Култура
Габровският театър представи най-новата си постановка
С две премиерни представления на 14 и 15 март габровският театър представи най-новата си постановка „Белградска трилогия“. Създадена е по едноименната пиеса на сръбската писателка и драматург Биляна Сръблянович. Режисьор на спектакъла е Ана Батева, която е и преводач на текста.

В представлението участват актьорите от габровската трупа: Светослав Славчев, Димо Димов, Петко Койчев, Адриана Димова, Таня Йоргова, Поля Йорданова, Найден Банчевски, Анатолий Ставрев, Любомира Башева и Марио Василев. В постановъчния екип влизат: Гергана Лазарова-Рънкъл – сценография и костюми, Стефан Здравески – музика, мултимедия и видеозасенмане, Христо Христов – плакат и дизайн, Росина Пенчева – фотограф и Валери Радев – помощник-режисьор.

Написана през 1995 г., пиесата остава актуална и до днес с темите, които разглежда и въпросите, които поставя. Затова Ана Батева се впуска да ги изследва: емиграцията на млади хора, напускането на родната страна, дом и семейство, психологическите последствия от това, реализацията им в чужбина и доколко това ги удовлетворява, пропуснатите възможности в личен и професионален план за всеки един от героите. Паралелно се развиват три сцени в действието. Те се случват в три отделни страни в навечерието на новогодишната нощ.

Всяка от сцените разглежда отделни съдби с различни герои. Свързва ги общото разочарование между очакванията им за успех и новия живот в чуждата страна, страхът от непознатото и съмнението за избора, който са направили. За някои от героите този избор е бил предпоставен, външно вменен, направен от някой друг вместо тях самите.

Това поражда конфликтни ситуации, които чакат най-малкия повод, за да превземат привидно устроеното им битие. Интересна от сюжетна гледна точка, е темата за вътрешното емигрантство, ако може така да се нарече. Това е второто поколение емигранти, които не се чувстват на мястото си в новата родина, независимо, че там са родени. Те търсят начини да се припознаят със сънародниците от държавата на своите родители.

Умишлено отричат предоставените им възможности в тяхната родна среда. За тях е по-важно да се отличат и разграничат от естественото си обкръжение, в името на запазването на родовата си принадлежност. Чувството за национално единство и интегрираност е заменено с тъга и издигане в култ на родовото, на националността, от която произхождат родителите им.

Като режисьор Ана Батева умело изследва тези два еднотипни, но различни по посока емигрантски потоци на очужденост, вътрешна душевна борба, обреченост и липса на личностна удовлетвореност. Сценографията е умишлено подбрана, за да служи еднакво на паралелно случващите се три истории. Сценичната среда е организирана по един и същ начин.

Променя се ъгълът на възприятието ѝ за публиката спрямо конкретната история, която върви като действие. Декорите са семпли и изчистени от излишна пищност, което подхожда на цялостното внушение за душевната нищета в живота на емигранта. Костюмите са съобразени със социалния статус и битовата реализация на героите в новата страна.
Заслужава внимание финалната сцена и мултимедийното послание от екипа на постановката. То е към всички зрители – общество, управници, млади хора и бъдещи емигранти. Следващото представление на „Белграска трилогия“ ще бъде на 28 март от 19.00 часа на сцената на габровския театър.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Култура
В музей „Етър“ бе открита изложба „Жените носят света“

В музей „Етър“ беше открита впечатляващата изложба „Жените носят света“ – 42 фотографии на американската визуална художничка Лекха Сингх, посветени на силата, устойчивостта и тихия героизъм на жените по целия свят.
Всяка снимка разказва история – за ежедневието, борбите, красотата и непоклатимата вътрешна сила на жените от различни култури и континенти. На откриването присъства Карли Блакмен – представител на екипа на Лекха Сингх. Това е първата международна изложба, показвана в новия Музеен център на „Етър“ – важен момент за развитието на музея и за културния живот на Габрово.
Домакини на събитието бяха Таня Христова – кмет на Габрово и проф. д-р Светла Димитрова – директор на музей „Етър“.
Сред гостите, уважили откриването, бе Мария Башева-Венкова – Областен управител на област с административен център Габрово.


Култура
Мобилната изложба „Грехът“ беше открита в Икономовата къща

В Икономовата къща към Исторически музей – Дряново се състоя откриването на мобилната изложба „ГРЕХЪТ“ – ключов етап от новия изследователски и експозиционен проект на Музея на хумора и сатирата. Тя представя съвременен поглед към 50 стенописни копия, създадени през 70-те години, чрез които се изследва темата за греха и нейните визуални проявления в българската църковна традиция.

Изложбата е организирана в 28 табла, проследяващи създаването на колекцията, пътя на образите през времето и мястото им в днешното визуално въображение. Заместник-директорът на Музея на хумора и сатирата Нела Рачевиц откри събитието и подчерта, че мобилната изложба е замислена като междинна „платформа за размисъл“, която прави видими резултатите от продължаващите проучвания и подготвя основата за обновяването на постоянната експозиция „Грехът“.
Тя акцентира върху задачата на музея да интерпретира наследството не буквално, а през съвременните културни, социални и психологически контексти.

Сава Христов – управител на Галерия „Видима“ и ръководител на проекта „Грехът – изследователски и изложбен проект“, открои интензивната и ползотворна работа по него, значимостта на изготвените изследователски и интерпретативни анализи и добавената стойност на професионалните контакти, изградени в хода на изпълнението.

Официален гост беше заместник-кметът на Община Дряново Диляна Джеджева. Подчертано бе значението на партньорството между институциите и споделения стремеж към съвременна интерпретация на културното наследство. Директорът на Исторически музей – Дряново Иван Христов приветства гостите и отбеляза, че за институцията е чест дряновската публика първа да види тази работна фаза от бъдещата експозиционна трансформация.

Проектът обединява експерти от различни области: проф. Райна Гаврилова (история на културата, СУ); гл. ас. Владимир Димитров (история и теория на изкуството, НБУ); д-р Слава Янакиева (НБУ); организационният психолог Светослав Стоев; карикатуристът Чавдар Николов („Прас Прес“); Татяна Цанкова – бивш директор на музея. Теренните изследвания, осъществени от Илина Пенева и Иво Делийски, обхващат църкви и манастири в Ябланица, Бачково, Чурилово, Курило, Лозно, Лешко, Рилския и Троянския манастир и др.
Събраната документация разкрива картина на съхранени и загубени стенописи – свидетелства за традиция, памет и забрава. Централният акцент на изложбата е многопластовият прочит на образите.

„Грехът“ ги представя не като назидателни символи, а като живи културни форми, чиито значения се променят във времето. Архивни кадри, полеви фотографии, документи и експертни анализи се преплитат, за да покажат как грехът се пренася от морална категория към културен въпрос – и как може да бъде представен в музейна среда днес.
Материалите и изводите от проекта ще бъдат в основата на обновената постоянна изложба „Грехът“, чието разработване предстои. Паралелно се подготвят уебсайт и монография, които ще обединят научната и визуална документация.

Проектът „Грехът – изследователски и изложбен проект“ се реализира с подкрепата на Министерството на културата, в партньорство с Исторически музей – Дряново и Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.


Култура
„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“

За тишината ще разговаряме сега. Тя има много измерения. Може да е благословия, но и наказание. Ирина Илиева е секретар на организация, която успешно, макар и с малки стъпки, разчупва тишината. От двадесет години гражданско сдружение „Алцхаймер България“ разказва какво е деменцията и защо е необходимо хората с този проблем да не бъдат игнорирани, а приети.
Алцхаймер не е естествен процес при стареенето. Това е „епидемията на XXI век“. Около 60 000 са случаи на болестта у нас. Алцхаймер се влошава с времето и е най- често срещаната форма на деменция, между 60% и 80% от всички случаи, науката непрестанно влага усилия и средства за откриване на лек и категорична превенция срещу заболяването.
„Нашата организация, в която са включени близки на засегнати от заболяването, е създадена именно да разчупи тишината. Ние говорим, викаме, караме се, за да бъдем чути. Успехите ни са малки, но вярваме, че в бъдеще ще стават все повече.“
На 19 ноември в РЕМО „Етър“ се проведе обучение на музейни специалисти – служители и ръководители. В началото на това събитие участниците назоваха по една дума, с която свързват деменцията. Чуха се „страх“, „тъга“, „безнадеждност“. Но също така „приемане“. Според Ирина Илиева нормално е да преобладават отрицателните емоции. Въпреки това организацията дава и друга гледна точка.
„Опитваме се да покажем, че с подходящото отношение и обкръжаваща среда има шанс болните да останат по-дълго с нас, че е възможно забавяне на болестта.“
Ирина Илиева споделя, че всяка година членовете на организацията в София се събират на коледно парти. Миналата един от участващите в групата за ранна деменция споделя с нея – „Ирина, следващата година искам да има и танци“. И тя отговаря – „Да, следващата година непременно ще танцуваме“.

Ирина вярва, че има светлина в тунела. При едно посещение в Англия получава подарък – книга, разказваща как се смеят хората с деменция. Самата тя е открит човек, усмихва се често, но уверява, че управляващите на национално ниво са виждали и другото ѝ лице.
„Понякога имам сблъсъци с тях и съм много гневна. Но нашата общност стана наистина силна и започват да ни чуват. Ако не го правят, отиваме в съда. Живеем в страна от Европейския съюз и това трябва да си личи по отношение на хората с деменция.“
Благодарение на дългогодишната работа на организацията, се стига до промяна в Наредба на Министерство на здравеопазването и лекарствата за намаляване развитието на заболяването се реинбурсират. Ирина определя това като много голям успех. Втората крачка е, че за първи път се създават групи за ранна деменция, както и групи за близките на хора с това заболяване. Тази нормална практика в европейските страни постепенно се налага и у нас. България има представител в групата „Алцхаймер Европа“, която концентрира усилията си към хора с ранна деменция.
„По този начин участваме в изработването на европейските политики. Имаме още път да извървим. Най-голямата ни цел е да имаме национален план, тъй като това е обществен проблем, а не само на засегнатите семейства. Неслучайно провеждаме обучение в музей „Етър“ на специалисти от областта на културата, защото е необходимо да се познава проблема и да се осигуряват условия за посещения на хора с деменция. Физическото движение помага за умствена активност, което е превенция от една страна, а от друга при болните води до по-бавно развитие.“
Българското общество, когато опознае проблема, е склонно да приема хората с деменция, това е впечатлението на Ирина Илиева. Тя обаче акцентира върху липсата на достатъчно подготвени кадри, които да подкрепят семействата и обученията, като реализираното в музей „Етър“, са правилна стъпка в решаването на този проблем.
Ирина Илиева се среща с деменцията преди десет години. През 2015 нейната майка е диагностицирана с този проблем. Стадият е ранен и положената адекватна грижа дава резултат. През целия този период тя съумява да се обслужва с минимална помощ от друг. Развитието на заболяването не спира, но е забавено в значителна степен и чак сега се налага някой да поеме пълните грижи.


-
Кримипреди 3 дниДвама „мутреещи“ на пътя раздаваха юмруци и шамари на 65-годишен
-
Новинипреди 7 дниОбходът на Габрово, водещ към бъдещия тунел под Шипка, „напредва“
-
Кримипреди 4 дниПрибраха трима в ареста при акция за наркотици в Габрово
-
Икономикапреди 4 дниГаброво отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място
-
Новинипреди 4 дниПълна доминация: Най-малките от Джудо клуб „Габрово“ със 100% успеваемост!
-
Новинипреди 4 дни„Янтра“ се върна на победния път!
-
Новинипреди 4 дниСлужители на пощите и социалните протестираха за по-високи доходи
-
Любопитнопреди 4 дниМагията на Ориента – как ориенталските аромати превръщат парфюма в преживяване?







