Свържи се с нас

Култура

Водните съоръжения в музей „Етър“ ще запазят своята автентичност

Published

on

Водните съоръжения са богатството на музей „Етър“. Въпреки че тяхната поддръжка е скъпа, необходимостта от такава дейност е осъзната. Предстои консервация и реставрация на амортизирани с времето части, като финансирането е осигурено чрез проекта „РЕМО „Етър“ – музей за креативен културен туризъм“. Обществото, напълно естествено, има отношение към случващото се в музей „Етър“, тъй като това е емблематично за България място, което съхранява духа на една отминала епоха.

Арх. Мария Хлебарова реализира предварителна дейност, чрез която да се гарантира запазването на същността и автентичността на ценните водни съоръжения. Благодарение на това са описани елементите и материалите, които са използвани за тяхната изработка. С всичко това ще бъде съобразена и работата на Консорциум „ЕКСА СТРОЙ“ ДЗЗД, който ще извърши реставрационните и консервационни работи на съоръженията.

Какво очаква да види арх. Хлебарова, идвайки в музей „Етър“, след приключване на тези дейности?
„Нищо по-различно от това, което е. Не бих искала да видя нещо различно. Искам да видя едни работещи водни съоръжения. Те в момента не правят впечатление на нещо лошо. Просто имат такъв тип проблеми, които не се виждат от пръв поглед.“

Като начало – коя е арх. Мария Хлебарова?
Често я срещаме в центъра на Габрово, където се намира кантората й. Води куче. Любовта й към тези животни личи от отношението й към нейното. Казва се Хана и е поредното прибрано от улицата животно, към което полага грижи и на което дарява любов. Още в началото на разговора арх. Хлебарова се опитва да мине директно към темата за водните съоръжения на музей „Етър“.

„Ако ме питаш кога съм се запознала с водните съоръжения – в детските си години. Много често нашите родители ни разхождаха до музея. Стигаше се с автобуси до разклона на Шипка и от там се продължаваше пеш. Беше едно истинско преживяване, приятна разходка. Водните съоръжения са уникалният елемент в този музей. Идеята за създаването му е свързана с водата и това го прави толкова разпознаваем.“

Гайтандийжската одая е най-забележителното водно съоръжение в музей „Етър“, смята арх. Мария Хлебарова. В наши дни се създава романтично усещане – падащата вода и движението на чарковете предполагат това. Но в миналото този занаят изисква много физически усилия.

Преди месеци арх. Мария Хлебарова и арх. Станимир Семов правят проекта за консервация и частични реставрации на водните съоръжения, който ще се използва по време на проекта.

„Съвсем елементарно казано – в голямата си част това са дървени елементи, които с течение на времето се амортизират – цялостно, на парченца, на детайлчета. При една сериозна текуща поддръжка отново биха се амортизирали, вероятно по-бавно. Съоръженията, които работят с водата извършват своята дейност чрез енергията й. Всички предавателни механизми, особено разположените под вода, имат нужда от непрекъсната поддръжка. За част от тях трябва частична реставрация, но за други цялостна. Искрено се надявам, че това ще се случи с автентичните материали и технологии, което гарантира и автентичен вид.“

Арх. Хлебарова уточнява, че „автентичен” означава да се използва материалът, от който е създадено съоръжението. Природните материали, ползвани в миналото съществуват и сега. Дървесината за отделните съоръжения е различна. Големите коруби, които служат като тръби за протичане на водата, се правят от буков материал, който е нетраен и налага бърза подмяна.

„Колко години не са „пипани” водните съоръжения?“, задава риторичен въпрос арх. Мария Хлебарова и сама отговаря. „Много“.

Споделя, че са правени частични ремонти, в това число и с поставянето преди доста години на пластмасова тръба в една такава коруба, вероятно с цел да се подсили трайността. Тя не може да каже защо тогава е предпочетен този вариант, вместо да се постави нова автентична коруба. Предполага, че прословутите съкращения на персонал в институциите през 90-те години на ХХ век биха могли да бъдат някакво обяснение.

От 1991 до 2008 Мария Хлебарова е директор на резерват Боженци. Попадайки там, тя установява, че първите съкратени са хората от техническата поддръжка.

„Съвсем същото се е случило и в „Етър“. Препоръките бяха да се ползват хора от временната заетост. Но това не може да стане, тъй като те не са специалисти и не могат да извършват работа, за която трябва определена подготовка. Ако такъв човек не ти подпали огън в резервата, което се е случвало, не се знае какво друго може да стане. Изискват се умения, образование и специално отношение. Сега започнаха да се променят нещата. Но преди се казваше, че трябва да се свива щат и се махаха звената по поддръжка. Когато говорим за „Етър“, той трябва да се поддържа от хора, които разбират.“

Арх. Хлебарова смята, че подновените елементи на водни съоръжения няма да имат нужда от състаряване, а от традиционен начин на изпълнение, за да си стоят на мястото.

„Не можем да направим съвременно колело, съвременен долап. И в миналото никой не е състарявал подновените елементи. Това се случва по естествен път. Ще дам пример с една църква в Англия, която през вековете е поддържана много сериозно. Вече не се знае има ли и един елемент от времето, когато е създадена – толкова сериозна е поддръжката й. Но това не пречи тя да има автентичен вид. На Боженци един майстор казваше, че покривът трябва да се „пробутва“ всяко лято – да се качиш, да наместиш плочите.“

Днес водните съоръжения в музей „Етър“ имат проблеми, които не се виждат от пръв поглед. За почти всички посетители, освен за много тясно специализираните, те остават скрити. Арх. Хлебарова отново акцентира върху това, че след края на проекта „РЕМО „Етър“ – музей за креативен културен туризъм” не очаква да види нищо по-различно от сега съществуващото, на което да е даден шанс за още доста години живот.

Тя оценява високо професионалния потенциал на дружеството, спечелило реализацията на тази дейност от проекта – Консорциум „ЕКСА СТРОЙ“ ДЗЗД. В техен плюс е, че имат опит в работата с наследството от миналото и дълги години са се задържали на пазара. Арх. Мария Хлебарова отчита, че всичко опира до конкретните специалисти, които изпълняват дейностите и от тяхното отношение към работата.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Коментари

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Култура

Номинирайте събитие на Габрово в областта на културата за 2020-та година

Published

on

За пореден път в Габрово ще бъде отличено събитието на годината, събитието в областта на културата, докоснало сърцата на габровци. Конкурсът е своеобразен преглед на културния живот в общината и се провежда на два етапа.

В първия етап зрителите, слушателите и участниците дават предложения, като посочват събитията – театрални постановки, изложби, концерти и други, които според тях са били най-вълнуващи.

След това започва гласуването. Заради пандемията тази година няма да има кутии за събиране на предложенията, но е посочен телефон за тези, които не могат да се справят с изпращането на електронни съобщения.

Те могат да позвънят, или да изпратят съобщение. Или просто да помолят някой да го направи вместо тях. Предложенията ще се събират от 25 януари до 14 февруари на e-mail: buditelite@mail.bg или във Фейсбук на страницата Народно Читалище „Будителите 2017“ и на страницата на „Клуб на будителите“ Габрово. Както и на телефон 0878825642 .

Гласуването за номинираните събития ще продължи от 15 февруари до 8 март по същия начин. Вотът на публиката и журито ще определи събитието на Габрово в областта на културата за 2020 година.

Макар, че около половин година през 2020-та не беше възможно да се провеждат събития с публика, годината има своите постижения. Културните институти, организациите, читалищата и творците не спряха да работят по своите проекти и дори предизвикателството на вируса ги направи по-изобретателни и нестандартни.

Предстои да ги оценим. Дори да не станат победители в конкурса, те ще получат наградата на зрителите, които са ги номинирали.

Наградата ще бъде връчена на церемония в края на март, в зависимост от мерките – на живо, или онлайн.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Литературен конкурс на тема #сМАРТистории

Published

on

Областният управител на Габрово обяви Литературен конкурс на тема #сМАРТистории. Целта на надпреварата е да насочи вниманието на учениците към художественото творчество. Да провокира въображението им към писане на кратки истории, които могат да бъдат вдъхновени от настъпващата пролет, от традиции и обичаи или от „виртуалната реалност“. Да даде възможност за творческа изява.

Конкурсът е насочен към ученици от 5 до 12 клас. За участие в конкурса се допускат творби с обем до 1 стандартна машинописна страница.

Критериите за оценка са:

– Да отговаря на темата, по начин интерпретиран от участника;
– Оригиналност и творчески подход;
– Убедителност и въздействие;
– Езикова и стилистична култура;
– Художествено майсторство

Материалите се изпращат по електронен път на електронна поща: pr@gb.government.bg, или на хартиен носител на адрес: 5300 Габрово, пл. Възраждане 5, Областна администрация – Габрово, задължително придружени от информация за участника – две имена, възраст, телефон и имейл за връзка.

Оценяването на всички получени творби ще се извърши от петчленно жури в състав: представители на Областна администрация – Габрово, Регионално управление на образованието – Габрово, Регионална библиотека „Априлов – Палаузов“, литературен сайт „Тетрадката“ и поетесата Елена Христова.

Крайният срок за изпращане е 22 февруари. Обявяването на резултатите и награждаването на отличените на Първо, Второ и Трето място творби е насрочено за 1 март.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Една от най-модерните у нас лаборатории за консервация и реставрация ще бъде в музей „Етър“

Във фонда на музея се съхраняват десетки хиляди етнографски предмети с висока стойност, които са част от националното богатство на България.

Published

on

Една от най-модерните в страната лаборатории за консервация и реставрация ще бъде създадена в музей „Етър“ до края на 2022 година. Предвижда се към нея да работи екип от четирима души. Стефан Стефанов – един от национално признатите специалисти, е главен реставратор. Той участва и в обучението на тримата си помощници – Валентин Дамянов, Павел Кунчев и Станимир Станчев.

Мястото, където ще бъде позиционирана лабораторията, е бившето училище в квартал „Етъра“, дадено преди години за стопанисване на музея. В сградата са разположени и помещенията, в които, при стриктно спазване на изискванията за температура и влажност, се съхраняват движимите културни ценности от фонда на музей „Етър“.

Към лабораторията ще има специализирани ателиета за консервация и реставрация на предмети от дърво, хартия, метал, керамика.

Почти всеки музей в страната разполага с рестраврационно ателие, но само големите имат подобна сграда, която да позволи да се организира лаборатория с такъв мащаб, става ясно от думите на Стефан Стефанов.

У нас идеята за университетска подготовка на реставратори се ражда през 70-те години на XX век, като се заимства опит от бившия СССР, Полша и тогавашна Чехословакия (днес Чехия и Словакия). От 1973 година в Национална художествена академия е въведена образователна дисциплина, която подготвя студенти. Стефан Стефанов е един от тези кадри, а в годините се утвърждава като търсен и уважаван професионалист.

Реставраторът не е само художник, който изявява творческите си виждания. Нужна му е задълбочена подготовка по физика, химия, история (и по-специално история на изкуството), фотография. Познанията са необходими при установяване на материалите, от които е направен един предмет, при анализите, които съпътстват реставрационната дейност, при определяне на периода на създаването му.

Във фонда на музей „Етър“ се съхраняват десетки хиляди предмети с етнографски характер, изработени от различен материал, които имат висока стойност и са част от националното богатство на България.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица