Свържи се с нас

Любопитно

Електромобилите у нас

Published

on

Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ) съществува от ноември 2009 г. Той си е поставил за цел да работи за създаване на условия електрическите автомобили да се случат и в България. Апропо, те могат да се случат и без нас, но каузата ни е това да стане с активното участие на българския бизнес. Защото в първия случай добавената стойност, която се калкулира в цената на крайния продукт, ще отпътува за чужбина, а във втория – ще остава у нас. Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана и други.

България eсред малкото страни в ЕС, които не правят автомобили. Но тя има опит в производството на електрокари, макар то днес у нас да е паднало по обем 50 пъти (да припомним, че „Балканкар” бе сред първите фирми в света през 80-те години по производство на електрокари). А каропроизводството по принцип не се различава от това на електромобилите, освен по дизайна и някои елементи. У нас сега се правят електромотори, батерии, контролери и други възли и елементи, които са основни за елмобилите. На тази база тук може да се разгърне и съответното производство, стига да му се даде подкрепа в началото.

Ще пропуснем ли този шанс?

В ИКЕМ членуват промишлени фирми, звена от техническите сектори на БАН и ВУЗ, търговски и обществени организации, мобилен оператор, физически лица.Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана, като в столицата, където са повечето от членовете му, се предвижда да бъде изградено и неговото административно тяло. Тъй като „електромобилът” е многообхватен като дейност – от разработването на възли, елементи и детайли за самата машина и за зарядните станции, през тяхното производство, организацията на инфраструктурата за зареждането, телекомуникационното и банково обслужване, търговията и сервиза – ИКЕМ търси партньорски отношения с различни участници на пазара.

Досега ИКЕМ е организирал конверсията, т.е. преобразуването на традиционен в електромобил, на няколко различни по предназначение и марка автомобили – от мини лека кола, до ван и лекотоварен (до 1 тон) камион. С това клъстерът и на практика доказва, че тази дейност не само може, но вече се и прави у нас. От друга страна, така и в движение се проверяват възможностите на различни елементи за елмобили, тестват се параметрите на новополучените машини. При това има конверсия с основни възли – електродвигател, батерии, контролери и др., които са българско производство. В същото време в клъстера смятат, че конверсията е само междинен етап, а всъщност целта е промишленото производство на нов електромобил в кооперация с някоя голяма фирма.

В момента ИКЕМ концентрира усилията на иновативни фирми за разработване на българска зарядна станция за коли на електричество. Станцията във форма на малка колона ще може да се инсталира на паркинги, пред големи магазини и други публични места, в гаражи на спедиторски и комунални фирми. Членовете на клъстера, които работят по тази тема, вероятно ще бъдат готови с прототипа си до 2-3 месеца.

За зарядните станции се създава и оригинална българска интелигентна система – „смарт грид”, която дава възможност за мониторинг и контрол на т. нар. „зелена енергия” от производителя до електромобила. Системата се разработва от членове на ИКЕМ и техни партньори от БАН и „ЧЕЗБългария”. Със зарядните станции (колонки) от този тип батериите на колите ще могат да се зареждат и дозареждат за 3-8 часа (в зависимост от капацитета им). В клъстера се мисли и за създаване на зарядна станция от по-мощния тип, чрез която акумулаторите да се пълнят и за 30 минути.

В ИКЕМ в момента се работи и по промените на нормативната уредба, без които електромобилът не може да тръгне по улиците и пътищата на България. Освен това за да се случи електромобилът и у нас, държавата и общините трябва да го подкрепят. От една страна това би трябвало да са финансови стимули за производителите на електромобили и зарядни станции, от друга, бонуси и предимства за техните потребители.

Защо например покупката на ЕМ да не става с нулева ставка ДДС. Или пък защо специален „зелен фонд”, акумулиращ приходи от продажба на емисии за СО2, да не отпуска по 5000 лв. за всеки закупен елмобил. Всяко физическо лице, придобило такава машина, би могло също да намали данъка върху доходите си с 25 % (но не повече от 5000 лв.) от нейната стойност. Както и също да бъде освободено от данък върху колата за пет години, от такса за емисии на СО2, от покупката на винеткии от други такси. Ако пък придобивката е на фирма, тя да я амортизира за 2, а не за 4 години, както е за обикновените автомобили. Като стъпи на улицата пък, общината да даде възможност на ЕМ по-лесно и по-бързо да се придвижва. Това означава елколата да се движи и по бус- лентите, да има запазени места и да паркира безплатно в синята зона, да има безплатно запазено място пред дома си с възможност за инсталиране на зарядна колонка и др.

За тези екстри от ИКЕМ се позовават на световната практика. В Лондон например общината дава възможност на собствениците на елмобили да паркират безплатно на редица места и да зареждат безплатно с ток. В Лос Анжелис общината раздава безплатни зарядни колонки на паркинги и търговски вериги, инвестира в зарядната мрежа и предоставя по 2000 долара за батерии на първите 5000 собственици на елмобили. В Сингапур властите отдават общинска земя на концесия за изграждане върху нея на частна зареждаща инфраструктура. Отново във Великобритания общински власти правят големи поръчки на елавтобуси за нуждите на градския транспорт.

Освен това в Белгия купувач на елмобил намалява годишния си данък с 30 % от стойността на закупената машина, но не повече от 9000 евро. В Испания различните регионални правителства дават до 6000 евро за алтернативното „гориво” на елмобилите. Франция предоставя премия от 5000 евро (но не повече от 20% от стойността на колата с ДДС) за автомобили без СО2 до 2012 г. В Кипър също дават премия от 700 евро за закупен елмобил, но за не повече от 7 машини на човек/ фирма. В Дания, Португалия, Германия, Австрия, Гърция, Румъния, Швеция, Великобританияи др. електрическите превозни средства се освобождават от различни данъци, от високите такси за регистрация, от налозите за замърсяване с СО2 и от други финансови тежести.

В същото време, ако българският бизнес се забави и не бъде подкрепен в тази кауза, гигантите в бранша са готови веднага да ни залеят със своята продукция – електромобили и зарядни станции. Още повече че, проучванията на пазара разкриват, че в Европа и света се провеждат различни тестове и се реализират проекти във връзка с производството на електромобилите. Тяхното навлизане на

масовия пазар се предвижда да започне през 2011 и 2012 година и се прогнозира пазарният им дял да достигне от 5 до 20 % до 2020 г. С други думи, очаква се към 2015 г. по пътищата на Европа да се движат около 4,7 млн. електромобила. Този бум предстои и в България.

Защо?

Развитият свят и специално ЕС са се насочили към нисковъглеродна икономика в борбата срещу климатичните промени. Оценено е, че автомобилният транспорт дава съществена част от замърсяването на въздуха и електромобилите биха могли да свият този дял. Затова всички големи производители на автомобили вече имат разработени модели на електромобили, а големи градове катоЛондон, Париж, Токио, Ню Йорк, Шанхай, Берлин, и дори страни като Израел, щата Орегон предлагат вече различни стимули за покупка и тяхното ползване. Водещи страни на ЕС оказват натиск на ЕК бързо да изработи стандарти за унификация на зареждащата мрежа за електромобилите в цялата общност и на елементите в машината за свързване към нея. И това може да стане още през текущата година.

в.Търговски вестник

Любопитно

Засяха първите дръвчета от гората на тамплиерите край Дебел дял

Published

on

23 април е Денят на българския светец Лазар Български Дебелдялски. Рицарите и Дамите от Командерията, носеща името на мъченика от село Дебел дял, посетиха селото и поднесоха цветя на паметната плоча пред родната къща на светеца.

Тя бе поставена през 2022 г от тамплиерите на Габровска област, по случай 220 години от смъртта му.

По данни на архимандрит Нестор от Великотърновската митрополия, още като малко момче, Лазар напуска родното място и отива в Анадола (Мала Азия). Там в Сома, Турция, става овчар. Той е силно вярващ християнин и скоро си навлича гнева на турците. По нареждане на турски големец го хвърлят в тъмница. След дълги изтезания, които Лазар покорно понесъл, изпълнен с любов към Христос, бил убит на 23 април 1802 г. на 28-годишна възраст.

Образът му е изписан в цял ръст в параклиса „Свети Архангели“ в Рилския манастир. Там е означено и родното му място Дебел дял. В него е построен храм, за който Богомил Петков и съмишлениците му тамплиери са едни от основните дарители.

По случай 250 години от рождението на Светеца, тамплиерите засадиха 25 дръвчета медоносна липа. С това поставиха началото на тамплиерска гора край село Дебел дял.

Зареди още

Любопитно

Рибарник „Кметовци“ открива новия сезон на 1 май

Published

on

На 1 май Рибарник „Кметовци“ отваря врати за Вашите празници, чествания, събития или срещи с приятели на открито всеки уикенд, почивни или празнични дни.

Сред събитията, които любимото място за отдих и забавление в природата ще приеме през настоящия сезон, са „Вечер на руската музика с Борислав Недев“, която ще се проведе на 6 юли. В разгара на лятото, на 20 юли, там ще се проведе десетото юбилейно издание на Националния фолклорен събор „Андъка пее и танцува“, със специалното участие на Пепи Христозова. В края на лятото Рибарник „Кметовци“ ще посрещне тематична сръбска вечер, за която ще пристигне Слободан Величкович-Коби.

За Вашия специален ден, за вашите лични или фирмени празници, тържества, рождени дни, другарски срещи, фолклорни събори и фестивали, коктейли и други мероприятия на открито сред природата, Рибарник „Кметовци“ Ви предлага изнесени ритуали и декорация на зеленото пространство по Ваш вкус.

Любезните домакини могат да съдействат за кетъринг, хотелско настаняване, шатри, оформяне на сцена, дансинг, DJ, фотограф.

Работното време в всяка събота и неделя, празнични и почивни дни. През останалото време – с предварителна заявка! Телефони за контакт: 0888 000 965.

Зареди още

Култура

Габрово обяви музикалната си програмата за Карнавала

Published

on

Молец, RDMK, 100 Кила, Васил Петров и Dolapdere Big Gang са само част от гост изпълнителите в дните на Карнавал Габрово 2024. От 17 до 19 май Габрово ще се превърне в сцена на пъстроцветно карнавално шествие, музикални спектакли, изложби и богата културна програма, обединени под мотото „Make КАРНАВАЛ, not war“.

Балканската сензация Dolapdere Big Gang пристигат в България специално за събитието. Златният глас на България – Васил Петров ще ни пренесе в магията на музиката с пътешествието „The Best of Vassil Petrov”. Култовата група Молец ще закрие събитието с безплатен концерт.

Музикалната програма предлага разнообразие за всички възрасти и вкусове. Тази акценти откроиха от Община Габрово. Фестивалът на хумора и сатирата, известен с уникалната си атмосфера и разнообразие, ще се проведе в периода 17-19 май и обещава незабравими моменти за всички почитатели на културата и забавленията.

Фестивалната програма започва в Деня на Габрово – 17 май с множество културни събития през деня, а вечерта центърът на града ще се превърне в сцена за златния глас на България Васил Петров, който ще ни пренесе в магията на българската музика с пътешествието „The Best of Vassil Petrov“, изпълнявайки най-обичаните си песни в компанията на виртуозни музиканти – Живко Петров (пиано), Радослав Славчев – Riverman (бас) и Димитър Семов (барабани).

Веднага след това рязко ще сменим ритъма с група RDMK и техните емблематичните хитове, обещавайки незабравимо музикално преживяване.

В деня на карнавала, 18 май, гостите на града ще се забавляват с колоритното карнавално шествие, когато през деня около 80 карнавални картини и 25 макета ще оживеят по централните улици на града, носейки послание за мир и хумор, а вечерта на площад Възраждане ще се проведе грандиозен концерт.

Събитието ще открие проектът на Румънеца, FolkustiX, обединяващ фолклорни мотиви с модерно звучене; обичаният българки рапър 100 Кила ще ни зареди с енергия и емоции; сензацията от Турция Dolapdere Big Gang ще представи световноизвестни хитове с микс от балкански бийтове, фънк и джаз, а DJ MC Камен ще завърши вечерта с DJ сет.

Следкарнавалният ден – 19 май, ще бъде закрит с концерт на носителите на 4 награди на БГ Радио група Молец, които ще огласят града с авторска музика, съчетаваща рок, поп и алтернативни елементи.

Освен музикалните изпълнения Фестивалът на хумора и сатирата предлага и редица други забавления и инициативи:

  • „Нарисувай Габрово“ – инициатива, включваща деца от габровските училища, които ще украсят градския площад.
  • Концерт от популярна и джазова музика с Оркестър „Габрово“.
  • Изложба на габровските художници, посветена на Празника на града
  • Национален карнавал ревю на котки – Розмари Казасова на 18 май.
  • Детско шествие „Карнавална уличка на чудесата“ и детски мини карнавал.
  • За гастрономите и ценителите на стари рецепти – Празник на щирника
  • Карикатуристи в парка
  • Следкарнавална гюрултия по етърски
  • Лятно театро за всички
  • Творчески арт ателиета, дни на отворени врати в културните институции, нощ на музеите

Организаторите от Община Габрово призовават града да се превърне в столица на мира по време на най-стария и пищен карнавал в страната, използвайки своята богата традиция в хумора и сатирата.

*Използваното фоново изображение е на фотографа Тодор Тодоров.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица