Свържи се с нас

Любопитно

Електромобилите у нас

Published

on

Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ) съществува от ноември 2009 г. Той си е поставил за цел да работи за създаване на условия електрическите автомобили да се случат и в България. Апропо, те могат да се случат и без нас, но каузата ни е това да стане с активното участие на българския бизнес. Защото в първия случай добавената стойност, която се калкулира в цената на крайния продукт, ще отпътува за чужбина, а във втория – ще остава у нас. Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана и други.

България eсред малкото страни в ЕС, които не правят автомобили. Но тя има опит в производството на електрокари, макар то днес у нас да е паднало по обем 50 пъти (да припомним, че „Балканкар” бе сред първите фирми в света през 80-те години по производство на електрокари). А каропроизводството по принцип не се различава от това на електромобилите, освен по дизайна и някои елементи. У нас сега се правят електромотори, батерии, контролери и други възли и елементи, които са основни за елмобилите. На тази база тук може да се разгърне и съответното производство, стига да му се даде подкрепа в началото.

Ще пропуснем ли този шанс?

В ИКЕМ членуват промишлени фирми, звена от техническите сектори на БАН и ВУЗ, търговски и обществени организации, мобилен оператор, физически лица.Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана, като в столицата, където са повечето от членовете му, се предвижда да бъде изградено и неговото административно тяло. Тъй като „електромобилът” е многообхватен като дейност – от разработването на възли, елементи и детайли за самата машина и за зарядните станции, през тяхното производство, организацията на инфраструктурата за зареждането, телекомуникационното и банково обслужване, търговията и сервиза – ИКЕМ търси партньорски отношения с различни участници на пазара.

Досега ИКЕМ е организирал конверсията, т.е. преобразуването на традиционен в електромобил, на няколко различни по предназначение и марка автомобили – от мини лека кола, до ван и лекотоварен (до 1 тон) камион. С това клъстерът и на практика доказва, че тази дейност не само може, но вече се и прави у нас. От друга страна, така и в движение се проверяват възможностите на различни елементи за елмобили, тестват се параметрите на новополучените машини. При това има конверсия с основни възли – електродвигател, батерии, контролери и др., които са българско производство. В същото време в клъстера смятат, че конверсията е само междинен етап, а всъщност целта е промишленото производство на нов електромобил в кооперация с някоя голяма фирма.

В момента ИКЕМ концентрира усилията на иновативни фирми за разработване на българска зарядна станция за коли на електричество. Станцията във форма на малка колона ще може да се инсталира на паркинги, пред големи магазини и други публични места, в гаражи на спедиторски и комунални фирми. Членовете на клъстера, които работят по тази тема, вероятно ще бъдат готови с прототипа си до 2-3 месеца.

За зарядните станции се създава и оригинална българска интелигентна система – „смарт грид”, която дава възможност за мониторинг и контрол на т. нар. „зелена енергия” от производителя до електромобила. Системата се разработва от членове на ИКЕМ и техни партньори от БАН и „ЧЕЗБългария”. Със зарядните станции (колонки) от този тип батериите на колите ще могат да се зареждат и дозареждат за 3-8 часа (в зависимост от капацитета им). В клъстера се мисли и за създаване на зарядна станция от по-мощния тип, чрез която акумулаторите да се пълнят и за 30 минути.

В ИКЕМ в момента се работи и по промените на нормативната уредба, без които електромобилът не може да тръгне по улиците и пътищата на България. Освен това за да се случи електромобилът и у нас, държавата и общините трябва да го подкрепят. От една страна това би трябвало да са финансови стимули за производителите на електромобили и зарядни станции, от друга, бонуси и предимства за техните потребители.

Защо например покупката на ЕМ да не става с нулева ставка ДДС. Или пък защо специален „зелен фонд”, акумулиращ приходи от продажба на емисии за СО2, да не отпуска по 5000 лв. за всеки закупен елмобил. Всяко физическо лице, придобило такава машина, би могло също да намали данъка върху доходите си с 25 % (но не повече от 5000 лв.) от нейната стойност. Както и също да бъде освободено от данък върху колата за пет години, от такса за емисии на СО2, от покупката на винеткии от други такси. Ако пък придобивката е на фирма, тя да я амортизира за 2, а не за 4 години, както е за обикновените автомобили. Като стъпи на улицата пък, общината да даде възможност на ЕМ по-лесно и по-бързо да се придвижва. Това означава елколата да се движи и по бус- лентите, да има запазени места и да паркира безплатно в синята зона, да има безплатно запазено място пред дома си с възможност за инсталиране на зарядна колонка и др.

За тези екстри от ИКЕМ се позовават на световната практика. В Лондон например общината дава възможност на собствениците на елмобили да паркират безплатно на редица места и да зареждат безплатно с ток. В Лос Анжелис общината раздава безплатни зарядни колонки на паркинги и търговски вериги, инвестира в зарядната мрежа и предоставя по 2000 долара за батерии на първите 5000 собственици на елмобили. В Сингапур властите отдават общинска земя на концесия за изграждане върху нея на частна зареждаща инфраструктура. Отново във Великобритания общински власти правят големи поръчки на елавтобуси за нуждите на градския транспорт.

Освен това в Белгия купувач на елмобил намалява годишния си данък с 30 % от стойността на закупената машина, но не повече от 9000 евро. В Испания различните регионални правителства дават до 6000 евро за алтернативното „гориво” на елмобилите. Франция предоставя премия от 5000 евро (но не повече от 20% от стойността на колата с ДДС) за автомобили без СО2 до 2012 г. В Кипър също дават премия от 700 евро за закупен елмобил, но за не повече от 7 машини на човек/ фирма. В Дания, Португалия, Германия, Австрия, Гърция, Румъния, Швеция, Великобританияи др. електрическите превозни средства се освобождават от различни данъци, от високите такси за регистрация, от налозите за замърсяване с СО2 и от други финансови тежести.

В същото време, ако българският бизнес се забави и не бъде подкрепен в тази кауза, гигантите в бранша са готови веднага да ни залеят със своята продукция – електромобили и зарядни станции. Още повече че, проучванията на пазара разкриват, че в Европа и света се провеждат различни тестове и се реализират проекти във връзка с производството на електромобилите. Тяхното навлизане на

масовия пазар се предвижда да започне през 2011 и 2012 година и се прогнозира пазарният им дял да достигне от 5 до 20 % до 2020 г. С други думи, очаква се към 2015 г. по пътищата на Европа да се движат около 4,7 млн. електромобила. Този бум предстои и в България.

Защо?

Развитият свят и специално ЕС са се насочили към нисковъглеродна икономика в борбата срещу климатичните промени. Оценено е, че автомобилният транспорт дава съществена част от замърсяването на въздуха и електромобилите биха могли да свият този дял. Затова всички големи производители на автомобили вече имат разработени модели на електромобили, а големи градове катоЛондон, Париж, Токио, Ню Йорк, Шанхай, Берлин, и дори страни като Израел, щата Орегон предлагат вече различни стимули за покупка и тяхното ползване. Водещи страни на ЕС оказват натиск на ЕК бързо да изработи стандарти за унификация на зареждащата мрежа за електромобилите в цялата общност и на елементите в машината за свързване към нея. И това може да стане още през текущата година.

в.Търговски вестник

Любопитно

Лазерно студио „Лори Ан“ празнува 7 години и подарява специални оферти!

Published

on

Лазерно студио LPG ЛОРИ АН Габрово празнува своя 7-ми рожден ден със специална оферта за всички свои клиенти. Само през февруари можете да се възползвате от ексклузивни отстъпки и подаръци.

Предлагаме ви LPG антицелулитен пакет: 10 процедури за цяло тяло с 30% отстъпка, плюс 2 процедури подарък. Сега на специална цена от 245 лв. вместо 350 лв.

Можете да се възползвате и от M Shape – процедури за изграждане на мускулатура с 50% отстъпка, на цена само 20 лева вместо 40 лв.

Офертата е валидна до края на февруари, така че побързайте да запазите своя час.

Очакваме ви в Габрово, ул. „Скобелевска“ №30. За записвания се обадете на 0876 76 16 77. Подарете си красиво и здраво тяло с нашите специални предложения!

Зареди още

Любопитно

НМО – Габрово обяви дарителска кампания „Завръщане към детството“

Published

on

Националният музей на образованието в Габрово обяви началото на вълнуваща дарителска кампания под надслов „Завръщане в детството“. Инициативата е посветена на 130-годишнината от откриването на първата забавачница в града и има за цел да съхрани част от детството на няколко поколения българи.

Кампанията приканва всички, които пазят в домовете си стари играчки, настолни игри и снимки от миналото, да ги дарят на музея. Вместо да бъдат забравени и покрити с прах, тези предмети ще получат нов живот като част от експозициите на музея.

„Всеки от нас има скъпи спомени от детството – игри на улицата, първите настолни забавления с приятели, любимата кукла или плюшено мече. С тази инициатива искаме да съберем и покажем тези спомени, за да ги запазим за бъдещите поколения“, споделят организаторите.

Събраните дарения ще бъдат представени в специална изложба, озаглавена „Подаръците от Дядо Мраз през миналия век“, която ще бъде открита в края на 2025 г. Изложбата ще предложи на посетителите едно пътуване назад във времето, разкривайки как са изглеждали и с какво са играли децата през годините.

Всеки, който желае да участва в кампанията, може да направи своето дарение до 1 декември 2025 г. За повече информация и връзка с организаторите желаещите могат да се свържат с музея на имейл nmopr@abv.bg или телефон 066/ 800 461.

Зареди още

Любопитно

Как adidas Samba се превърна от футболна обувка в модна икона?

Published

on

Една обувка, един милиард гледания в TikTok, три ленти – adidas Samba се превърна в емблематична модна икона, популярна сред инфлуенсъри, модели, поп звезди и всички модни ентусиасти. В света на маратонките малко са моделите, които могат да се похвалят с толкова непреходна популярност като маратонките adidas Samba. И зад целия този хайп стои не една причина. Модерни, универсални, удобни и отличителни – това са само част от характеристиките на култовия модел, който впечатлява не само спортисти, но и фенове на модата и комфорта. Въпреки че истинският бум на adidas Samba в света на уличната мода се случи през 2024 г., този модел в никакъв случай не е нов. Разберете повече за богатата история на Samba и култовия статус на модела във всяка епоха в следващите редове!

Adidas Samba – Първа поява на Световното първенство по футбол през 1950 г.
Култовият модел adidas Samba е проектиран още през 1949 г., провокиран от целта да се създадат футболни обувки за твърди повърхности и замръзнали игрища. Преди 50-те години на миналия век повечето футболни обувки не осигурявали достатъчно сцепление, което да позволява игра върху заледени терени. Най-важната иновация на Даслер е гумената външна подметка, създадена за оптимално сцепление върху замръзнали настилки, обичайни за студените зими в Германия. Интересното обаче е, че макар Samba да била проектирана за игра на ледени терени, характерни за европейските зими, обувката дебютира през 1950 г., точно навреме за Световното първенство по футбол в Бразилия, което се провело в разгара на лятото. Адолф Даслер поема предизвикателството да покаже зимна футболна обувка през лятото и представя първата „Samba“. Името е вдъхновено от бразилския танц и музикален жанр, представяйки почит към домакина на турнира. С този избор adidas успява да свърже култовата обувка със същността и енергията на бразилския живот, като подсилва спортните ѝ корени и я обвързва с усещането за радост, движение и себеизразяване. Този стратегически ход позволява на adidas Samba да надхвърли първоначалното си предназначение като футболна обувка и да „танцува“ не само на футболните игрища, но и в уличната мода, утвърждавайки се като вечна икона, която въплъщава едновременно спортен и културен дух, свобода и индивидуалност. Глобалният успех на adidas Samba личи и от зашеметяващите продажби – над 35 милиона чифта по целия свят. Това постижение не само подчертава трайната ѝ популярност, но и способността ѝ да резонира с различни поколения. От футболисти, търсещи високи спортни резултати, до стилни хора, които ценят непреходната ѝ естетика, adidas Samba успява да съчетае функционалност и мода.

Еволюцията на adidas Originals Sambа – Какво прави модела икона във всяка епоха?
От първоначалната й поява през 1950 г., когато революционира спортната екипировка с горна част от кенгурова кожа и гумена подметка със сцепление, аdidas Samba извървява дълъг път, за да се изкачи на върха на колективното модно съзнание. През 1972 г. adidas Originals Samba прави своя дебют в облика, който днес наричаме класика и който вдъхновява модерните итерации, като Samba OG. Отличителната подметка с „3-зонов профил“ се превръща в революция – гъвкавост и сцепление, създадени да отговорят на динамиката на скоростния футбол. Но Samba не блести само със своите спортни характеристики. Меката подплата около глезена и петата добавя усещане за комфорт, докато кожената зона в предната част дава на играчите пълен контрол върху движението на топката. С течение на времето adidas Samba става по-тънка и любима сред играчите на футбол на закрито. През 90-те, благодарение на изчистения си дизайн и характерната кафява подметка, моделът намира нови фенове в субкултурата на уличната мода, която по-късно ще се превърне в основа на днешната модна сцена.

Вдъхновен от своята непреходна популярност, през 2017 г. adidas представя Samba ADV – специална версия, предназначена за скейтбордисти. Със своя актуализиран дизайн и иновативни технологии, този модел отговаря на специфичните нужди на скейт културата, доказвайки, че adidas Samba може да се адаптира към всяка епоха и стил. Разгледайте богатото разнообразие от модели adidas Samba в онлайн магазина PRM BG и се убедете сами колко се е развил модела през последните 75 години и колко разновидности предлага днес.

Аdidas Samba: Как колаборациите превърнаха класиката в символ на висшата мода?
Чистият силует и практичната изработка на adidas Samba привличат многобройни сътрудничества с модни марки и известни личности, включващи имена като Gucci и Wales Bonner. Тези партньорства затвърждават статуса на adidas Samba на голямата модна сцена и внасят свежи перспективи във вечния силует на обувките, които се харесват в спорта и модата, достигайки нови висоти на и извън терена. Колаборациите с визионери като Wales Bonner и Dingyun Zhang допринасят значително за превръщането на adidas Samba от класическа спортна обувка в глобален феномен. Бонър черпи вдъхновение от своето британско-ямайско наследство за своите стилни маратонки adidas, съчетавайки спортната ретро естетика на Samba с елементи на висшата мода чрез комбинация от сложни шевове и класически елементи като прегъващ се език.

Dingyun Zhang, известен със своя футуристичен и авангарден подход, пренася adidas Samba в неизследвани територии и придава на класическия модел модерен облик, който привлича почитателите на авангардната мода.

Adidas Samba в съвременната култура: Как култовият модел остава актуален вече 75 години?
Това, което наистина отличава adidas Samba, е способността ѝ да надхвърли първоначалната си цел за издръжливост на футболните терени и да се превърне в културен феномен. С течение на десетилетията минималистичният дизайн, универсалността и връзката на Samba с футболното наследство ѝ позволяват да се откъсне от терена и да намери своето място по улиците, в музиката, дори във висшата мода. Един от ключовите фактори за трайния успех на adidas Samba е нейният непреходен дизайн – минималистичен, универсален и подходящ както за спорт, така и за ежедневна мода. Гъвкавостта ѝ позволява да се впише във всеки стил, като се адаптира към различните поколения и културни течения. Освен това, adidas продължава да обновява модела чрез иновативни материали и модни партньорства. С всяка нова колаборация, adidas Samba привлича разнообразна аудитория, доказвайки, че една класика може да остане актуална във времето, съчетавайки история, спорт, стил и култура в едно.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица