Свържи се с нас

Култура

В „АртЗона” съвременни творци представят своя „прочит“ на традиционните занаяти

Published

on

снимка: ЕМО „Етър“

От 4 до 6 септември в Етнографски музей на открито „Етър” ще се проведе изложение-базар „АртЗона”. Събитието е част от проявите по време на ХV Международен панаир на традиционните занаяти.

За пръв път в историята на Панаира има специално обособено пространство където съвременни творци могат да представят своя „прочит“ на традиционните занаяти. Тук може да се види развитието и модерното приложение на различни стари техники за шиене, плетене, украса и багрене. Произведенията са уникални и само ръчна изработка.

снимка: ЕМО „Етър“

Лилия Хаджиева: „Творчеството ми е вдъхновено от приложните изкуства”

„Харесвам разнообразието и затова предлагам голям набор от аксесоари,които са подходящи за ежедневието и бита. Все пак всичко, което съм изработила, се отличава от масовата визия. А именно това е целта на индивидуалното творчество.”
Това казва Лилия Хаджиева и допълва, че държи на уникатите и това е причината никога да не повтаря веднъж изработен аксесоар.

„Харесва ми да работя с разнообразни материи, форми,цветове и декорации. Всичко това личи в готовите ми изделия, така че заповядайте да погледнете отблизо!”, отправя покана към посетителите на ХV Международен панаир на традиционните занаяти в ЕМО „Етър” Лилия Хаджиева.

снимка: ЕМО „Етър“

Ралица Йовкова, наследник на стар родов занаят

Ралица Йовкова е родена в град Троян. Наследява занаята от своя баща и така става четвърто поколение керамик в рода Йовкови.

Завършва Националната гимназия по приложни изкуства в града през 1996 г., а през 2001 г. – Националната художествената академия в София, специалност „Керамика”, с отличие. Връща се в родния град и става преподавател по керамика в гимназията по приложни изкуства.

Открива редица самостоятелни и семейни изложби в района и страната. Участва в международни биеналета и конкурси за керамика, където достойно представя страната.

Започва активна дейност в ателието на баща си, където развива своето усещане за керамика, съчетало в себе си традициите на предходните поколения, функционалността и съвременната естетика. Вдъхновена от контрастите и графичността, керамиката ѝ носи свой собствен неповторим почерк и очарование.

Магазин „Люляче”, Габрово

Целта на тяхното ателие в АртЗона-та е да изпълнява индивидуални поръчки по модел на клиента. Така той да може да участва в творческия процес.

„Стремим се резултата да е нещо уникално и персонализирано, което да се отличава от китайските стоки, залели нашия пазар. В процеса на работа използваме както най-съвременна техника, така и доста „ретро” инструменти. Пример за това е ръчната шевна машина на прабаба ми, на която се научих да шия и с която си служа и до днес.

В част от продуктите, които смятам да предложа, съм решила в чест на вашето събитие да използвам платове, който прабаба ми е тъкала на собствения си стан, в къщата, в която е родена и живяла, която е сходна с тези от „Етър”-а.”

С „Iva’s Creations” в царството на аксесоарите за коса

Ива отбелязва индивидуалността на малката и вече пораснала дама с аксесоарите си от взаимозаменяеми елементи. Моделите са с много възможности за поставяне както в косата, така и като допълнение към дрехи, чанти, обувки.

Колекция „Везмо – прозорец във времето“ е естествено продължение на любовта на авторката към българския фолклор. Чрез декорация с игла и конец, тя пренася красотата и мистиката на българската шевица претворена по начин подходящ за ползване в ежедневието. В най-новата линия специално място заемат аксесоарите за мъже с ръчна бродерия.

Теменужка Джиджова се занимава с приложно изкуство в най-класическия занаятчийски квартал на Пловдив – „Капана”, където поддържа самостоятелно ателие от 2014 година. В основата на нейните изделия стои традиционната кошничарска техника. Новият прочит и творческа провокация на Теменужка са насочени към природосъобразното използване на един по-разпространен в съвремието материал – хартията.

снимка: ЕМО „Етър“

Ежедневието на модерния градски човек е затрупано с рекламни писма, брошури, флаери, каталози, дипляни, листовки, стари вестници, списания, документи с изтекъл срок и много други, които препълват пощенските ни кутии, залежават по мазета, гаражи, чекмеджета и тавани или просто намират своето място на боклука.

За Теменужка това е ценна суровина, с която твори изделия на приложното изкуство и с личен пример насърчава повторното използване на непотребната, на пръв поглед, хартия, до която всички ние имаме достъп, като й вдъхва нов живот чрез традиционните техники за плетене, използвани от столетия в кошничарството.

Плетените от хартия изделия за Теменужка не се ограничават само до кошници, панери, вази, делви и други предмети от бита с практическо и декоративно приложение. Те включват още различни сувенири: фигурки на животни, подложки за сервиране, пана, както и различни иновативни авторски модели на лампи и абажури. В демонстрациите на процеса на изработване на изделията си Теменужка включва всички етапи: от цветовия подбор и подготовката на материала, през различните техники за плетене, украса и декорация, до окончателното завършване на творческото изделие.

Васка Велкова е опитен художник и дизайнер, посветил своята творческа енергия на различни предизвикателства в стъклописта и свещолеенето, които показват модерното съчетаване на двата занаята и, в естетически план, преследват съвременен прочит на българските традиции, вдъхновен от средата, в която Васка твори.

снимка: ЕМО „Етър“

Ателието за рисувано стъкло и свещи „Васе дизайн” се намира в автентична Възрожденска къща на улицата на занаятите в Старинен Пловдив. В тази класическа атмосфера се съчетават традициите на старите майстори в съвременен поглед към културната идентичност и завещаните ни от предците техники за свещолеене, стъклопис, багрене и украса.

В худoжествената си дейност Васка Велкова предлага авторски поглед към българските традиции, в това число и на билкарството, което намира приложение в свещолеенето, за постигане на уникалните цвят и аромат на създаваните от нея свещи, излети на ръка, в които има съчетание от билки, етерични масла и предпочитаните още от древността аромати, какъвто е на липата – „дървото на славяните”.

В творческите си демонстрации и работилници Васка Велкова предлага на публиката възможност да изгради мост между миналото и настоящето, където единствено въображението очертава границите на възможното в процеса на работа.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

Новата стихосбирка на Венелин Бараков с премиера в Габрово

Published

on

Днес, 10 декември, от 17.30 ч. в Интерактивния музей на индустрията в Габрово ще се състои габровската премиера на новата поетична книга на Венелин Бараков – “Последният път”.

Организатори на събитието са платформата за литература, изкуство и култура “Тетрадката” и Интерактивен музей на индустрията. Излязла със знака на издателство „Фенер“, книгата идва с въздействаща корица, създадена от художника Веселин Марков, който успява да предаде емоционалната дълбочина на поезията на Венелин Бараков.

Редакторът Николай Фенерски описва стихосбирката като “красиво и смирено преосмисляне на важното”, сравнявайки я с поетиката на филмите на Джим Джармуш.

Венелин Бараков е роден в Трявна, доктор по средновековна археология и автор на научни и художествени книги.

„Последният път“ е нова възможност за читателите да се потопят в поетичния свят на автора, в който темите за живота и преосмислянето на съществуването са представени с дълбочина и нежност.

Зареди още

Култура

Представят книгата на Марина Ангелова

Published

on

Книгата “Ти можеш…и силата да полетиш“ на Марина Ангелова – основател на “Фондация в помощ на жени, претърпели насилие – ФЛАЙ – първо обичай себе си“, ще бъде представена на 9 декември от 17.00 ч. в Ритуалната зала на Община Габрово.

Форматът на събитието съчетава арт преживяване и дискусия по проблемите поставени от авторката. В 90 страници се преплитат лична изповед с анализ и препоръки от психолог.

Детайлно, образно и в дълбочина е проследено поведението на пострадалата от домашно насилие и насилникът – от друга страна, от друга – специалист анализира сигналите, при които на всеки в обществото трябва да заработи механизъм за отрезняване и вземане на решения.

“Ти можеш…и силата да полетиш“ е книга пътеводител, книга наръчник, който да ви послужи за разпознаване на елементите на цикъла на насилие. Тя е насочена към всички онези, които имат усещането, че няма да се справят, които се чувстват неразбрани, които се срамуват и страхуват. Всички онези, които са се предали и не вярват, че изход има. Всички онези, които се питат “Защо на мен?“ и всички, които в безпътицата се връщат отново и отново при насилника, мислейки че този път ще е различно, пише в предговора към книгата.

Представянето е в периода на 16-те дни активизъм, в които се реализират инициативи във връзка с 25 ноември – Международен ден за елиминиране насилието срещу жени. Изданието е финансирано от Български фонд за жените и Европейски съюз.

Марина Ангелова е родена в Габрово през декември 1982 г. Днес Марина учи и съчетава социални дейности, работи в център за деца и младежи с тежки увреждания и е основател на Фондация в помощ на жени, претърпели насилие F.L.Y. – Първо обичай себе си.

Зареди още

Култура

Представиха изложбата „Грехът“ в Православния богословски факултет на ВТУ

Published

on

В края на миналата седмица, в зала „Проф. д-р Любен Прашков“ на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ беше представена мобилната изложба „Грехът“ на Музей „Дом на хумора и сатирата“ – Габрово. Събитието се проведе по покана и в партньорство с Православния богословски факултет, който е домакин на експозицията.

На откриването присъстваха заместник-ректорът на университета проф. д.н. Вихрен Бузов, деканът на Православния богословски факултет проф. д-р Магдалена Легкоступ, заместник-декани, преподаватели, студенти, художници и иконографи – което постави изложбата в ясно академично и професионално контекстуализирана рамка. Колекцията, представена под заглавие „Грехът“, включва общо 50 копия на стенописи и икони, свързани с темата за греха, изработени през 70-те години на XX век от екип, ръководен от изкуствоведа Асен Василиев.

В този екип участва и проф. Любен Прашков – факт, който прави особено значимо именно експонирането на колекцията в залата, носеща неговото име. Във Велико Търново са представени 28 табла с информация за колекцията от копия, теренните проучвания за локализиране на оригиналите и интерпретации на експерти по темата.

Подборът дава възможност да се проследят различни визуални подходи към мотива за греха в православното изкуство – от по-строги морални сцени до такива, в които ясно присъстват елементи на критика, ирония и сатирично отношение към човешките слабости.

Особено важен контекст за тази колекция е фактът, че значителна част от оригиналите, по които са правени копията, днес са силно увредени, променени или недостъпни. Поради това копията придобиват стойност на визуален документ и представляват ключов източник за изследване на конкретни стенописни цикли и иконографски решения от втората половина на XX век.

В рамките на представянето заместник-директорът на Музей „Дом на хумора и сатирата“ Нела Рачевиц очерта хронологията на създаване на колекцията и изследването ѝ 50 години по-късно. Началото е поставено през 70-те години по идея на сатирика и карикатурист Тодор Цонев, който насочва вниманието към сатиричното и комичното в българското възрожденско изкуство.

На тази основа музейният екип започва целенасочено да издирва в различни храмове и манастири стенописи, в които действителността – и в частност прегрешенията – е представена в критичен, понякога гротескен план. През 2024 г., след като екип от проведеното в Център Кристо и Жан-Клод училище за куратори започва работа по изложба, свързана с колекцията, музеят прави следваща стъпка: става ясно, че освен събраните копия е необходим и съвременен разказ, който да ги свърже с днешната публика.

Поради това се възобновява работата по колекцията, вече с фокус върху допълнително документиране, анализ и подготовка на бъдеща постоянна експозиция. Настоящият етап от проекта се реализира с финансиране от Министерството на културата през 2024 г. Целта е да се изгради цялостен пакет от материали – архивни документи, снимки, експертни текстове и полеви наблюдения – който да послужи като основа за реструктуриране на представянето на колекцията в Музей „Дом на хумора и сатирата“.

Рачевиц подчерта, че се планира обновяване на сградата на музея, преосмисляне на туристическия поток и обособяване на специално пространство, в което изложбата „Грехът“ да бъде показвана в постоянен формат. Ръководителката на теренните проучвания по проекта, кураторката Илина Пенева, представи пред аудиторията конкретните стъпки в изследователската работа на екипа.

В рамките на проекта са посетени множество храмове и манастири в страната, където е проследено състоянието на оригиналните стенописи, промените в интериора на храмовете и причините за загубата на определени изображения. Пенева акцентира върху това, че на редица места оригиналите липсват изцяло или са силно нарушени, което прави наличните копия не просто „репродукции“, а реална основа за реконструиране на визуалната история на тези стенописи.

Този материал е в основата и на решенията как да бъдат експонирани таблата – така, че да се запази връзката между историческия контекст, изследователските данни и възприятието на съвременната публика.

Деканът на Православния богословски факултет проф. д-р Магдалена Легкоступ поздрави екипа на музея за последователната работа по проекта и отбеляза, че включването на богослов в бъдещите етапи би допринесло за още по-пълноценен анализ на представените сцени и надписи. Тя обърна внимание и на възможността изложбата да се използва в обучението на студенти по богословие, история на Църквата и християнско изкуство. Отец д-р Теодор Енчев, който е участвал в симпозиума (септември 2025), свързан с проекта, постави колекцията в контекста на времето, в което е създадена – периода на комунизма.

Той подчерта, че върху копията са работили едни от най-добрите специалисти, а размерите и композициите следват оригиналите с висока точност. По думите му в тези изображения ясно се виждат едновременно осъждането и осмиването на греха – хумор и гротеска, които възрожденските художници използват смело и свободно.

В дискусията след представянето участниците определиха проекта като изключително ценен ресурс за специалисти и за всички, които работят в областта на визуалното наследство, църковната история и културното наследство.

Изложбата „Грехът“ вече е била показвана в Дряново и предстои да продължи своето пътуване към други градове и институции. Като част от дългосрочната работа по проекта в началото на януари се предвижда издаването на двуезична монография, обединяваща изображенията и изследователските текстове на експерти от различни области. До края на годината се очаква и стартирането на специализиран уебсайт, на който ще бъдат достъпни значителна част от събраните материали.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица