Култура
Тодоровден в ЕМО „Етър“ (снимки)
„На Тодоровден с вино и ракия се черпи. Вашите са много хубави, догодина пак да донесете”

снимка: ЕМО „Етър“
На Тодоровден в габровския край най-характерно е да си ходи на гости на млада булка. Там посреща цялото семейство и разбира се важна роля има свекървата.

снимка: ЕМО „Етър“
„Булката не може да пие, тя е…”, казва с известна деликатност в гласа свекървата и прави жест с ръка на корема. Намекът е повече от ясен. Булката очаква дете. Но свекървата затова е свекърва, за да нарежда и пояснява. Очевидно всички жени, които са на празника на младата булка са наясно за какво става въпрос. За мъжете обаче се налага пояснение, иначе биха си помислили, че става въпрос за „женски им работи”.

снимка: ЕМО „Етър“
Затова след жеста, с който показва нарастващ корем, свекървата отсича:
„Булката не може да пие, трудна е”.

снимка: ЕМО „Етър“
Обичаят „На гости на млада булка” бе представен в ЕМО „Етър” на Тодоровден преди обед. Следобед, от 13:30 часа, посетителите в музея отново ще могат да видят възстановката на този толкова тачен в габровско обичай, който много изненадва гостите на музея, които са от други краища на страната.

снимка: ЕМО „Етър“
На Тодоровден в габровско се черпи с питка и хайвер.

снимка: ЕМО „Етър“
Иванка Петкова не е габровка, но познава обичаите и характерните за региона места по-добре от много кореняци. През 1980 година съпругът й я довежда тук и тя се влюбва в мястото, където и е отредено да живее. Тази сутрин, преди да дойде с мъжа Иван Петков си в ЕМО „Етър” Иванка е приготвила хайвер.

снимка: ЕМО „Етър“
„Хайде сега да видим дали този, с който черпите в музея е по-вкусен от моя”, казва с усмивка тя. И споделя рецептата си. Казва, че е габровска, но признава, че досега не се е запитвала защо на Тодоровден в габровско се черпи с хайвер, при условие, че този район не е познат с рибарски традиции.

снимка: ЕМО „Етър“
„Хайверът се вади от бурканчето, където се съхранява, измива се с вода, слага се в съд и се разбива с миксер. Прибавя се олио, аз не слагам лук, на някои домакини го правят”.

снимка: ЕМО „Етър“
Иванка Петкова знае много и за самия обичай „На гости на млада булка”. „Нарича се „малката сватба”, защото на самата сватба не се носят дарове. Даровете се дават на Тодоровден от всички хора, които са били на сватбата. Младото семейство ги посреща с кравай и разбит хайвер”.

снимка: ЕМО „Етър“
Когато Иванка идва да живее в Габрово, приема обичая с отворено сърце. „В Габрово има толкова много неща да се видят, дори за един ден да дойде човек, има какво да научи”, категорична е тя.
В София не се ходи на гости на млада булка. Софиянци отиват в Банкя и гледат кушията. Пеят се песни и е весело. Разказва го Юлия Георгиева, която на Тодоровден е сред посетителите в ЕМО „Етър”.
„Харесват ми носиите. Тези са по-градски, представят по-напреднал стадий от Българското Възраждане”, добавя Юлия, наблюдавайки облеклото на участничките във възстановката в ЕМО „Етър”.
Изненадани са и две жени от Добрич – Венелина Йорданова и Сийка Христова. В техния роден край, както в софийско, се правят кушии, но не се ходи при млада булка. Затова смятат, че е изключително интересно да се види как са отбелязвали Тодоровден габровци. Изказват съжаление, че традициите вече не са толкова важна част от живота. И отчитат ролята на институции като ЕМО „Етър”, които ги съхраняват.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Култура
В музей „Етър“ бе открита изложба „Жените носят света“

В музей „Етър“ беше открита впечатляващата изложба „Жените носят света“ – 42 фотографии на американската визуална художничка Лекха Сингх, посветени на силата, устойчивостта и тихия героизъм на жените по целия свят.
Всяка снимка разказва история – за ежедневието, борбите, красотата и непоклатимата вътрешна сила на жените от различни култури и континенти. На откриването присъства Карли Блакмен – представител на екипа на Лекха Сингх. Това е първата международна изложба, показвана в новия Музеен център на „Етър“ – важен момент за развитието на музея и за културния живот на Габрово.
Домакини на събитието бяха Таня Христова – кмет на Габрово и проф. д-р Светла Димитрова – директор на музей „Етър“.
Сред гостите, уважили откриването, бе Мария Башева-Венкова – Областен управител на област с административен център Габрово.


Култура
Мобилната изложба „Грехът“ беше открита в Икономовата къща

В Икономовата къща към Исторически музей – Дряново се състоя откриването на мобилната изложба „ГРЕХЪТ“ – ключов етап от новия изследователски и експозиционен проект на Музея на хумора и сатирата. Тя представя съвременен поглед към 50 стенописни копия, създадени през 70-те години, чрез които се изследва темата за греха и нейните визуални проявления в българската църковна традиция.

Изложбата е организирана в 28 табла, проследяващи създаването на колекцията, пътя на образите през времето и мястото им в днешното визуално въображение. Заместник-директорът на Музея на хумора и сатирата Нела Рачевиц откри събитието и подчерта, че мобилната изложба е замислена като междинна „платформа за размисъл“, която прави видими резултатите от продължаващите проучвания и подготвя основата за обновяването на постоянната експозиция „Грехът“.
Тя акцентира върху задачата на музея да интерпретира наследството не буквално, а през съвременните културни, социални и психологически контексти.

Сава Христов – управител на Галерия „Видима“ и ръководител на проекта „Грехът – изследователски и изложбен проект“, открои интензивната и ползотворна работа по него, значимостта на изготвените изследователски и интерпретативни анализи и добавената стойност на професионалните контакти, изградени в хода на изпълнението.

Официален гост беше заместник-кметът на Община Дряново Диляна Джеджева. Подчертано бе значението на партньорството между институциите и споделения стремеж към съвременна интерпретация на културното наследство. Директорът на Исторически музей – Дряново Иван Христов приветства гостите и отбеляза, че за институцията е чест дряновската публика първа да види тази работна фаза от бъдещата експозиционна трансформация.

Проектът обединява експерти от различни области: проф. Райна Гаврилова (история на културата, СУ); гл. ас. Владимир Димитров (история и теория на изкуството, НБУ); д-р Слава Янакиева (НБУ); организационният психолог Светослав Стоев; карикатуристът Чавдар Николов („Прас Прес“); Татяна Цанкова – бивш директор на музея. Теренните изследвания, осъществени от Илина Пенева и Иво Делийски, обхващат църкви и манастири в Ябланица, Бачково, Чурилово, Курило, Лозно, Лешко, Рилския и Троянския манастир и др.
Събраната документация разкрива картина на съхранени и загубени стенописи – свидетелства за традиция, памет и забрава. Централният акцент на изложбата е многопластовият прочит на образите.

„Грехът“ ги представя не като назидателни символи, а като живи културни форми, чиито значения се променят във времето. Архивни кадри, полеви фотографии, документи и експертни анализи се преплитат, за да покажат как грехът се пренася от морална категория към културен въпрос – и как може да бъде представен в музейна среда днес.
Материалите и изводите от проекта ще бъдат в основата на обновената постоянна изложба „Грехът“, чието разработване предстои. Паралелно се подготвят уебсайт и монография, които ще обединят научната и визуална документация.

Проектът „Грехът – изследователски и изложбен проект“ се реализира с подкрепата на Министерството на културата, в партньорство с Исторически музей – Дряново и Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.


Култура
„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“

За тишината ще разговаряме сега. Тя има много измерения. Може да е благословия, но и наказание. Ирина Илиева е секретар на организация, която успешно, макар и с малки стъпки, разчупва тишината. От двадесет години гражданско сдружение „Алцхаймер България“ разказва какво е деменцията и защо е необходимо хората с този проблем да не бъдат игнорирани, а приети.
Алцхаймер не е естествен процес при стареенето. Това е „епидемията на XXI век“. Около 60 000 са случаи на болестта у нас. Алцхаймер се влошава с времето и е най- често срещаната форма на деменция, между 60% и 80% от всички случаи, науката непрестанно влага усилия и средства за откриване на лек и категорична превенция срещу заболяването.
„Нашата организация, в която са включени близки на засегнати от заболяването, е създадена именно да разчупи тишината. Ние говорим, викаме, караме се, за да бъдем чути. Успехите ни са малки, но вярваме, че в бъдеще ще стават все повече.“
На 19 ноември в РЕМО „Етър“ се проведе обучение на музейни специалисти – служители и ръководители. В началото на това събитие участниците назоваха по една дума, с която свързват деменцията. Чуха се „страх“, „тъга“, „безнадеждност“. Но също така „приемане“. Според Ирина Илиева нормално е да преобладават отрицателните емоции. Въпреки това организацията дава и друга гледна точка.
„Опитваме се да покажем, че с подходящото отношение и обкръжаваща среда има шанс болните да останат по-дълго с нас, че е възможно забавяне на болестта.“
Ирина Илиева споделя, че всяка година членовете на организацията в София се събират на коледно парти. Миналата един от участващите в групата за ранна деменция споделя с нея – „Ирина, следващата година искам да има и танци“. И тя отговаря – „Да, следващата година непременно ще танцуваме“.

Ирина вярва, че има светлина в тунела. При едно посещение в Англия получава подарък – книга, разказваща как се смеят хората с деменция. Самата тя е открит човек, усмихва се често, но уверява, че управляващите на национално ниво са виждали и другото ѝ лице.
„Понякога имам сблъсъци с тях и съм много гневна. Но нашата общност стана наистина силна и започват да ни чуват. Ако не го правят, отиваме в съда. Живеем в страна от Европейския съюз и това трябва да си личи по отношение на хората с деменция.“
Благодарение на дългогодишната работа на организацията, се стига до промяна в Наредба на Министерство на здравеопазването и лекарствата за намаляване развитието на заболяването се реинбурсират. Ирина определя това като много голям успех. Втората крачка е, че за първи път се създават групи за ранна деменция, както и групи за близките на хора с това заболяване. Тази нормална практика в европейските страни постепенно се налага и у нас. България има представител в групата „Алцхаймер Европа“, която концентрира усилията си към хора с ранна деменция.
„По този начин участваме в изработването на европейските политики. Имаме още път да извървим. Най-голямата ни цел е да имаме национален план, тъй като това е обществен проблем, а не само на засегнатите семейства. Неслучайно провеждаме обучение в музей „Етър“ на специалисти от областта на културата, защото е необходимо да се познава проблема и да се осигуряват условия за посещения на хора с деменция. Физическото движение помага за умствена активност, което е превенция от една страна, а от друга при болните води до по-бавно развитие.“
Българското общество, когато опознае проблема, е склонно да приема хората с деменция, това е впечатлението на Ирина Илиева. Тя обаче акцентира върху липсата на достатъчно подготвени кадри, които да подкрепят семействата и обученията, като реализираното в музей „Етър“, са правилна стъпка в решаването на този проблем.
Ирина Илиева се среща с деменцията преди десет години. През 2015 нейната майка е диагностицирана с този проблем. Стадият е ранен и положената адекватна грижа дава резултат. През целия този период тя съумява да се обслужва с минимална помощ от друг. Развитието на заболяването не спира, но е забавено в значителна степен и чак сега се налага някой да поеме пълните грижи.


-
Кримипреди 2 дниКола блъсна неправилно пресичащ в центъра на Габрово
-
Кримипреди 2 дниТежка катастрофа със загинал на обходния път на Габрово
-
Любопитнопреди 2 дниГаброво грейва в коледна светлина тази вечер!
-
Новинипреди 5 дниГаброво се обединява за Иван и Ванеса в „The Golden Circle“
-
Новинипреди 5 дниНазначават психолози и педагогически съветници ще бъдат в 8 учебни заведения
-
Новинипреди 5 дниОт понеделник може да се сменя личния лекар
-
Културапреди 5 дниМобилната изложба „Грехът“ беше открита в Икономовата къща
-
Новинипреди 7 дниАГ-отделението в Севлиево временно спира работа, поради недостиг на кадри







