Свържи се с нас

Икономика

Габрово домакинства международна среща „Икономическо развитие чрез иновации“

Published

on

Международна работна среща на партньорите се състоя в Габрово на 7 и 8 юни, съобщи Мария Радойчева, главен експерт в Дирекция „Инфраструктура и екология“ в местната общинска администрация. Целта на срещата бе представяне на идеите и резултатите, фокусиране върху разработването на планове за действие и подготовка на всеки партньор за прилагане на наученото и споделените добри практики.

Срещата бе открита от инж. Николинка Хинкова, председател на Управителния съвет на Регионален иновационен център „Амбициозно Габрово“, която сподели, че в момента, предвид световната икономическа ситуация, трудните обстоятелства с повишените цени на енергията и материалите, както и заради предизвикателствата на съвременния свят, малкият и среден бизнес повече от всякога са нуждае от подкрепа.

„За да успеем и за да си помогнем един на друг, ние трябва да останем заедно, да обменяме знания, информация и опит“, заяви инж. Хинкова и пожела да бъдат генерирани достатъчно силни и ясни идеи, които да направят региона ни по-конкурентен, зелен, дигитален и „умен“.

Участие в срещата взеха партньорите по проекта, представящи седем региона от различни националности, включени бяха и представители на бизнеса, експерти от Община Габрово, представители на различни институции, образователни и кариерни центрове. Акцент в представянето на Габрово беше изведен от д-р инж. Десислава Колева, която обобщи, че засилено сътрудничество между компаниите и научноизследователски организации е изключително важно за подобряване на иновационната екосистема и растеж на иновациите в региона.

Създадените партньорства на РИЦ „Амбициозно Габрово“ са вече работещи и дават своите резултати за разработването и внедряването на интелигентни решения в различни сектори. Представителите на регионите от Италия, Испания, Португалия, Франция, Финландия и Румъния също представиха своите планове за икономическо развитие на териториите.

В презентациите си те поставиха фокус върху подобряването на диалога между заинтересованите страни, възможността за картографиране на регионите и включване на статистическите показатели, чрез които да бъде осигурена достатъчно ясна информация за вземането на конкретни и обосновани решения.

Необходимостта от подобряване на управлението, координацията и комуникацията между участниците (бизнеса, институциите, образователните и научни среди), за да се засилят информационните потоци и споделянето на знания. Предизвикателство пред регионите, но изключително важно в процеса на развитие, е изпълнението на проекти, които да са съобразени с регионалните нужди, специфики и капацитет.

Специално внимание бе отделено на необходимостта от мониторинг и оценка – фактор, който понякога се пренебрегва, но всъщност има голямо значение за стратегическото планиране, определянето на приоритети и измерването на ефективността на действията. Като важен компонент за икономическото развитие бе посочено разработването на Стратегии за интелигентна специализация, които да се базират на икономическия профил на регионите и развитието на приоритетните области. Като важна задача за икономическото развитие беше посочено и значението на брандинга на всеки регион и насърчаването на различни инициативи, които да го направят по-популярен и различим сред останалите.

В края на срещата бяха набелязани и предстоящите задачи пред партньорите, свързани с активизиране на заинтересованите страни и продължаване работата за икономическото развитие на регионите и сътрудничеството помежду им.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

МТСП обяви конкурс за годишната Национална награда за социални иновации

Published

on

За единадесета поредна година Министерство на труда и социалната политика обявява конкурс за годишната „Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“. В него могат да участват всички физически лица (български граждани) и юридически лица, регистрирани в България.

Основната цел на наградата е да насърчи развитието на социални иновации в подкрепа на социалното предприемачество. Чрез нея ще се постави акцент върху ролята на социалните предприятия и ще се повиши видимостта им. Ще бъдат удостоявани социални предприятия, кооперации, представители на бизнеса и неправителствения сектор, образователни и научни институции и организации, които допринасят за развитието на социалната икономика у нас.

Конкурсът ще се проведе в три категории: „Социални иновации, свързани със заетост“; „Социални иновации, свързани със социално включване“; „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“. Ще бъдат връчени три награди – първа, втора и трета (почетен плакет). Крайният срок за кандидатстване е 17.30 часа на 30.09.2025 г. Предложенията се подават на ел. адрес: si_nagrada@mlsp.government.bg.

Кандидатите представят следните документи на български език: формуляр за кандидатстване (по образец) и декларация (свободен текст), с която се удостоверява оригиналността на идеята. Ако документите съдържат лични данни, в декларацията е необходимо да се добави текст, с който декларатора дава съгласие МТСП да обработва личните му данни. Повече информация относно документите за кандидатстване, текста за съгласие към декларацията, както и контакти с организаторите, вижте на сайта на Министерство на труда и социалната политика, страница „Социална икономика“, в статията „Конкурс за участие в годишна Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“, която се намира на следния линк: https://bit.ly/4mvfKbt.

В случай на последващ отказ от участие в конкурса, организаторът предоставя възможност даденото съгласие да бъде оттеглено, съгласно вътрешните правила за Защита на личните данни.

През 2024 г. по време на същата церемония Женското благотворително дружество „Майчина грижа“ от Габрово получи награда за инициативата „За качествено здраве на село“. Отличието беше в категорията „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“.

Инициативата на ЖБД „Майчина грижа“, популярна още като „мобилен доктор“, беше осъществена в партньорство с Община Габрово. Тя беше първата такава за страната. Общинският съвет в Габрово отпусна сумата от 35 000 лв. Към инициативата Дружеството привлече и дарители. Организирани бяха профилактични медицински прегледи в малките населени места в община Габрово, където няма здравна служба и няма график за посещение на медицински персонал.

Медицинският екип се състоеше от кардиолог, невролог и две медицински сестри от Диагностично-консултативен център 1 – Габрово. Извършиха се прегледи във 22 кметства и кметски наместничества в община Габрово. Бяха прегледани общо 584 възрастни лица над 65 години, които не са минавали на профилактичен преглед при лични лекари.

Зареди още

Икономика

НАП наблюдава борси, тържища и складове в цялата страна

Published

on

Служителите от „Фискален контрол“ на НАП са поставили под наблюдение по-големите борси, тържища и складове в цялата страна. Контролните действия стартираха на 16 септември сутринта и до момента на входа и на изхода на обектите са проврени близо 3500 камиона и микробуса, които превозват стоки с висок фискален риск, като плодове и зеленчуци, месо и др.

Данъчните инспектори изискват документи за произход на стоките, както и отчитат ли се всички реализирани продажби в търговските обекти, спазват ли се задълженията за регистриране и отчитане на продажбите в съответствие с нормативните изисквания. В някои от обектите проверяващите са констатирали нарушения като липса на касов апарат, неотчитане на приходи в реален размер, фактуриране на по-ниски цени от продажните и др.

За времето, в което присъстват в борсите, тържищата и складовете, фискалните инспектори са отчели завишени обороти в сравнение с предходни периоди. С цел да избегнат проверяващите екипи, част от рисковите търговци са изнесли дейността си извън тържищата и борсите. Затова и служителите на НАП контролират и санкционират нелегалната търговия и извън границата на стоковите борси.

„Поставили сме под наблюдение възможно най-много обекти, както в района на борсите, така и извън тях. Целта ни е да се гарантира коректното отчитане на обороти и плащането на дължимите данъци. Правим това и за да защитим търговците, които спазват закона. Резултатите от наблюденията и проверките ще бъдат анализирани, след което ще предприемем необходимите действия, за да предотвратим опитите за избягване на данъчно облагане в борсите, тържищата и складовете“, коментира проверките зам. изпълнителният директор на НАП Евгени Нанков.

Зареди още

Икономика

Близо 1000 граждани и фирми дадоха оценка на контролните действия на НАП

Published

on

Близо 1000 граждани и фирми дадоха своята оценка за контролните действия на Националната агенция за приходите. Над 90% от анкетираните са оценили високо професионализма на служителите и взаимодействието им с участниците в контролното производство. Близо 97% от попълнилите въпросника са заявили, че са получили пълна информация и разяснения за необходими документи и действия в рамките на проверките. Най-честите препоръки към НАП, които дават гражданите и дружествата, са свързани с намаляване на административната тежест, подобряване и адаптиране на контролните подходи. Проучването стартира през юли, като от приходната агенция изпращат линк за попълване на анкетата на дружества и физически лица, чиито проверки и/или ревизии са приключили през първото тримесечие на тази година. То се провежда периодично за всяко тримесечие. За достъп до анкетата не се изисква въвеждането на данни за потребителския профил (акаунт) на анкетирания и негов имейл.

До края на септември ще бъдат изпратени анкети на лицата, чиито контролни действия са приключили през април, май или юни. Целта на проучването е приходната агенция да получи обратна връзка за хода на контролните производства и проявените комуникативни и професионални умения от служителите на НАП.

Резултатите от проучването ще се ползват за подобряване на комуникацията и намаляване на административната тежест в хода на контролните производства, оптимизиране на процеса и повишаване на професионалната компетентност на органите по приходите.

Анкетата е анонимна, съдържа общо 14 въпроса и попълването й отнема не повече от 10 минути.

„Благодарим на лицата, които отделиха от времето си, за да участват в проучването. Очакваме все по-висока активност, като апелираме към дружествата и гражданите да отправят ясно формулирани препоръки, които да ни помогнат да подобрим работата си и да улесним максимално данъкоплатците“, каза Пламен Димитров – директор на дирекция „Контрол“ в НАП.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица