Икономика
Планът Юнкер променя начина, по който влизат пари в икономиката

„Планът Юнкер променя начина, по който влизат пари в икономиката“, заяви Евгений Кънев, макроикономист и доктор по икономика, който в края на юни представи пред бизнеса на Габрово и региона мерките в Европейския съюз относно повишаване на инвестициите и ускорения растеж, известни като Плана Юнкер. Пред представителите на бизнеса той акцентира върху макроикономическите условия и влиянието им в България, както и представени банковите инструменти по Плана Юнкер.

© Copyright 2017 — Gabrovo News. All Rights Reserved
Как България се вписва в Плана и ролята на администрацията в неговото прилагане, разговаряме с Евгений Кънев.
– Планът Юнкер стартира още през 2015 г. и неговата основна цел е подпомагане на растежа, увеличаване на работните места и съживяване стратегическите инвестиции в ключови сектори в Европа. Как България се вписва в него?
– България би се вписала добре, ако успее да разбере принципите на този план и да се подготви така, тъй като да има проекти, които биха били финансирани от него. Най-важното за Плана Юнкер е, че той се опитва да предизвика интереса на частния сектор да се включи по-активно с различни проекти с публична насоченост и не само. В този смисъл държавната администрация трябва да направи нещо като мини реформа, за да може да се подготви така, че да управлява такива проекти. От своя страна частният сектор трябва да знае, че в основната си част тези схеми са така наречените финансови инструменти, което означава или нисколихвени кредити, или съучастие в частни дружества. Важно е да има проекти, с характер, който имат максимален публичен отзвук, т.е. проекти, от които хората биха имали максимална полза.
– Нашата страна членува вече 10 години в ЕС. Усеща ли промяната обикновеният българин и как той би могъл да съдейства за реализирането на всички тези мерки? Може ли българският гражданин да окаже натиск върху публичните администрации, за по-скорошното реализиране на Плана?
– Ако говорим за връзката между Плана Юнкер в частност и еврофондовете в общия план и тяхното влияние върху икономиката, има такова. Въпросът е, че зависи от държавната администрация как ще реализира тези проекти. Какъв максимален брой фирми ще бъдат привлечени в тях или ще бъде, както в момента, концентрирани в малко на брой компании и съответно ефектът ще е по-малък. Зависи също и доколко финансовите инструменти ще бъдат лесни за възприемане, усвояване и развитие от самия частен бизнес. Програма „Конкурентоспособност“, от предходния период, не беше лесна за разбиране и усвояване, поради факта, че средствата там идваха в края, след като проектът се реализира. И ако съответният бизнес няма банкова гаранция той не може да има и авансово финансиране за реализиране на проектите. Това означава, че той трябва да има налични необходимите собствени средства или да изтегли кредит. Затова мисля, че с новата фаза, която не е само Планът Юнкер, а и така нареченият Фонд на фондовете ще се промени начинът, по който ще влизат пари в икономиката. В тези проекти в много по-голяма степен ще се търси пазарното начало, участието на частния бизнес и много по-малка роля би трябвало да играе администрацията в решаването на това кои проекти са добри и кои – не. По тази причина частни мениджъри ще управляват парите от Европа.
– До момента от държавната администрация ли зависеше използването на средствата, отпускани за България от различни фондове?
– Точно така. Затова е важно държавната администрация да притежава необходимите компетентности и да има воля за това. Ако едно от двете липсва – не се получават нещата. Може би и поради това част от решенията на Европейската комисия, касаещи новия програмен период и новите програмни инструменти, е именно реализацията да се осъществи чрез участието на частния сектор при самото избиране на проектите. Това е много важно, тъй като частният сектор има интерес проектите да се реализират. И то на пазарен принцип, което означава, че има търсене за продуктите или услугите на тази фирма. Ако трябва да правим сравнение с предходния период беше точно обратното. Имаше едни пари за усвояване и всичко се завърташе около това как те да бъдат усвоени. А като приключи програмата или самият бизнес фалира, или фирмата, която е усвоила парите, или пък са прекалено малко компаниите, достигнали до тези пари – затова виждаме, че идеята вече не е около европрограмата да се измисли проекта, а при новият начин на разпределението на парите трябва първо наистина да има реален проект, който да работи или да бъде избран от мениджърите в частния сектор. Той да показва виталност, стабилност, полза за обществото и едва тогава ще получи финансиране, т.е. виждаме, че проблемът с нашата администрация, създаваща затруднения пред усвояването на еврофондовете, е разбрана в Брюксел и е помислено за това. Така че се надяваме в по-голяма степен да се усети от самия българин, било по линията на повече привлечени чуждестранни инвестиции, било по линия на повече ангажираност в сектори, свързани със строителството или съпътстващи инфраструктурните проекти, било по линия на частни проекти от българския бизнес. Само така може да бъде почувствана ползата от евросредствата. Защото има едно много важно правило, когато се говори за повишаване на жизнения стандарт. Той е невъзможно да се повиши без участието на частни инвестиции. Частните инвестиции няма да дойдат без да има инфраструктура, ред, сигурност и правила. Едва ако са налице тези неща, можем да се надяваме да има повече работни места, повече инвестиции, по-високи доходи и по-висок стандарт.
– Българинът често пъти е опитвал да хитрува. Дали и този път няма да открие някое слабо място?
– Със сигурност ще има търсене на начини и търсене на варианти за усвояване на пари, но за мен важното е, че европейското финансиране подпомага държавата в много голяма степен. Второто е, че и държавното, и европейското подпомагат частното финансиране. Всъщност цялата идея на този период е държавата да подпомогне частното финансиране. Ако представителят на бизнеса мисли, че ще загуби парите си, няма да инвестира. Както отбелязах, преди частното финансиране подпомагаше държавното, сега ролите са сменени – държавното подпомага частното. Надявам се това да доведе до определена промяна.
– Това правили ли Ви оптимист?
– По-скоро съм умерен оптимист от гледна точка на това, че България като цяло има добра среда, предвид най-ниски данъци, все още ниска цена на работната сила и цена на активите – строителството и земята. Има добри възможности за привличане на инвестиции. Но засега това се случва само в секторите, свързани с производството и износа. Може би, защото в тези сектори е най-малко съприкосновението с държавата. Но ако говорим за частни инвестиции, насочени към вътрешния пазар, те почти отсъстват. Поглеждайки статистиката ще видим, че те постоянно намаляват, а те са свързани с липсата на доверие. Нищо в икономиката не се получава и в крайна сметка не води до увеличение на стандарта на живот. Ако няма доверие как един инвеститор би могъл да си върне инвестицията с печалба?
– И отново се връщаме до администрацията?
– Която трябва да си върне доверието на хората. Затова толкова се говори за съдебна реформа, защото ако няма кой да наказва лошите актове на държавната администрация по справедлив начин, ако няма обратна връзка в икономиката чрез съдебната система, съответно няма хоризонт и за инвестицията. Никой не иска да си рискува парите, ако някой му открадне фирмата, ако някой му ограби стоката, ако трябва да я кара по разбити пътища или му обере реколтата. Дори няма и работна сила, която да стои тук и да работи. Защото ако тя е квалифицирана, ще отиде в друга държава. Ако е нискоквалифицирана и тук не я искат. От една страна искаме производство, с висока добавена стойност, за да станем богати, а същевременно не мислим кои ще са тези хора, които ще работят в отделните производства. Всичко е свързано помежду си – как да запазим хората, как да ги развиваме и как да ги образоваме. Завъртаме се в един „омагьосан“ кръг, който няма начало и край!
Икономика
До 31 октомври се подават декларациите за дължими данъци

Предприятията и самоосигуряващите се, които са изплатили доходи на физически лица по извънтрудови правоотношения наем и/или от други източници, и са задължени по закон да удържат авансов данък върху тях, подават електронно декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО до 31 октомври за дължими данъци за третото тримесечие на 2025 г. Физическите лица също декларират дължими данъци, ако предприятието или самоосигуряващото се лице – платец на дохода, не е задължено да удържа и съответно да внася данък.
Декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО се подава и за окончателните данъци, удържани върху доходите на чуждестранни физически и юридически лица (например върху възнаграждения за технически услуги, доходи от лихви, авторски и лицензионни възнаграждения и други). По този ред се декларират и окончателните данъци върху доходите от дивиденти и ликвидационни дялове, разпределени на местни и чуждестранни физически лица, на чуждестранни юридически лица, когато данъкът е дължим, и на местни юридически лица, които не са търговци, включително общини.
Със същия формуляр предприятията, регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност, обявяват в НАП и данни от текущата си счетоводна отчетност към края на трето тримесечие на 2025 г. Необходимо е те да обявят наличните парични средства в касите, размера на вземанията (включително от предоставени заеми) от собственици – физически лица, работници, служители, лица, наети по договор за управление и контрол и други, когато общият им размер към края на тримесечието надхвърля 50 000 лв.
Информация за попълване декларациите и внасяне на суми към бюджета, може да се получи в сайта на приходната агенция или на телефона на НАП – 0700 18 700 /на цена, според тарифата на съответния оператор/.


Икономика
Навтех Груп откри офис в Габрово
Мисията на компанията е подкрепа
развитието на младите и дигитализация на бизнеса.
Технологичната компания Навтех Груп откри нов офис в Габрово, като поставя на преден план своята отдаденост към развитието на млади специалисти и подкрепа в дигитализацията на местния бизнес.
Навтех Груп е дългогодишен партньор на Microsoft, специализиран във внедряването и поддръжката на ERP системи за малки и средни предприятия. Отварянето на офиса в Габрово е естествена стъпка в разрастването на компанията, която вече няколко години изгражда местен екип.

Компанията работи с клиенти от разнообразни индустрии, включително търговия на дребно и производство, а фокусът ѝ е върху предоставянето на софтуерни решения, които обхващат всички бизнес процеси на едно предприятие. След решението за присъединяване на България към еврозоната, през последните месеци Навтех засилва вниманието си към конвертирането на ERP системи към новата валута, като използва решение, разработено и доказано на хърватския пазар.

Навтех отпразнува откриването и освещаването на новия си офис в град Габрово на адрес ул. „Априловска“ 4, Офис 2 А. На откриването присъстваха преподаватели от Технически университет – Габрово – проф. д-р инж. Станимир Садинов, Декан на Факултет „Електротехника и електроника“, доц. д-р Делян Генков, ръководител катедра „Компютърни системи и технологии“, и доц. Красен Ангелов, катедра „Комуникационна техника и технологии“. От Навтех подчертаха желанието си активно да участват в инициативи, насочени към развитието на младите кадри и обсъдиха с представителите на Технически университет възможностите за практическо обучение и развитие на студенти в областта на ERP технологиите.

Присъствието на компанията в Габрово обуславя възможностите за дигитализация и автоматизация в местния бизнес, както и подпомагане на процеса по преминаване на бизнеса към еврото.
Навтех предлага и консултации за всички компании, кандидатстващи по програма BG16RFPR001-1.008 – Въвеждане на технологии от областта на Индустрия 4.0 в предприятията, която предоставя възможността фирмите да получат финансиране не само за внедряване на ERP и бизнес софтуер, но и за интеграция на IoT технологии – интелигентни устройства и сензори, които осигуряват автоматизиран обмен на данни в реално време.

Малко след официалното откриване на офис, през септември се проведе и среща между Навтех и кмета на Габрово – Таня Христова, на която компанията представи своята дейност и мисия за присъствието си в града. Екипът на Навтех постави акцент върху желанието да подпомогне развитието на младите кадри в университета и училищата чрез лекции и стажантска програма в партньорство с Технически университет – Габрово. Предвид нарастващото търсенето на специалисти в областта на ERP технологиите и ограничените образователни възможности в сферата, Навтех приема крачката да информира, обучава и предава своите знания на студенти, избрали да градят своя кариерен път в Габрово.

Управителят на Навтех – Димитър Илиев споделя, че в направления като ERP системите, обучението в България е лимитирано, а практическият опит е още по-ценен за младите хора. В допълнение той споделя, че екипът на Навтех иска да допринесе за развитието и модернизацията на бизнеса в Габрово чрез предлаганите от компанията решения, експертиза и подкрепа при прехода към еврото.
Повече за дейността на Навтех Груп ще намерите на https://navtech.net, както и на имейл contact@navtech.net или телефон +359 2 439 6680.

Икономика
„Социално предприемачество в действие“
СНЦ „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ е регистрирано социално предприятие. Екипът на социалното предприятие изпълнява проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване“ в периода август–октомври 2025 г., финансиран от Фонд „Социална закрила“. Фокусът е върху реално сътрудничество между работещи социални предприятия и хора от уязвими групи в Благоевград и Перник и СНЦ „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“.
Подходът е практичен: срещи на място, демонстрации на процеси, разговори с ръководства и участници, а накрая – еднодневен семинар, в който изводите се превръщат в кратки, изпълними мини-планове с отговорници и срокове. До момента е изпълнена Дейност 2 – организирани посещения в три социални предприятия („Съни Арт Дизайн“, ОП „Озеленяване и поддържане на зелени площи“, „Направено с любов 21“).
На всяко място е проведена кратка демонстрация на реална работа, среща с екипа и разговор с включени участници от целевите групи. Събрани са конкретни добри практики – менторски модели за въвеждане на нови хора, адаптирани работни задачи и огледален график за постепенно натоварване.
Финалът е еднодневният семинар „Социално предприемачество в действие“ на 30.10.2025 г., 09:30–17:00 ч., в Регионалния център по социална икономика – Благоевград. Програмата включва представяне на резултатите от посещенията, кратки презентации на трите предприятия, модерирана дискусия за устойчиви модели и работилница „Какво можем да приложим на местно ниво“. Участват екипът на проекта, социални предприятия, партньори, местни институции и представители на целевите групи.
Този документ е създаден съгласно Договор No РД04-106 / 14.07.2025г. по Проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд «Социална закрила». Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган.

-
Икономикапреди 20 часаНавтех Груп откри офис в Габрово
-
Кримипреди 24 часаМоторист загина при катастрофа в Царева ливада
-
Кримипреди 24 часаБелезници за габровец, спипан с близо 100 грама марихуана
-
Икономикапреди 5 дниСтартъп с амбициозни планове за Габрово
-
Кримипреди 2 дни„Да си нагъл, агресивен и брутален не е нова ценност, а обществен разпад“
-
Новинипреди един денРотари – мисия за свят без детски паралич
-
Новинипреди 2 дниКметът на Габрово поздрави Милка Пурел по повод 95-годишния ѝ юбилей
-
Икономикапреди 2 дни„Социално предприемачество в действие“







