Свържи се с нас

Култура

„Модулна мозайка“ изложба на Страхил Найденов в галерия „Видима“

Published

on

На 23-ти март, вторник, от 18.00 ч. в галерия „Видима“ ще бъде представена изложба „Модулна мозайка“ на плевенския художник Страхил Найденов.

Мозайката е едно от най-древните монументални изкуства, на което са се възхищавали велики цивилизации, а традиционния начин на изработка се е запазил и до днес. Страхил Найденов придава на своите творби съвременно излъчване, докато запазва старите техники.

Модерното звучене, той постига с класически естествени материали като мрамор, гранит, пясъчници. За акценти използва стъкло, керамика, полускъпоценни камъни – лазурит, ахат, аметист и други.

Изложбата в Севлиево ще представи над 20 мозаечни пана изпълнени в техниката „Модулна мозайка“, както е озаглавена и самата изложба. Тя вече успешно е показвана в Плевен и София, като периодично се допълва с нови творби.

За самата техника авторът казва: „Техниката си е лично мое хрумване. Понятие модулна мозайка не съществува. Идеята се роди в разговор с колеги. Основата на класическата мозайка е контур – всяко едно изображение се оформя като контур и след това се запълват празните пространства. Докато при мен идеята е да няма контур. И интересното е, че точно липсващият контур е най-видим в работите. Цялата композиция е изградена от едни, на пръв поглед, хаотични модули, компоненти, събрани от нещо, което отсъства.“

Техниката е уникална за България. Няма информация и в световен мащаб някой да прави подобни мозайки. Самите творби са ефирни, ажурни и в същото време концентрират в себе си плътността на материала и сякаш с лекота се носят в пространството.

Мозайките на Страхил Найденов представят разнообразни теми – за жената, любовта, свободата, баланса в различните измерения на живота. Въпреки пъстрата тематичност обаче, творбите стоят много хармонично и спокойно, обединени от общата техника.

„Пътят към модулната мозайка преминава през скулптурни работи и класически стенни пана“, коментира творческия си път през последните години авторът, но любимият му материал – камъкът, си остава същият.

Изложбата ще бъде придружена с каталог. Освен това ще бъдат представени и принтове на някои от творбите му – те са рамкирани подходящо и са подписани лично от него.

„Това е масова практика за всички колеги в чужбина, в България няма такава, затова реших да предложа и това. Принтовете са алтернатива, като идеята ми е да направя това изкуство още по-достъпно за всеки“, допълва авторът.

В своето творчество Страхил Найденов ползва класическата мозаечна техника, т.нар. директна техника. При нея мозайката се реди във вида, в който ще се вижда. Не само художник, но и майстор, занаятчия, той сам изработва различните тесери – така се наричат кубчетата материал.

Всички те са от българските земи и всички са в естествен цвят. Всеки тесер е с различна големина, а не както в традиционната римска мозайка където всички страни са по 1 сантиметър. Това позволява динамика, пластичност и движение на формите. На преден план излизат естествените структури на камъка, отличават се жилките, релефите са непредвидими. Всяко парче от мозайката ще намери своето място, но едва когато се разполови под ударите на чука и длетото, а прецизното око на художника ще му отреди роля в общия пейзаж.

Изненада за зрителите в експозицията „Модулна мозайка“ ще бъдат и 3D мозайки и скулптуриран камък с вградена мозайка, също уникално авторско хрумване. И двете техники – модулна мозайка и скулптурна мозайка съчетават класическата мозайка и търсенията на автора на нови изразни средства.

Целта е да се представи това монументално изкуство в кавалетна форма – достъпно за всякакви интериорни и екстериорни пространства. Те въздействат с естествените си цветове, създават уют и усещане за вечност.

За автора:
Страхил Найденов е роден през 1973 г. в гр. Плевен. Работи в областта на мозайката, 3D и скулптурната мозайка. Член на СБХ, член на Международната асоциация за пластични изкуства АИАП(ЮНЕСКО) и член на Дружеството на плевенските художници. Има над 20 самостоятелни изложби и над 50 участия в групови изложби и форуми в страната и чужбина. Носител на награда от международното биенале Арт Олимпия 2017, Токио, Япония; номинация от Есенен салон на Плевенските художници 2018 и др. Негови творби са собственост на галерии и частни лица в България, Франция, Италия, САЩ, Япония.

*В статията са използвани авторски материали, автор на които е Даниела Дочева, редактор в сайта за изкуство и култура „Духът на Плевен“

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“

Published

on

За тишината ще разговаряме сега. Тя има много измерения. Може да е благословия, но и наказание. Ирина Илиева е секретар на организация, която успешно, макар и с малки стъпки, разчупва тишината. От двадесет години гражданско сдружение „Алцхаймер България“ разказва какво е деменцията и защо е необходимо хората с този проблем да не бъдат игнорирани, а приети.

Алцхаймер не е естествен процес при стареенето. Това е „епидемията на XXI век“. Около 60 000 са случаи на болестта у нас. Алцхаймер се влошава с времето и е най- често срещаната форма на деменция, между 60% и 80% от всички случаи, науката непрестанно влага усилия и средства за откриване на лек и категорична превенция срещу заболяването.

„Нашата организация, в която са включени близки на засегнати от заболяването, е създадена именно да разчупи тишината. Ние говорим, викаме, караме се, за да бъдем чути. Успехите ни са малки, но вярваме, че в бъдеще ще стават все повече.“

На 19 ноември в РЕМО „Етър“ се проведе обучение на музейни специалисти – служители и ръководители. В началото на това събитие участниците назоваха по една дума, с която свързват деменцията. Чуха се „страх“, „тъга“, „безнадеждност“. Но също така „приемане“. Според Ирина Илиева нормално е да преобладават отрицателните емоции. Въпреки това организацията дава и друга гледна точка.

„Опитваме се да покажем, че с подходящото отношение и обкръжаваща среда има шанс болните да останат по-дълго с нас, че е възможно забавяне на болестта.“

Ирина Илиева споделя, че всяка година членовете на организацията в София се събират на коледно парти. Миналата един от участващите в групата за ранна деменция споделя с нея – „Ирина, следващата година искам да има и танци“. И тя отговаря – „Да, следващата година непременно ще танцуваме“.

Ирина вярва, че има светлина в тунела. При едно посещение в Англия получава подарък – книга, разказваща как се смеят хората с деменция. Самата тя е открит човек, усмихва се често, но уверява, че управляващите на национално ниво са виждали и другото ѝ лице.

„Понякога имам сблъсъци с тях и съм много гневна. Но нашата общност стана наистина силна и започват да ни чуват. Ако не го правят, отиваме в съда. Живеем в страна от Европейския съюз и това трябва да си личи по отношение на хората с деменция.“

Благодарение на дългогодишната работа на организацията, се стига до промяна в Наредба на Министерство на здравеопазването и лекарствата за намаляване развитието на заболяването се реинбурсират. Ирина определя това като много голям успех. Втората крачка е, че за първи път се създават групи за ранна деменция, както и групи за близките на хора с това заболяване. Тази нормална практика в европейските страни постепенно се налага и у нас. България има представител в групата „Алцхаймер Европа“, която концентрира усилията си към хора с ранна деменция.

„По този начин участваме в изработването на европейските политики. Имаме още път да извървим. Най-голямата ни цел е да имаме национален план, тъй като това е обществен проблем, а не само на засегнатите семейства. Неслучайно провеждаме обучение в музей „Етър“ на специалисти от областта на културата, защото е необходимо да се познава проблема и да се осигуряват условия за посещения на хора с деменция. Физическото движение помага за умствена активност, което е превенция от една страна, а от друга при болните води до по-бавно развитие.“

Българското общество, когато опознае проблема, е склонно да приема хората с деменция, това е впечатлението на Ирина Илиева. Тя обаче акцентира върху липсата на достатъчно подготвени кадри, които да подкрепят семействата и обученията, като реализираното в музей „Етър“, са правилна стъпка в решаването на този проблем.

Ирина Илиева се среща с деменцията преди десет години. През 2015 нейната майка е диагностицирана с този проблем. Стадият е ранен и положената адекватна грижа дава резултат. През целия този период тя съумява да се обслужва с минимална помощ от друг. Развитието на заболяването не спира, но е забавено в значителна степен и чак сега се налага някой да поеме пълните грижи.

Зареди още

Култура

Валидират пощенска марка за 225 години от рождението на Колю Фичето

Published

on

По повод 225 години от рождението на Колю Фичето и проведения конкурс за пощенско-филателно издание от Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), на 25 ноември от 13.00 часа в Исторически музей – Дряново ще бъде валидирана пощенската марка, посветена на възрожденския майстор.

През 2025 година се навършват 225 години от рождението на родения в Дряново възрожденски строител, а годишнината беше отбелязана с Национална програма, организирана от Община Дряново и Исторически музей – Дряново, под патронажа на Министерството на културата.

В тази връзка, дряновският музей ще бъде домакин на събитието по валидиране на пощенско-филателното издание, победител в конкурса за пощенска марка, на тема „225 години от рождението на Колю Фичето“, чийто автор е Стоян Дечев. Заедно с него на церемонията ще присъстват и представители на МТС.

След валидирането пощенската марка може да бъде закупена в деня на събитието в ИМ – Дряново.

Зареди още

Култура

Преди 100 години в Габрово е открит паметникът на загиналите във войните

Published

on

Паметникът, край който са преминавали ежедневно поколения габровци, пред бившата Консултативна поликлиника, е открит точно преди 100 години, на 22 ноември 1925 г. (в някои източници се посочва датата 25 ноем.). Той е издигнат със средства на Дружество „Инвалид“ – Габрово. В устава на Дружеството, запазен в Държавен архив – Габрово четем:
„Дружество „Инвалид“ има за цел: да подпомага материално и морално своите членове; … да се грижи за настаняване безработните из средата на инвалидите, вдовиците, сираците и родителите членове на дружеството на подходяща работа, а децата в училища, пансиони и др. подобни;.. да участвува във всички благотворителни обществени прояви и в манифестации, които имат за цел манифестиране култа към родните герои..“

Габровското дружество отива отвъд манифестирането на култ, почит и др. подобни действия към падналите герои, като успява да финансира изграждането на един много въздействащ паметник в тяхна чест. Средствата на организацията се събират от встъпителен и ежемесечен членски внос, доброволни пожертвования, лихви от капитали и др.

На свое заседание Габровско градско общинско управление с протокол № 21 от 27 юли 1925 г. взема решение, с което уважава постъпилата молба на Дружеството и приема да му се предостави място в м. „Падало“ (днес част от Габрово) за изграждане на паметник за загиналите във войните за национално обединение през 1912-1913 и 1915-1918 г.

Паметникът е изразителен в художествено отношение и е първия паметник с барелефи, издигнат в Габрово. Изработен е от бял врачански камък. Надписът му гласи: „На скъпите другари, паднали в войните за обединението на българското племе 1912-1913 и 15-18 г.“. Барелефите представляват следните три сцени: Първата на гроба на убит войник плачат баща, майка и дете; на втората – вдовица плаче с рожбата си. В третата сцена са представени двама инвалиди с липсващи крайници. Негов автор е проф. Марин Василев. Той е един от основоположниците на скулптурното изкуство в Следосвобожденска България, заедно с Жеко Спиридонов и Борис Шатц. Той е един от първите българи след Освобождението, с академично образование, след като завършва Академия за изобразителни изкуства в Мюнхен. Автор е на паметници на редица забележителни българи. По изпълнението на паметника работи и габровския скулптор Иван Начев.

От запазените статии на краеведа Илия Габровски научаваме, че инициатор за издигане на паметника е габровския учител Христо Аврамов. Пак според Габровски, на откриването му, в присъствието на политика и бъдещ министър-председател Андрей Ляпчев, учителя Аврамов казва: „Нашият войник достойно изпълни патриотичния си дълг към родината по кървавите бранни поля, но нашите дипломати я проиграха на зелената маса“. Представените снимки и информация се съхраняват във фондове от личен и учрежденски произход в Държавен архив – Габрово.

Автор:
Цветомира Койчева – началник на отдел „Държавен архив“ – Габрово.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица