Свържи се с нас

Любопитно

Електромобилите у нас

Published

on

Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ) съществува от ноември 2009 г. Той си е поставил за цел да работи за създаване на условия електрическите автомобили да се случат и в България. Апропо, те могат да се случат и без нас, но каузата ни е това да стане с активното участие на българския бизнес. Защото в първия случай добавената стойност, която се калкулира в цената на крайния продукт, ще отпътува за чужбина, а във втория – ще остава у нас. Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана и други.

България eсред малкото страни в ЕС, които не правят автомобили. Но тя има опит в производството на електрокари, макар то днес у нас да е паднало по обем 50 пъти (да припомним, че „Балканкар” бе сред първите фирми в света през 80-те години по производство на електрокари). А каропроизводството по принцип не се различава от това на електромобилите, освен по дизайна и някои елементи. У нас сега се правят електромотори, батерии, контролери и други възли и елементи, които са основни за елмобилите. На тази база тук може да се разгърне и съответното производство, стига да му се даде подкрепа в началото.

Ще пропуснем ли този шанс?

В ИКЕМ членуват промишлени фирми, звена от техническите сектори на БАН и ВУЗ, търговски и обществени организации, мобилен оператор, физически лица.Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана, като в столицата, където са повечето от членовете му, се предвижда да бъде изградено и неговото административно тяло. Тъй като „електромобилът” е многообхватен като дейност – от разработването на възли, елементи и детайли за самата машина и за зарядните станции, през тяхното производство, организацията на инфраструктурата за зареждането, телекомуникационното и банково обслужване, търговията и сервиза – ИКЕМ търси партньорски отношения с различни участници на пазара.

Досега ИКЕМ е организирал конверсията, т.е. преобразуването на традиционен в електромобил, на няколко различни по предназначение и марка автомобили – от мини лека кола, до ван и лекотоварен (до 1 тон) камион. С това клъстерът и на практика доказва, че тази дейност не само може, но вече се и прави у нас. От друга страна, така и в движение се проверяват възможностите на различни елементи за елмобили, тестват се параметрите на новополучените машини. При това има конверсия с основни възли – електродвигател, батерии, контролери и др., които са българско производство. В същото време в клъстера смятат, че конверсията е само междинен етап, а всъщност целта е промишленото производство на нов електромобил в кооперация с някоя голяма фирма.

В момента ИКЕМ концентрира усилията на иновативни фирми за разработване на българска зарядна станция за коли на електричество. Станцията във форма на малка колона ще може да се инсталира на паркинги, пред големи магазини и други публични места, в гаражи на спедиторски и комунални фирми. Членовете на клъстера, които работят по тази тема, вероятно ще бъдат готови с прототипа си до 2-3 месеца.

За зарядните станции се създава и оригинална българска интелигентна система – „смарт грид”, която дава възможност за мониторинг и контрол на т. нар. „зелена енергия” от производителя до електромобила. Системата се разработва от членове на ИКЕМ и техни партньори от БАН и „ЧЕЗБългария”. Със зарядните станции (колонки) от този тип батериите на колите ще могат да се зареждат и дозареждат за 3-8 часа (в зависимост от капацитета им). В клъстера се мисли и за създаване на зарядна станция от по-мощния тип, чрез която акумулаторите да се пълнят и за 30 минути.

В ИКЕМ в момента се работи и по промените на нормативната уредба, без които електромобилът не може да тръгне по улиците и пътищата на България. Освен това за да се случи електромобилът и у нас, държавата и общините трябва да го подкрепят. От една страна това би трябвало да са финансови стимули за производителите на електромобили и зарядни станции, от друга, бонуси и предимства за техните потребители.

Защо например покупката на ЕМ да не става с нулева ставка ДДС. Или пък защо специален „зелен фонд”, акумулиращ приходи от продажба на емисии за СО2, да не отпуска по 5000 лв. за всеки закупен елмобил. Всяко физическо лице, придобило такава машина, би могло също да намали данъка върху доходите си с 25 % (но не повече от 5000 лв.) от нейната стойност. Както и също да бъде освободено от данък върху колата за пет години, от такса за емисии на СО2, от покупката на винеткии от други такси. Ако пък придобивката е на фирма, тя да я амортизира за 2, а не за 4 години, както е за обикновените автомобили. Като стъпи на улицата пък, общината да даде възможност на ЕМ по-лесно и по-бързо да се придвижва. Това означава елколата да се движи и по бус- лентите, да има запазени места и да паркира безплатно в синята зона, да има безплатно запазено място пред дома си с възможност за инсталиране на зарядна колонка и др.

За тези екстри от ИКЕМ се позовават на световната практика. В Лондон например общината дава възможност на собствениците на елмобили да паркират безплатно на редица места и да зареждат безплатно с ток. В Лос Анжелис общината раздава безплатни зарядни колонки на паркинги и търговски вериги, инвестира в зарядната мрежа и предоставя по 2000 долара за батерии на първите 5000 собственици на елмобили. В Сингапур властите отдават общинска земя на концесия за изграждане върху нея на частна зареждаща инфраструктура. Отново във Великобритания общински власти правят големи поръчки на елавтобуси за нуждите на градския транспорт.

Освен това в Белгия купувач на елмобил намалява годишния си данък с 30 % от стойността на закупената машина, но не повече от 9000 евро. В Испания различните регионални правителства дават до 6000 евро за алтернативното „гориво” на елмобилите. Франция предоставя премия от 5000 евро (но не повече от 20% от стойността на колата с ДДС) за автомобили без СО2 до 2012 г. В Кипър също дават премия от 700 евро за закупен елмобил, но за не повече от 7 машини на човек/ фирма. В Дания, Португалия, Германия, Австрия, Гърция, Румъния, Швеция, Великобританияи др. електрическите превозни средства се освобождават от различни данъци, от високите такси за регистрация, от налозите за замърсяване с СО2 и от други финансови тежести.

В същото време, ако българският бизнес се забави и не бъде подкрепен в тази кауза, гигантите в бранша са готови веднага да ни залеят със своята продукция – електромобили и зарядни станции. Още повече че, проучванията на пазара разкриват, че в Европа и света се провеждат различни тестове и се реализират проекти във връзка с производството на електромобилите. Тяхното навлизане на

масовия пазар се предвижда да започне през 2011 и 2012 година и се прогнозира пазарният им дял да достигне от 5 до 20 % до 2020 г. С други думи, очаква се към 2015 г. по пътищата на Европа да се движат около 4,7 млн. електромобила. Този бум предстои и в България.

Защо?

Развитият свят и специално ЕС са се насочили към нисковъглеродна икономика в борбата срещу климатичните промени. Оценено е, че автомобилният транспорт дава съществена част от замърсяването на въздуха и електромобилите биха могли да свият този дял. Затова всички големи производители на автомобили вече имат разработени модели на електромобили, а големи градове катоЛондон, Париж, Токио, Ню Йорк, Шанхай, Берлин, и дори страни като Израел, щата Орегон предлагат вече различни стимули за покупка и тяхното ползване. Водещи страни на ЕС оказват натиск на ЕК бързо да изработи стандарти за унификация на зареждащата мрежа за електромобилите в цялата общност и на елементите в машината за свързване към нея. И това може да стане още през текущата година.

в.Търговски вестник

Любопитно

Детското коледно градче на Габрово отваря врати в парка с Мечето

Published

on

Мястото, където мечтите оживяват, тази година е паркът с Мечето, където ще отвори врати Детското коледно градче. На 15 декември от 17.30 часа Община Габрово кани всички малчугани и техните родители на официалното откриване.

Градчето тази година е още по-богато и пъстро – сред светлините и празничната украса ще ви очакват фигурите на любими герои, които не само ще можете да видите, но и да докоснете, да се снимате с тях и да се пренесете в техния приказен свят. Децата ще могат да застанат редом до Скай и Чейс от „Пес патрул“, да се почувстват част от магията на „Замръзналото кралство“ с Елза и Анна, да срещнат Спайдърмен, а Мики Маус ще бъде там, за да раздава усмивки и настроение.

За най-любопитните ще има и истинска приказна изненада – къщичката на Хензел и Гретел, която ще ви примами със своята сладка магия. За доброто настроение на присъстващите ще се погрижат децата и младежите от денс-формация „Олимпея“, а най-очакваният гост – Дядо Коледа – ще пристигне по един малко по-необичаен начин, за да приеме писмата с най-съкровените желания и да се снима за спомен с всяко дете.

Детското коледно градче е мястото, където усмивките стават най-ценният подарък, а празничният дух се разлива навсякъде.

Зареди още

Любопитно

Коледен фермерски пазар на площад „Възраждане“

Published

on

С наближаването на най-светлите празници, Коледният Български фермерски пазар „ОТ БГ“ , идва при Вас с една специална дата – 13 декември. В административния център на Габрово, на площад „Възраждане“, от 10.00 до 16.00 часа, ще Ви очакват добре познати и любими производители, носещи със себе си аромата, вкуса и духа на българската традиция!

По традиция Фермерски пазар „ОТ БГ“ защитава повече от една кауза. Ако произведеното в България винаги е било наш приоритет, то през декември добавяме и произведеното в Габровска област, превръщайки го в наша предколедна мисия! Очаквайте: богато разнообразие от млечни и месни продукти, оцет, тахан, ядки, вино – греяно и пивко, мед и пчелни продукти, сладка и конфитюри, сладкиши, билки, натурална козметика, пробиотици и продукти с прополис, както и уникални изделия, подходящи за красиви коледни подаръци от майстори и занаятчии.

На едно място ще срещнете вкусовете на домашното, обичта към земята и таланта на местните творци. Традиционната томбола на пазара ще зарадва един от вас, закупил продукт от пазара, с 27 артикула от щандовете, защото доброто се връща минимум десетократно, а подкрепяйки родните производители, занаятчии и майстори, вие им показвате своето уважение към труда им.

Всеки Коледен Фермерски пазар в Габрово събира не само вкусове и аромати, но и кауза. А тази година нашата кауза е „Мисия 1+1=Вземи“, създадена от учениците от 12. В клас на Националната Априловска гимназия, които вече две години работят с Приюта за безстопанствени животни към Община Габрово.

Със своите малки жестове, дарения и осиновяване, те подаряват втори шанс за живот, изпълнен с грижа, топлина и обич. Тези дни учениците ще споделят и свои вкусотии, ръчно сътворени коледни изненади и малки чудеса, от които може да изберете и дарите за каузата– защото когато добротата се споделя, тя се превръща в празник за всички!

Коледа е време за чудеса не само за хората, а и за онези тихи, верни души, които чакат своя дом. А докато го чакат, нека да ги зарадваме чрез „Мисия 1+1“ , която с малки стъпки и споделеност е равна на надежда!

Зареди още

Култура

Представят книгата на Марина Ангелова

Published

on

Книгата “Ти можеш…и силата да полетиш“ на Марина Ангелова – основател на “Фондация в помощ на жени, претърпели насилие – ФЛАЙ – първо обичай себе си“, ще бъде представена на 9 декември от 17.00 ч. в Ритуалната зала на Община Габрово.

Форматът на събитието съчетава арт преживяване и дискусия по проблемите поставени от авторката. В 90 страници се преплитат лична изповед с анализ и препоръки от психолог.

Детайлно, образно и в дълбочина е проследено поведението на пострадалата от домашно насилие и насилникът – от друга страна, от друга – специалист анализира сигналите, при които на всеки в обществото трябва да заработи механизъм за отрезняване и вземане на решения.

“Ти можеш…и силата да полетиш“ е книга пътеводител, книга наръчник, който да ви послужи за разпознаване на елементите на цикъла на насилие. Тя е насочена към всички онези, които имат усещането, че няма да се справят, които се чувстват неразбрани, които се срамуват и страхуват. Всички онези, които са се предали и не вярват, че изход има. Всички онези, които се питат “Защо на мен?“ и всички, които в безпътицата се връщат отново и отново при насилника, мислейки че този път ще е различно, пише в предговора към книгата.

Представянето е в периода на 16-те дни активизъм, в които се реализират инициативи във връзка с 25 ноември – Международен ден за елиминиране насилието срещу жени. Изданието е финансирано от Български фонд за жените и Европейски съюз.

Марина Ангелова е родена в Габрово през декември 1982 г. Днес Марина учи и съчетава социални дейности, работи в център за деца и младежи с тежки увреждания и е основател на Фондация в помощ на жени, претърпели насилие F.L.Y. – Първо обичай себе си.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица