Свържи се с нас

Любопитно

Електромобилите у нас

Published

on

Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ) съществува от ноември 2009 г. Той си е поставил за цел да работи за създаване на условия електрическите автомобили да се случат и в България. Апропо, те могат да се случат и без нас, но каузата ни е това да стане с активното участие на българския бизнес. Защото в първия случай добавената стойност, която се калкулира в цената на крайния продукт, ще отпътува за чужбина, а във втория – ще остава у нас. Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана и други.

България eсред малкото страни в ЕС, които не правят автомобили. Но тя има опит в производството на електрокари, макар то днес у нас да е паднало по обем 50 пъти (да припомним, че „Балканкар” бе сред първите фирми в света през 80-те години по производство на електрокари). А каропроизводството по принцип не се различава от това на електромобилите, освен по дизайна и някои елементи. У нас сега се правят електромотори, батерии, контролери и други възли и елементи, които са основни за елмобилите. На тази база тук може да се разгърне и съответното производство, стига да му се даде подкрепа в началото.

Ще пропуснем ли този шанс?

В ИКЕМ членуват промишлени фирми, звена от техническите сектори на БАН и ВУЗ, търговски и обществени организации, мобилен оператор, физически лица.Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана, като в столицата, където са повечето от членовете му, се предвижда да бъде изградено и неговото административно тяло. Тъй като „електромобилът” е многообхватен като дейност – от разработването на възли, елементи и детайли за самата машина и за зарядните станции, през тяхното производство, организацията на инфраструктурата за зареждането, телекомуникационното и банково обслужване, търговията и сервиза – ИКЕМ търси партньорски отношения с различни участници на пазара.

Досега ИКЕМ е организирал конверсията, т.е. преобразуването на традиционен в електромобил, на няколко различни по предназначение и марка автомобили – от мини лека кола, до ван и лекотоварен (до 1 тон) камион. С това клъстерът и на практика доказва, че тази дейност не само може, но вече се и прави у нас. От друга страна, така и в движение се проверяват възможностите на различни елементи за елмобили, тестват се параметрите на новополучените машини. При това има конверсия с основни възли – електродвигател, батерии, контролери и др., които са българско производство. В същото време в клъстера смятат, че конверсията е само междинен етап, а всъщност целта е промишленото производство на нов електромобил в кооперация с някоя голяма фирма.

В момента ИКЕМ концентрира усилията на иновативни фирми за разработване на българска зарядна станция за коли на електричество. Станцията във форма на малка колона ще може да се инсталира на паркинги, пред големи магазини и други публични места, в гаражи на спедиторски и комунални фирми. Членовете на клъстера, които работят по тази тема, вероятно ще бъдат готови с прототипа си до 2-3 месеца.

За зарядните станции се създава и оригинална българска интелигентна система – „смарт грид”, която дава възможност за мониторинг и контрол на т. нар. „зелена енергия” от производителя до електромобила. Системата се разработва от членове на ИКЕМ и техни партньори от БАН и „ЧЕЗБългария”. Със зарядните станции (колонки) от този тип батериите на колите ще могат да се зареждат и дозареждат за 3-8 часа (в зависимост от капацитета им). В клъстера се мисли и за създаване на зарядна станция от по-мощния тип, чрез която акумулаторите да се пълнят и за 30 минути.

В ИКЕМ в момента се работи и по промените на нормативната уредба, без които електромобилът не може да тръгне по улиците и пътищата на България. Освен това за да се случи електромобилът и у нас, държавата и общините трябва да го подкрепят. От една страна това би трябвало да са финансови стимули за производителите на електромобили и зарядни станции, от друга, бонуси и предимства за техните потребители.

Защо например покупката на ЕМ да не става с нулева ставка ДДС. Или пък защо специален „зелен фонд”, акумулиращ приходи от продажба на емисии за СО2, да не отпуска по 5000 лв. за всеки закупен елмобил. Всяко физическо лице, придобило такава машина, би могло също да намали данъка върху доходите си с 25 % (но не повече от 5000 лв.) от нейната стойност. Както и също да бъде освободено от данък върху колата за пет години, от такса за емисии на СО2, от покупката на винеткии от други такси. Ако пък придобивката е на фирма, тя да я амортизира за 2, а не за 4 години, както е за обикновените автомобили. Като стъпи на улицата пък, общината да даде възможност на ЕМ по-лесно и по-бързо да се придвижва. Това означава елколата да се движи и по бус- лентите, да има запазени места и да паркира безплатно в синята зона, да има безплатно запазено място пред дома си с възможност за инсталиране на зарядна колонка и др.

За тези екстри от ИКЕМ се позовават на световната практика. В Лондон например общината дава възможност на собствениците на елмобили да паркират безплатно на редица места и да зареждат безплатно с ток. В Лос Анжелис общината раздава безплатни зарядни колонки на паркинги и търговски вериги, инвестира в зарядната мрежа и предоставя по 2000 долара за батерии на първите 5000 собственици на елмобили. В Сингапур властите отдават общинска земя на концесия за изграждане върху нея на частна зареждаща инфраструктура. Отново във Великобритания общински власти правят големи поръчки на елавтобуси за нуждите на градския транспорт.

Освен това в Белгия купувач на елмобил намалява годишния си данък с 30 % от стойността на закупената машина, но не повече от 9000 евро. В Испания различните регионални правителства дават до 6000 евро за алтернативното „гориво” на елмобилите. Франция предоставя премия от 5000 евро (но не повече от 20% от стойността на колата с ДДС) за автомобили без СО2 до 2012 г. В Кипър също дават премия от 700 евро за закупен елмобил, но за не повече от 7 машини на човек/ фирма. В Дания, Португалия, Германия, Австрия, Гърция, Румъния, Швеция, Великобританияи др. електрическите превозни средства се освобождават от различни данъци, от високите такси за регистрация, от налозите за замърсяване с СО2 и от други финансови тежести.

В същото време, ако българският бизнес се забави и не бъде подкрепен в тази кауза, гигантите в бранша са готови веднага да ни залеят със своята продукция – електромобили и зарядни станции. Още повече че, проучванията на пазара разкриват, че в Европа и света се провеждат различни тестове и се реализират проекти във връзка с производството на електромобилите. Тяхното навлизане на

масовия пазар се предвижда да започне през 2011 и 2012 година и се прогнозира пазарният им дял да достигне от 5 до 20 % до 2020 г. С други думи, очаква се към 2015 г. по пътищата на Европа да се движат около 4,7 млн. електромобила. Този бум предстои и в България.

Защо?

Развитият свят и специално ЕС са се насочили към нисковъглеродна икономика в борбата срещу климатичните промени. Оценено е, че автомобилният транспорт дава съществена част от замърсяването на въздуха и електромобилите биха могли да свият този дял. Затова всички големи производители на автомобили вече имат разработени модели на електромобили, а големи градове катоЛондон, Париж, Токио, Ню Йорк, Шанхай, Берлин, и дори страни като Израел, щата Орегон предлагат вече различни стимули за покупка и тяхното ползване. Водещи страни на ЕС оказват натиск на ЕК бързо да изработи стандарти за унификация на зареждащата мрежа за електромобилите в цялата общност и на елементите в машината за свързване към нея. И това може да стане още през текущата година.

в.Търговски вестник

Любопитно

Мотосезонът в Габрово ще бъде открит тази събота, 13 април

Published

on

Тази събота, 13 април, в Габрово ще се проведе откриване на мотосезон 2024. Стартът ще бъде даден на площад „Възраждане“ в 09.30 часа, а след 13.00 часа ще започне демонстрационната мото обиколка на града.

Екипи на полицията ще съпроводят участниците по време на мото обиколката, която ще се проведе по определен маршрут.

Участниците в откриването ще потеглят от пл. „Възраждане“, ще преминат по бул. „Априлов“, в посока кръговото на Шиваров мост, откъдето ще продължат по бул. „Хемус“ до кръстовището с бул. „Столетов“.

Оттам след ляв завой по бул. „Столетов“ ще преминат по ул. „Капитан дядо Никола“, ул. „Йосиф Соколски“, ул. „Николаевска“, ул. „Априловска“, на която след завой надясно по ул. „Юрий Венелин“ ще се отправят към площад „Игото“, ул. „Брянска“, ул. „Христо Смирненски“, ул. „Търновсско шосе“ (бивша „Орловска“).

След това ще преминат по ул. „Индустриална“, ул. „Лазурна“ и оттам ще продължат на ляво по бул. „Могильов“ до кръстовището с бул. „Стефан Караджа“ и по бул. „Стефан Караджа“ към Севлиево.

Полицията призовава всички участници в движението да спазват правилата за движение, да бъдат внимателни и толерантни на пътя.

Зареди още

Любопитно

„ВАИКАР“ ще оцени по достойнство Вашия стар „Мерцедес“ или „БМВ“

Published

on

Притежавате стар, но все пак ценен немски автомобил „Мерцедес“ W126 или „БМВ“, произведен преди 1993 година? Фирма „ВАИКАР“ изкупува екземпляри от двете марки.

Ние разбираме стойността на класическите коли и сме готови да предложим конкурентни и достойни цени за Вашата стара кола. Независимо дали тя е в добро или лошо състояние, ние сме заинтересовани да я видим.

📞 Свържете се с нас, като позвъните на телефон: +359 999 009 008.

Не изпускайте възможността да се освободите от стария си автомобил и той да бъде оценен по достойнство за вярната си дългогодишна служба.

Позвънете още сега и ще се погрижим за цялата процедура. „ВАИКАР“ – вашата връзка със света на класическите автомобили!

Зареди още

Любопитно

Над 120 екипажа пристигат в Трявна за традиционното офроуд състезание

Published

on

Несъмнено едно от най-мащабните и харесвани спортни събития, провеждащо се на територията на община Трявна, е офроуд състезанието, което събира любители на екстремните преживявания от близо и далеч.

След едногодишно прекъсване, тази година в надпреварата се включват над 120 екипажа от България и съседна Турция, които ще открият пролетния сезон в Трявна. Главен организатор на събитието е Автомобилен спортен клуб „Риск-Габрово“, с подкрепата на Община Трявна.

Официалното откриване на офроуд състезанието „Трявна 4х4“ 2024 ще се състои на 13 април, събота, от 08.45 ч пред сградата на Община Трявна. Точните трасета и места за наблюдение ще бъдат обявени ден по-рано.

Идеята за провеждане на подобно кроскънтри рали и офроуд състезание в покрайнините на Трявна се заражда през 2010 година, когато е и първото издание на екстремната надпревара.

„Така вече 13 години имаме възможността да организираме офроуд състезание и Трявна да е наш любезен домакин, за което отново благодарим! Неслучайно сме избрали региона, защото е центърът на България и отделно тук има много повече хотели и места за настаняване на хората. Трасетата са много подходящи и има на полигоните затворен кръг, който е много подходящ също за публика и състезатели“, коментира Йосиф Лагадов от АСК „Риск-Габрово“.

В тридневното офроуд приключение в Трявна и Плачковци ще участват високопроодими джипове и UTV-та.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица