Свържи се с нас

Икономика

Габрово домакинства международна среща „Икономическо развитие чрез иновации“

Published

on

Международна работна среща на партньорите се състоя в Габрово на 7 и 8 юни, съобщи Мария Радойчева, главен експерт в Дирекция „Инфраструктура и екология“ в местната общинска администрация. Целта на срещата бе представяне на идеите и резултатите, фокусиране върху разработването на планове за действие и подготовка на всеки партньор за прилагане на наученото и споделените добри практики.

Срещата бе открита от инж. Николинка Хинкова, председател на Управителния съвет на Регионален иновационен център „Амбициозно Габрово“, която сподели, че в момента, предвид световната икономическа ситуация, трудните обстоятелства с повишените цени на енергията и материалите, както и заради предизвикателствата на съвременния свят, малкият и среден бизнес повече от всякога са нуждае от подкрепа.

„За да успеем и за да си помогнем един на друг, ние трябва да останем заедно, да обменяме знания, информация и опит“, заяви инж. Хинкова и пожела да бъдат генерирани достатъчно силни и ясни идеи, които да направят региона ни по-конкурентен, зелен, дигитален и „умен“.

Участие в срещата взеха партньорите по проекта, представящи седем региона от различни националности, включени бяха и представители на бизнеса, експерти от Община Габрово, представители на различни институции, образователни и кариерни центрове. Акцент в представянето на Габрово беше изведен от д-р инж. Десислава Колева, която обобщи, че засилено сътрудничество между компаниите и научноизследователски организации е изключително важно за подобряване на иновационната екосистема и растеж на иновациите в региона.

Създадените партньорства на РИЦ „Амбициозно Габрово“ са вече работещи и дават своите резултати за разработването и внедряването на интелигентни решения в различни сектори. Представителите на регионите от Италия, Испания, Португалия, Франция, Финландия и Румъния също представиха своите планове за икономическо развитие на териториите.

В презентациите си те поставиха фокус върху подобряването на диалога между заинтересованите страни, възможността за картографиране на регионите и включване на статистическите показатели, чрез които да бъде осигурена достатъчно ясна информация за вземането на конкретни и обосновани решения.

Необходимостта от подобряване на управлението, координацията и комуникацията между участниците (бизнеса, институциите, образователните и научни среди), за да се засилят информационните потоци и споделянето на знания. Предизвикателство пред регионите, но изключително важно в процеса на развитие, е изпълнението на проекти, които да са съобразени с регионалните нужди, специфики и капацитет.

Специално внимание бе отделено на необходимостта от мониторинг и оценка – фактор, който понякога се пренебрегва, но всъщност има голямо значение за стратегическото планиране, определянето на приоритети и измерването на ефективността на действията. Като важен компонент за икономическото развитие бе посочено разработването на Стратегии за интелигентна специализация, които да се базират на икономическия профил на регионите и развитието на приоритетните области. Като важна задача за икономическото развитие беше посочено и значението на брандинга на всеки регион и насърчаването на различни инициативи, които да го направят по-популярен и различим сред останалите.

В края на срещата бяха набелязани и предстоящите задачи пред партньорите, свързани с активизиране на заинтересованите страни и продължаване работата за икономическото развитие на регионите и сътрудничеството помежду им.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Икономика

Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

Published

on

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.

„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.

„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.

Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.

Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.

След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица