

Култура
Евгени Недев: Да привлечем публиката към творчеството на местните художници

снимка: Евгени Недев, Личен архив
Г-н Недев, за няколко години успяхте да изградите млад и амбициозен екип. Погледнато отвън – съживи се галерията. Вие как виждате отвътре – мотивирани ли са, имат ли желание да развиете заедно галерията?
Винаги съм смятал, че добрият екип е ключа за успех на всеки мениджър. Когато през 2012 година станах директор на ХГ „Христо Цокев“ тя бе една институция лишена от живот. В хранилищата открих картини които с години не бяха вадени от клетките. Други бяха в лошо състояние. Художниците не искаха да участват в изложби. Ситуацията беше критична. Галерията имаше нужда от въздух, от енергия, от амбиция. Сам не бих могъл да се справя. За това положих усилия да създам първо условия за работа – офиси, оборудване, заплати – все простички на пръв поглед неща, но без които реално е невъзможно да привлечеш образован човек. Мисля, че се получи. Благодарен съм на колегите, че ме подкрепят. Най-важното за мен е, че заедно успяхме да превърнем галерията в мисия. За нас тя е начин на съществуване. Важно е човек да изпитва удовлетворение от труда си. А това се постига само, ако си всеотдаен, упорит и последователен в работата си. Виждам радостта след успех, ентусиазма с който започваме всяко ново начинание. Ние израстваме и се развиваме заедно с галерията. Никой от нас преди това не е бил музеен работник, но и никой не се ражда научен. А екипът на галерията се учи бързо.
Следващата година се навършват 170 години от рождението на Христо Цокев. Подготвяте ли събития, свързани с патрона на галерията? По какви теми и проекти работите?
Догодина ни предстои юбилейна изложба на Христо Цокев /170 години от рождението му/. С негови творби разполагат единствено три галерии в страната – Национална художествена галерия, Софийска градска художествена галерия и ние. В момента сме в процес на преговори с НХГ кои творби ще бъде възможно да ни предоставят. Със Софийска градска имаме постигната договорка. Предвиждаме издаването и на каталог.
Завършваме сайта на галерията, който трябва да отговаря на всички съвременни изисквания за достъп до информация.
В момента извършваме проучване на родения в Габрово през 1885 година художник Георги Василев. Когато сме готови ще издадем каталог на творчеството му придружен с биография. Благодарение на дарение направено от негови близки в галерията се съхраняват над 100 творби на този малко известен автор. Паралелно с изданието подготвяме и мащабна ретроспективна изложба.
Какво е мястото на ХГ „Христо Цокев“ сред другите културни институти в града. Галерията е богатство и то не може да бъде повече или по-малко атрактивни, за да задоволява променящия се и често непостоянен интерес на публиката. Имате ли трудности с посещенията?
Разбирането ми е, че галерията би трябвало да заема място в културните и туристически маршрути на града. Габрово има важна роля в историята на българската живопис. Христо Цокев е един от първите възрожденски художник с академично образование. Определян е като изключително талантлив портретист, а според Андрей Протич творбата на която рисува съпругата си Кичка Бедрозава е най-големия шедьовър в българската възрожденска живопис. В края на XIX и началото на ХХ век през Габрово минават едни от най-талантливите художници. Получили образования в Мюнхен или пък в кралската академия Албертина в Италия, те идват тук за да преподават в Априловската гимназия. В този смисъл можем да твърдим, че Габрово освен образователен е бил и културен център. Факт който е слабо представен в научната литературата и заслужава да бъде изследван.
Галерията разполага с богат фонд. Като се вземе предвид и иконата сбирка, представяща развитието на Тревненската иконописна школа габровската галерия претендира за един истински музей на българското изобразителна изкуство. В този смисъл тя не може да бъде заместена от която и да е друга институция в града.
От скоро усилията на екипът ни е насочен към проучване на художници с национално значение, чиито творчество е свързано с Габрово. В това наше начинание сме подкрепяни от колегите от Държавен Архив, Музея на образованието, Регионалната библиотека, Регионалния исторически музей. Сътрудничеството между културните институции в града е факт с изключително значение, особено в ежедневие изпълнено с разделителни линии.
Галерията не е включена в туристическите маршрути и това е странно…
Бихме се радвали ако Общината приема Художествена галерия „Христо Цокев“, като културна институция наравно с останалите на територията на Габрово и ни включи в рекламните материали и туристическите маршрути. Отсъствието от тях реално ни поставя в неравностойно положение. Положение което не подхожда нито на Владимир Димитров – Майстора, нито на Мърквичка, Ярослав Вешим, Цанко Лавренов или който да е майстор с чиито творби галерията разполага.
Работите с много галерии в страната, можем ли да се съизмерваме с тях – като изложбени площи, фондове и др.?
Отговорът на този въпрос съдържа два аспекта. Единият е, че габровската галерия е на завидно ниво в национален план, което ни прави конкурентни. Първо разполагаме с изложбени пространства в много-добро състояние. За съжаление голяма част от градските галерии в страната са в окаяно положение, неприветливи, амортизирани, въздействащи по скоро потискащо. Това затруднява дейността. Ние бихме могли да се похвалим с приветливи, светли и просторни зали. Вторият факт който ни прави конкурентни е богатият фонд. Разполагаме с над 3 000 творби, разпределени в следните раздели – живопис, графика, скулптура, икони, приложно изкуство, международни пленери. Като директор полагам огромни усилия в насока обновяване на фонда. Всяка година правим откупки, както на габровски така и на автори от други градове. Получихме няколко значими дарения и тук няма как да не споменем 38 творби на професор Николай Русчуклиев, дарение от 24 творби на Амалия и Минчо Минчеви. Казвам всичко това, защото малко галерии след Националната и Софийска градска могат да се похвалят с творби представящи съвременното българско изкуство.
Другият аспект в който можем да разглеждаме мястото си в национален план – това е сътрудничеството с останалите галерии. Събитията които реализираме в партньорство са много и трудно бих обхванал всички, но ми се струва задължително да спомена, че наши творби са изложени в представителната експозиция на Квадрат 500. Участваме с картини в редица национални изложби. Няколко са авторите които няма как да не отбележа – Цанко Лавренов, Димитър Гюдженов, Давид Перец, на скоро се завърна творбата на Никола Аръшев, предстои изложба на Зиятин Нуриев в която ще участва наша скулптура.
При изготвяне на културния календар вземаме предвид графика на галериите с които си партнираме за да успеем да осъществим обмен. Размяната на изложби позволява да бъдат презентирани габровските художници пред по-голяма публика. В същото време разширяваме обхвата на представените автори, творчески търсения, различни течения.
При избора на председател на габровската група повечето художници подчертаха важността на връзката между галерия и СБХ. Как виждате това сътрудничество?
Ситуацията в момента е такава, че е невъзможно галерията да се развива без СБХ и обратното. Един от последните примери е пленера по живопис „Боженци“. Събитие с изключително значение в културния живот на града. Провеждането му през последните години стана все по-трудно, а миналата дори не се състоя. За наше щастие националното ръководство на СБХ подкрепи усилията ни. Предстоящото издание ще се осъществи с партньорство между СБХ и галерията. Община Габрово декларира готовност да подсигури културна програма на участниците. Пленерът ще се проведе от 04 до 10 август. Тук е мястото да поканя габровци на изложба на творбите от пленера, която ще открием на 9 август, другият вторник от 17.30 часа в галерията.
Логистиката заема все по-важно място не само в икономическия, а и в културния живот. Достъпа до информация, администрирането на данни затруднява художниците в участието им в национални и международни конкурси и изложби. В галерията създадохме необходимата организация по оказването на пълно съдействие по подготовката и подаването да формулярите за участия на габровските художници.
През следващата година планираме организирането на Национална изложба, която да се превърне в традиционна за нас. Идеята е тя да се провежда през две години. Това е една мащабна изява, която на този етап бихме могли да организираме единствено с подкрепата на СБХ.
Друг аспект в който виждам сътрудничеството е обединяването на усилията в реализирането на конкретни идеи с които да привлечем нови публики. За съжаление българинът през последните години все по-рядко търси допир с изкуството и в частност с визуалните изкуства. Това е проблем както за нас като галерия, така и за самите художници. Публика се създава, чрез възпитание, чрез създаване на потребност от контакт с естетичното, с изящното. Това е сложен процес в който участват учители, семейство и разбира се ние като музейни работници. Голяма част от габровските художници са и учители по рисуване, някой от тях дори водят школи. В този смисъл виждам обединяване на усилията – трябва заедно с тях да създадем потребност в децата да идват в галерията. Тя не би трябвало да бъде възприемана, като едно елитарно място. Напротив, тя е възможност за възпитание на усет към красивото. Когато сетивата от ранна възраст привикнат в контакт с изящното човек ще го търси цял живот. И разбра се не само това, ще се стреми да го постига в средата около себе си. Тогава и архитектурата и градската среда и интериорът в който живеем ще бъде на друго ниво – лишен от кич и пошлост.
Така, че за мен сътрудничеството между галерия и СБХ не е просто факт, а мисия.
Процесите, които формират и изграждат вашата публика, стават все по-сложни. Можете ли да управлявате тези процеси като създатели на изкуство, обединени от общи творчески цели? Говоря за габровската група на художниците, която винаги е била традиционно силна и уважавана. Приживе мнението на Кольо Николов, Митьо Солаков и други по-млади художници просто респектираше и винаги беше коректив на решения, свързани с формирането на градската среда с художествени решения.
Един основните проблеми днес пред художниците това е публиката. Липса на интерес, отказ от информация, ниска обща култура, лошо образование – факти които се обясняват все с икономическа, социална и политическа криза. Мисля, че това са по-скоро оправдания за лошо управление на процесите. Нека си припомним, че Възраждането става факт в един от най-мрачните периоди в българската история. Въпреки това, именно тогава се поставят основите на редица жанрове и стилове в българското изкуство. Казвам това за да покажа, че всичко е въпрос на желание. Ако консолидираме групата, ако станем екип, ако повярваме в себе си ще успеем.
Чака ни много работа и именно за това с колегите постигнахме съгласие по няколко основни теми: регулярни срещи на ръководството и редовни общи събрания на групата с цел по- добра комуникация, оперативност и организация. Предстои ни организирането на рекламна и информационна кампания, подновяване на контактите с останалите представителства на СБХ и с националното ръководство; организиране на резиденции; нова пътуваща изложба; привличане на средства от български и международни донори; диалог с Общината, активно участие в обществения и културен живот на града.
В работата си ще бъда воден от два основни принципа – екипност и приемственост.
Приемственост между поколения, между личности, между стилове и дори творчески търсения.
Амбицията ми и е да привлека погледа на публиката към творчеството на габровските художници защото те са едни душевно богати личности, със свой маниер и стил на творци.
Ще завърша с думи на Джон Ръскин за които се сещам в момента: „Великите нации пишат своята автобиография в три ръкописа – книга на делата им, книга на словата им и книга на изкуството.“
Автор: Бояна Пенчева.
*Интервюто е публикувано на 3 август 2016г., в бр.173 на вестник „100 Вести“.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Култура
Колю Фичето създава темелите на новата българска архитектура


„Колю Фичето създава темелите на новата българска архитектура.“ Това заяви д-р Венелин Бараков, главен уредник в Исторически музей – Дряново, при представянето на новата си книга „(Не)познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ в църквата „Свети Николай“, построена във Велико Търново от възрожденския майстор.
На 17 август в православния храм в старата столица се състоя дискусията за живота и делото на Колю Фичето, в която се включиха още проф. д-р Петко Ст. Петков от ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ и Константин Фичев, родственик на Майстора. Събитието се проведе в рамките на фестивала „Варуша юг“, като част от програмата на Националните чествания „(Не)познатият Колю Фичето“, посветени на 225 г. от рождението на възрожденския майстор, които се организират от ИМ-Дряново и Община Дряново, под патронажа на Министерството на културата. Домакин на проявата бе отец Славчо Иванов, свещеноиконом в църквата „Свети Николай“.

По думите на д-р Бараков, в работата си Колю Фичето заимства от различни традиции, което е най-силното му качество. Строителният колос на българското Възраждане е изключително креативен, грамотен и начетен човек. Прави планове и макети на своите сгради. В дългия си жизнен път работи на много места в Северна България, Цариград и Одрин, получавайки признание дори от османската власт, която започва да го кани като водещ майстор строител по българските земи.
„Велико Търново и Дряново са градовете на Уста Колю Фичето. Книгата „(Не)познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ се роди спонтанно при разговор с колегите ми и с директора на ИМ – Дряново Иван Христов. Инициативите от Националната програма, посветена на 225 г. от рождението на Колю Фичето, включват изложби, родова среща, популяризиране на неговото дело, както и книжни издания“, сподели д-р Венелин Бараков.

Тази книга идва като допълнение към всичко известно, което е написано до този момент за Колю Фичето. В нея д-р Бараков представя свои изследвания и наблюдения за църкви, къщи, кули – камбанарии, мостове, обществени и търговски сгради, произлезли от гения на възрожденския майстор строител. Засяга по-малко коментираните от науката пътищата, по които строителят върви, влиянията върху работата му с различен произход: от българското средновековие, античността, западноевропейския Ренесанс и Барока.
„Защо непознатият Колю Фичето? Той е много известна личност в българското Възраждане. Всички негови строежи са познати на научната общественост и многократно коментирани. Сред водещите имена бих отличил тези на арх. Георги Козаров – първият голям изследовател на Колю Фичето, Никола Мавродинов – проучвал произхода на различни типове сгради на Майстора, както проф. Николай Толешков – издирвал непознати църкви, свързани със строителството, маниера и начина на работа на Фичето, които той идентифицира“, добави още д-р Бараков.

Музейният специалист анонсира, че до края на месец септември предстои от печат ще излезе още една нова книга, която ще разгледа Колю Фичето в друга светлина. „Всички знаем, че той е известен майстор строител, но в същото време той е бил талантлив резбар, каменоделец и скулптор, което е малко популярно. Тази нова книга ще представи една различна страна от него“, поясни Бараков.
Според проф. Петко Петков, майстор Колю Фичето е духът на българското Възраждане, неговото дело е пред очите ни и без него не можем. „Той е част на нашата идентичност! Как да си представим Търново без църквата „Свети Николай“, „Къщата с маймунката“, камо ли без Конака? То това би било невъзможно. А какво да кажем за други централни български градове и градчета, където той е оставил подписа си и двойната кобилица?“, каза проф. Петков.

Той определи Колю Фичето като изключителен българин, който при това никога не се е натрапвал. „Мисля, че такъв пример ни е необходим в днешно време: на хора професионалисти, родолюбци и мълчаливо допринасящи за общото благо“, изрази мнение още проф. Петков.
Пред присъстващите Константин Фичев, родственик на Майстора, говори за семейната линия, родовата връзка и за своя именит предшественик, развенчавайки някои митове, легенди и твърдения за личността и делото на Никола Фичев, тиражирани през последните години в медийното пространство.

Константин отбеляза, че е шесто поколение наследник на Колю Фичето по мъжка линия. Той сподели, че разполага с богат семеен архив, в който се съхраняват доста фотографии и документи, който в голямата си част е дигитализирал.
Родът му започва от първия син на Никола Фичев – Иван, помагал в юношеските си години при градежите на творенията на Първомайстора. По-късно се развива в друга посока, като прави дюкяни в Търново, където шие дрехи и придобива прозвището Иван „Панталонджията“. Умира млад. Негов син е бъдещият ген. Иван Фичев, който се завръща в България от Цариград след смъртта на баща си. Неговият по-малък брат – Константин, завършва Априловската гимназия в Габрово, а най-малкият от тях е третият брат, на име Георги.


Култура
Габрово и Велико Търново с обща кандидатура за Европейска столица на културата


Велико Търново и Габрово ще кандидатстват заедно за европейска столица на културата през 2032 г., информира областният всекидневник Борба.
Новината първо беше съобщена от Галин Попов – артистичен директор на фестивала „48 часа Варуша юг”, преди началото на концерта на хор „Ваня Монева” на площада пред Царевец.

„Фестивалът „48 часа Варуша юг” е едно от доказателствата, че когато хората обединят усилията си, резултатите не закъсняват. Велико Търново и Габрово трябва да намерят начин да кандидатстват заедно! Аз виждам тази кандидатура с двоен потенциал, а фестивалът ни показва именно такива резултати“, каза Галин Попов.
После той покани на сцената кмета Даниел Панов, който официално я потвърди и обеща на великотърновци и габровци да работи за общата кауза.
Мотото „Съединението прави силата” за първи път в България е написано на читалище „Надежда” във Велико Търново.
Аз знам, че заедно и обединени нещата се случват, както показваме с фестивала „48 часа Варуша юг”. Нищо не може да се случи без хората на изкуството и културата. Днес подавам ръка към Габрово, за да се осъществи една дългогодишна мечта на творците – Велико Търново и Габрово да кандидатстват за столица на европейската култура през 2032 година и тя да се превърне в печелившата кандидатура на България. Великотърновци и габровци го заслужават!”, заяви Даниел Панов.
В подкрепа на идеята за обща кандидатура се изказа и заместник-министърът на туризма Павлин Петров.
„Поздравявам ви за кавалерския жест, който Велико Търново отправи към Община Габрово. Северна България се нуждае от това! Тук ясно виждаме, че културата, историята и изкуството са силно свързани и надграждат туристическия продукт на страната”, обърна се към творците Павлин Петров.
Габрово вече обяви официално кандидатурата си за европейска столица на културата през 2032 г. и дори беше първо. Градът работи за каузата още от миналата година, а в края на февруари 2025 г. Общинският съвет единодушно подкрепи предложението градът да се включи в надпреварата.
Габрово е доста напред в подготовката – вече регистрира необходимата общинска фондация, Община Габрово е наела екип от трима независими културни експерти с над 23 години опит, като техни клиенти са били 11 от последните 13 града, носители на титлата, пише още изданието.
Цялата статия на журналиста Ана Райковска можете да прочетете оттук.


Култура
Търси се нов ръководител на ДФА „Габровче“


Община Габрово обяви процедура за подбор на ръководител на Детски фолклорен ансамбъл „Габровче“ – културен символ на града и един от най-изявените детски ансамбли в страната.
Основан преди близо половин век, ансамбълът е носител на многобройни отличия и е известен със своите автентични възстановки на български обичаи, сценични костюми и хореографии, аплодирани в България и по света.
Кандидатите трябва да имат висше образование в областта на музикалното или танцовото изкуство, да познават различните стилове на българския фолклор и да притежават управленски и комуникационни умения.
Позицията предлага срочен трудов договор за пет години, мотивиращо възнаграждение, бонуси за стаж и работа в творческа среда. Подборът ще се извършва в три етапа: проверка на документи, представяне и защита на концепция за развитие на ансамбъла и интервю с комисията.
Необходимите документи трябва да бъдат подадени до 25 август 2025 г., 16:00 ч., в деловодството на Община Габрово (пл. „Възраждане“ № 3) или по електронна поща. Допълнителна информация и проект на длъжностна характеристика са достъпни в отдел „УЧР“ и на сайта на Общината, в раздел „Кариера“.


-
Любопитнопреди 5 дни
Щъркели накацаха околовръстното на Габрово (снимка)
-
Новинипреди 7 дни
Ивайло Иванов застава начело на националите по ръгби
-
Културапреди 5 дни
Откриха древна византийска златна монета на крепостта Хоталич (снимки)
-
Новинипреди 7 дни
Черен „баварец“ едва не катастрофира край велоалея в Севлиево (видео)
-
Културапреди 7 дни
„Пътепис от Етър, България“ от Йон Андерс
-
Новинипреди 5 дни
Безплатен транспорт за Националното честване на Шипченската епопея
-
Новинипреди 5 дни
Внимание, кибератака: Фалшиви мейли от името на РЗОК – Габрово!
-
Културапреди 6 дни
МК „Весела“ с нови награди от международен конкурс