Икономика
Евтин ток в България – мисията възможна
Хаосът и противоречивите реакции на кабинета „Борисов“ за АЕЦ „Белене“ и проектите от възобновяеми източници само оскъпяват енергията и сеят страхове сред потребителите

За производството на енергия от възобновяеми източници може да се въведе т. нар. "данъчен неутралитет".
АЕЦ “Белене”? Да бъде или да не бъде? Към тази хамлетовска дилема може да се добави и още един въпрос. Дали пък България да не заложи на енергията от възобновяеми източници?
Ако през последните месеци бяхме потърсили отговорите им от кабинета “Борисов” само щяхме да се объркаме допълнително. Защото правителството има хаотични и често противоречиви реакции както за АЕЦ “Белене”, така и за новия проектозакон за енергията от възобновяеми енергийни източници.
След като серията от СРС-скандали отшумя, в общественото пространство усилено се заговори за енергийните проекти на България и за ускоряване на процедурата по тяхната реализация. Кабинетът “Борисов” за пореден път забавя оформянето на конкретно предложение за стойността на проекта “Белене”. Очаква се изготвянето на анализа на британския консултант HSBC да продължи 18 месеца.
Освен технико-икономическа част, HSBC трябва да предостави и необходимите доказателства за
възможностите за износ на електроенергия към съседни страни
Същевременно се заговори, че “Атомекспортстрой” може да предяви иск в размер на 1 милиард евро за пропуснати ползи.
От руския гигнат предлагат два варианта:
1) твърда цена в размер на 6.298 милиарда евро
или
2) базова цена от 3.997 милиарда евро плюс ескалационни добавки
И в единия, и в другия случай е калкулиран процентът на инфлация, така че във финансово отношение е без особено значение кой от двата варианта ще бъде избран. На срещата с българските медии в Москва, проведена на 20 април, вицепрезидентът на “Атомекспортстрой” Генадий Тепкян открито заяви, че за икономиката на България “не е важно колко струва АЕЦ “Белене”. Според него “ние не сме на пазара, за да ни интересува колко струват доматите – гръцки или турски”, цената е важна само за инвеститорите, които трябва да се съобразят с възвращаемостта на проекта. Предвид колебанията на НЕК по отношение на финансирането, от “Атомекспортстрой” предлагат включването на АЕЦ “Козлодуй” като партньор по проекта и изразяват увереност, че до 1 юни ще бъде сключен окончателен договор за строежа.
Дали окончателният договор ще бъде сключен в рамките на сроковете, заложени в ЕРС-договора или партньорите по проекта ще се споразумеят за поредното отлагане е трудно да се прогнозира. Но едно е ясно – всяко отлагане води до допълнително оскъпяване на проекта, за което в крайна сметка ще трябва да заплатят потребителите.

Каква е цената на АЕЦ “Белене”?
Едновременно с това
спада и доверието към България
като надежден партньор по международни проекти от такъв мащаб. Стигна се дотам, че се наложи “Росатом” и “Атомстройекспорт” да обясняват колко безопасен е проектът и как България само би могла да спечели от неговата реализация. Мълчанието на българското правителството пък е повече от обезпокоително. Очевидно е, че АЕЦ “Белене” е необходим, най-малкото защото в страната се очаква да бъдат изградени големи мощности от соларни и ветрогенераторни паркове, които обаче са зависими от климатичните условия и в случаите, когато не може да се разчита на тях, ядрената енергия е надежден резервен вариант.
Инвестициите във възобновяеми енергийни източници е също отдавна отлаган проблем, който беше обект на ожесточени дебати през седмиците непосредствено преди Великден. Докато през юли миналата година министър Трайчо Трайков бе на мнение, че ако американската компания AES реализира проекта си за изграждане на соларна централа от 80 МВт край Силистра, потребителите на електроенергия ще трябва да плащат с около 100 милиона лева повече годишно, сега ГЕРБ твърдо застават зад проекта за нов закон за енергията от възобновяеми източници (ВЕИ). Той трябва да
фиксира цената на произвеждания ток за срок от 20 години,
без ДКЕВР да може да я намалява всяка година.
Споровете по проектозакона са продиктувани от два основни проблема:
1) Сключените към момента договори за изграждане на ветрогенераторни и соларни паркове надхвърлят с 2,5 пъти капацитета на мрежата и целите на България и са на стойност над 30 милиарда лева.
2) Според експертната оценка, ако всички заявени за изграждане мощности от ВЕИ влязат в експлоатация, цената на тока ще се увеличи с 10 пъти.
А инвестициите трябва да бъдат реализирани, за да се спази задължението съгласно Директива 2009/28/ЕО за постигне на 16% дял на ВЕИ в крайното потребление на енергия до 2020 година.
Основният въпрос, който вълнува обществото и медиите е защо проектозаконът предвижда цената да не бъде променяна за период от 20 години, при условие, че новите технологии за производство на енергия от ВЕИ навлизат много бързо. Това наред с увеличаването на мощностите води до намаление на цените и бърза възвращаемост на инвестициите – в рамките на максимум 7-8 години. Разбира се, в новия проектозакон периодът е действително намален от 25 на 20 години, но тази промяна е незначителна и в никакъв случай не може да се очаква, че ще бъде в полза на потребителите.
Излиза, че в стремежа към постигане на баланс между интересите на инвеститори и потребители, везните се наклоняват повече в полза на инвеститорите, които използват всякакви лобистки средства, за да защитят финансовите си интереси. Предвид бързата реализация на проектите и почти незначителните оперативни разходи по поддръжка на обектите, тези инвестиции ще носят огромни печалби, но ще са значително финансово бреме за крайните потребители. По разчетите на НЕК един мегават час се закупува на цена 760,48 лева без ДДС от фотоволтаици до 5 МВт, а от останалите (над 5 МВт) на цена 699,11 лева.
От друга страна, запазването на цената за период от 20 години нарушава и пазарната конкуренция, а загубата на такава във всеки сектор има негативен ефект върху качеството на предлаганите услуги и стимулирането на процесите на внедряване на нови технологии. В рамките на разумното е да се приложи този механизъм за ценова регулация в периода на възвращаемост на проектите, но след това съвсем логично и естествено би било
цената да може да се променя съобразно пазарната конюнктура
Друг съществен елемент, който засяга производството на “зелена енергия”, е фактът, че голяма част от проектите за ВЕИ са субсидирани по линия на европейските фондове. Това е още един фактор, оказващ влияние върху намалението на себестойността на продукта, а оттам и на цената за потреблението му. Такова подпомагане е предвидено, например, за изграждане на фотоволтаици до 5 МВт, за които подадените проекти по Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 многократно надхвърлят заложените бюджетни лимити. Към момента няма нито един одобрен проект по програмата, защото се очаква политическо решение, което най-вероятно е свързано и с новите промени в Закона за възобновяемите и алтернативните енергийни източници.
Разбира се, инвеститорите във ветрогенераторни и соларни паркове трябва да бъдат стимулирани, за да се осъществи плавен преход към употребата на алтернативни енергийни източници. Повърхностно е твърдението, че до 2020 година има достатъчно време и забавянето в изпълнението на проектите не е чак толкова фатално. Ефектът от въвеждането им се очаква да допринесе еднакво както за опазването на околната среда и намаляването на вредните емисии, така и за предлагането на евтина електроенергия. Именно такава е ролята на субсидиите за този вид проекти.
Ако правителството действително е загрижено за регулирането на цената на електроенергията, то би могло да избере други, доказано успешни регулативни методи. Например, един възможен механизъм за стимулиране на инвестиции във ВЕИ е прилагането на т.нар. “данъчен неутралитет”. Това е механизъм, при който производството на електроенергия от алтернативни енергийни източници се облага с по-малък данък за сметка на данъците и таксите за други видове производства. А по-ниският данък означава и по-ниска пазарна цена.
Противоречивите сигнали по отношение на надеждността на проектите всява паника сред обществото, което е еднакво загрижено за сигурността и доходите си. Парадоксалното е, че вместо да доведат до намаляване на цената за електроенергия, в настоящото си състояние и АЕЦ “Белене”, и проектите за ВЕИ водят до нейното оскъпяване и до насаждане на страхове и притеснения у потребителите по отношение на икономическата ефективност и последиците върху и без това стопяващите им се доходи и спестявания.
автор: Юлия Добрева
Аргументи БГ
Икономика
До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.
Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.
Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.
Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.
За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.
Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .


Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


Икономика
Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.
„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.
„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.
Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.
Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.
След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.


-
Кримипреди 5 дниКола блъсна жена, пресичаща на пешеходна пътека в Габрово
-
Любопитнопреди 4 дниАрена Механо ще бъде официално открита
-
Кримипреди 22 часа34-годишен пострада при падане от близо шест метра
-
Любопитнопреди 7 дниДетското коледно градче на Габрово отваря врати в парка с Мечето
-
Любопитнопреди 6 дниСевлиево посреща Коледния камион на Кока-Кола
-
Любопитнопреди 7 дниКоледен фермерски пазар на площад „Възраждане“
-
Културапреди 6 дниНовата стихосбирка на Венелин Бараков с премиера в Габрово
-
Новинипреди 5 дниЗдравни работници от Трявна протестираха за по-високи заплати






