Свържи се с нас

Икономика

Финансовата политика на правителството …

Published

on

© Copyright 2011 — Gabrovo News. All Rights Reserved

Правителството на Бойко Борисов се радва на високо одобрение и бе посрещнато с много надежди. За съжаление, някои от правителствения екип започнаха да загърбват националната икономика и в частност държавните финанси и социалната политика. Те се оказаха „сизифов камък”, непосилен нито за мощните плещи на премиера, а камо ли за неговия финансов министър Дянков – един на пръв поглед симпатичен вечен оптимист, който над 15 пъти вече ни посочи кога ще излезем от кризата, в която все повече „затъваме”. Рефренът „за всичко, дори и за юлския пек е виновно правителството на Станишев”, който слушаме до втръсване вече година е изтъркан дотам, че вече започнаха да не му вярват и хилядите безработни и изправени пред фалит дребни предприемачи, гласували преди година за ГЕРБ и Атака. Те вероятно още са заслепени от безспорната харизма на своите лидери Борисов и Сидеров, но като идат в магазина и започват да си броят стотинките, а банките ги притискат да си върнат кредитите, са вече изправени пред дилемата кой да слушат – собственият си глас, който отразява колко е празен джоба им или на обещанията.

Не е случайна негативната оценка за едногодишното управление на най-големия ни синдикат КНСБ, тъй като бе пропуснато най-благоприятното време за реформи. Известно е от опита на редица държави, че първите месеци на всяко управление са най-подходящите за началото на сериозни реформи, защото тогава подкрепата към властта и енергията на хората в нея са най-големи, тъй като след това компромисите със статуквото започват да изглеждат все по-приемливи и волята за промяна постепенно намалява и дори избледнява.Наистина е вярно твърдението на министър Дянков, че България остана единствената страна от ЕС в ЮИЕ, в която данъците не са повишавани и засега не сме потърсили чуждестранна финансова помощ, но докога ще е така и на каква цена?! На държавните служители не са повишавани заплатите от 2 години (01.VІІ.2008 г.), а пенсиите – от 01.VІІ.2009 г. и те са най-ниските в ЕС. В Румъния доходите са с над 50 % по-високи от българските, ДДС нарасна с цели 5 пункта и е вече 24 %. Гърция – също за втори път в последните три месеца повиши ставката на ДДС на 23 %. Все пак имиджът на правителството се крепи все още заради успехи в борбата с престъпността. Осъдените засега са малко –само Марио Николов и толкоз, докато братята Маргини бяха оправдани… Налице са арести на заподозрени за серията отвличания, което е сериозен успех за органите на МВР и вероятно ще има осъдителни присъди за групата, наречена „Наглите“. За т.нар. „Медузите“, „Лапачите“, „Мошениците“ или „Недосегаемите“, както и за най-шумно рекламираната от медиите група „Октопод” изходът засега е неясен, но българското общество се надява те да приключат с осъдителни присъди. Много съществен момент е колко от заграбените по престъпен начин средства или „източен” ДДС ще влезе в хазната? В тази връзка логичен е и въпроса защо през първата година на управление на правителството на ГЕРБ не се създаде финансова полиция?

Известно е, че България е една от малкото страни в ЕС без такава структура Липсата на реални реформи в публичната сфера и на системен подход в държавното управление, не може да се компенсират само с успехи срещу престъпността. В икономическата област има светъл лъч – успешно проведените търгове на доста по-ниски от реалните цени за автомагистрала „Тракия“. В икономиката ни и преди всичко в публичните ни финанси сеналага оценката преди всичко на външни анализатори и икономически наблюдатели (Виенския институт за икономически изследвания и др.), че управлението на ГЕРБ, е ако не провал, то поне трябва да бъде класифицирано като относително неуспешно. В предизборната платформа на партия ГЕРБ имаше ред хубави неща, които не се случиха, като: финансова стабилност, петпроцентно намаление на осигуровките (в крайна сметка намалиха ги с 2 %) и увеличение с 50 % на надбавките на пенсиите на вдовици. Вместо тях налице са непрекъснати люшкания – законодателната програма на парламента; във фискалната ти политика. Неслучайно основателни са въпросите: „Космическият кораб на държавното ни управление на автопилот ли се движи?”; „Къде отиват българските публични финанси, като догодина привърши фискалния резерв?”. Не може вечно правителството ни да се оправдава с наследството от тройната коалиция, която му остави около 8,2 млрд. лв. фискален резерв, от който товече изхарчи половината с актуализацията на бюджета, приета от НС през юли 2010 г. Няма и прелом в оползотворяването на еврофондовете, а правителството ни продължава да се хвали, че е „размразило” спрените евросредства, но странно защо те не достигат до бенефициентите засега?С популистки цели бе открит тази пролет с решение на НС 52-ри университет в Перник, което е проява на недалновидност предвидсилно намалелия брой на младежи, които завършват средно образование. Нонсенс е да се въвежда платено обучение в държавните ВУЗ, което води до неравнопоставеност между студентите държавна поръчка и платено обучение. Странно защо бе закрита „Агенцията по икономически анализи и прогнози”, досега в състава на МФ, което ни направи единствената държава от ЕС, в която липсва самостоятелен орган по планиране и прогнозиране?

България все още има някои относителни предимства пред останалите закъсали страни в ЕС –фискален резерв инисък държавен дълг. Фискалният резерв обаче започва да се топи и правителството ни не е в състояние да преодолее тази негативна тенденция. На него му липсва адекватна организация и визия за бъдещето на българската икономика и за публичните ни финанси.През първите 6 месеца на управлението му цел № 1 бе нулевия бюджетен дефицит и влизането на България в ERM ІІ през 2010 г., а през 2013 г. – в еврозоната. През март управляващият екип видя, че това няма как да се случи и започна „ударно да харчи” от фискалния резерв на фона на намаляващи приходи във фиска, вследствие на лошо работещата ни икономика. Амбицията на министър Дянков за влизане във валутния механизъм е все по-нереална. Тя бе отложена във времето и не ясно за кога. За сметка на това забуксуваха всички структурни реформи, чиято цел е да се подобрят публичните услуги и да се намалят държавните разходи. На всичкото отгоре за състоянието на българското национално стопанство и преди всичко на строителния ни отрасъл определена вина има и настоящето правителство, което едва в средата на годината разплати чрез ББР първите стотина милиона от дължимите на бизнеса близо 2 млрд лв. Не може като държавата да е най големия длъжник у нас да искаш от фирмите да внасят регулярно данъци като същевременно те не са получили дължимите суми и са кредитирали държавните фирми и общините, без това да се отрази на постъпленията във фиска? Независимо от обещанията си пред ЕК правителството не успя да балансира бюджета – нито през 2009 г., нито през настоящата 2010 г., когато той с актуализацията достигна до 4,8 % дефицит. Най-голямата слабост във фискалната политика, е, че реални реформи не са направени засега в нито една област, а разходите дори нарастват спрямо кризисната 2009 г.„Потъват като вода в пясъка” милиарди лева от данъците на българския предприемач в: нереформираното ни здравеопазване, социалната сфера, държавната администрация, пенсионното дело, образованието и науката. Част от политическата ни действителност е зачестилата намеса на премиера в работата на парламента и след обществен натиск под негово давление, НС да прегласува току-що приета поправка в някой закон. Вече стана практика, причината за смяната на позициите на мнозинството, да са обвинения в лобизъм от страна на опозицията и медиите. Фрапиращ пример за неуспял опит за лобизъм е отхвърлянето на поправката в Закона за приватизация и за следприватизационен контрол, която даваше правомощия на областните управители да продават държавни имоти до 500 000 лева. Опозицията се обяви срещу тази идея, а депутати от БСП дори я определиха като децентрализация на корупцията. Едва по-късно след появата на премиерът Бойко Борисов в парламента, ПГ на ГЕРБ се отказа от нея. След намесата на премиера беше оттеглена и друга спорна поправка в Закона за земеделските земи, която предоставяше привилегии на арендаторите при покупката на парцели. Налице са вече над 20 примера за лобистки поправки на закони, а за съпредседателката на ПГ на ГЕРБ в един от най-тиражните български вестници излезе статия със заглавие – „Лобистка Фидосова”.

Вярно е, че огромните печалби и рекордните чужди инвестиции у нас от над 24 млрд.евро за последните 4 години , както и нарастващите доходи и лесните кредити (по телефона и без поръчители и достатъчни обезпечения) създадоха проблемни сектори в българската икономика (строителство, недвижими имоти), които са с рекорден спад при разразилата се криза. За нея правителството ни няма вина, но то не прави нищо за преодоляването й и да активира системата за държавни поръчки в тях, като строеж на общински комунални жилища за социално слаби, както и по-високи инвестиции в образование и наука, а точно обратното – реже парите на БАН и на университетите с над 10 % с актуализацията на Бюджет 2010. В началото на юли България бе поставена в класацията на 10 място сред страните в света застрашени от фалит, което е негативно признание за безрезултатната и погрешна финансова политика на правителството ни. Пропуснати бяха благоприятни възможности за емитиране на външен еврооблигационен дълг при благоприятни лихвени нива през втората половина на 2009 г. Сега при очертаващото се стопяване на фискалния резерв – почти е ясен изхода за укрепване на публичните ни финанси. Най-вероятно през зимата или най-късно напролет ще „потропаме” на вратите на МВФ. Сключим ли финансово споразумение с фонда, при което ползваме негов ресурс, вероятността за по-високи ДДС и акцизи и у нас, както и опасността от намаление на заплати и по всяка вероятност и на пенсии е напълно реална. Втора седмица премиерът и финансовият ни министър повтарят мантрата, че споразумение и заем от МВФ не е необходимо нито тази, нито следващата година, но дали ще са прави – времето ще покаже.Те казваха, че е въпрос на месеци за да излезем от кризата. За първите 4 месеца на тази година у нас привлечени едва около 30 милиона евро чуждестранни инвестиции, а са репатрирани от България няколкостотин милиона евро. Оправдания, че чуждестранните компании връщат заеми към фирмите-майки не са несъстоятелни. Дойде ли мисия на МВФ у нас, ще започнат под чужд диктат много болезнени и тежкиреформи в администрацията и публичната сфера. Без тях сегашното положение на гърци и румънци дори ще ни се вижда завидно. Известно е, че независимо от наложените рестрикции от тази пролет гръцкият жизнен стандарт е все още доста по-висок от нашия. В случай, че правителството ни и през следващата година продължава да харчи остатъка от фискалния резерв (без резерва на НЗОК и сребърния фонд, които са около 2 млрд.лв.) и да отлага плащанията си към доставчици, в т.ч. и да не се разплаща с бизнеса по стари задължения от предходни години, може да се отложи сключване на споразумението с МВФ и за след местните и президентски избори в края на 2011 г. Тогава – ще е много късно.

Автор д-р Йосиф Аврамов.

1 Comment

1 Comment

  1. Rumen

    21.01.2011 at 10:47

    Niama da e zle, da ima pove4e takiva statii….! Bravo!

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Икономика

Намалява броят на наетите през март

Published

on

Архив, Copyright © GabrovoNews.bg

Наетите лица по трудово и служебно правоотношение в област Габрово към края на март 2020 г. намаляват с 1.1 хил., или с 2.7%, спрямо края на декември 2019 г., като достигат 38.6 хиляди. Това сочат предварителните данни, оповестени днес от Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“.

Спрямо края на първото тримесечие на 2019 г. най-голямо намаление на наетите лица се наблюдава в икономическите дейности „Хотелиерство и ресторантьорство“ – с 27.2%, „Професионални дейности и научни изследвания“ – 15.3% и „Търговия, ремонт на автомобили и мотоциклети“ – с 12.7%.

Увеличение на наетите лица по трудово и служебно правоотношение е регистрирано в икономическа дейност „Операции с недвижими имоти“ – с 31.2% и „Строителство“ – с 20.9%.

В структурата на наетите лица по икономически дейности най-голям е относителният дял на наетите по трудово и служебно правоотношение в дейностите „Преработваща промишленост“ и „Търговия, ремонт на автомобили и мотоциклети“ – съответно 49.9% и 10.9%.

В края на март 2020 г. в сравнение със същия период на 2019 г. наетите лица по трудово и служебно правоотношение се намаляват с 0.2 хил., или с 0.6%. Най-голямо намаление на наетите се наблюдава в икономическите дейности „Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети“ и „Професионални дейности и научни изследвания“ а най-голямо увеличение – в „Строителство“ и „Операции с недвижими имоти“.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

Габрово е на шесто място в страната по средна брутна заплата

Средната брутна месечна работна заплата в област Габрово за януари 2020 г. е 1 149 лв., за февруари – 1 143 лв., и за март – 1 114 лева.

Published

on

Архив, Copyright © GabrovoNews.bg

Средната брутна месечна работна заплата в област Габрово за месец януари 2020 г. е била 1 149 лв., за февруари – 1 143 лв., и за март – 1 114 лева. В сравнение с останалите области в България, по този показател областта ни се нарежа на шесто място в страната след София (столица), София (област), Враца, Варна и Стара Загора.

Тези официални данни бяха оповестени от Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“. През първото тримесечие на тази година средната месечна работна заплата е 1 135 лв. и намалява спрямо четвъртото тримесечие на 2019 г. с 0.2%.

Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо намаление, са „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ и „Образование“.

Увеличена е средната месечна заплата се наблюдава в дейностите „Селско, горско и рибно стопанство“ и „Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети“.

През първото тримесечие на 2020 г. средната месечна работна заплата нараства със 7.2% спрямо същия период на 2019 г., като най-голямо е увеличението в икономическите дейности „Селско, горско и рибно стопанство“ и „Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети“.

Икономическите дейности с най-високо средномесечно трудово възнаграждение на наетите лица по трудово и служебно правоотношение през първото тримесечие на 2020 г. са: „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далеко- съобщения“ – 2 375 лева, „Образование“ – 1 274 лева и „Държавно управление“ – 1 239 лева.

Най-нископлатени са били наетите лица в икономическите дейности: „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 621 лева, „Административни и спомагателни дейности“- 651 лева и „Култура, спорт и развлечения“ – 779 лева.

Спрямо същия период на предходната година средната месечна работна заплата през първото тримесечие на 2020 г. в обществения сектор нараства с 10.6%, а в частния – с 6.3%.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

Община Трявна стартира проект за рекултивация на съществуващото депо за отпадъци

Published

on

След подписан на 13.05.2020 г. договор, Община Трявна стартира изпълнението на проект: „Рекултивация на съществуващо депо за отпадъци на община Трявна“.

В основата на настоящия проект за закриване и рекултивация на депото, е заложено да се опази човешкото здраве и околната среда, както и спазването на законодателството на ЕС и националното законодателство по отношение на управлението на отпадъците, опазването на водите и въздуха.

Основни дейности по проекта са:
Дейност 1: Подготовка и изпълнение
Дейност 2: Техническа рекултивация
Дейност 3: Организация и управление на проекта
Дейност 4: Информация и комуникация

Общата стойност на проекта е 1 549 891.73 лв., от които 1 317 407.97 от Европейския фонд за регионално развитие и 232 483.76 национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България.

Началната дата на проекта е 28.05.2020 г., а крайната дата – 28.04.2022 г. Периодът за изпълнение е 18 месеца.

Настоящият проект е насочен към опазване на човешкото здраве и околната среда. Община Трявна търси правилните насоки към постигане на основната цел в устойчивото управление на отпадъците, които ще предотвратят, намалят или ограничат вредното им въздействие върху човешкото здраве и околната среда. Проектът предвижда извършване на техническа и биологична рекултивация на площта, която е с нарушена структура и почвено плодородие в резултат на дългогодишното натрупване на отпадъци. Рекултивационните мероприятия ще осигурят опазване на атмосферния въздух и повърхностните води от замърсяване, защита от проникването на повърхностни води в тялото на депото, прекратяване на разпрашаването на леките фракции отпадъци и др. Рекултивацията на депото има за цел максимално да ограничи неблагоприятното въздействие на натрупаните отпадъци върху околната среда. С предвидените рекултивационни мероприятия на съществуващото депо ще се осигури минимизиране на строителните разходи, опазване на атмосферния въздух и повърхностните води от замърсяване, защита от проникване на повърхностни води в отпадъчното тяло на депото, прекратяване на разпрашаването на леките фракции отпадъци, вписване в релефа на околния терен на тялото на отпадъците, създаване на условия за контрол на процесите , протичащи в тялото на депото и въздействието му върху околната среда.

Предвидените дейности ще се изпълнят на два етапа:
І-ви етап: Същинска рекултивация – при която се предвижда да се извършат: Подготовка на площадката и на детайл в петата на отпадъците по дерето; съоръжение за регулиране на оттока; изграждане на горна опорна дига; изграждане на долна опорна дига и от страната на пътя; изграждане на газова система; предепониране на отпадъците и вертикална планировка; техническа рекултивация – изравнителен пласт, запечатващ пласт, земни почви, хумус; съоръжения.
ІІ-ри етап: Биологичната рекултивация, която се предвижда да се извърши на площ от 16729 кв.м. представляващи ПИ 81058.374.315, в земл. на с. Черновръх на територията на община Трявна.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица