са част от историята.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

Първа научна конференция „Епохи, личности, памет“

Published

on

През тази година Исторически музей – Дряново, Община Дряново и Исторически факултет на ВТУ “Св. св. Кирил и Методий” организират първото издание на националната научна конференция “Епохи, личности, памет”, която ще се проведе в Дряново на 29 и 30 септември. Научен ръководител на конференцията е проф. д-р Петко Ст. Петков.

Конференцията се посвещава на 150 години от рождението на Никола Мушанов и 130 години от рождението на Стойчо Мошанов. Примерните тематични полета на научните разработки в широко поставената от организаторите историческа рамка на заглавието са: Дряново и неговите личности; Проблеми на българската модернизация; България в света; Памет и културно-историческо наследство.

Предвижда се и издаване на сборник с докладите от конференцията.

Към поставените условия за участие в научния форум интерес проявиха 40 учени: университетски преподаватели, научни работници в БАН, специалисти в структурите на Държавен архив, Регионални и общински музеи.

Националната научна конференция ще се проведе в два последователни дни като докладите са тематично разделени и хронологично подредени в две секции: „Епохи и личности” и „Памет”.

В културната програма на участниците, в края на първия работен ден, е включено и посещение на Икономовата къща, в която е разположена експозиция „Възрожденско църковно изкуство в Дряново”.

„Големият интерес към така поставената от организаторите тема на научната конференция, разнообразието от заглавия със заявка за нов съществен принос по историческата ни осведоменост и осветляване живота, делото на личности, институции и събития, ни карат да сме оптимисти за успеха на новото начинание и да работим в посока Националната конференция „Епохи, личности, памет” в Дряново да стане традиционна за научните среди в България“, заяви Иван Христов, директор на Историческия музей в Дряново.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Владимир Карамазов гостува на Фотографски срещи Севлиево 2022

Published

on

Владимир Карамазов – актьорът, продуцент, фотограф и водещ на „Сървайвър”, е големият сюрприз на дебютните Фотографски срещи Севлиево 2022 – „Истории в кадър…”. Той ще е специален гост на събитието с домакин Народно читалище „Развитие-1870”, в чието творческо пространство ще бъдат експонирани авторските му снимки от шестото издание на конкурса за художествен анализ на фотография „Снимките говорят”.

Форум, част от официалната програма на 13-ти Европейски месец на фотографията, осъществен с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура” и с инициатор – Фотографска академия „Янка Кюркчиева“.

Откриването ще бъде на 15 октомври, в 16.00 часа. 23 са фотографиите на Владимир Карамазов с текстове-анализи върху тях, които лично той ще представи в арт декорираното с дървени пана фоайе на втория етаж в читалище „Развитие”.

Най-добрите слова върху кадрите от постъпилите 100 анализа на 54 участника в тазгодишния конкурс „Снимките говорят” избра жури в състав: Здравка Евтимова – писател, журналист и преводач, Михаела Михайлова – филолог и редактор, професионален преводач, Теодора Духовникова – актриса с отношение към писменото слово, Владимир Карамазов, AFIAP – актьор с отношение към фотографията и Олимпия Николова-Даниел – куратор на галерия-книжарница „София Прес”.

Предизвикателство за пишещите хора, които развихриха въображението и умението си, карайки образите от кадрите на талантливия фотограф да проговорят с техните думи, да въздействат и разчувстват, създавайки симбиозата между фотообразите и словото.

Фотографията е част от живота на Карамазов още от детството и негова голяма страст. Днес той дели времето си между репетиции и пътувания, по време на които преследва най-добрия кадър. Негови фотографии са отличени в едни от най-престижните конкурси у нас и в чужбина.

Карамазов бе избран сред 10-те финалисти в категориите „Хора” и „Природа” в престижния конкурс на Smithsonian Magazine – конкуренция на National Geographic. Два негови кадъра бяха публикувани и в елитното списание Vogue. След откриването на изложбата Карамазов ще говори за фотография и разговоря искрено и лично с публиката на Фотографски срещи Севлиево 2022 – „Истории в кадър…”.

Автор: Десислава Димитрова,
организатор при НЧ „Развитие-1870“ – Севлиево

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Представят сборника „Къде ли не съм строил…“ в Историческия музей на Дряново

Published

on

Почти едно десетилетие съставителят на сборника „Къде ли не съм строил“, Николай Пенчев, е работил като уредник, а през 1985-86 г. и временно е изпълнявал длъжността директор на Исторически музей – Дряново. И въпреки, че след това напуска институцията, той остава пристрастен към изследване историята на Дряново и дряновския край.

Има множество публикации в местния печат и няколко участия в научни конференции като любима тема на неговите проучвания са строителите от Дряновско. Сега своите статии, и на други изследователи на строителните традиции тук, Николай Пенчев събра и издаде в сборник.

Освен публикуваните в периодичния печат и в други медии текстове, книгата му съдържа 130 страници с 10 различни приложения, където лесно и удобно могат да се открият интересни данни и направят справки за селищата от Дряновско, и имената на майстори, предприемачи, строителни инженери, техници, наименования на инструменти, термини от практиката.

„Къде ли не съм строил“ представлява интерес за всеки, който се интересува от историята на Дряново и дряновския край. Събитието ще се състои на 27 септември, вторник, от 17.30 ч. в Исторически музей – Дряново.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица