Свържи се с нас

Новини

Институциите отговориха на оплакалия се читател за МАИР „Боженци“

*ПРАВО НА ОТГОВОР*

Published

on

снимка: Боженци Музей, фейсбук

В началото на седмицата публикувахме мнението на читател, останал с негативни впечатления след посещение на МАИР „Боженци“ и според когото архитектурно – историческият резерват, край Габрово, се стопанисва по недобър начин. Темата породи дискусия в секцията ни за коментари, както и на фейсбук страницата ни.

След излизане на публикацията, редакцията на „Габрово Нюз“ бе упрекната, че публикува писма на „анонимни“ читатели, от които явно институциите се чувстват засегнати. За информация – в изразеното мнение на читателя, публикувано на страниците на медията, ИЗРИЧНО не е посочено неговото име, което ни е известно, с цел да не бъдат предприети репресивни мерки от служби, институции и хора спрямо самия него.

Въпреки мъмренето, че разваляме най-вероятно комфорта на институциите в нашия град, чрез статии на различни теми, публикуваме правото на отговор, което заявихме, че ще предоставим на директора на МАИР „Боженци“ Мирослав Йорданов, изпратено ни от Отдел „Връзки с обществеността“ на Община Габрово.

В него пише: 

Отговор на писмо на анонимен читател на Gabrovonews !

През 1964 г. село Боженци, с решение на Държавен комитет по строителство и архитектура, е обявено за исторически архитектурен резерват. Успоредно с това започва и развитие на музейното дело в селото. От 31 март 2016 г., след консултации с Министерство на културата, с цел изясняване на статута му и дефиниране на ясни ангажименти, АИР „Боженци“ има ново име – Музей на архитектурно – исторически резерват „Боженци“. Основната му дейност е опазването и представянето на движими и недвижими културни ценности. Музеят отговаря и се грижи за петнадесет имота, предоставени му за стопанисване от Община Габрово, които включват музейни обекти, административни сгради, паркинг, паркинг – сграда и къщи за гости. Всички останали, около 100 имота в селото – резерват, са частна собственост, в която са разположени сгради – паметници на културата, от което произтича ангажимента на почти всички собственици да се съобразяват със Закона за културното наследство /ЗКН/. Село Боженците е под юристдикцията на кметски наместник с всички произтичащи от това отговорности.

От писмото не става ясно за коя градинка, трева и клони говори анонимният читател, но много от селските цветя през август са приключили вегетационното си развитие, а други са във фаза образуване на цветни пъпки и са само зелени, затова и градинките в селото не изглеждат така добре както например през месец май.

От 31-ви юли до 9-ти август в Боженци се състоя Лятна международна академия за драматургично писане. Организатор на събитието бе сдружение „Арте Урбана Колектив”, със съорганизатори Музей на архитектурно – исторически резерват „Боженци“ и Община Габрово. Летният лагер беше предназначен за студенти и млади професионалисти от всички области на изкуството. Освен ателиетата (за писане на документални филми, за театрални текстове и за физически подход към писането), за които имаше предварителна селекция на участници, в програмата бяха включени и безплатни лекции. Един от уъркшопите, ръководен от световно известната хореографка Катарина Машенка Хорн (Германия), имаше за цел да развие креативността и творческия потенциал на участниците и те да усвоят умения за предаване на информация чрез методите на съвременния танц /това по повод тупурдията от скачащи хора/.

Участниците в Академията за драматургично писане бяха настанени в къщите за гости, които стопанисва МАИР „Боженци“. Отседналите в къщите за гости имат право да ползват и двора на къщата, както намерят за добре, стига да не нарушават обществения ред. В дворовете често се организират сватби, кръщенета и други семейни тържества. Трима от участниците в Академията отказаха да ползват предоставените им легла и нощуваха в палатки, защото предпочетоха близостта до природата.

Изложбата „Уникални костюми от български филми“ пристигна в МАИР „Боженци“ в началото на месец юли, един ден след като пуснахме новината към медиите, получихме запитване за провеждане на Обучение за шрифтов дизайн с лектор един от най-уважаваните майстори на това изкуство в света – Лукас де Гроот, което да се проведе от 31 юли до 13 август 2017 г. в изложбената зала на Старото школо, където е експонирана изложбата. Приоритет в политиката на МАИР „Боженци“ е да подпомага организирането на творчески лагери и артрезиденции в селото. Затова изложбата беше вдигната за 14 дни, а новината за нея изтеглена временно от сайта на музея. Изложбата е като добавена стойност към останалите музейни експозиции и за нея не се заплаща допълнително. За липсата на съобщение в сайта на МАИР „Боженци“ иформиращо за невъзможността да се види изложбата за известен период от време, екипа на МАИР „Боженци“ се извинява на всички посетители. Изложбата „Уникални костюми от български филми“ отново е експонирана и може да бъде видяна всеки ден до 30 май 2018 г.

Информацията на сайта на МАИР „Боженци“: „Всеки последен вторник от месеца безплатно посещение на музейните обекти“ е коректна. На табелата с цени на Информация не е посочено поради техническа грешка, за което е сезирана фирмата изпълнител. На 22 август ще бъде извършен монтажът на нова коригирана табела.

Според Закона за културното наследство за посещение на музейна експозиция се заплащат входни билети. МАИР „Боженци“ е общински музей. Отново според ЗКН цените на входните билети в общинските музеи се определят от техния директор съгласувано с финансиращия музея орган. МАИР „Боженци“ както и останалите музеи в Габрово са съгласували входните си цени по реда определен в ЗКН, затова в Наредбa за определянето и администрирането на местните такси, цени на услуги и права на територията на община Габрово вашите читатели няма да открият входни цени за никой от музеите.

В заключение бих искал да добавя, че „Писмото на анонимния ви читател“ е изключително тенденциозно, а изнасянето на подобна информация в публичното пространство е несериозно, а в някои случаи и незаконно. Единственото положително в случая е, че този материал провокира адекватни реакции на хора, които явно са били гости на МАИР „Боженци“ по същото време. Постовете под статията нямат нужда от коментар.“

*Редакторска бележка:
Чрез извършената публикация по читателското мнение, изпратено ни на редакционната поща, Новинарският портал за Габрово и региона „Габрово Нюз“ не цели да дискредитира нито МАИР „Боженци“, нито директора Мирослав Йорданов, нито организатора на Лятната академия за драматургично писане, нито Община Габрово, а да предостави трибуна на читателите относно техния поглед към събитията от деня. 

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Новини

Днес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата

Published

on

Вторият ден на Коледа – 26 декември, е Събор на Пресвета Богородица. В деня след Рождество Христово вярващите се събират, за да величаят с хвалебни и благодарствени песни Божия промисъл и да отдадат почит на Богородица, родила Спасителя.

В този ден се чества паметта на Св. Йосиф Обручник, на цар Давид като славен родоначалник на Исуса Христа и на Яков, брат Божий, пръв християнски епископ на гр. Ерусалим.

По решение на Второто национално общо събрание на съюза “Ние жените за достойнство и равенство” (28 март 1997) църковният празник на Свети Йосиф Обручник, земния баща на Исус, се отбелязва като празник на бащата. За първи път е честван през 1997 г.

Към Коледните празници се числи и Стефановден – на 27 декември. Празникът е посветен на първомъченика на християнската църква архидякон Стефан.

Със Стефановден завършват Коледните празници.

Зареди още

Новини

Честито Рождество Христово!

Published

on

Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.

Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.

Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.

Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.

Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Зареди още

Новини

Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!

Published

on

Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.

Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.

На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.

Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.

Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.

Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.

На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.

До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.

Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.

От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).

През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.

Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.

Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица