Свържи се с нас

Култура

Евгени Недев: Да привлечем публиката към творчеството на местните художници

Published

on

снимка: Евгени Недев, Личен архив

снимка: Евгени Недев, Личен архив

Г-н Недев, за няколко години успяхте да изградите млад и амбициозен екип. Погледнато отвън – съживи се галерията. Вие как виждате отвътре – мотивирани ли са, имат ли желание да развиете заедно галерията?

Винаги съм смятал, че добрият екип е ключа за успех на всеки мениджър. Когато през 2012 година станах директор на ХГ „Христо Цокев“ тя бе една институция лишена от живот. В хранилищата открих картини които с години не бяха вадени от клетките. Други бяха в лошо състояние. Художниците не искаха да участват в изложби. Ситуацията беше критична. Галерията имаше нужда от въздух, от енергия, от амбиция. Сам не бих могъл да се справя. За това положих усилия да създам първо условия за работа – офиси, оборудване, заплати – все простички на пръв поглед неща, но без които реално е невъзможно да привлечеш образован човек. Мисля, че се получи. Благодарен съм на колегите, че ме подкрепят. Най-важното за мен е, че заедно успяхме да превърнем галерията в мисия. За нас тя е начин на съществуване. Важно е човек да изпитва удовлетворение от труда си. А това се постига само, ако си всеотдаен, упорит и последователен в работата си. Виждам радостта след успех, ентусиазма с който започваме всяко ново начинание. Ние израстваме и се развиваме заедно с галерията. Никой от нас преди това не е бил музеен работник, но и никой не се ражда научен. А екипът на галерията се учи бързо.

Следващата година се навършват 170 години от рождението на Христо Цокев. Подготвяте ли събития, свързани с патрона на галерията? По какви теми и проекти работите?

Догодина ни предстои юбилейна изложба на Христо Цокев /170 години от рождението му/. С негови творби разполагат единствено три галерии в страната – Национална художествена галерия, Софийска градска художествена галерия и ние. В момента сме в процес на преговори с НХГ кои творби ще бъде възможно да ни предоставят. Със Софийска градска имаме постигната договорка. Предвиждаме издаването и на каталог.
Завършваме сайта на галерията, който трябва да отговаря на всички съвременни изисквания за достъп до информация.

В момента извършваме проучване на родения в Габрово през 1885 година художник Георги Василев. Когато сме готови ще издадем каталог на творчеството му придружен с биография. Благодарение на дарение направено от негови близки в галерията се съхраняват над 100 творби на този малко известен автор. Паралелно с изданието подготвяме и мащабна ретроспективна изложба.

Какво е мястото на ХГ „Христо Цокев“ сред другите културни институти в града. Галерията е богатство и то не може да бъде повече или по-малко атрактивни, за да задоволява променящия се и често непостоянен интерес на публиката. Имате ли трудности с посещенията?

Разбирането ми е, че галерията би трябвало да заема място в културните и туристически маршрути на града. Габрово има важна роля в историята на българската живопис. Христо Цокев е един от първите възрожденски художник с академично образование. Определян е като изключително талантлив портретист, а според Андрей Протич творбата на която рисува съпругата си Кичка Бедрозава е най-големия шедьовър в българската възрожденска живопис. В края на XIX и началото на ХХ век през Габрово минават едни от най-талантливите художници. Получили образования в Мюнхен или пък в кралската академия Албертина в Италия, те идват тук за да преподават в Априловската гимназия. В този смисъл можем да твърдим, че Габрово освен образователен е бил и културен център. Факт който е слабо представен в научната литературата и заслужава да бъде изследван.

Галерията разполага с богат фонд. Като се вземе предвид и иконата сбирка, представяща развитието на Тревненската иконописна школа габровската галерия претендира за един истински музей на българското изобразителна изкуство. В този смисъл тя не може да бъде заместена от която и да е друга институция в града.

От скоро усилията на екипът ни е насочен към проучване на художници с национално значение, чиито творчество е свързано с Габрово. В това наше начинание сме подкрепяни от колегите от Държавен Архив, Музея на образованието, Регионалната библиотека, Регионалния исторически музей. Сътрудничеството между културните институции в града е факт с изключително значение, особено в ежедневие изпълнено с разделителни линии.

Галерията не е включена в туристическите маршрути и това е странно…

Бихме се радвали ако Общината приема Художествена галерия „Христо Цокев“, като културна институция наравно с останалите на територията на Габрово и ни включи в рекламните материали и туристическите маршрути. Отсъствието от тях реално ни поставя в неравностойно положение. Положение което не подхожда нито на Владимир Димитров – Майстора, нито на Мърквичка, Ярослав Вешим, Цанко Лавренов или който да е майстор с чиито творби галерията разполага.

Работите с много галерии в страната, можем ли да се съизмерваме с тях – като изложбени площи, фондове и др.?

Отговорът на този въпрос съдържа два аспекта. Единият е, че габровската галерия е на завидно ниво в национален план, което ни прави конкурентни. Първо разполагаме с изложбени пространства в много-добро състояние. За съжаление голяма част от градските галерии в страната са в окаяно положение, неприветливи, амортизирани, въздействащи по скоро потискащо. Това затруднява дейността. Ние бихме могли да се похвалим с приветливи, светли и просторни зали. Вторият факт който ни прави конкурентни е богатият фонд. Разполагаме с над 3 000 творби, разпределени в следните раздели – живопис, графика, скулптура, икони, приложно изкуство, международни пленери. Като директор полагам огромни усилия в насока обновяване на фонда. Всяка година правим откупки, както на габровски така и на автори от други градове. Получихме няколко значими дарения и тук няма как да не споменем 38 творби на професор Николай Русчуклиев, дарение от 24 творби на Амалия и Минчо Минчеви. Казвам всичко това, защото малко галерии след Националната и Софийска градска могат да се похвалят с творби представящи съвременното българско изкуство.

Другият аспект в който можем да разглеждаме мястото си в национален план – това е сътрудничеството с останалите галерии. Събитията които реализираме в партньорство са много и трудно бих обхванал всички, но ми се струва задължително да спомена, че наши творби са изложени в представителната експозиция на Квадрат 500. Участваме с картини в редица национални изложби. Няколко са авторите които няма как да не отбележа – Цанко Лавренов, Димитър Гюдженов, Давид Перец, на скоро се завърна творбата на Никола Аръшев, предстои изложба на Зиятин Нуриев в която ще участва наша скулптура.

При изготвяне на културния календар вземаме предвид графика на галериите с които си партнираме за да успеем да осъществим обмен. Размяната на изложби позволява да бъдат презентирани габровските художници пред по-голяма публика. В същото време разширяваме обхвата на представените автори, творчески търсения, различни течения.

При избора на председател на габровската група повечето художници подчертаха важността на връзката между галерия и СБХ. Как виждате това сътрудничество?

Ситуацията в момента е такава, че е невъзможно галерията да се развива без СБХ и обратното. Един от последните примери е пленера по живопис „Боженци“. Събитие с изключително значение в културния живот на града. Провеждането му през последните години стана все по-трудно, а миналата дори не се състоя. За наше щастие националното ръководство на СБХ подкрепи усилията ни. Предстоящото издание ще се осъществи с партньорство между СБХ и галерията. Община Габрово декларира готовност да подсигури културна програма на участниците. Пленерът ще се проведе от 04 до 10 август. Тук е мястото да поканя габровци на изложба на творбите от пленера, която ще открием на 9 август, другият вторник от 17.30 часа в галерията.

Логистиката заема все по-важно място не само в икономическия, а и в културния живот. Достъпа до информация, администрирането на данни затруднява художниците в участието им в национални и международни конкурси и изложби. В галерията създадохме необходимата организация по оказването на пълно съдействие по подготовката и подаването да формулярите за участия на габровските художници.

През следващата година планираме организирането на Национална изложба, която да се превърне в традиционна за нас. Идеята е тя да се провежда през две години. Това е една мащабна изява, която на този етап бихме могли да организираме единствено с подкрепата на СБХ.

Друг аспект в който виждам сътрудничеството е обединяването на усилията в реализирането на конкретни идеи с които да привлечем нови публики. За съжаление българинът през последните години все по-рядко търси допир с изкуството и в частност с визуалните изкуства. Това е проблем както за нас като галерия, така и за самите художници. Публика се създава, чрез възпитание, чрез създаване на потребност от контакт с естетичното, с изящното. Това е сложен процес в който участват учители, семейство и разбира се ние като музейни работници. Голяма част от габровските художници са и учители по рисуване, някой от тях дори водят школи. В този смисъл виждам обединяване на усилията – трябва заедно с тях да създадем потребност в децата да идват в галерията. Тя не би трябвало да бъде възприемана, като едно елитарно място. Напротив, тя е възможност за възпитание на усет към красивото. Когато сетивата от ранна възраст привикнат в контакт с изящното човек ще го търси цял живот. И разбра се не само това, ще се стреми да го постига в средата около себе си. Тогава и архитектурата и градската среда и интериорът в който живеем ще бъде на друго ниво – лишен от кич и пошлост.

Така, че за мен сътрудничеството между галерия и СБХ не е просто факт, а мисия.

Процесите, които формират и изграждат вашата публика, стават все по-сложни. Можете ли да управлявате тези процеси като създатели на изкуство, обединени от общи творчески цели? Говоря за габровската група на художниците, която винаги е била традиционно силна и уважавана. Приживе мнението на Кольо Николов, Митьо Солаков и други по-млади художници просто респектираше и винаги беше коректив на решения, свързани с формирането на градската среда с художествени решения.

Един основните проблеми днес пред художниците това е публиката. Липса на интерес, отказ от информация, ниска обща култура, лошо образование – факти които се обясняват все с икономическа, социална и политическа криза. Мисля, че това са по-скоро оправдания за лошо управление на процесите. Нека си припомним, че Възраждането става факт в един от най-мрачните периоди в българската история. Въпреки това, именно тогава се поставят основите на редица жанрове и стилове в българското изкуство. Казвам това за да покажа, че всичко е въпрос на желание. Ако консолидираме групата, ако станем екип, ако повярваме в себе си ще успеем.

Чака ни много работа и именно за това с колегите постигнахме съгласие по няколко основни теми: регулярни срещи на ръководството и редовни общи събрания на групата с цел по- добра комуникация, оперативност и организация. Предстои ни организирането на рекламна и информационна кампания, подновяване на контактите с останалите представителства на СБХ и с националното ръководство; организиране на резиденции; нова пътуваща изложба; привличане на средства от български и международни донори; диалог с Общината, активно участие в обществения и културен живот на града.

В работата си ще бъда воден от два основни принципа – екипност и приемственост.

Приемственост между поколения, между личности, между стилове и дори творчески търсения.
Амбицията ми и е да привлека погледа на публиката към творчеството на габровските художници защото те са едни душевно богати личности, със свой маниер и стил на творци.

Ще завърша с думи на Джон Ръскин за които се сещам в момента: „Великите нации пишат своята автобиография в три ръкописа – книга на делата им, книга на словата им и книга на изкуството.“

Автор: Бояна Пенчева.
*Интервюто е публикувано на 3 август 2016г., в бр.173 на вестник „100 Вести“.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

Габровски талант с първо място на международен фестивал в Обзор

Published

on

Младият певец Никълъс Александър Мак Доналд от музикалната школа “Wild Sound” към читалище “Будителите 2017” – Габрово, с вокален педагог Зора Колева, завоюва първо място и спечели купа на XIII Международен фестивал на изкуствата “Морско конче”, провел се в Обзор.

С впечатляващо сценично присъствие и блестящо вокално изпълнение на песните „Болката от ляво“ на Васил Найденов и „I’m Still Standing“ на Елтън Джон, Никълъс впечатли международното жури и публиката.

Фестивалът събра над 200 участници – вокални и танцови изпълнители от България, Грузия, Естония и Украйна. Компетентното жури бе с председател Румяна Иванова и членове Мила Пендичева, Красимир Янкулов и Александър Ромалийски от Украйна.

Зареди още

Култура

Концерт в чест на Колю Фичето ще озвучи храма „Св. Никола“ в Дряново

Published

on

Тази събота, 5 юли, от 11.00 часа, в храма „Свети Никола“ в Дряново ще се състои тържествен концерт на мъжкия хор към храм „Успение на Пресвета Богородица” – Габрово и мъжкия хор към храм „Св. Троица” – Габрово.

Събитието се осъществява със съдействието на Архиерейско наместничество – Дряново и е част от програмата на Националните чествания „(Не)познатият Колю Фичето“, посветени на 225 години от рождението на възрожденския майстор – строител, които се организират от Исторически музей – Дряново, в партньорство с Община Дряново и под патронажа на Министерство на културата.

Преди концерта, от 09.00 часа, в църквата ще бъде отслужена Света литургия. Не е случайно, че музикалното събитие ще се състои именно в храма „Св. Никола“ – едно от най-значимите архитектурни постижения на възрожденския майстор Колю Фичето.

Построен през 1851 г., храмът е сред трите запазени негови обекта в родния му град. Именно тук той проявява своя собствен архитектурен почерк и създава един от шедьоврите си.

Обявен за паметник на културата от национално значение, храмът „Св. Никола“ е и една от най-посещаваните забележителности на територията на община Дряново.

Зареди още

Култура

Габрово е един от активните участници в Мрежата творчески градове на ЮНЕСКО

Published

on

XVII Годишна конференция на творческите градове към ЮНЕСКО се проведе във френския град Сент Гратиен на 23 и 24 юни 2025 година. Габрово е част от тази организация, благодарение на съхраненото в музей „Етър“ културно наследство. Зам-кметът по културата Невена Минева, Велимира Христова, главен експерт в Община Габрово и Тихомир Църов от екипа на музей „Етър“ участваха в световния форум.

Невена Минева се включи в панела на местните власти и представи визията на Габрово за култура и устойчиво развитие. „Габрово, определен за Творчески град на занаятите и народното изкуство през 2017 година, възприема културата като стратегически фактор за устойчиво градско развитие. Нашата ангажираност е в пълно съответствие с Манифеста от Брага, който призовава културата да бъде самостоятелна цел в глобалната програма за развитие след 2030 година. Активно интегрираме културни политики на местно и международно ниво, насърчавайки творчество, приобщаване и устойчивост“, заяви зам.-кметът на Община Габрово по време на своята презентация.

Невена Минева сподели конкретни действия и политики в областта на културата, провеждани от местната власт в Габрово. Има ясен стремеж към подобряване на културната инфраструктура – инвестиции в креативни хъбове, музеи и обществени пространства, които стимулират артистичното изразяване. Реализират се програми за участие на общността – инициативи, които насърчават културното включване и гарантират достъп за всички граждани. Обособяват се зелени културни пространства, които са устойчива градска среда, интегрираща културата с екологичното мислене.

Що се отнася до международното сътрудничество и прилагането на Манифеста от Брага, по думите на Невена Минева, Габрово активно участва в мрежата творчески градове на ЮНЕСКО, като си сътрудничи с други творчески градове от цял свят, обменя добри практики и работи по съвместни проекти. Оказва се подкрепа за културните права, дигиталните иновации и културните политики с екологична съзнателност.

Зам.-кметът на Община Габрово смята, че се засилват партньорствата с европейски градове в подкрепа на културната дипломация. Пред участниците в международния форум Невена Минева обяви, че Габрово официално издига кандидатурата си за Европейска столица на културата през 2032 година.

„Тази инициатива носи значителни социални, културни и икономически ползи. Тя насърчава градското обновление, подобрява образа на града, повишава международната му видимост и подкрепя туризма. Но тя също така има и важен социален ефект, чрез програми за достъпност и междукултурен диалог. Кандидатурата ни предлага възможност да подчертаем уникалната идентичност на Габрово, да засилим културния сектор и да осигурим дългосрочно положително въздействие.“

Невена Минева цитира думи на кмета на Габрово Таня Христова, че кандидатурата не е просто събитие, а дългосрочна стратегия с трансформиращ ефект.

Тихомир Църов, журналист и ПР на музей „Етър“, представи Международния панаир на традиционните занаяти, който през 2025 година се провежда за 19 път. Акцент в презентацията бяха майсторите, които се очаква да пристигнат от Креативните градове от мрежата на ЮНЕСКО.

Между 6 и 8 септември в „Етър“ се очакват над 50 занаятчии от три континента. Тихомир Църов припомни, че през 2017 и 2018 година в Международния панаир взема участие проф. Лейла Адам от Судан, която представи местни техники за създаване на съдове от глина. В следващите издания се представят занаятчии от Южна Африка, Бразилия, Египет и Китай.

Интересът към презентация бе видим, като бе заявено желание за създаване на нови и затвърждаване на вече съществуващи контакти и обмяна на занаятчии по време на форуми в различни части на света – Малайзия, Южна Африка, Нигер, Италия и др. По време на Годишната среща бе отделено специално внимание на внедряването на Изкуствен интелект в създаването на културен продукт.

По време на последното пленарно заседание бе обявено, че мароканския град Есауира ще бъде домакин на годишната среща на Мрежата през 2026 година.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица