Любопитно
Електромобилите у нас
Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ) съществува от ноември 2009 г. Той си е поставил за цел да работи за създаване на условия електрическите автомобили да се случат и в България. Апропо, те могат да се случат и без нас, но каузата ни е това да стане с активното участие на българския бизнес. Защото в първия случай добавената стойност, която се калкулира в цената на крайния продукт, ще отпътува за чужбина, а във втория – ще остава у нас. Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана и други.
България eсред малкото страни в ЕС, които не правят автомобили. Но тя има опит в производството на електрокари, макар то днес у нас да е паднало по обем 50 пъти (да припомним, че „Балканкар” бе сред първите фирми в света през 80-те години по производство на електрокари). А каропроизводството по принцип не се различава от това на електромобилите, освен по дизайна и някои елементи. У нас сега се правят електромотори, батерии, контролери и други възли и елементи, които са основни за елмобилите. На тази база тук може да се разгърне и съответното производство, стига да му се даде подкрепа в началото.
Ще пропуснем ли този шанс?
В ИКЕМ членуват промишлени фирми, звена от техническите сектори на БАН и ВУЗ, търговски и обществени организации, мобилен оператор, физически лица.Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана, като в столицата, където са повечето от членовете му, се предвижда да бъде изградено и неговото административно тяло. Тъй като „електромобилът” е многообхватен като дейност – от разработването на възли, елементи и детайли за самата машина и за зарядните станции, през тяхното производство, организацията на инфраструктурата за зареждането, телекомуникационното и банково обслужване, търговията и сервиза – ИКЕМ търси партньорски отношения с различни участници на пазара.
Досега ИКЕМ е организирал конверсията, т.е. преобразуването на традиционен в електромобил, на няколко различни по предназначение и марка автомобили – от мини лека кола, до ван и лекотоварен (до 1 тон) камион. С това клъстерът и на практика доказва, че тази дейност не само може, но вече се и прави у нас. От друга страна, така и в движение се проверяват възможностите на различни елементи за елмобили, тестват се параметрите на новополучените машини. При това има конверсия с основни възли – електродвигател, батерии, контролери и др., които са българско производство. В същото време в клъстера смятат, че конверсията е само междинен етап, а всъщност целта е промишленото производство на нов електромобил в кооперация с някоя голяма фирма.
В момента ИКЕМ концентрира усилията на иновативни фирми за разработване на българска зарядна станция за коли на електричество. Станцията във форма на малка колона ще може да се инсталира на паркинги, пред големи магазини и други публични места, в гаражи на спедиторски и комунални фирми. Членовете на клъстера, които работят по тази тема, вероятно ще бъдат готови с прототипа си до 2-3 месеца.
За зарядните станции се създава и оригинална българска интелигентна система – „смарт грид”, която дава възможност за мониторинг и контрол на т. нар. „зелена енергия” от производителя до електромобила. Системата се разработва от членове на ИКЕМ и техни партньори от БАН и „ЧЕЗБългария”. Със зарядните станции (колонки) от този тип батериите на колите ще могат да се зареждат и дозареждат за 3-8 часа (в зависимост от капацитета им). В клъстера се мисли и за създаване на зарядна станция от по-мощния тип, чрез която акумулаторите да се пълнят и за 30 минути.
В ИКЕМ в момента се работи и по промените на нормативната уредба, без които електромобилът не може да тръгне по улиците и пътищата на България. Освен това за да се случи електромобилът и у нас, държавата и общините трябва да го подкрепят. От една страна това би трябвало да са финансови стимули за производителите на електромобили и зарядни станции, от друга, бонуси и предимства за техните потребители.
Защо например покупката на ЕМ да не става с нулева ставка ДДС. Или пък защо специален „зелен фонд”, акумулиращ приходи от продажба на емисии за СО2, да не отпуска по 5000 лв. за всеки закупен елмобил. Всяко физическо лице, придобило такава машина, би могло също да намали данъка върху доходите си с 25 % (но не повече от 5000 лв.) от нейната стойност. Както и също да бъде освободено от данък върху колата за пет години, от такса за емисии на СО2, от покупката на винеткии от други такси. Ако пък придобивката е на фирма, тя да я амортизира за 2, а не за 4 години, както е за обикновените автомобили. Като стъпи на улицата пък, общината да даде възможност на ЕМ по-лесно и по-бързо да се придвижва. Това означава елколата да се движи и по бус- лентите, да има запазени места и да паркира безплатно в синята зона, да има безплатно запазено място пред дома си с възможност за инсталиране на зарядна колонка и др.
За тези екстри от ИКЕМ се позовават на световната практика. В Лондон например общината дава възможност на собствениците на елмобили да паркират безплатно на редица места и да зареждат безплатно с ток. В Лос Анжелис общината раздава безплатни зарядни колонки на паркинги и търговски вериги, инвестира в зарядната мрежа и предоставя по 2000 долара за батерии на първите 5000 собственици на елмобили. В Сингапур властите отдават общинска земя на концесия за изграждане върху нея на частна зареждаща инфраструктура. Отново във Великобритания общински власти правят големи поръчки на елавтобуси за нуждите на градския транспорт.
Освен това в Белгия купувач на елмобил намалява годишния си данък с 30 % от стойността на закупената машина, но не повече от 9000 евро. В Испания различните регионални правителства дават до 6000 евро за алтернативното „гориво” на елмобилите. Франция предоставя премия от 5000 евро (но не повече от 20% от стойността на колата с ДДС) за автомобили без СО2 до 2012 г. В Кипър също дават премия от 700 евро за закупен елмобил, но за не повече от 7 машини на човек/ фирма. В Дания, Португалия, Германия, Австрия, Гърция, Румъния, Швеция, Великобританияи др. електрическите превозни средства се освобождават от различни данъци, от високите такси за регистрация, от налозите за замърсяване с СО2 и от други финансови тежести.
В същото време, ако българският бизнес се забави и не бъде подкрепен в тази кауза, гигантите в бранша са готови веднага да ни залеят със своята продукция – електромобили и зарядни станции. Още повече че, проучванията на пазара разкриват, че в Европа и света се провеждат различни тестове и се реализират проекти във връзка с производството на електромобилите. Тяхното навлизане на
масовия пазар се предвижда да започне през 2011 и 2012 година и се прогнозира пазарният им дял да достигне от 5 до 20 % до 2020 г. С други думи, очаква се към 2015 г. по пътищата на Европа да се движат около 4,7 млн. електромобила. Този бум предстои и в България.
Защо?
Развитият свят и специално ЕС са се насочили към нисковъглеродна икономика в борбата срещу климатичните промени. Оценено е, че автомобилният транспорт дава съществена част от замърсяването на въздуха и електромобилите биха могли да свият този дял. Затова всички големи производители на автомобили вече имат разработени модели на електромобили, а големи градове катоЛондон, Париж, Токио, Ню Йорк, Шанхай, Берлин, и дори страни като Израел, щата Орегон предлагат вече различни стимули за покупка и тяхното ползване. Водещи страни на ЕС оказват натиск на ЕК бързо да изработи стандарти за унификация на зареждащата мрежа за електромобилите в цялата общност и на елементите в машината за свързване към нея. И това може да стане още през текущата година.
в.Търговски вестник
Любопитно
Габрово влезе в Петото годишно време: „Краят е близо – да му отпуснем края!“

На 11 ноември, точно в 11:11 ч., Габрово отново спря времето – за да даде старт на своето „пето годишно време“, познато като Карнавалното. С усмивки, закачки и шумни аплодисменти, градът официално откри сезона на подготовката за най-големия празник на хумора и сатирата в България – Габровския карнавал.
Тази година карнавалното мото носи многозначителен заряд: „Краят е близо – да му отпуснем края!“ – закачлива покана да се посрещне всяка криза, война или житейски абсурд с доза смях, артистичност и габровска самоирония.
Церемонията по откриването превърна сцената на Terra Mall-Gabrovo в огледало на съвременния свят чрез етюда „Добре че са лудите, за да си кажем истината“. На нея оживяха герои от ежедневието – Габровският Мунчо, артистичната Ленчето, пазаруващият анализатор, футболният фен и медицинската сестра.
Пясъчният часовник, отброяващ оставащото време до габровската фиеста, обърнаха заместник – кметът на Габрово Мария Йозова и водещият на събитието актьорът Светослав Славчев. Всеки от тях изрази гласа на обществената лудост и културната параноя, но и на онова здраво чувство за истина, което само хуморът може да разкрие.
С обръщането бе даден и обратен брояч – 187 дни до Карнавал 2026, който традиционно ще се проведе в третата събота на май. Така Габрово официално потъна в своя период, когато логиката си взема отпуск, а сатирата поема властта.
Новото мото е покана към всички – артисти, граждани, гости и провокатори по душа – да се включат в създаването на карнавални картини, костюми и послания, които с хумор и въображение да осветят „края“ – било то на кризата, на войната, на здравия разум или просто на зимата.
Организаторите обещават зрелищни и безпощадно точни карнавални сюжети, които ще превърнат улиците на Габрово в сцена на колективна лудост и творческа свобода. С началото на Петото годишно време Габрово отново доказва, че е столица на хумора – град, в който всяка лудост е празник, а всеки край е само начало на нещо още по-шумно, цветно и габровско.
За повече информация и участие в карнавалните инициативи следете официалния сайт на Карнавала и страниците му в социалните мрежи.


Любопитно
Мотото на Карнавала догодина ще бъде обявено на специална церемония

По традиция, на 11 ноември, точно в 11 часа и 11 минути, когато часовниците се усъмнят в собствената си точност, а реалността леко се поразклати, Габрово ще отвори портал към Петото годишно време – онова, в което логиката си взема отпуск, а сатирата поема властта.
„Какво ще се случи? Не можем да ви кажем. Не защото не знаем, а защото и ние се страхуваме от отговора. Но едно е сигурно – ще бъде шумно, цветно, абсурдно и напълно габровско. Ще обявим новото мото на Карнавал Габрово 2026 – онова, което ще ни води, вдъхновява и… вероятно ще ни накара да се чудим „Кой го измисли това?!“
Отговорът сигурно е ясен за мнозина – Ние. Съжаляваме. Или пък не. Очаквайте – вълнение, такова, че да накара и паметника на Рачо Ковача да потръпне; нови и стари герои – от бъдещето, миналото и кварталната кръчма; илюзии, които са по-реални от реалността и, разбира се, официалното разпускане на разума.
След 11.11 не носим отговорност за внезапни пристъпи на смях, желание за маскиране или неочаквани изблици на креативност. Ако усетите, че започвате да мислите в рими, да се усмихвате повече или да се обличате като гигантска краставица – вие вече сте заразени от карнавалния вирус. Добре дошли в клуба.
Елате на ул. „Радецка“ – не за да гледате, а за да участвате. Карнавалът не е шоу. Той е диагноза. И ние всички сме диагностицирани … до следващия Карнавал Габрово“, споделят инициаторите на веселата фиеста.


Любопитно
Лексикон на успеха: Никола Рахнев от Гората.бг

Инициативата Лексикон на успеха продължава със среща с габровеца Никола Рахнев на 13 ноември от 17.30 часа в зала „Възраждане“. Новината оповестиха от Областна администрация – Габрово.
Световният ден на доброто будителят на десетилетието ще сподели за пътя си като самоизградил се милионер, сериен предприемач и инвеститор, но и вдъхновен мечтател, засадил над 5 милиона дървета.

Рахнев е организирал даряването на стотици тонове храна и още десетки каузи, които са докоснали сърцата на над половин милион българи.
Никола споделя, че е убеден, че всеки може да бъде успешен, щастлив и да живее пълноценен живот.
Входът е свободен, а за всички посетители ще има подаръци. Очаква Ви един открит разговор с много практични съвети, идеи, опит, истории и вдъхновение!


-
Новинипреди 5 дниГаброво отбелязва Световния ден за възпоменание на жертвите при ПТП
-
Любопитнопреди 6 дниЖБД „Майчина грижа“ с нов сайт
-
Кримипреди 5 дниШест кашона с контрабандни цигари „цъфнаха“ от багажник (снимки)
-
Новинипреди 5 дниПредставиха проекта, модернизиращ водната инфраструктура с 64 млн. лева
-
Новинипреди 5 дниВ Габрово се организира среща с настоящи и бъдещи родители
-
Любопитнопреди 5 дниЛексикон на успеха: Никола Рахнев от Гората.бг
-
Новинипреди 5 дниДиабетът във фокуса на здравна инициатива в Габрово
-
Новинипреди един денПроменят движението между Севлиево и Велико Търново заради ремонт








