Свържи се с нас

Новини

Людмила Живкова и Габрово

Published

on

Една от най-големите заслуги на Людмила Живкова за Габрово и Дома на Хумора и сатирата е, че открива Първото международно бианале. По-това време никой не се наема на това, защото се очаква тежка политическа критика. Но зад Живкова застава майсторът на хумуристичната рисунка Хелмуд Бидструп, както и другият голям – Жан Ефел, който освен карикатурист е и журналист, политически коментатор и автор на илюстрациите на Жан дьо Лафонтен. По това време тя оглавява Комитета за култура и изкуство. С нейния параф се взема решение за изготвяне и приемане на „Комплексна програма за развитие на ДХС като уникален национален културен институт за периода 1978-1985 г.” Докато Людмила Живкова е на председателския пост, подкрепя Дома на хумора и сатирата за издигането му като уникална институция.

За Людмила Живкова е трудно да се пише, когато не я познаваш лично. Но си я спомням през детските си очи на телевизора… С тюрбан, лек синкав грим и семпла рокля. Застанала на трибуната на асамлея „Знаме на мира”. Не помня вече гласа й. Но в мен живеят гласовете на камбаните от цял свят, символ на моето детство… Спомням си, че когато ги видях за първи път на живо, бях впечатлена – нови камбани, отлети специално за Асамбеята, камбани свалени от древни храмове, камбани с които са обявявани въстания… Помня и школския звънец, подарен от някоя непозната за мен държава. Те изведнъж звъннаха в хор и детският ми свят се преобърна…

След много години си мислих, че ще мине още време докато историята и ние българите осмислим делото на Людмила Живкова за българската култура.

Блага и добросърдечна. Тази финна и топла жена, е спокойна и волева. С бледо лице и неизчерпателна енергия. Откровен поглед, спокойна и овладяна. Сдържана и с безпогрешна интуиция. Приветлива и вглъбена. Обича красивото. Непосредствена в общуването си с хората. Вечно търсеща и целеустремена с интереси във философията, историята, изкуствознанието, социалното управление и въпроси на естествените науки. Озарена е от духовна светлина. Цени дълбоко талантливите хора. За нея културата и изкуството е съдба, стремеж тя да се покаже на нашия и чуждите народи. В Людмила Живкова владее стремеж за цялостно развитие на духовното в човека. Тя е необикновена… Така я рисуват нейните съвременници.

С нейното име се свързват сбирки на чуждестранното изкуство с произведения на живописта, скулптурата и графиката, детската асамблея „Знаме на мира” и камбаните в София. Издирването и документирането, обработването и съхраняването на духовната ни култура. Неин е научноизследователският труд „Казанлъшката гробница”, излязъл от печат през 1974 г., тогава е избрана за старши научен сътрудник. Основните етапи на честването на 1300-годишнината от създаването на българската държава поема тя. Тя е тази, която прави най-големите исторически, културни и духовни реализации на българската нация да станат достояние на света и ние българите да общуваме със световната култура. Нейните идеи звучат дръзко за времето. Посвещава живота си на големи цели в културния живот на България.

Една от заслугите й като председател на Комитета за изкуство и култура е създаването на Дома на хумора и сатирата в Габрово, със задача „да издирва, събира, съхранява, издава, проучва и показва художествени, веществени и документални паметници, свързани с хумора и сатирата на народите в различните родове и жанрове изкуства: хумористична и сатирична, графика, живопис, гротескна пластика, сатирична култова живопис, маски, литература, фолклор, етнография, театър, кино, клоунада, музика, да създава специализирана библиотека от изданията в различните страни, свързани с хумора и сатирата, парк на хумора и сатирата с открита експозиция и атракции и др.

Към Дома на хумора и сатирата се организира научно изследователска група, а от 1979 г. Тримесечно издание „Алманах за хумор и сатира” и експериментален сатиричен вариететен театър”. Под това решение стои лично подписът на Людмила Живкова.

За първи път тя вероятно идва /няма документ, който да сочи точно/ в Габрово на 22 май 1973 г. Няколко часа преди откриването на карнавалното шествие улиците на централната част на града, прозорците и терасите на жилищните сгради, покривите и всички удобни места са изпълнени от хиляди граждани. В осемнадесет часа фанфаристи-херолди възвестяват началото – започва деветият фестивал на хумора и сатирата. Пристига нейно величество габровската котка, седнала на разкошен трон, приближена от своя кортеж – прабългарска конница и боси габровски балканджии преметнали обувки на рамо. Почетният председател на Фестивала на Хумора и сатирата е народният артист Георги Калоянчев, който символично реже опашката на котката. Кортежът спира пред трибуната с официалните лица, сред които са освен Людмила Живкова е министърът на народното здраве д-р Ангел Тодоров, първият секретар на Окръжния комитет на партията Трифон Пашов, председателят на ИК на Окръжния народен съвет инж. Трифон Пангелов, първият секретар на ГК на партията Иван Стоянов, председателят на ИК на градския народен съвет и председател на Организационния комитет на Фестивала на хумора и сатирата арх. Карл Кандулков, партийни и държавни ръководители от окръга и града, дейци на изкуството и културата, гости от чуждестранни хумористични вестници и списания, участници в международното Бианале на карикатурата.

Ето Словото на Людмила Живкова при откриване на Бианалето:
В продължение на девет години в Габрово се провежда Фестивалът на хумора и сатирата. Започнал като местна обществена изява на регионалния габровски хумор, фестивалът се превърна в масова организирана проява на народния творчески гений в областта на изкуството на смеха. Сътворените от безименни автори многобройни габровски шеги и анекдоти представляват едно рядко ценно национално фолклорно богатство. Роден непосредствено от живота и пресъздаден от оригинално и самобитно народно изкуство, днес хумористичният образ на габровеца, прочут със своята тънка пресметливост и чувство за хумор, има вече широка международна известност, получил е признание в много страни от всички краища на планетата.
Затова съвсем естествено и закономерно е именно тук да се роди идеята за създаване на уникален Дом на хумора и сатирата, където да бъде събрано и експонирано най-хубавото от хумора на народите, създадено в различните сатирико-хумористични жанрове. Първото международно Бианале на карикатурата и сатиричната пластика в Габрово е една от най-значителните прояви в това отношение.
Тук си дават среща редица световно известни майстори на „острото перо”, откликнали в своето творчество на темата „Светът е оцелял, защото се е смял”. Между тях са Жан Ефел, Кукриникси, Бидструп, Ерик Липински, Ферух Доган, Семи Балчиоглу, Адолф Борн, Алберт Пох, Хенри Бютнер, Алберто Фремура, Данте Перини, Данило, Александър Клас, Карл Шрьодер и др. Със свои работи участвуват и известните български карикатуристи Стоян Венев, Асен Грозев, Теньо Пиндарев, Георги Анастасов, Карандаш и др.
Общо 472 автори от 22 страни изпратиха за изложбата и за Дома на хумора и сатирата около 1300 художествени произведения, карикатури и сатирична пластика. Това масово участие на чуждестранни карикатуристи по най-ярък начин доказва жизнеността и перспективността на тази форма за общуване чрез средствата на хумора и сатирата. То е и голяма авторска морална подкрепа на идеята да се създаде една бъдеща експозиция „Хуморът на народите” към Дома на Хумора и сатирата, и аз искам да изразя нашата сърдечна благодарност и признателност към всички творци, които подариха свои творби за организирането на тази изложба и за създаване на фонд за постоянната експозиция.
От друга страна изграждането на Дома на хумора и сатирата със своите постоянни изложби от произведения на български и чуждестранни майстори в областта на изкуството на смеха е още една проява на грижите, които се полагат у нас за развитието на хумора и сатирата, още едно доказателство за вниманието, с което се отнасяме към творческите проблеми в тези жанрове. Безспорно този дом ще има съществено значение за нашите карикатуристи и хумористи, особено за по-младите, тъй като тук те ще могат да се запознаят с творчеството на своите колеги от други страни, да анализират отделните идейно-художествени търсения. Това естествено ще стимулира художествения процес и може да се надяваме, че нашите творци в областта на хумора и сатирата в бъдеще ще ни зарадват с нови творчески успехи.
Участието на голям брой автори от различни страни, богатото разнообразие на идеи и теми, наличието на редица творчески постижения, които се налагат със своята неповторима индивидуалност, подчертан хуманизъм и философско-сатирично третиране на значими общочовешки проблеми, общото високо професионално ниво – всичко това превръща Бианалето в една голяма международна проява в областта на хумора и сатирата, в една своеобразна илюстрация на марксовата мисъл:”Смеейки се, човечеството се прощава със своето минало”.
Откривайки първото международно Бианале на карикатурата и сатиричната пластика пожелавам то още по-успешно да се укрепва и утвърждава, да се превърне в един от най-авторитетните международни форуми, където ще си дават среща най-талантливите творци на карикатурата и сатиричната пластика. А Габрово да бъде истинско, желано средище на най-хубавото от хумора на народите, създадено през различни времена и епохи.
Нека е честита Първата международна изложба на карикатурата и сатиричната пластика!

Няколко години по-късно, на 21 май 1977 г. Людмила Живкова отново е в Габрово. Във фоайето на Дома на хумора и сатирата, тя открива веселите габровски празници. По-късно и редица международни, национални и местни изяви в града.

В словото си при откриването на единадесетия национален фестивал Людмила Живкова от името на комитета за култура, приветства домакините и гостите и подчертава, че фестивалът се открива часове след завършването на третия конгрес на българската култура.

„Радостни сме и горди – споделя тя – че Фестивалът на хумора и сатирата в Габрово, започнал като скромен опит за преосмисляне и влагане на съвременно звучене в съществуващите весели празници на нашия народ, бързо прерасна от регионално в национално културно събитие, което получи широка международна известност и отглас”.

Организаторите на изложбите, в Дома, запознават Людмила Живкова и официалните гости с отделни експозиции – Международната изложба на карикатурата и малката сатирична пластика. Международната изложба „Фото-смях”, Хуморът и сатирата в световната литература, изложбата „Маски”, изложбата на кича, самостоятелната изложба на Георги Чапкънов.

След изложбите тя споделя и впечатленията си, а в книгата за почетни гости на Дома, която и днес е запазена в архива тя е написала: „Нека хуморът и сатирата – това мощно оръжие за изменение на човешкото съзнание – воюва с всичко старо, грозно, недостойно. Да прави място за раждане на красивото и възвишеното отношение към живота. От сърце пожелавам тази високо-хуманна инициатива да се утвърждава в живота на новото социалистическо общество.“

Към всички габровци и българи отправя пожелание винаги да бъдат весели и жизнерадостни, и активно да участват в строителството на социалистическото общество.

Официалните гости, много творци и самата Живкова разглеждат Четиринадесетата изложба на българската карикатура и самостоятелните изложби на художника от Съветския съюз Иван Семьонов и заслужилия художник Асен Грозев.

По-късно е карнавалното шествие, заснето от осем телевизионни екипа от различни страни. Тук е оркестърът на Българското радио под диригентството на Вили Казасян. На вечерния официален коктейл Людмила Живкова не присъства. Известно е, че тя не предпочита такива места и ако се появи то не е за дълго. Вместо нея гостите приветства Милен Маринов, заместник – председател на комитета за култура.

Същата година Комитета за култура и Людмила Живкова, Съюза на българските писатели, Окръжния съвет за изкуство и култура и Дома на хумора и сатирата учреждават литературната награда „Хитър Петър” – за най-добро хумористично и сатирично произведение на световната литература.

Комитета, под председателството на писателя Камен Калчев, определя първия носител. Турският писател-сатирик Азис Несин. Поставя се и началото на издателската поредица „Хуморът на народите”, реализирана от издателство „Народна култура”.

Трудно е да се изброят всички онези събития, които се случват в културния живот на Габрово през май 1977 г., но всички те са с благословията на Людмила.

През 1978 г. в България по нейна покана идва руският художник Светослав Рьорих, който със съпругата си Елена създават философско-нравствено учение „Жива Етика”. За времето той е един от учителите по съвременно мислене чрез своята живопис, философски и научни трудове. Една от основните му идеи е хармонията между човека и природата, мъдростта на Азия…

От него тя почерпва идеята си за движението „Единство, творчество, красота”. А тя се занимава отдавна с философията на будизма, с кармата и прераждането, с духовното усъвършенстване. Това негово идване съвсем не е случайно…

В салоните на „Шипка” 6 в София е открита негова изложба – най-голямата по брой на негови картини. Издадена е негова монография с албум от репродукции. Излизат от печат стиховете му в превод от Богомил Райнов.

Двамата посещават Габрово и Дома на Хумора и сатирата. Поднасят цветя на връх Шипка. В архивите на града, единственото свидетелство за тяхната визита са снимките.

 

Но двадесет и пет години по-късно, през октомври 2003 г. в зала 6 на Дома на хумора и сатирата гостува Клуб „Приятели на Рьорих в България” с колекция от 35 копия на живописни платна на хуманиста.


При посещението си в Габрово с Рьорих, Людмила Живкова вече е близка с големия поет от Габрово Радко Радков, който е единствен в България носител на престижната френска литературна награда „Солензара”, а негова пиеса е била показана пред папата по време на процеса на Сергей Антонов.

Радко Радков знаел над 1000 санскритски думи. Със Светослав Рьорих, сина на Николай Рьорих, също художник и основоположник на своя школа, си говорят на санскрит. Людмила Живкова, увлечена по онова време от духовните учения, индийската философия и поклонничка на Рьорих /баща/, ги слуша с възторг.

Големият наш поет посвещава на Светослав Рьорих един чудесен сонет на руски език, който студентка от специалност руска филология във ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий” рецитира пред Людмила. Тя не знаела, че ще слуша сонет на Радко Радков, но бързо го разпознала и радостно възкликнала: „Това е от Радко, нали?“

Приживе Радков разказва, че се запознават в предверието на една от тоалетните в Института по балканистика към БАН. „Тя си миеше ръцете, а аз като княз Мишкин от „Идиот” на Достоевски бях толкова развълнуван, че коленичих и й целунах ръка. Тя много се смути. Няколко дни по-късно я видях в компанията на Петър Младенов и бившия заместник-председател на Народното събрание Милко Тарабанов. Спрях я и без никаква връзка й казах:”Носете винаги тюрбан!” Людмила учудено повдигна вежди и попита:”Защо?” „Защото така се царува над дребнавото всекидневие.” Людмила ми подари книгата си „Казанлъшката гробница”, а аз после пък й посветих множество сонети. Като разбра за тези сонети, мъжът й Иван Славков – Батето винаги се смееше: „Радко посвещава на жена ми стихове, а пък аз ето на, посветих й дете““- разказва Радков приживе.

В спомените си за него, бившата му съпруга Светломира Бинева разказва, че двамата с Людмила Живкова имат много силна кармична връзка. Той често посещава културните петъци в дома на Людмила, където никой не смее да се докосне до блюдата преди нея. Радко рецитира поемите си.
При едно такова посещение декламира монолога на Патриарх Евтимий от едноименната си драма. Присъства и големия български бас Борис Христов. Тогава той се разплаква и казва:”Няма ли композитор, който да напише върху тази драма опера, за да покажем на света, че има патриарси по велики от пашите. Това трогва Людмила. Тя е още повече развълнувана, когато разбира, че Радко ще напише за нея книга със сонети. По-късно в Евксиноград, тя му поръчва да ги публикува след смъртта й. Радков й казва:”Ти си толкова млада, как можеш да умреш?” А тя отвръща, че някакъв гуро в Индия й предрекъл, че ако надживее 39-тата си годишнина и прескочи 40-те, ще бъде знаменита жена на планетата.

Когато тя отива в по-добрия свят, до четиридесетия ден, той я сънува всяка нощ. Един път тя му казала:”Ела на гроба ми утре да ти кажа как съм умряла”. Радко Радков не отишъл, защото гробът й се охранявал от Държавна сигурност. Неговият приятел Кръстьо Марков – Къци, който не знаел за близостта на поета с Людмила, му казал, че я сънувал и тя го попитала:”Защо Радко не дойде на гроба ми?”

Лично тя му помага „Теофано” да се реализира на сцена. До към 1978 г. никой не печата гениалния поет. Отнасят се към него с ирония. Пък и вродената му ексцентричност съвсем не му помага. Малкото негови творби, които се публикуват в тоталитарните години, излизат единствено с помощта на Людмила, която високо го цени. Благодарение на нея се появява книгата му „Византийски напеви” с 80 стихотворения. Заради нейното име колегите му го наричат придворен поет, галеник на миналата власт.

Но неговият гений ясно личи в творчеството му. Радков не пропуска публично да изказва възхищението си към Живкова, заради покровителството й над хората, представители на българската култура. В едно интервю във в. „Дума” той казва:”Тя беше естествен човек, а не както я представяха за фанатичка”. Посвещава й „Сонети за Казанлъшката гробница”.

След нейната смърт през 1981 г. СБП слага кръст на творчеството му. Издателствата отказват да публикуват произведенията му. Обявяват го за луд и той търси утеха в алкохола.

Тогава превръща в своя муза снахата на Живков Маруся Мирчевска, която също пише стихотворения и е изкушена от киното. Любовта им е изпепеляваща…

През всичките години на приятелство между Радко и Людмила до тях стои доверието. С него тя споделя неща, които пред други не би могла. Той никога не се възползва от поверените му тайни. До последните си дни той е убеден, че тя е убита и много страда за нея.

След смъртта на Людмила, на едно тържество в Брюксел, на българското землячество, където присъстват българи и белгийци, композиторът Александър Райчев попада на една млада жена с искрящи очи:”Кажете ми – обърна се тя към мен – какво ще стане сега с българската култура, когато Людмила я няма вече. Людмила отключи вълшебни врати за духовното извисяване на човека така, както това не е направено никъде по света. Пазете го свято, свято!”

На всеки българин е известно какво остана от културата ни. Отломки. Опити да се създаде нещо ново. И мъка… Това, което всъщност остана и от българската индустрия. Разруха. Творците умират в мизерия приживе, забравени от държавата… И НИЩОТО се е настанило в топлото пространство на културния живот на България от 70-те и 80-те години на миналия век.

Снимки: Дом на хумора и сатирата – Габрово, Архив.
Автор: Мирела Костадинова – доктор по философия.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Крими

„Да си нагъл, агресивен и брутален не е нова ценност, а обществен разпад“

Published

on

Възпитанието на подрастващото поколение е комплексно – започва от семейството, през училището и стига до цялото ни общество и примерът, който им даваме.

Интервю за Actualno.com.

Станислава Савова развива своята експертиза в областите на Социалната, организационната и спортна психология, психичното здраве и психологична дейност.

Има дългогодишен опит в работата с деца и техните семейства. Провежда индивидуални и семейни консултации. В периода 2000 – 2014 работи по овладяване на кризи, управлението на критични инциденти, психологичното подпомагане на служители и техните семейства. Участва в редица изследвания и проекти, свързани с оценката и подбора на кадри.

Станислава е част от екипа на на криминалния психолог Тодор Тодоров -„Асес“ и оглавява дейността на фирмата в региона Габрово – Велико Търново.

18-годишен, взел книжка на предния ден, убива себе си и още двама 17-годишни в тежка катастрофа.15-годишен наръгва с нож друг 15-годишен на ескалатора на столичен мол.12-годишно дете е ранено с нож в столично училище, задържан е 15-годишен. Това са новини само от последните няколко дни. Защо ставаме свидетели на подобни брутални прояви?

От години сме преки и косвени свидетели на трагични случаи, в които млади хора губят живота си или извършват насилие. Това не е случайност, а резултат от комбинация от фактори — социални, психологически и културни. От нашето обществено безразличие.
Често мислим, че „това не се отнася до нас“, а всъщност всички носим отговорност.
Забързаният живот е направил хората по-малко критични и по-малко съпричастни.
Докато не започнем да говорим и да се подкрепяме истински, ще продължаваме да чуваме подобни новини.

От една страна, много млади хора растат под огромно напрежение – в свят, в който успехът, външният вид и вниманието в социалните мрежи често се възприемат като мерило за стойност. Това създава усещане за липса на смисъл, подкрепа и посока.

От друга страна, липсва достатъчно емоционално възпитание – и в семейството, и в училище. Учим децата на математика и граматика, но рядко ги учим как да се справят с гняв, страх, отхвърляне или самота. Когато тези чувства се натрупат, някои млади хора реагират с крайности — рисковано шофиране, агресия или автоагресия.

Не бива да подценяваме и влиянието на социалните мрежи и медиите, които често показват насилие, без да обясняват реалните последици.

За да спрем тези брутални прояви, трябва да възстановим връзката между хората — в семействата, в училищата, в общностите. Да говорим повече за емоции, отговорност и ценността на живота.

Обезчовечаваме ли се? Хората като че ли почти не забелязват, понеже „сбиванията се случват непрекъснато тук вътре“, както каза служителка в мола.

До известна степен – да. Свикнахме с болката, престанахме да реагираме. Ставаме свидетели на такива прояви, защото агресията вече е част от ежедневието ни. Възрастните свикнаха да не реагират и дори намират забавление в унижения и обиди по телевизията – така възпитаваме децата си. Това е най-тревожното. В мола виждаме същото, което се случва и в обществото – проявите на децата изразяват общественото напрежение, липса на уважение и безразличие. Гледаме, без да се намесваме, и точно това позволява на агресията да се повтаря лавинообразно.

Докато не върнем съпричастието и отговорността си един към друг, ще продължаваме да губим човечността си.

Няма ли ги вече добродетелите?

Сякаш ни е срам да сме добродетелни. Но тях ги има — просто са по-тихи.  Доброто не изчезва. По-трудно се забелязват сред шума, агресията и безразличието. Нужно е само да започнем да ги виждаме и да ги показваме повече.

Какви да новите добродетели?

Нека е пределно ясно – да си нагъл, агресивен и брутален не е нова социална ценност. Това е обществен разпад.         

Времената се променят и с тях – и добродетелите. Днес добро е и умението да слушаш, да уважаваш различното, да бъдеш отговорен онлайн и офлайн. Това не отменя възпитанието в традиционните ценности и добродетели.

Как може да спре това? С нов материал в учебниците, със забрана на социалните мрежи?

Не можем да спрем това с един закон или нов урок. Нужно е цялостно системно възпитание – в семейството, училището и обществото. Родителите да бъдат пример, училището да учи на ценности, а обществото да възпитава в дисциплина и уважение. Децата не са мои или твои, а наши – всички носим отговорност за тях.

Медиите  също имат отговорност – вместо сензации и риалитита е необходимо да показват добрия пример, да дават смисъл и помагат на децата да се чувстват част от общност и с перспектива за бъдещето.

Закъснели ли сме? И все пак трябва да се започне отнякъде, откъде?

Когато се касае за деца и тяхната загуба – винаги сме закъснели. Важното е да поемем отговорността си като възрастни, за да спрем този процес. 

Ние в „Асес“ осъзнаваме своята родителска и обществена  отговорност и работим именно в тази посока.

От една страна- подкрепяме родители и деца чрез спорта. Защото спортът възпитава ценности като доброта, воля, дисциплина и уважение. Тези добродетели са неизменна част от работата ни в едно от направленията върху, които работим и сме се фокусирали, а именно спортната психология.

През тази година колегите разработиха поредицата „Усмихнати деца“ –  четири книжки за емоциите на децата, тормозът в училище, смисълът и ролята на учителите в живота на децата ни отвъд уроците. „Една от мисиите ни е да подпомагаме развитието на психо-емоционалната интелигентност сред ученици и педагози, затова и разработихме три книжки за ученици от I до IV клас и една за преподаватели, които смятаме, че ще бъдат от особена полза в училищната среда“.

 В момента работим по поредния ни проект  нова книжка за деца, която помага на малките да заобичат спорта не само като физическа активност, а като начин да открият смисъл, приятелство и радост от това, което са.

От друга – през януари 2026 г. организираме събитие, насочено към родители и деца, което ще помогне да се справяме с насилието и да се подкрепяме взаимно. Ще бъде на живо и със стрийминг, за да могат всички българи, където и да са по света, да се включат. Целта е да го направим заедно – като общност, която се грижи за децата си.

Зов за помощ на младото поколение ли е това?

Да, определено. Младите хора ни изпращат сигнал, че имат нужда от подкрепа, посока и от смисъл в живота. Няма съмнение, че тяхното поведение е проекция на нашите грешки като възрастни и общество.

Как да им се помогне?


Възрастните можем да им помогнем първо като поемем отговорност за собственото си поведение. Когато децата видят, че родители и учители са заедно, че ги виждат, чуват и подкрепят – своите и чуждите – агресията намалява. Така им даваме смисъл и надежда за бъдещето.

Каква трябва да е ролята на родителите, училището, обществото?

Ролята на родителите, училището и обществото е комплексна и взаимносвързана. Родителите трябва да бъдат пример и подкрепа, училището – да учи на ценности и да помага да се справяме с трудности, а обществото – да създава разбиране за принадлежност чрез  култура, спорт, медии и общностни инициативи. Само заедно можем истински да подкрепим младото поколение.

Зареди още

Новини

Кметът на Габрово поздрави Милка Пурел по повод 95-годишния ѝ юбилей

Published

on

Кметът на Габрово Таня Христова отправи сърдечен поздрав към Милка Пурел по повод нейния 95-годишен юбилей. В публикация в социалните мрежи градоначалникът сподели думи на признателност и уважение към дългогодишната учителка, краевед и автор, чийто принос към културния живот на Габрово е безспорен.

„Днес своя 95-годишен юбилей празнува госпожа Милка Пурел. Юбилей, който не е просто личен празник, а повод за признание от цялата габровска общност“, написа кметът, като подчерта, че името на юбилярката е „трайно вписано в духовната и културна история на Габрово“.

В поздравлението се посочва още, че със своята последователна и вдъхновяваща работа Милка Пурел „не просто съхранява миналото на града — прави го живо, разбираемо и близко за поколенията“. Таня Христова отбелязва, че нейните книги, изследвания и дарителски жестове са израз на дълбока обич към Габрово и габровци.

„Учител, вдъхновил поколения. Краевед, съхранил паметта на града. Автор, оставил трайни следи в културната ни история. Габровка, живееща с грижа за общото и с обич към родното“, се казва още в кметската публикация във фейсбук.

В заключение Христова пожелава на госпожа Пурел здраве, спокойствие и удовлетворение от всичко постигнато, като изразява признателност за нейния принос към духовния облик на Габрово: „Нека този юбилей бъде повод не само за признание, но и за радост от споделените моменти, от приятелствата и от следите, които е оставила в сърцата на другите. Честит юбилей, госпожо Пурел!“.

Зареди още

Икономика

„Социално предприемачество в действие“

Published

on

СНЦ „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ е регистрирано социално предприятие. Екипът на социалното предприятие изпълнява проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване“ в периода август–октомври 2025 г., финансиран от Фонд „Социална закрила“. Фокусът е върху реално сътрудничество между работещи социални предприятия и хора от уязвими групи в Благоевград и Перник и СНЦ „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“.

Подходът е практичен: срещи на място, демонстрации на процеси, разговори с ръководства и участници, а накрая – еднодневен семинар, в който изводите се превръщат в кратки, изпълними мини-планове с отговорници и срокове. До момента е изпълнена Дейност 2 – организирани посещения в три социални предприятия („Съни Арт Дизайн“, ОП „Озеленяване и поддържане на зелени площи“, „Направено с любов 21“).

На всяко място е проведена кратка демонстрация на реална работа, среща с екипа и разговор с включени участници от целевите групи. Събрани са конкретни добри практики – менторски модели за въвеждане на нови хора, адаптирани работни задачи и огледален график за постепенно натоварване.

Финалът е еднодневният семинар „Социално предприемачество в действие“ на 30.10.2025 г., 09:30–17:00 ч., в Регионалния център по социална икономика – Благоевград. Програмата включва представяне на резултатите от посещенията, кратки презентации на трите предприятия, модерирана дискусия за устойчиви модели и работилница „Какво можем да приложим на местно ниво“. Участват екипът на проекта, социални предприятия, партньори, местни институции и представители на целевите групи.

Този документ е създаден съгласно Договор No РД04-106 / 14.07.2025г. по Проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд «Социална закрила». Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица