Свържи се с нас

Икономика

Липсата на хора е основно предизвикателство пред региона ни

Published

on

снимка: Областна администрация - Габрово

снимка: Областна администрация – Габрово

Областният управител Николай Сираков свика областния съвет за тристранно сътрудничество, за да обсъди предизвикателствата пред професионалното образование и връзката му с бизнеса.

„Всички сме наясно, че основното предизвикателство, пред което сме изправени, е липсата на хора – от една страна в демографско отношение, а от друга в професионално. Трябва да работим за това да задържаме младите хора и да привличаме такива от други региони, които да се влеят в нашата икономика.

От друга страна трябва да удовлетворим нуждата на бизнеса с качествени кадри, но по-важното е те да бъдат удовлетворени от това, което правят, за да останат да живеят и работят тук.” – сподели пред членовете на съвета Сираков.

снимка: Областна администрация - Габрово

снимка: Областна администрация – Габрово

По този повод гост на заседанието беше старши икономистът от Института за пазарна икономика Петър Ганев, който направи анализ на тема „Образованието като фактор за развитие на регион Габрово”.

Според него Габрово, поради мащабите си, не може да бъде естествен икономически център, но може да бъде успешен център на високи технологии. „Тук трябва да се работи за висока добавена стойност” – коментира старши икономистът.

%d0%bf%d1%80%d0%b5%d0%b4%d0%b8%d0%b7%d0%b2%d0%b8%d0%ba%d0%b0%d1%82%d0%b5%d0%bb%d1%81%d1%82%d0%b2%d0%be2Дори би могло да се говори за сътрудничество с други области или за създаване на иновационна екосистема. Основен акцент в анализа на Петър Ганев е влиянието на образованието върху развитието на регионите.

„Хора със средно образование са определящи за икономиката на даден регион. Средното образование те вади от бедността” – категоричен бе икономистът. За област Габрово около ¼ от активно работещите са висшисти, сочат показателите на ИПИ.

Прави впечатление обаче, че въпреки по-големия коефициент на заетост и ниско ниво на безработица, които традиционно се отчитат за региона Габрово, недостигът на подходящи кадри драстично нараства.

„Видна е тясната връзка между бизнес и образование и в това направление трябва да се работи”-обобщи икономистът от ИПИ Петър Ганев, гост на тристранния съвет за сътрудничество.

Областният управител също сподели, че са необходими конкретни стъпки в това направление, които да помогнат за преодоляване на предизвикателството. Според него новата форма на дуално образование е една добра възможност, която трябва да се използва, но и фирмите трябва да станат малко по-отворени за сътрудничество с образованието.

снимка: Областна администрация - Габрово

снимка: Областна администрация – Габрово

Освен това хубаво би било бизнесът да популяризира условията на труд, които предоставя, за да предизвика интерес към професии, които младите хора биха могли да усвоят и реализират в техните компании.

„Регионът ни има потенциал и най – важното – тук се усеща младият дух, това се видя и по време на реализирания от Община Габрово иновационен камп през последните няколко дена” – каза още областният управител Николай Сираков.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

„Как да направя CV, което работи! – Ще работя през ваканцията 3“

Published

on

Младежки център – Габрово, Бюро по труда – Габрово и ЦПЛР Кариерно ориентиране – Габрово организират за втора година съвместно събитие „Ще работя през ваканцията 3“. То е насочено към младежите под и над 18 години, които нямат голям опит на трудовия пазар и цели да им даде насоки в търсенето на работа, като най-вече да ги ориентира, в това как се изготвя подходяща автобиография, какви други документи трябва да имат и за какво да внимават при кандидатстване за работа.

Събитието ще се проведе в Голямата зала на Младежки център Габрово на 29 април, вторник, от 16 часа. Безплатно е и не изисква предварително записване. ЦПЛР Кариерно ориентиране- Габрово ще издадат на присъстващите различни тънкости при изготвянето на автобиография, с която да се кандидатства за работна позиция. Ще разкажат какво точно е нужно на едно CV, за да бъде то отличаващо се от останалите. Ще дадат отговор на това, какво да се включи, когато един млад човек няма натрупан професионален опит?

Бюрото по труда ще представи услугите си, от които могат да се възползват младите хора. Психологът на Бюрото Галина Станкова ще даде препоръки за добро представяне на интервю, ще сподели също често задавани въпроси от работодатели и как може да се преговаря за стартово заплащане.

На събитието ще присъстват и членове на HR-отдели(Човешки ресурси) от габровски компании, които ще предоставят повече яснота в процеса по наемане на нови служители. Те ще разкажат какво търсят съвременните компании в кандидатите, на какво обръщат внимание и кои са най-честите грешки, които младите хора допускат в своето представяне.

Много младежи ще започнат работа през лятната ваканция и събитието цели да им помогне и подготви за написването на CV, което да ги отличи от останалите кандидати за дадена позиция.

Събитието „Ще работя през ваканцията 3“ на 29 април, за изготвяне на CV, ще бъде последвано от среща с работодатели от град Габрово и региона, озаглавена „Ще работя през ваканцията 4“, в която младите хора ще имат възможност да се запознаят с различни фирми, хотели, ресторанти, музеи, предлагащи сезонна заетост. То ще се проведе на 8 май, отново в 16.00 ч., в Ритуална зала на Община Габрово.

Зареди още

Икономика

Предстои публично обсъждане на Бюджета на Габрово

Published

on

Публичното обсъждане на Бюджет 2025 на Габрово ще се проведе на 22 април, вторник, от 17.30 часа в Ритуална зала на Общината, информираха от администрацията на кмета.

Кметът Таня Христова отправя покана към жителите на община Габрово, юридически лица, представители на средствата за масово осведомяване, на граждански сдружения, общински съветници, ръководители на бюджетни звена и други заинтересовани лица, да вземат участие в публично обсъждане на проектобюджета.

Насроченото обсъждане ще се проведе на основание Закона за публичните финанси и Наредбата на Общински съвет – Габрово за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Габрово.

Материалите по проекта на бюджета на община Габрово за 2025 г. ще бъдат на разположение и на хартиен носител в Центъра за административно обслужване на гражданите в сградата на общинската администрация и в електронен вариант оттук.

Зареди още

Икономика

Ученици от СУ „Васил Левски“ преминаха обучение „Млади предприемачи“

Published

on

Ученици от 11 и 12 клас на СУ „Васил Левски“ – Севлиево взеха участие в двуседмично обучение по предприемачество под наслов „Млади предприемачи“, което имаше за цел да подпомогне младите хора в кариерното им ориентиране и изграждането на лични и бизнес умения.

В рамките на обучението участниците се запознаха с възможностите на международната проектна платформа Career4EU, която предоставя ценни ресурси за диагностика на личните таланти, формулиране на кариерни цели и придобиване на знания в различни сфери на предприемачеството.

Обучението беше структурирано в две фази – присъствена (4 часа) и онлайн самостоятелна (8 часа), като учениците имаха възможност да преминат през учебните модули „Диагностика на таланта“ и „Семинар на основателя“. Те разработиха и представиха собствени бизнес идеи, като акцентът беше върху тяхното представяне чрез метода „Elevator Pitch“ – кратка и въздействаща презентация, която трябва да грабне вниманието на потенциални инвеститори за минимално време.

Участниците демонстрираха иновативно мислене, социална ангажираност и екологична насоченост в своите проекти, като представянето на идеите имаше и състезателен характер. Най-добрите презентации бяха оценени от самите участници, а победителите в двете групи получиха награди от организаторите: ЕВРОПА ДИРЕКТНО Габрово при Габровската търговско-промишлена палата и ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Освен това, ученици с изключителни презентационни умения също бяха отличени и наградени. Всички участници получиха сертификати за успешно преминатото обучение, което им предостави безценни знания и умения за тяхното бъдещо развитие.

Международната платформа Career4EU продължава да бъде ценен инструмент за младите хора, които искат да изградят своето професионално бъдеще и да реализират своите предприемачески идеи.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица