Свържи се с нас

Култура

„Пазителят на зеленото сърце” от Бисерка Петрова е акцент на месеца в Галерията

Published

on

Традиционно през месец март ХГ „Христо Цокев” организира Национална изложба „Пролетен салон”. В нея официално са поканени жени художнички, които внасят пролетно настроение, колорит и естетика в пространствата на музея. По този повод в рубриката „Акцент на месеца” представяме Бисерка Петрова с творбата „Пазителят на зеленото сърце”. Често пъти художествената галерия търси подобен концептуален синхрон между действията си, тъй като това е част от културната стратегия на институцията.

Пролетта е винаги символ на възраждане, пробуждане и оптимизъм- това са все качества, които се съдържат в женското начало. Избраното живописно произведение е част от пътуващата изложба „Изкуство от центъра”, която е представителна за групата на габровските художници. Проектът, реализиран от ХГ „Христо Цокев” през 2014-та година цели да популяризира творците от централна България, представяйки техните творчески търсения в страната и чужбина.

Бисерка Петрова е родом от град Горна Оряховица. Гимназиално образование получава в ССХУ за ПИ Трявна, а висше във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” със специалност Графика. През 1987 г. е назначена за редовен преподавател по Рисуване и Пластична анатомия в художествената гимназия в Трявна, която днес носи наименованието НГПИ „Тревненска школа”. Дългогодишната й преподавателска кариера дава възможност на поколения артисти да открият своето творческо верою и да получат висока професионална подготовка.

Като автор Бисерка Петрова се отличава със силно индивидуален прочит на разнообразните теми, които изследва. Произведенията й са наситени с творчески заряд, философия и не на последно място с майсторство и владеене на рисунката, цвета, графичните техники и технологии. Има над шест самостоятелни изложби. Участва в регионални, национални и международни изложби, пленери и симпозиуми. Нейни творби са притежание на частни колекции и галерии в България, Швейцария, Германия, Италия, Англия и Япония. През 2003-та година получава наградата за рисунка от биеналето в град Габрово. През 2011-та е лауреат на почетен диплом от първото биенале на рисунката в град Велико Търново.

Силната чувствителност на художничката й позволява да въздейства на много нива. Високата й грамотност и талант по отношение на рисунката, активира визуалния аспект, пленяващ с разнообразие от форми, графични ефекти и прийоми. Темите, които разработва често пъти използват езоповия език, митологията, хармонират с човешкото. Една от многото посоки на търсене на Бисерка Петрова е свързана с българската етнография, религиозното и мистичното. Понякога по-илюстративни, работите й превеждат зрителя през тайнствени пространства, древни разкази или целят да събудят, замислят, дори да предизвикат носталгия. „Пазителят на зеленото сърце” ни среща с онази красота на иносказателното, на творческия замисъл, при които минималните средства за изразяване предизвикват размисъл.

Творбата говори за убежището не само като място, осигуряващо сигурност, но и понякога представляващо затвор. Сърцето е най-финия инструмент на художника. Там са заключени мечтите, търсенията и важните въпроси. В случая, сюжетният физически затвор предполага процес и бъдеще, ако бихме могли да оприличим зеления обект в композицията на яйце (предвид формата). Това бъдеще би могло да бъде свобода и полет, и именно там се очертава позитивизмът на произведението. „Пазителят на зеленото сърце” по-скоро говори за очакване на промяна. От едно наглед скрито и затворено пространство да бъдат генерирани нови и светли хоризонти.

Конкретната творба на Бисерка Петрова притежава и редица качества на композицията, създаваща динамика и същевременно монументалност, контраст и живописност, въпреки пестеливия колорит. Отново присъстват графичните похвати, особено върху детайлите на зеления обект. Качествата и мисленето, които притежава авторката са винаги повлияни от нейната тясна специалност-графиката.

„Пазителят на зеленото сърце” ни въвежда в очакване на нещо по- добро, по-светло и свободно. Това са всъщност желанията и търсенията на изкуството отвъд формата и концепцията. Основните му цели да пробужда и вдъхновява към по-добър живот са вечни.

Автор: д-р Деян Боев.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“

Published

on

За тишината ще разговаряме сега. Тя има много измерения. Може да е благословия, но и наказание. Ирина Илиева е секретар на организация, която успешно, макар и с малки стъпки, разчупва тишината. От двадесет години гражданско сдружение „Алцхаймер България“ разказва какво е деменцията и защо е необходимо хората с този проблем да не бъдат игнорирани, а приети.

Алцхаймер не е естествен процес при стареенето. Това е „епидемията на XXI век“. Около 60 000 са случаи на болестта у нас. Алцхаймер се влошава с времето и е най- често срещаната форма на деменция, между 60% и 80% от всички случаи, науката непрестанно влага усилия и средства за откриване на лек и категорична превенция срещу заболяването.

„Нашата организация, в която са включени близки на засегнати от заболяването, е създадена именно да разчупи тишината. Ние говорим, викаме, караме се, за да бъдем чути. Успехите ни са малки, но вярваме, че в бъдеще ще стават все повече.“

На 19 ноември в РЕМО „Етър“ се проведе обучение на музейни специалисти – служители и ръководители. В началото на това събитие участниците назоваха по една дума, с която свързват деменцията. Чуха се „страх“, „тъга“, „безнадеждност“. Но също така „приемане“. Според Ирина Илиева нормално е да преобладават отрицателните емоции. Въпреки това организацията дава и друга гледна точка.

„Опитваме се да покажем, че с подходящото отношение и обкръжаваща среда има шанс болните да останат по-дълго с нас, че е възможно забавяне на болестта.“

Ирина Илиева споделя, че всяка година членовете на организацията в София се събират на коледно парти. Миналата един от участващите в групата за ранна деменция споделя с нея – „Ирина, следващата година искам да има и танци“. И тя отговаря – „Да, следващата година непременно ще танцуваме“.

Ирина вярва, че има светлина в тунела. При едно посещение в Англия получава подарък – книга, разказваща как се смеят хората с деменция. Самата тя е открит човек, усмихва се често, но уверява, че управляващите на национално ниво са виждали и другото ѝ лице.

„Понякога имам сблъсъци с тях и съм много гневна. Но нашата общност стана наистина силна и започват да ни чуват. Ако не го правят, отиваме в съда. Живеем в страна от Европейския съюз и това трябва да си личи по отношение на хората с деменция.“

Благодарение на дългогодишната работа на организацията, се стига до промяна в Наредба на Министерство на здравеопазването и лекарствата за намаляване развитието на заболяването се реинбурсират. Ирина определя това като много голям успех. Втората крачка е, че за първи път се създават групи за ранна деменция, както и групи за близките на хора с това заболяване. Тази нормална практика в европейските страни постепенно се налага и у нас. България има представител в групата „Алцхаймер Европа“, която концентрира усилията си към хора с ранна деменция.

„По този начин участваме в изработването на европейските политики. Имаме още път да извървим. Най-голямата ни цел е да имаме национален план, тъй като това е обществен проблем, а не само на засегнатите семейства. Неслучайно провеждаме обучение в музей „Етър“ на специалисти от областта на културата, защото е необходимо да се познава проблема и да се осигуряват условия за посещения на хора с деменция. Физическото движение помага за умствена активност, което е превенция от една страна, а от друга при болните води до по-бавно развитие.“

Българското общество, когато опознае проблема, е склонно да приема хората с деменция, това е впечатлението на Ирина Илиева. Тя обаче акцентира върху липсата на достатъчно подготвени кадри, които да подкрепят семействата и обученията, като реализираното в музей „Етър“, са правилна стъпка в решаването на този проблем.

Ирина Илиева се среща с деменцията преди десет години. През 2015 нейната майка е диагностицирана с този проблем. Стадият е ранен и положената адекватна грижа дава резултат. През целия този период тя съумява да се обслужва с минимална помощ от друг. Развитието на заболяването не спира, но е забавено в значителна степен и чак сега се налага някой да поеме пълните грижи.

Зареди още

Култура

Валидират пощенска марка за 225 години от рождението на Колю Фичето

Published

on

По повод 225 години от рождението на Колю Фичето и проведения конкурс за пощенско-филателно издание от Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), на 25 ноември от 13.00 часа в Исторически музей – Дряново ще бъде валидирана пощенската марка, посветена на възрожденския майстор.

През 2025 година се навършват 225 години от рождението на родения в Дряново възрожденски строител, а годишнината беше отбелязана с Национална програма, организирана от Община Дряново и Исторически музей – Дряново, под патронажа на Министерството на културата.

В тази връзка, дряновският музей ще бъде домакин на събитието по валидиране на пощенско-филателното издание, победител в конкурса за пощенска марка, на тема „225 години от рождението на Колю Фичето“, чийто автор е Стоян Дечев. Заедно с него на церемонията ще присъстват и представители на МТС.

След валидирането пощенската марка може да бъде закупена в деня на събитието в ИМ – Дряново.

Зареди още

Култура

Преди 100 години в Габрово е открит паметникът на загиналите във войните

Published

on

Паметникът, край който са преминавали ежедневно поколения габровци, пред бившата Консултативна поликлиника, е открит точно преди 100 години, на 22 ноември 1925 г. (в някои източници се посочва датата 25 ноем.). Той е издигнат със средства на Дружество „Инвалид“ – Габрово. В устава на Дружеството, запазен в Държавен архив – Габрово четем:
„Дружество „Инвалид“ има за цел: да подпомага материално и морално своите членове; … да се грижи за настаняване безработните из средата на инвалидите, вдовиците, сираците и родителите членове на дружеството на подходяща работа, а децата в училища, пансиони и др. подобни;.. да участвува във всички благотворителни обществени прояви и в манифестации, които имат за цел манифестиране култа към родните герои..“

Габровското дружество отива отвъд манифестирането на култ, почит и др. подобни действия към падналите герои, като успява да финансира изграждането на един много въздействащ паметник в тяхна чест. Средствата на организацията се събират от встъпителен и ежемесечен членски внос, доброволни пожертвования, лихви от капитали и др.

На свое заседание Габровско градско общинско управление с протокол № 21 от 27 юли 1925 г. взема решение, с което уважава постъпилата молба на Дружеството и приема да му се предостави място в м. „Падало“ (днес част от Габрово) за изграждане на паметник за загиналите във войните за национално обединение през 1912-1913 и 1915-1918 г.

Паметникът е изразителен в художествено отношение и е първия паметник с барелефи, издигнат в Габрово. Изработен е от бял врачански камък. Надписът му гласи: „На скъпите другари, паднали в войните за обединението на българското племе 1912-1913 и 15-18 г.“. Барелефите представляват следните три сцени: Първата на гроба на убит войник плачат баща, майка и дете; на втората – вдовица плаче с рожбата си. В третата сцена са представени двама инвалиди с липсващи крайници. Негов автор е проф. Марин Василев. Той е един от основоположниците на скулптурното изкуство в Следосвобожденска България, заедно с Жеко Спиридонов и Борис Шатц. Той е един от първите българи след Освобождението, с академично образование, след като завършва Академия за изобразителни изкуства в Мюнхен. Автор е на паметници на редица забележителни българи. По изпълнението на паметника работи и габровския скулптор Иван Начев.

От запазените статии на краеведа Илия Габровски научаваме, че инициатор за издигане на паметника е габровския учител Христо Аврамов. Пак според Габровски, на откриването му, в присъствието на политика и бъдещ министър-председател Андрей Ляпчев, учителя Аврамов казва: „Нашият войник достойно изпълни патриотичния си дълг към родината по кървавите бранни поля, но нашите дипломати я проиграха на зелената маса“. Представените снимки и информация се съхраняват във фондове от личен и учрежденски произход в Държавен архив – Габрово.

Автор:
Цветомира Койчева – началник на отдел „Държавен архив“ – Габрово.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица