Свържи се с нас

Икономика

Съдът отмени начина на определяне на такса „смет“ в Габрово

Published

on

© Copyright 2017 — Gabrovo News. All Rights Reserved

Със свое решение от 15.06.2017 г. Габровският административен съд отмени разпоредби от Наредбата за определяне на местните такси, цени на услуги и права на територията на Община Габрово, които предвиждат размерът на такса „битови отпадъци“ (ТБО) да се определя пропорционално върху данъчната оценка на имота.

Новината бе съобщена пред журналисти от ръководството на „ИСА – Стопанска камара“ – Габрово по време на пресконференция.

Делото е образувано по жалба на „ИСА – Стопанска камара“-Габрово, тъй като при приемането на общинската наредба същата не е била придружена с мотиви и методика за определяне на размера на ТБО, като по този начин не са били спазени изискванията на Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) и Закона за нормативните актове (ЗНА).

Съгласно ЗНА, преди внасянето на проект на нормативен акт съставителят на проекта го публикува за 14-дневно обществено обсъждане на интернет страницата на съответната институция, заедно с мотиви и доклад, които трябва да съдържат: причините, които налагат приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; анализ за съответствие с правото на Европейския съюз, информира секретарят на „ИСА – Стопанска камара“-Габрово Пепа Сомлева.

„В случая Габровският административен съд споделя становището на Стопанска камара-Габрово, че към проекта на Наредбата не са приложени мотиви, който отговарят на тези изисквания и имат такова съдържание. Не е упоменато какви финансови средства ще бъдат необходими за прилагането на новата уредба, нито са посочени очакваните резултати от приложението“, заяви  пред журналистите Сомлева.

По думите и по отношение на методиката за определяне на ТБО, в мотивите си Габровският административен съд отбелязва, че „таксите, за разлика от данъците, са средства, които се заплащат от задължените лица за ползването на конкретна услуга, която следва да има определена стойност. Затова и законодателят обвързва техния размер с цената на конкретната услуга.

Данъчната оценка не може да бъде в тази връзка основата, на която следва да се изчислява дължимата такса. Тя има отношение само към определяне на данъка за недвижими имоти. Когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци, размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет.

За да се стигне до приложението на тази разпоредба, обаче следва да се докаже, че действително е обективно невъзможно установяването на количеството на битовите отпадъци.

Според съда, разпоредбата на чл. 15, ал. 2 от Наредбата противоречи на чл. 67, ал. 2 от ЗМДТ, която изрично препятства възможността основата за изчисляването на този вид такса да бъде данъчната оценка на имотите.

Решението на ГАС не е окончателно и подлежи на обжалване в 14-дневен срок, но ръководството на Стопанска камара – Габрово очаква то да провокира промяна в Наредбата, така че да бъдат прилагани съвременни методи при администрирането на процесите в общината, както това се случва в напредналите европейски държави, информира още Сомлева.

© Copyright 2017 — Gabrovo News. All Rights Reserved

„За съжаление България остава единствената страна в ЕС, в която ТБО се определя не на база европейския принцип „замърсителят плаща“, т.е. според количеството отпадъци, а върху данъчната оценка на имота или балансовата стойност на активите.

Определянето на ТБО на база данъчна оценка на имота или балансова стойност на активите се превръща във втори имотен данък. В резултат на това, високотехнологични предприятия със скъпо оборудване „биват наказвани“ да плащат в пъти по-голяма ТБО, поради по-високата балансова стойност на активите им.

Освен това, общинските администрации, включително и тази в Габрово, определят различни основи и размери на ТБО за различните видове потребители. Тоест съществува пряка дискриминация по имуществен признак – според вида и големината на имота.

Една и съща услуга се предоставя при различни условия, според вида на ползвателя (граждани или фирми), като в случая не се прави разлика между “битови” (от човешката дейност) и “промишлени” (от производствената дейност) отпадъци“, категорична бе секретарят на Стопанската камара в Габрово.

Ръководството на Камарата е убедено, че определянето на ТБО според количеството ще намали обема генерирани отпадъци, ще стимулира разделното им събиране и ще оптимизира разходите за тяхното събиране, транспортиране, депониране и обработка.

Междувременно от Община Габрово излязоха със съобщение, с което информират че решението за отмяна на разпоредбите от Наредбата за определяне на местните такси, цени на услуги и права на територията на Община Габрово на Административен съд – Габрово ще бъде обжалвано.

Със съдържанието на позицията на Общината можете да се запознаете оттук.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

Ново изследване открои колко е работната сила в региона

Published

on

Заетите лица, на възраст от 15 до 64 навършени години в област Габрово, са 39 хиляди. Това сочат резултатите от проведено наблюдение на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“ по отношение на работната сила през миналата година.

Коефициентът на заетост на населението, в същата възрастова група, е 70.5процентни пункта. 65.4% от тях са мъжете, а 75.7% жените. В сравнение с 2022 г. коефициентът намалява с 0.7%, отчитат още от Статистиката.

През 2023 г. икономически активните лица на възраст между 15 и 64 навършени години в област Габрово са 43.0 хиляди или 77.6% от населението на същата възраст. В сравнение с 2022 година коефициентът на икономическа активност се увеличава с 0.5 процентни пункта.

Общият брой на заетите лица е 40.1 хил., от които 19.1 хил. или 47.6% са мъже, а 21.0 хил. или 52.4% са жени. Коефициентът на заетост на населението на възраст 15 и повече навършени години в областта е 47.8% (48.5% за мъжете и 47.2% за жените).

Наблюдението на работната сила във всички държави – членки на ЕС, включително и в България, се провежда в съответствие с изискванията на Регламент (EС) 2019/1700 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на обща рамка за европейската статистика за лицата и домакинствата, основана на индивидуални данни, събрани чрез извадки, и свързаните с него прилагащи регламенти на Европейската комисия в областта на статистиката на работната сила.

Зареди още

Икономика

Постигнете успех с подкрепата на Visa Бизнес Хъб и специалните оферти за собствениците на МСП

Published

on

Известни с богатата си индустриална история и занаятчийство Габрово и областта приютяват както големи промишлени компании, така и малки и средни предприятия на които се падат над ¾ от заетостта.

За собствениците на малки и средни предприятия (МСП) времето е ограничено и ценно. Те са заети с управлението на всичко – от операциите на бизнеса до привличането на клиенти и грижата за служителите. В тази така динамична обстановка, търсенето на възможности за спестяване на време и финанси, е от съществено значение. За да подпомогне МСП в тяхното развитие на помощ идва Visa Бизнес Хъб, платформата, на която предприемачите ще открият най-добрите оферти и намаления, без да губят време в търсене.

С Visa Бизнес Хъб фирмите могат да се възползват от широка гама от специални оферти и отстъпки, които обхващат всичко – от рекламни кампании и обновяване на офисното пространство, през покупки книги, до грижа за бизнес пътуванията. Платформата е създадена така, че да спести време и усилия на бизнес собствениците, като им предоставя лесен и удобен начин за намиране на най- добрите предложения.

За всеки предприемач най-важен е успехът. За да го постигане е от ключово значение да има ефективни рекламни кампании. Etarget предлага разнообразие от възможности за достигане до целевите аудитории чрез различни рекламни формати. Експертното планиране и управление на кампании дава възможност да се създаде значимо присъствие онлайн, да се увеличи разпознаваемостта и да се постигнат желаните резултати. Всеки нов клиент, който плаща с Visa Business карта, ще получи 20% бонус към заредения кредит.

Ключов фактор за успеха на един бизнес е и удовлетворението на служителите от работата им. За тази цел от съществено значение е работното им пространство да е удобно и функционално, както и да не липсват необходимите консумативи и оборудване, за да бъдат могат лесно и бързо да бъдат свършени възложените задачи. Заедно с Office 1, Visa предоставя възможността на всички Visa Business и Visa Business Premium картодържатели да получат 12% отстъпка на печатни и рекламни услуги, мебели и столове, съвместими консумативи и канцеларски материали.

Друга съществена съставка за успех е знанието. За предприемачите, които непрестанно търсят начини да подобрят своите умения и да развият своите бизнеси, четенето на книги е един от най-мощните инструменти. Книгите, обвързани с бизнес развитие, биха могли да помогнат на собствениците на МСП Visa Confidential2 да се обогатят с нови знания, да разширят своето разбиране за процесите и да придобият ценни умения, които могат да приложат в собствените си предприятия. Visa и Ozone.bg имат специална оферта към всички Visa Business картодържатели – 15% отстъпка за книги, които покриват широк спектър от теми, включително бизнес етикет, кариера и HR, комуникация, коучинг, лидерство, маркетинг, мениджмънт, предприемачество и самоусъвършенстване.

За да разшири обхвата на своя успех, е необходимо предприемачът да разшири и мащаба на своя бизнес и в това пътуванията играят ключова роля. Самолетните полети са важни за установяването на нови контакти и изграждането на стратегически партньорства назависимо дали става въпрос за участие в изложения, или среща с потенциален бизнес партньор. Air Refund е тук, за да осигури спокойствие и сигурност по време на бизнес пътуванията, като се грижи за получаване на обезщетение при отменени полети или закъснения. За всички притежатели на Visa Business карта, компанията предлага до 25% отстъпка от цената на комисиона.

Всички специални оферти, които платформата Visa Бизнес Хъб предлага, могат да се разгледат на обособената за тях страница.

Зареди още

Икономика

Декларация до 1 април с 5% отстъпка от данъка

Published

on

Остават броени дни, в които физическите лица могат да ползват отстъпката от 5% от данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация, информират от офиса на НАП -Габрово.

За да се възползват от отстъпката, гражданите трябва да подадат декларацията си по електронен път до 1 април, защото 31 март е неделя, да внесат целия размер на данъка за довнасяне, намален с отстъпката до тази дата и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.

От началото на кампанията, досега в габровския офис на НАП са приети общо 3 599 декларации по чл. 50 от ЗДДФЛ. От тях по интернет с ПИК са били подадени 1 940, на хартиен носител 1 316, в офиса на НАП – 1 287, а чрез български пощи – 16. Най-бързо и лесно декларирането и плащането на задълженията става през Портала за електронни услуги на НАП, достъпни с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП безплатно, или квалифициран електронен подпис (КЕП).

Потребителите могат да се възползват онлайн от предварително попълнената данъчна декларация. В нея са въведени данни за получените през 2023 година доходи. Преди да потвърдят попълнената декларация, е необходимо данъкоплатците да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това се налага, след което да я изпратят, съветват от НАП.

Срокът за декларирането на доходите и плащане на данъка за довнасяне е 30 април 2024 г.

Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата, да се подадат на място в салона за обслужване на клиенти на ул. „Радецка“ №11 или в някои пощенски станции в Габрово, Севлиево, Дряново и Трявна, където директно ще бъде издаден входящ номер.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица