

Икономика
АИКБ с 10 предложения за подобряване икономическата среда

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved
В края на миналата седмица Асоциацията на индустриалния капитал в България изпрати своите 10 предложения, които са от съществено значение за българския бизнес, с чието приемане ще се създадат по-добри условия за развитие на предприемачеството и на по-конкурентна икономика в страната ни, до председателя на икономическата комисия в 44 НС Петър Кънев, до зам.министър председателя по икономическата и демографската политика Валери Симеонов и до икономическия министър Емил Караниколов, информира председателят на местната структура Николай Григоров.
Първото от тях е свързано с дискутираната от няколко години такса „битови отпадъци“. Подготвените изменения и допълнения в ЗМДТ трябва да въведат безалтернативно принципа „замърсителят плаща“, така както е посочено в Директива 2008/98/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 19 ноември 2008 година, относно отпадъците и за отмяна на определени директиви.
Тези изменения и допълнения трябва да влязат в сила през 2018 г., за да се реализира дълго отлаганата реформа и да се създаде практика за коректно определяне на план-сметките на общините и възприемане на справедлива основа за разпределянето им в такса битови отпадъци, са категорични от АИКБ.
Те настояват за спешно приемане и влизане в сила на изготвения от работна група към министерството на финансите, с участието на представители на работодателските организации, законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси.
АИКБ счита още, че след като в НАП и НСИ се представя годишен финансов отчет на търговеца в съответните срокове, е неясна необходимостта да се подава финансов отчет и в Търговския регистър към Агенцията по вписванията, подчерта Николай Григоров.
Освен че не се огласява нещо различно, това задължение струва допълнително време и средства на бизнеса. Не на последно място подобно законодателно решение противоречи на елементи от Закона за електронното управление и от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, съгласно която административният орган не може да изисква предоставяне на информация или документи, които са налични при него или при друг орган, а ги осигурява служебно за нуждите на съответното производство.
„По тези причини предлагаме да се предвиди възможност за служебен достъп път на АВп до финансовите отчети на търговците, а задължението за представяне на отчетите в търговския регистър на АВп за търговците да отпадне, което значително би улеснило работата както на бизнеса, така и на самата агенция“, отбеляза още г-н Григоров.
Той допълни, че Директива 2013/34/ЕС дава възможност държавите членки да приемат облекчена процедура за публикуване на финансовите отчети, особено за микро- и малките предприятия, като условието за това е съдържащата се в баланса информация да е надлежно подадена в най-малко един компетентен орган и тази информация да е изпратена в Търговския регистър, така че при поискване да може да бъде получено копие от нея.
Ако в България бъде създадена единна входна точка (например в НСИ), където предприятията подават годишните си финансови отчети, ще отпадне задължението им за публикация на ГФО в Търговския регистър, което ще намали значително административната и финансова тежест за бизнеса, във връзка с задължението им за публичност на финансовите отчети.
Според АИКБ изискването за представяне на свидетелство за съдимост от ЗОП е в колизия със Закона за електронното управление, съгласно който административните органи, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, не могат да изискват от гражданите и организациите представянето или доказването на вече събрани или създадени данни, а са длъжни да ги съберат служебно от първичния администратор на данните.
Освен посочените колизии, подобно изискване за представяне на налична в администрацията информация, води до значителна загуба на време и средства за предприемачите, поради което е крайно време да бъде отменено.
Освен това изискването за удостоверяване на липса на задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях към държавата или към общината по седалището на възложителя и на кандидата или участника е прекомерно и следва да отпадне.
Обединените в АИКБ работодатели настояват още да се премахне допълнителното възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит /така наречения „клас“/, което според тях е дискриминационно различие между държавните служители, за които това допълнително възнаграждение отпадна преди години и наетите по трудово правоотношение работници или служители, както и в необоснованото различие във възнаграждението на лица, извършващи еднаква дейност. Но с различен по продължителност трудов стаж, което по същество е дискриминация по възрастов признак.
Отпадането на „класа“ освен премахване на анахронизъм без аналог в европейските страни, ще създаде възможност за връщане на трудовия пазар на работници и служители, чието наемане е препятствано понастоящем от по-високите разходи за труд, които от своя страна са икономически необосновани, считат от Асоциацията.
Според работодателите решение на този проблем е възможно чрез приемане на Постановление за изменение на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, приета с Постановление № 4 на Министерския съвет от 17.01.2007 г., с което да се отмени чл. 12 от Наредбата, както и да се отмени Постановление № 147 на Министерския съвет от 2007 г. за определяне на минималния размер на допълнителното трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит.
Работодателите настояват още да отпадане на определяне на минимални осигурителни доходи по основните икономически дейности и квалификационни групи професии. Те считат, че в годините след финансовата криза административно определяните МОД са се превърнали в препятствие за развитието и в генератор на сива икономика, тъй като не отчитат различията по отделни предприятия и сектори на икономиката, нито връзката със заетостта, общата и секторна производителност на труда и ръста на цените.
„Не случайно подобно решение няма аналог в нито една европейска държава – е позицията на АИКБ. – Освен това МОД са пречка за наемане на хора от уязвими социални групи с ниска квалификация“.
Работодателите настояват още за отпадане на възможността за ползване на отпуск по чл. 155 ал. 4 от КТ (основен платен годишен отпуск в размер на не по-малко от 20 работни дни) на основание вече ползван такъв по чл. 163 и 164 от КТ (Отпуск поради бременност, раждане и осиновяване и отпуск за отглеждане на дете до 2-годишна възраст).
Правото на платен отпуск от минимум 20 дни годишно за периода, в който вече е ползван отпуск по майчинство следва да се преосмисли и отмени, считат от АИКБ. Както и първите три дни болнични за сметка на работодателя да отпаднат, тъй като са въведени като антикризисна и временна мярка да се изплащат 70 на сто от среднодневното брутно трудово възнаграждение.
АИКБ настоява още за въвеждане на едно гише за трудови визи, което може да бъде решено чрез Агенция по трудова миграция, която да е съставена от ангажираните и понастоящем с решаване на проблема служители от МВР и АЗ, каквато е практиката в много развити европейски държави.
„Освен това в чл. 18, ал. 3 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, съгласно която е въведено изискване за упражняване на висококвалифицирана заетост за брутна работна заплата на чужденеца от трета държава най-малко 2 пъти по-висока от средната работна заплата в България, е прекомерно и не съответства на изискването на Директива 2009/50/ЕО на Съвета от 25 май 2009 година относно условията за влизане и пребиваване на граждани на трети държави за целите на висококвалифицирана трудова заетост. Директивата (член 4, параграф 2) дава изрично възможност на държавите членки да приемат или да запазят по-благоприятни разпоредби за лицата, спрямо които същата се прилага. Тези възможности са ясно уредени в чл. 5, параграфи 3 и 5, където е предвидено прагът да е най-малко 1,5 пъти по-висок от средната брутна годишна заплата (СБГЗ) в съответната държава членка, респективно за целите на заетостта в професии, в които има особена необходимост от работници граждани на трети държави и които попадат в основните групи 1 и 2 от ISCO, прагът на заплатите може да е най-малко 1,2 пъти по-висок от средната брутна годишна заплата в съответната държава членка. Следователно няма пречка подобни по-ниски прагове да бъдат възприети и у нас“, е мнението на работодателите.
„В българския Закон за счетоводството не е изцяло възприет подходът, който се препоръчва в Директива 2013/34/ЕС, относно задължителните критерии за извършването на независим финансов одит на предприятията. Директивата определя задължението за одит не според правната форма, а на база реализирани приходи от продажби, налични активи и брой на служителите за отчетния период, т.е. според големината на предприятията. В закона се запази задължителния независим финансов одит за годишните и консолидираните финансови отчети на акционерните дружества и командитните дружества с акции, т.е според правната им форма независимо от големината на предприятията, както и за годишните финансови отчети на предприятията, които консолидират своите отчети.
Това изискване създава огромна административна и финансова тежест за микро-, малки и средни предприятия, които са АД или КДА или са част от икономическа група. По този начин не се възприеха изцяло благоприятните за бизнеса последици, които директивата изрично допуска. Ал. 2 и ал. 3 на член 37 от Закона за счетоводството трябва да се заличат“, настояват членовете на АИКБ.
Според тях е добре да се обсъдят още веднъж различните прагове на същественост, тъй като в нашия закон те са значително по-ниски от тези, посочени в Директивата, т.е. отново сме свидетели на пререгулиране.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Икономика
Вземете безвъзмездно до 100 000 лв. за фотоволтаици – нова програма за бизнеса


Микро, малки и средни предприятия вече могат да се възползват от нова възможност за финансиране на фотоволтаични системи и енергийно ефективни решения. Това е възможно чрез процедура BG16RFPR001-2.004 „Eнергийна ефективност и използване на енергия от възобновяеми източници в предприятията” по Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021-2027 г. (ПКИП).
С общ бюджет от 126 млн. лв., програмата цели да ускори прехода към климатична неутралност и да помогне на над 1 200 предприятия в страната да намалят разходите си за енергия чрез модерни технологии и възобновяеми източници. Подкрепата е насочена към инвестиции, които водят до по-ниски разходи за електроенергия и повишават устойчивостта на фирмите.
Какво се финансира?
Предприятията могат да получат между 30 000 и 100 000 лв. безвъзмездна помощ, с интензитет до 65% от стойността на проекта за следните дейности:
- изграждане на фотоволтаични системи за собствено потребление;
- инсталиране на батерии за съхранение на енергия;
- закупуване на енергийно ефективни машини и оборудване;
- подмяна на старо осветление с LED и интелигентни системи за управление;
- всички съпътстващи разходи по монтаж, свързване и пускане в експлоатация.

Кои фирми могат да кандидатстват?
За да участват в процедурата, предприятията трябва да отговарят на следните условия:
- Да са регистрирани преди 31.12.2021 г.;
- Да попадат в определените допустими икономически сектори (КИД-2008);
- Да имат реализиран минимален оборот за 2023 г.:
– 100 000 лв. за микропредприятия;
– 300 000 лв. за малки;
– 1 000 000 лв. за средни предприятия;
Важно: Предприятия, които развиват дейност в приоритетни райони, какъвто е и Габрово, получават предимство при оценката на проектите.
Защо е важно?
С нестабилните цени на електроенергията и все по-честите прекъсвания на захранването, фотоволтаичните системи и енергийната ефективност вече не са само тенденция, а необходимост, особено за бизнеса, който търси устойчивост, предвидимост на разходите и по-добра конкурентоспособност.
И в Габрово интересът расте
Габрово попада в списъка с приоритетни райони, където проектите ще бъдат оценявани с допълнителни точки. Това дава сериозно предимство на местния бизнес в класирането.
През последните години в региона се наблюдава засилен интерес към фотоволтаични решения. Все повече компании в Габрово инвестират в енергийна независимост, особено предвид зимните периоди с нестабилно захранване и високи цени на електроенергията.
Според експерти, изграждането на фотоволтаична система с батерии е не само екологично, но и икономически оправдано – инвестицията се изплаща средно за 3–4 години, а системата работи над 20 години.
Интер Пауър – водещ партньор в Габрово и региона
С дългогодишен опит и десетки успешно изградени фотоволтаични системи, Интер Пауър е сред най-доверените и предпочитани изпълнители в региона. Те ще ви съдействат от първоначалната консултация до реализацията на проекта, включително при подготовката на документи, избор на оборудване и техническо изпълнение като ще спестим време, ресурси и административна тежест.

Интер Пауър предлага:
- Пълна проверка за допустимост по програмата;
- Изготвяне на проектна документация;
- Консултация и съдействие при кандидатстване;
- Проектиране, доставка и монтаж на фотоволтаична система;
- Техническа поддръжка и въвеждане в експлоатация.
А какво предстои за физическите лица?
Въпреки че тази програма е насочена само към бизнеса, домакинствата също трябва да помислят за енергийна независимост. Очакванията за зимата са тревожни – възможни са нови увеличения на цената на електроенергията, както и чести прекъсвания на електрозахранването, особено в по-малки населени места и планински райони.
Собствената фотоволтаична система с батерия дава:
- Спокойствие при аварии или прекъсвания
- Намаляване на сметките за ток
- Принос към опазване на околната среда
Интер Пауър предлага и индивидуални решения за физически лица – съобразени с енергийните нужди на всяко домакинство, с гъвкави схеми на плащане и възможности за бъдещо финансиране по национални програми.
За повече информация относно програмата, кандидатстването и условията, свържете се с Интер Пауър на e-mail: r.peykova@inter-power.eu или на тел. 0877 801 815.

Икономика
Над 4 млрд. лева ще бъдат инвестирани в енергийна ефективност


Над 4 млрд. лв. ще бъдат инвестирани в енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради в страната до края на 2029 г. В тази сметка са включени средствата от Плана за възстановяване и устойчивост, Фонда за справедлив преход на Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 г. и втория етап на Националната програма за енергийна ефективност, която ще стартира до края на т.г.
Това обяви в Габрово заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Дора Янкова. Тя участва във форум „Кметовете говорят“, организиран от „ЕнЕфект“ и Община Габрово. В него се включиха още вицепремиерът Томислав Дончев, кметът на Габрово Таня Христова, изпълнителният директор на Фонд на фондовете Александър Ненков, изпълнителният директор на ЕнЕФект Драгомир Цанев, кметове на общини, представители на местната и на централната власт от цялата страна, международни партньори от Испания, Словакия, Чехия, Гърция, Финландия, представители на бизнеса, неправителствения сектор и др.
Зам.-министър Янкова отбеляза, че в момента тече изпълнение на одобрените 1038 проекта по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), чрез които около 150 000 български граждани ще имат възможност да обновят жилища си. В тази връзка тя поздрави кмета на Габрово за проявената инициативност и информира, че по двата етапа на програмата в общината ще бъдат обновени общо 24 жилищни блока с 807 жилища в тях, със 77 000 кв. м застроена площ на стойност 22,5 млн. лв.
„Първата национална програма за енергийна ефективност генерира около 5000 сдружения на гражданите в цялата страна, от които са обновени 1968 жилищни блока, а средствата за реновиране на други 48 са предоставени на съответната община, на чиято 2 територия се намират. По Плана за възстановяване и устойчивост кандидатстваха 3006 сдружения, от които 660 се повтарят. Това означава, че в обществото има голяма енергия и интерес гражданите да си обновят жилищата, понижавайки разхода за енергия и подобрявайки стандарта си на живот. Това ни задължава да разработим нови стимули и инструменти, чрез които да санираме стария жилищен фонд“, коментира още заместник-регионалният министър.
Дора Янкова информира, че от 1 юли ще започне разплащането към общините по вече сключените договори за енергийна ефективност по ПВУ. Първоначално са предвидени около 33 млн. лв., като по-голямата част от тях са предназначени за покриване на разходите на домакинствата за технически паспорт и енергийно обследване, които бяха необходимо условие за кандидатстване по ПВУ.

Съгласно регламента сдруженията на собствениците с одобрени проекти и сключени договори получават обратно парите си по Етап 1. „Опитваме се да наваксаме голямото забавяне от предишни управления. Благодарение на активността на правителството и доверието от страна на ЕК, успяхме да запазим целия ресурс за енергийна ефективност по ПВУ“, коментира още Янкова.
Заместник-регионалният министър каза още, че до края на годината ще стартира и вторият етап на Националната програма за енергийна ефективност, която е с ресурс от 2,5 млрд. лв. до края на 2029 г. „В момента в дискусия с Националното сдружение на общините и професионалните организации разработваме методическите указания и правилата за кандидатстване и изпълнение. Стремежът ни е да направим програмата с максимално олекотени административни процедури, без излишни тежести. В същото време програмата ще е справедлива и прозрачна, за да се разходва по най-добрия начин общественият ресурс“, коментира Янкова.
Според нея е много важно да се защити интересът на малките населени места, защото до момента в 103 малки общини няма нито един одобрен проект за саниране на сгради, въпреки че са били допустими по някои от програмите.
Предстои да се обявяват и пазарни консултации за определяне на референтната стойност на цената за саниране на сградите. Целта е строителните фирми да дадат актуални цени на стойностите на материалите и труда, с оглед инфлационните процеси от 2023 г. насам, за да има пазарни цени.
„Предстои ни и дебатът за нова жилищна стратегия, борбата с енергийната бедност и достъпа до жилище. Трябва да обсъдим и бъдещите програми за саниране, те да не се свеждат само до топлоизолация и дограма, а за цялостно енергийно обновяване 3 и управление на сградите, достъпна среда, зелени мерки, подобряване на цялата среда около блока – осветление, паркинг, площадки и т.н.“, коментира още Янкова.


Икономика
Габрово събира държавата, науката и бизнеса в името на иновациите и растежа


В Ритуалната зала на Община Габрово се проведе ключова среща между заместник министър-председателя и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев, представители на Министерския съвет и Министерството, кмета на Габрово Таня Христова, научната общност и представители на бизнеса от региона.
Събитието бе организирано от Министерството на иновациите и растежа, в партньорство с Община Габрово, Технически университет – Габрово и Регионалния иновационен център „Амбициозно Габрово“. В центъра на дискусиите бяха новите възможности за финансиране по европейски програми, насочени към малките и средни предприятия, иновациите, дигитализацията и енергийната ефективност.
Представителите на Министерството подчертаха, че до края на годината се очакват над 20 процедури по двете управлявани програми с общ бюджет над 1 милиард лева. Сред водещите теми бяха Индустрия 4.0, цифровите двойници, изкуственият интелект и развитието на иновационната инфраструктура – ключови приоритети, които ще формират бъдещето на българската икономика.

Особено внимание беше отделено на нуждата от по-тясно взаимодействие между бизнеса и научните среди, включително използването на лабораторна инфраструктура и развитието на индустриални зони в стратегически райони.
Според Томислав Дончев, в момента се развиват 10 индустриални зони, но страната се нуждае от още поне толкова, за да се ускори реализацията на инвестиционни проекти и да се съкрати времето за тяхната реализация поне четири-пет пъти. Енергийната ефективност също бе сред основните акценти – определена като стратегически инструмент за повишаване на конкурентоспособността, устойчивостта и енергийната независимост на страната.
По време на срещата бе повдигнат въпросът за Центровете за върхови постижения и Центровете за компетентност, включително този в Техническия университет – Габрово. Въпреки направените инвестиции за милиони левове, инфраструктурата остава слабо използвана от бизнеса.

Вицепремиерът обяви, че скоро ще бъде създадена публична платформа с информация за наличното оборудване и условията за достъп до всеки технологичен парк в страната. Сред обсъдените теми бе и тази за отбранителната индустрия, където Дончев изрази желание разходите да се превърнат във възможности.
Той подчерта потенциала на България да се утвърди като производител на дронове и специализирани продукти за сектора – посока, която би дала силен тласък на икономиката.


-
Новинипреди 5 дни
Габрово излезе в подкрепа на българския лев
-
Новинипреди 6 дни
ЖБД „Майчина грижа“ отличи седем зрелостници с награди
-
Новинипреди 6 дни
Жителите на кв. „Шенини“ в Габрово започват изграждането на нов параклис
-
Новинипреди 3 дни
Габровските джудисти с впечатляващо представяне в Димитровград
-
Културапреди 3 дни
Габрово е един от активните участници в Мрежата творчески градове на ЮНЕСКО
-
Новинипреди 3 дни
Габровски шампиони блестят на Европейските игри в Чехия
-
Културапреди 2 дни
Концерт в чест на Колю Фичето ще озвучи храма „Св. Никола“ в Дряново
-
Кримипреди 3 дни
Крадецът, тарашил по Русевци, влизал в домовете докато собствениците им били там