Свържи се с нас

Любопитно

Електромобилите у нас

Published

on

Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ) съществува от ноември 2009 г. Той си е поставил за цел да работи за създаване на условия електрическите автомобили да се случат и в България. Апропо, те могат да се случат и без нас, но каузата ни е това да стане с активното участие на българския бизнес. Защото в първия случай добавената стойност, която се калкулира в цената на крайния продукт, ще отпътува за чужбина, а във втория – ще остава у нас. Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана и други.

България eсред малкото страни в ЕС, които не правят автомобили. Но тя има опит в производството на електрокари, макар то днес у нас да е паднало по обем 50 пъти (да припомним, че „Балканкар” бе сред първите фирми в света през 80-те години по производство на електрокари). А каропроизводството по принцип не се различава от това на електромобилите, освен по дизайна и някои елементи. У нас сега се правят електромотори, батерии, контролери и други възли и елементи, които са основни за елмобилите. На тази база тук може да се разгърне и съответното производство, стига да му се даде подкрепа в началото.

Ще пропуснем ли този шанс?

В ИКЕМ членуват промишлени фирми, звена от техническите сектори на БАН и ВУЗ, търговски и обществени организации, мобилен оператор, физически лица.Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана, като в столицата, където са повечето от членовете му, се предвижда да бъде изградено и неговото административно тяло. Тъй като „електромобилът” е многообхватен като дейност – от разработването на възли, елементи и детайли за самата машина и за зарядните станции, през тяхното производство, организацията на инфраструктурата за зареждането, телекомуникационното и банково обслужване, търговията и сервиза – ИКЕМ търси партньорски отношения с различни участници на пазара.

Досега ИКЕМ е организирал конверсията, т.е. преобразуването на традиционен в електромобил, на няколко различни по предназначение и марка автомобили – от мини лека кола, до ван и лекотоварен (до 1 тон) камион. С това клъстерът и на практика доказва, че тази дейност не само може, но вече се и прави у нас. От друга страна, така и в движение се проверяват възможностите на различни елементи за елмобили, тестват се параметрите на новополучените машини. При това има конверсия с основни възли – електродвигател, батерии, контролери и др., които са българско производство. В същото време в клъстера смятат, че конверсията е само междинен етап, а всъщност целта е промишленото производство на нов електромобил в кооперация с някоя голяма фирма.

В момента ИКЕМ концентрира усилията на иновативни фирми за разработване на българска зарядна станция за коли на електричество. Станцията във форма на малка колона ще може да се инсталира на паркинги, пред големи магазини и други публични места, в гаражи на спедиторски и комунални фирми. Членовете на клъстера, които работят по тази тема, вероятно ще бъдат готови с прототипа си до 2-3 месеца.

За зарядните станции се създава и оригинална българска интелигентна система – „смарт грид”, която дава възможност за мониторинг и контрол на т. нар. „зелена енергия” от производителя до електромобила. Системата се разработва от членове на ИКЕМ и техни партньори от БАН и „ЧЕЗБългария”. Със зарядните станции (колонки) от този тип батериите на колите ще могат да се зареждат и дозареждат за 3-8 часа (в зависимост от капацитета им). В клъстера се мисли и за създаване на зарядна станция от по-мощния тип, чрез която акумулаторите да се пълнят и за 30 минути.

В ИКЕМ в момента се работи и по промените на нормативната уредба, без които електромобилът не може да тръгне по улиците и пътищата на България. Освен това за да се случи електромобилът и у нас, държавата и общините трябва да го подкрепят. От една страна това би трябвало да са финансови стимули за производителите на електромобили и зарядни станции, от друга, бонуси и предимства за техните потребители.

Защо например покупката на ЕМ да не става с нулева ставка ДДС. Или пък защо специален „зелен фонд”, акумулиращ приходи от продажба на емисии за СО2, да не отпуска по 5000 лв. за всеки закупен елмобил. Всяко физическо лице, придобило такава машина, би могло също да намали данъка върху доходите си с 25 % (но не повече от 5000 лв.) от нейната стойност. Както и също да бъде освободено от данък върху колата за пет години, от такса за емисии на СО2, от покупката на винеткии от други такси. Ако пък придобивката е на фирма, тя да я амортизира за 2, а не за 4 години, както е за обикновените автомобили. Като стъпи на улицата пък, общината да даде възможност на ЕМ по-лесно и по-бързо да се придвижва. Това означава елколата да се движи и по бус- лентите, да има запазени места и да паркира безплатно в синята зона, да има безплатно запазено място пред дома си с възможност за инсталиране на зарядна колонка и др.

За тези екстри от ИКЕМ се позовават на световната практика. В Лондон например общината дава възможност на собствениците на елмобили да паркират безплатно на редица места и да зареждат безплатно с ток. В Лос Анжелис общината раздава безплатни зарядни колонки на паркинги и търговски вериги, инвестира в зарядната мрежа и предоставя по 2000 долара за батерии на първите 5000 собственици на елмобили. В Сингапур властите отдават общинска земя на концесия за изграждане върху нея на частна зареждаща инфраструктура. Отново във Великобритания общински власти правят големи поръчки на елавтобуси за нуждите на градския транспорт.

Освен това в Белгия купувач на елмобил намалява годишния си данък с 30 % от стойността на закупената машина, но не повече от 9000 евро. В Испания различните регионални правителства дават до 6000 евро за алтернативното „гориво” на елмобилите. Франция предоставя премия от 5000 евро (но не повече от 20% от стойността на колата с ДДС) за автомобили без СО2 до 2012 г. В Кипър също дават премия от 700 евро за закупен елмобил, но за не повече от 7 машини на човек/ фирма. В Дания, Португалия, Германия, Австрия, Гърция, Румъния, Швеция, Великобританияи др. електрическите превозни средства се освобождават от различни данъци, от високите такси за регистрация, от налозите за замърсяване с СО2 и от други финансови тежести.

В същото време, ако българският бизнес се забави и не бъде подкрепен в тази кауза, гигантите в бранша са готови веднага да ни залеят със своята продукция – електромобили и зарядни станции. Още повече че, проучванията на пазара разкриват, че в Европа и света се провеждат различни тестове и се реализират проекти във връзка с производството на електромобилите. Тяхното навлизане на

масовия пазар се предвижда да започне през 2011 и 2012 година и се прогнозира пазарният им дял да достигне от 5 до 20 % до 2020 г. С други думи, очаква се към 2015 г. по пътищата на Европа да се движат около 4,7 млн. електромобила. Този бум предстои и в България.

Защо?

Развитият свят и специално ЕС са се насочили към нисковъглеродна икономика в борбата срещу климатичните промени. Оценено е, че автомобилният транспорт дава съществена част от замърсяването на въздуха и електромобилите биха могли да свият този дял. Затова всички големи производители на автомобили вече имат разработени модели на електромобили, а големи градове катоЛондон, Париж, Токио, Ню Йорк, Шанхай, Берлин, и дори страни като Израел, щата Орегон предлагат вече различни стимули за покупка и тяхното ползване. Водещи страни на ЕС оказват натиск на ЕК бързо да изработи стандарти за унификация на зареждащата мрежа за електромобилите в цялата общност и на елементите в машината за свързване към нея. И това може да стане още през текущата година.

в.Търговски вестник

Любопитно

Как да избегнем туристическите заблуди и грешки при пътуване с помощта Агенция?

Published

on

Екскурзиите в различни държави по света могат да бъдат екзотично преживяване, но е от съществено значение да се избегнат проблеми, които могат да провалят почивката ви. Именно с това помагат и туроператорите, които са отговорни за намирането на най-добрите оферти и запазването на онлайн резервации, споделят от Руал Травел.

Как да избегнем туристическите грешки при пътуване?

Пътуването с туроператор може да бъде чудесен начин да си осигурите гладко и приятно прекарване. Все пак е възможно да допуснете определени заблуди и грешки. Ето няколко съвета от Руал Травел, които ще ви помогнат да ги избегнете:

  • проучете дестинацията – преди да резервирате своето пътуване, проучете дестинацията, която планирате да посетите през съответната агенция. От ключово значение е да сте наясно с местните обичаи, културни норми и социални практики, коментират от Руал Травел. Познаването на историята, културата и обичаите на страната ще ви помогне да избегнете всякакви неудобни културни недоразумения и проблеми с местните закони;
  • изберете реномиран туроператор – когато избирате туристическа агенция, направете проучване, споделят от Руал Травел. Потърсете отзиви и оценки за съответната компания и попитайте приятели или членове на семейството за информация относно съответната препоръчана фирма. Една реномирана фирма вероятно разполага с опитен персонал, предлага отлично обслужване на клиентите и със сигурност има добър опит с доволни клиенти;
  • направете внимателно проучване на маршрута – преди да резервирате вашето пътуване, прочетете внимателно маршрута, който ви е предоставен от съответната  агенция, която сте избрали. Уверете се, че разбирате подробностите за пътуването, включително транспорт, настаняване и странични дейности. Задавайте въпроси, ако не сте сигурни в нещо.

Какво друго трябва да съобразите според екипа на Руал Травел?

Когато посещавате чужда страна е от съществено значение да се облечете подходящо. Това означава да зачитате местните обичаи и традиции и да избягвате облекло, което може да се счита за обидно или неподходящо. Също така е добра идея да се облечете удобно за времето и дейностите, които сте планирали, напомнят от Руал Травел.

Важно е да планирате пътуването си предварително. Направете списък с неща, които искате да направите и видите, и проучете най-доброто време за посещение на конкретни атракции. Това ще ви помогне да избегнете дългите опашки и тълпите и ще ви гарантира по-приятно изживяване.

Зареди още

Любопитно

Тревненският щъркел пристигна

Published

on

Предвестникът на пролетта долетя в Трявна! Дългоочакваният тревненски щъркел пристигна във възрожденския ни град в късния следобед вчера, 19 март, часове преди настъпването на астрономическата пролет.

Прелетната птица веднага се настани в съществуващото от години гнездо, изградено върху триметровия комин на старата баня, днес Музей на азиатското и африканско изкуство.

Моментът на неговото пристигане бе уловен от фотографи и радостни граждани, които свалиха своите мартенички и си пожелаха да бъдат здрави и щастливи през цялата година.

С долитането на тревненския щъркел и настъпването на пролетта, Община Трявна също поздравя всички граждани и им пожелава най-вече да бъдат здрави и благословени!

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Любопитно

„Златна котка“ ще е най-големият магичен фестивал в Източна Европа

Published

on

Тази година от 16 до 19 март в Габрово се събират едни от най-титулуваните имена в международната магична общност за десетото юбилейно издание на Магична среща „Златна котка“ 2023. Новината съобщиха от местната общинска администрация.

Габрово ще е домакин на повече от 140 магьосника от България, Канада, Испания, Франция, Холандия, Турция, Хърватия Гърция, Румъния, Сърбия и още, за да подпалят (на моменти съвсем буквално) сцената на фестивала.

Организаторите Дани Белев, Венсан Петров и Евгени Точев, заедно с Община Габрово обещават нещо невиждано на българската илюзионна сцена.

Български и световни звезди, ще ви пренесат в света на цирковото и магично изкуство с едно незабравимо преживяване. Необходимо е само да вярвате в магията!

Гала-спектакълът е на 18 март, от 19:00 ч. в Спортна зала „Орловец“, а водещ на събитието ще бъде Александър Кадиев.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица