Свържи се с нас

Икономика

Български безпилотни товарни самолети започват карго полети в ЕС тази година

Published

on

Още до края на 2022 г. ще стартират карго полети с български безпилотни товарни самолети в Средиземноморието, а през 2024 г. и в България. Карго полетите на българските дронове ще започнат първоначално в Малта и Италия, като постепенно ще се разширява обхватът им.

Това стана ясно при посещението на министъра на иновациите и растежа Александър Пулев в “Дронамикс“ – български технологичен стартъп, който работи по създаването и оперирането на безпилотни самолети за доставки на товари. Компанията е разработила собствен дрон, наречен „Черният лебед“, като крайната ѝ цел е да улесни логистиката и начина на пренасяне на товари, с доставка още на същия ден. Близо 140 души работят в компанията, от които над 100 в България. На срещата беше обсъдена още възможността България да се превърне в карго Хъб, а държавата да играе по-активна роля в подкрепа на високотехнологични компании за осигуряване на нови пазари.

„Радвам се, че имам възможност да посетя успешни компании, технологични стартъпи,  чието развитие е преминало през внедряването на иновации. Ще запазим всички работещи механизми в подкрепа на иновативните и високотехнологични български компании и ще опитаме да надградим останалите“, изтъкна министър Пулев. Той допълни, че предстоят още посещения на компании, за да получи обратна връзка как да се подобри подкрепата към родните производства.

Съоснователят на компанията Свилен Рангелов изтъкна от своя страна, че се планира масово производство на карго дронове в дългосрочен план в България, като тук със сигурност ще бъде запазен центърът за развойна дейност и прототипиране, който компанията развива в последните осем години. Рангелов посочи, че „Дронамикс“ е първата в Европа с лиценз за дрон карго авиолиния.

Министър Пулев подчерта още, че българските високотехнологични компании, които създават добавена стойност в икономиката, ще бъдат подкрепени още по-активно с всички финансови инструменти и програми в ресора на Министерството на иновациите и растежа, в това число и Плана за възстановяване и устойчивост. Той посочи като пример предстоящата Оперативна програма Конкурентоспособност и иновации в предприятията /ПКИП/, която ще осигури подкрепа най-вече на микро, малките и средни компании за близо 3 млрд. лв. „По нея ще бъдат подпомогнати високотехнологични стартиращи компании, както и такива в различни етапи на развитието си. Ще се стимулират партньорства между малките компании и големи дружества за разработване и внедряване на нови технологии и иновации“, допълни Пулев.

Българският стартъп „Дронамикс“ е основан през 2014 г. от братята Свилен и Константин Рангелови и е единствен и стратегически партньор на IATA за безпилотни летателни апарати в целия свят. Компанията е финансирала разрастването си през борсата, като вече има над 1000 акционери. Стартира в рамките на инициативата ДЖЕРЕМИ и Фонда Илевън, като чрез различни финансови инструменти и бизнес ангели през годините е набрала 20 млн. евро инвестиции.

Компанията вече подготвя първите полети на карго дрона си, който е с възможност да транспортира 350 кг. товари на разстояние до 2500 км., в това число в рамките на един работен ден, до няколко часа. Възможното приложение на услугата е в секторите на транспорта, доставките, земеделието, машиностроенето и други. Стартъпът вече притежава сертификат за оператор на лека безпилотна авиационна система (UAS) на ЕС (LUC). Лицензът позволява полети на карго дронове в ЕС.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово

Published

on

Нов офис на Изи Пей отвори врати в Габрово. Той се намира в квартал „Трендафила“, на ул. „Тота Венкова“ 12.

Работно време:
*Понеделник – Петък – от 09.00 до 19.00 часа
*Събота – от 09.30 до 13.30 часа.

Зареди още

Икономика

Семинар „Социално предприемачество в действие“

Published

on

Семинарът „Социално предприемачество в действие“, реализиран в рамките на проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд „Социална закрила“, обедини над 20 участници – представители на социални предприятия, местни партньорски организации, екипа на проекта и лица от целевите групи.

Събитието имаше работен характер и беше проведено като равностоен диалог между всички присъстващи, а не като формална презентация пред публика. Основният фокус на семинара беше поставен върху практическото прилагане на социалното предприемачество.

Бяха представени реални модели на работа с уязвими групи, включително хора с намалена трудоспособност, продължително безработни лица, младежи без предишен трудов опит и лица в риск от социално изключване. Участниците обсъдиха как тези модели функционират в реална производствена и услуговa среда и как могат да бъдат адаптирани и приложени на местно ниво.

В рамките на дискусиите беше поставен акцент върху въвеждането на нови участници в трудов процес по адаптиран, защитен и проследим начин. Беше подчертано, че успешният подход включва ясно формулирани задачи, определен наставник и поетапно натоварване, съобразено със здравословното състояние и възможностите на човека.

Участниците единодушно отчетоха, че присъствието на конкретен наставник, който работи директно с новия човек на място, е ключово за задържане в заетост, а не само за първоначалното включване. Моделът беше оценен като критичен за ограничаване на отпадането през първите седмици. Обсъдена беше и икономическата устойчивост на социалните предприятия.

Представени бяха действащи практики като производство в малки серии с висока добавена стойност, комбинирани продажбени канали (индивидуални клиенти и корпоративни/институционални поръчки), както и предоставяне на услуги с обществена значимост, които отговарят на локални нужди и за които общинските структури често нямат капацитет.

В рамките на семинара бе изрично подчертано, че социалното предприятие не е благотворителен механизъм, а икономически субект с ясно формулирана социална функция. Съществен резултат от семинара беше изработването на конкретни минипланове за действие на местно ниво. В процеса на съвместна работа участниците определиха мерки, които могат да бъдат изпълнени в краткосрочен хоризонт и с ограничен ресурс.

Сред заложените направления са: краткосрочни практически стажове за хора от уязвими групи, с ясно определени задачи, фиксирана времева рамка и реална работна среда; вътрешна наставническа схема „един към един“, при която опитен служител поема отговорност за въвеждането, адаптацията и задържането на нов участник; съвместни инициативи между социални предприятия и местни структури за предоставяне на малки обществени услуги, изпълнявани от лица в уязвима позиция при контролируемо натоварване.

В рамките на срещата беше заявено намерение за продължаване на сътрудничеството между участващите организации. Представителите на социалните предприятия и организацията домакин поеха ангажимент за координация и взаимна подкрепа при последващо включване на уязвими лица в икономическа дейност. Беше договорен механизъм за контакт и за обмен на експертиза между страните.

В края на събитието всички участници получиха сертификати за участие. Сертификатите бяха връчени като признание за реалния принос на всяко лице към съдържанието и резултатите от семинара, включително за споделен опит от практиката и формулирани предложения за следващи стъпки.

Общата оценка на срещата е, че социалното предприемачество беше разгледано не като абстрактен модел или кампаниен слоган, а като практически инструмент за социално и икономическо включване. Постигнат бе консенсус, че устойчивите модели са тези, които са едновременно адаптирани към човека, финансово жизнеспособни и с ясно дефинирана отговорност за тяхното прилагане.

Основната добавена стойност на семинара е, че участниците излязоха не само с анализ на съществуващи проблеми, а с конкретни действия, които могат да започнат в рамките на подписаното партньорско споразумение за работа в мрежа.

Този документ е създаден съгласно Договор No РД04-106 / 14.07.2025г. по Проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд «Социална закрила». Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган.

Зареди още

Икономика

Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово

Published

on

Нов офис на Изи Пей отвори врати в Габрово. Той се намира в квартал „Трендафила“, на ул. „Тота Венкова“ 12.

Работно време:
*Понеделник – Петък – от 09.00 до 19.00 часа
*Събота – от 09.30 до 13.30 часа.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица