Любопитно
Електромобилите у нас
Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ) съществува от ноември 2009 г. Той си е поставил за цел да работи за създаване на условия електрическите автомобили да се случат и в България. Апропо, те могат да се случат и без нас, но каузата ни е това да стане с активното участие на българския бизнес. Защото в първия случай добавената стойност, която се калкулира в цената на крайния продукт, ще отпътува за чужбина, а във втория – ще остава у нас. Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана и други.
България eсред малкото страни в ЕС, които не правят автомобили. Но тя има опит в производството на електрокари, макар то днес у нас да е паднало по обем 50 пъти (да припомним, че „Балканкар” бе сред първите фирми в света през 80-те години по производство на електрокари). А каропроизводството по принцип не се различава от това на електромобилите, освен по дизайна и някои елементи. У нас сега се правят електромотори, батерии, контролери и други възли и елементи, които са основни за елмобилите. На тази база тук може да се разгърне и съответното производство, стига да му се даде подкрепа в началото.
Ще пропуснем ли този шанс?
В ИКЕМ членуват промишлени фирми, звена от техническите сектори на БАН и ВУЗ, търговски и обществени организации, мобилен оператор, физически лица.Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана, като в столицата, където са повечето от членовете му, се предвижда да бъде изградено и неговото административно тяло. Тъй като „електромобилът” е многообхватен като дейност – от разработването на възли, елементи и детайли за самата машина и за зарядните станции, през тяхното производство, организацията на инфраструктурата за зареждането, телекомуникационното и банково обслужване, търговията и сервиза – ИКЕМ търси партньорски отношения с различни участници на пазара.
Досега ИКЕМ е организирал конверсията, т.е. преобразуването на традиционен в електромобил, на няколко различни по предназначение и марка автомобили – от мини лека кола, до ван и лекотоварен (до 1 тон) камион. С това клъстерът и на практика доказва, че тази дейност не само може, но вече се и прави у нас. От друга страна, така и в движение се проверяват възможностите на различни елементи за елмобили, тестват се параметрите на новополучените машини. При това има конверсия с основни възли – електродвигател, батерии, контролери и др., които са българско производство. В същото време в клъстера смятат, че конверсията е само междинен етап, а всъщност целта е промишленото производство на нов електромобил в кооперация с някоя голяма фирма.
В момента ИКЕМ концентрира усилията на иновативни фирми за разработване на българска зарядна станция за коли на електричество. Станцията във форма на малка колона ще може да се инсталира на паркинги, пред големи магазини и други публични места, в гаражи на спедиторски и комунални фирми. Членовете на клъстера, които работят по тази тема, вероятно ще бъдат готови с прототипа си до 2-3 месеца.
За зарядните станции се създава и оригинална българска интелигентна система – „смарт грид”, която дава възможност за мониторинг и контрол на т. нар. „зелена енергия” от производителя до електромобила. Системата се разработва от членове на ИКЕМ и техни партньори от БАН и „ЧЕЗБългария”. Със зарядните станции (колонки) от този тип батериите на колите ще могат да се зареждат и дозареждат за 3-8 часа (в зависимост от капацитета им). В клъстера се мисли и за създаване на зарядна станция от по-мощния тип, чрез която акумулаторите да се пълнят и за 30 минути.
В ИКЕМ в момента се работи и по промените на нормативната уредба, без които електромобилът не може да тръгне по улиците и пътищата на България. Освен това за да се случи електромобилът и у нас, държавата и общините трябва да го подкрепят. От една страна това би трябвало да са финансови стимули за производителите на електромобили и зарядни станции, от друга, бонуси и предимства за техните потребители.
Защо например покупката на ЕМ да не става с нулева ставка ДДС. Или пък защо специален „зелен фонд”, акумулиращ приходи от продажба на емисии за СО2, да не отпуска по 5000 лв. за всеки закупен елмобил. Всяко физическо лице, придобило такава машина, би могло също да намали данъка върху доходите си с 25 % (но не повече от 5000 лв.) от нейната стойност. Както и също да бъде освободено от данък върху колата за пет години, от такса за емисии на СО2, от покупката на винеткии от други такси. Ако пък придобивката е на фирма, тя да я амортизира за 2, а не за 4 години, както е за обикновените автомобили. Като стъпи на улицата пък, общината да даде възможност на ЕМ по-лесно и по-бързо да се придвижва. Това означава елколата да се движи и по бус- лентите, да има запазени места и да паркира безплатно в синята зона, да има безплатно запазено място пред дома си с възможност за инсталиране на зарядна колонка и др.
За тези екстри от ИКЕМ се позовават на световната практика. В Лондон например общината дава възможност на собствениците на елмобили да паркират безплатно на редица места и да зареждат безплатно с ток. В Лос Анжелис общината раздава безплатни зарядни колонки на паркинги и търговски вериги, инвестира в зарядната мрежа и предоставя по 2000 долара за батерии на първите 5000 собственици на елмобили. В Сингапур властите отдават общинска земя на концесия за изграждане върху нея на частна зареждаща инфраструктура. Отново във Великобритания общински власти правят големи поръчки на елавтобуси за нуждите на градския транспорт.
Освен това в Белгия купувач на елмобил намалява годишния си данък с 30 % от стойността на закупената машина, но не повече от 9000 евро. В Испания различните регионални правителства дават до 6000 евро за алтернативното „гориво” на елмобилите. Франция предоставя премия от 5000 евро (но не повече от 20% от стойността на колата с ДДС) за автомобили без СО2 до 2012 г. В Кипър също дават премия от 700 евро за закупен елмобил, но за не повече от 7 машини на човек/ фирма. В Дания, Португалия, Германия, Австрия, Гърция, Румъния, Швеция, Великобританияи др. електрическите превозни средства се освобождават от различни данъци, от високите такси за регистрация, от налозите за замърсяване с СО2 и от други финансови тежести.
В същото време, ако българският бизнес се забави и не бъде подкрепен в тази кауза, гигантите в бранша са готови веднага да ни залеят със своята продукция – електромобили и зарядни станции. Още повече че, проучванията на пазара разкриват, че в Европа и света се провеждат различни тестове и се реализират проекти във връзка с производството на електромобилите. Тяхното навлизане на
масовия пазар се предвижда да започне през 2011 и 2012 година и се прогнозира пазарният им дял да достигне от 5 до 20 % до 2020 г. С други думи, очаква се към 2015 г. по пътищата на Европа да се движат около 4,7 млн. електромобила. Този бум предстои и в България.
Защо?
Развитият свят и специално ЕС са се насочили към нисковъглеродна икономика в борбата срещу климатичните промени. Оценено е, че автомобилният транспорт дава съществена част от замърсяването на въздуха и електромобилите биха могли да свият този дял. Затова всички големи производители на автомобили вече имат разработени модели на електромобили, а големи градове катоЛондон, Париж, Токио, Ню Йорк, Шанхай, Берлин, и дори страни като Израел, щата Орегон предлагат вече различни стимули за покупка и тяхното ползване. Водещи страни на ЕС оказват натиск на ЕК бързо да изработи стандарти за унификация на зареждащата мрежа за електромобилите в цялата общност и на елементите в машината за свързване към нея. И това може да стане още през текущата година.
в.Търговски вестник
Любопитно
Севлиево е първият град от турнето на актьора Димитър Маринов


Известният актьор Димитър Маринов, който през 2019 г. стана първият български актьор, качил се на сцената на “Оскар”-ите по време на 91-вата церемония, след като филмът „Зелената книга“, в който той участва, спечели наградата за най-добър филм, ще гостува в Севлиево на 7-ми май.
Той пристигна преди няколко дни в България, за да участва в дует с Дивна, която влезе в образа на Хилда в „Като две капки вода“. Както винаги, актьорът представи едно към едно образа на своя учител – големият Тодор Колев.
През 2020 г. Димитър Маринов спечели място във формата „Като две капки вода“, но благородно отстъпи мястото си, защото (както той казва), “няма нужда от награди, а желание да раздава своите знания”. Към момента популярният в Холивуд актьор е преподавател по актьорско майсторство в САЩ. Срещата с него е по инициатива на Община Севлиево и включва представяне на пътеводителите по актьорска подготовка, чиито автор е Маринов. Книгите му “Към сцената“ и „Към екрана“ излязоха в края на 2024 г. под знака на издателство „АЗ-БУки“, печатът е на www.artniton.com.
Официалната премиера на заглавията започва от Севлиево – в 17.30 часа в сградата на Общината.
„Нашата форма на работа е строго индивидуална в партньорство. Актьорството е точно този съзнателен избор, който идва от вярата вътре във вас. То е начин на живот. Имам класове в САЩ, в които работят по четири сесии и им казвам директно кой става и кой не, според мен. Актьорлъкът е дарба – той е вид мислене. Аз не мога да ви науча на актьорско майсторство – никой не може. Ние можем само да ви придадем похвати, практики, с които да ви помогнем да откриете себе си”, споделя пред младите хора Димитър Маринов. С харизмата си и естественото си поведение, Димитър Маринов пленява всяка аудитория.
Всеки, който има интерес към литературата и киноизкуството ще има чудесна възможност да се запознае лично с актьора и да почерпи вдъхновение от неговия професионален път. Животът му е като филмова лента, с много обрати и събития, но примерът му да не се отказва да се бори е много мотивиращ.


Любопитно
„Семе българско“ – кога, къде, какво?


На 26 и 27 април севлиевци и гостите на града ще преживеят магията на един от най- българските фестивали – „Семе българско“. За неговото единадесето издание организаторите са подготвили пъстра програма, пълна с музика, добро настроение, споделена мъдрост, красота и аромат.
Фестивалните дни ще ни срещнат с майстори на художествени занаяти от близо и далеч, ще ни потопят в далечните времена на създаването на българската писменост, ще се учим да разчитаме древни тайни и да се вслушваме в гласа на корените си.
Богатата музикална програма обещава добро настроение, песни и танци, събрали в себе си усещането за България – такава, каквато я носим в сърцата си. Ще тропнем не едно хоро с ансамбъл „Загоре”, ансамбъл „Развитие”, ФТФ „Боженци”, ТК „Хопни ми, тропни ми”, ще притихнем от омаята на космическия глас на Валя Балканска и на неповторимата мелодия на гайдата на Петър Янев, ще се докоснем до таланта на звездната Йорданка Христова, ще приветстваме младите изпълнители от „Upstreem Voices“ и ще се насладим на изпълненията на Йордан Петев от „Гласът на България” + Live band.
Ще срещнем 11 съвременни будители, сред които: Валя Балканска, Аида Марковска – холистичен и родов терапевт, доц. д-р Катя Узунджалиева – директор на Института по растителни генетични ресурси „К. Малков“ – Садово, основателят на фондация „Искам бебе” – Радина Велчева, учителя по история от Свиленград – Димитър Гилев, Уста Дарин Божков – трето поколение потомствен дърворезбар, наследник на тревненската резбарска школа, Иван Андонов от „Дар Лимец”, режисьорът – историк Любомир Радев – създател на филмовата поредица „Древната Цивилизация”, Миглена Чаталова – майстор-тъкач от Велико Търново и Христо Иванов – Христо Ашламинатора – инструктор по Природа.
Ще преживеем емоцията „11 мига от България” с фотоизлобжа на Радослав Първанов. Ще ни посрещнат зони „ДОБРОдарие”, „Родно”, „Харно”, „Китно”, „Ръкотворие” , Фермерски пазар „ОТ БГ” и др. Ще аплодираме участниците в традиционния конкурс „Никой не е по-голям от хляба”. Ще подкрепим благотворителната кампания, насочена към семейни двойки с репродуктивни проблеми от Севлиево и заедно ще случим добро в името на живота.
А децата ще разгърнат талант в ателиета за рисуване с водната техника „Ебру, за изработка на хвърчила, свещи и Чичкотревичковци, ще месят хляб с „Дар лимец” и още, и още.


Любопитно
Мъжка чанта или раница – кое е по- добре за ежедневието?

В динамичното ежедневие на съвременния мъж, изборът между мъжка чанта или раница не е просто въпрос на стил, а на практичност, комфорт и идентичност. Модата отдавна не е само естетика – тя е език, чрез който изразяваме начина си на живот. Все по-често градските джентълмени търсят функционални аксесоари, които съчетават визия и удобство. Сред тях особено предпочитана е елегантната и винаги актуална мъжка чанта през рамо – аксесоар, който перфектно се вписва в динамиката на съвременния градски стил. Но, ако и вие сте изправени пред дилемата на кой аксесоар да заложите, тази статия ще ви помогне да разберете предимствата и на двата избора.
Как да изберем между мъжка чанта и раница?
Замисляли ли сте се как един аксесоар може не само да улесни деня ви, но и да подчертае стила ви? Изборът между мъжка чанта и раница често зависи от вашето темпо, ежедневни ангажименти и предпочитания към визията. Ако утрото ви започва с бизнес среща, а следобедът преминава в динамика из града, моделите мъжки чанти могат да бъдат идеалният спътник – изчистени, практични и със силно изразен градски характер. Те предлагат не само удобен достъп до най-необходимото, но и добавят нотка на класа към smart casual визията.
В ситуации, в които денят ви е наситен с движение, документи, техника или спортен екип, раницата предлага безспорен комфорт. Благодарение на равномерното разпределение на тежестта, тя щади стойката ви и се вписва отлично в активния начин на живот. Модерните издания се отличават с минималистичен силует и технически материи, което ги прави подходящи не само за уикенд активности, но и за делнични срещи – включително и в офис среда.
В крайна сметка – и двете решения имат своето място в гардероба на съвременния мъж. В асортимента на CCC ще откриете разнообразие от стилове – от класически до модерни, които отговарят на нуждите на мъже с различна динамика и вкус. Продуктите са достъпни както онлайн, така и във физическите обекти на доставчика, което прави пазаруването лесно и удобно. Всичко зависи от това кой сте в своето ежедневие и как искате да бъдете възприемани.
Какви са предимствата на мъжката чанта в ежедневието?
Независимо дали търсите функционален акцент за делова визия, или универсален аксесоар за града, мъжката чанта се утвърди като символ на модерен минимализъм. Тя е предпочитана от мъже, които ценят подредеността, стила и детайла. Моделите варират от елегантни портфейлни форми до по-спортни крос-боди варианти, което позволява стилова гъвкавост в зависимост от повода. Една добре подбрана мъжка чанта през рамо може да бъде ключов акцент в облеклото – особено, когато е изработена от висококачествени материали и с внимание към изработката.
Защо раницата остава предпочитан избор за динамичния мъж?
Раницата е най-предпочитан избор от мъже, които живеят динамично, обичат комфорта и не правят компромис с визията. Благодарение на съвременния дизайн, тя вече не е само спортен аксесоар – модерните модели са стилни, добре организирани и подходящи за различни поводи. С отделения за лаптоп, допълнителни джобове и регулируеми презрамки, мъжките раници са създадени с мисъл за функционалност и комфорт. Те са идеални за ежедневни задачи, пътувания, работа или учене. А когато визията е важна – изчистеният дизайн, комбиниран с качествени материи, гарантира стилно присъствие.
Независимо дали залагате на премерената елегантност на мъжката чанта, или предпочитате свободата и практичността на раницата, важното е аксесоарът да съответства на вашия начин на живот.

-
Новинипреди 7 дни
Благотворителен празник за нова детска площадка в МБАЛ „Д-р Тота Венкова“
-
Новинипреди 6 дни
Над 40 дървета ще бъдат засадени в района на ул.“Христо Ботев“
-
Новинипреди 7 дни
Габрово отбеляза със знания и усмивки „Празника на географията“
-
Кримипреди 7 дни
Шестима са заловените пияни или дрогирани в региона по Великден
-
Кримипреди 7 дни
Министър Митов даде положителна оценка за работата на ОДМВР-Габрово
-
Новинипреди 3 дни
Река Янтра потече бяла след замърсяване (снимки)
-
Културапреди 3 дни
Видео урок за Колю Фичето представя великия майстор пред ученици в цялата страна
-
Новинипреди 6 дни
Камерната зала на Кукления театър в Габрово отново отваря врати