Свържи се с нас

Култура

Габровският театър открива сезона на 2 септември

Published

on

Един от най-новите и авангардни спектакли на габровската трупа – „Мечтата на Наташа“, ще даде старт на 75-я сезон на ДТ „Рачо Стоянов“. Откриването ще се състои на 2 септември 2020 г., сряда, от 19.00 часа на голямата сцена в театъра. Новият сезон на габровския театър ще бъде насочен към отбелязването на 75 години от създаването на културната институция, като кулминацията на честването е предвидена през октомври 2020 г.

Моноспектакълът „Мечтата на Наташа“, чиято премиера се състоя на 25 юни тази година, е под режисурата на Ана Батева. Това е съвместна продукция между Габровския драматичен театър и независимото сдружение SPAM studios. Веднага след него ще има среща с публиката, на която всеки може да попита всичко, свързано с правенето на съвременен театър. Постановъчният екип: Ана Батева – режисьор, Поля Йорданова, която влиза в ролята на Наташа и Стефан Здравески – автор на музиката, ще отговори на въпросите на зрителите. Ако се интересувате как артистите си учат текста или какво става, ако го забравят по време на представление, как режисьорът избира актьорите и кой пише текста на постановката, що е сценична адаптация и как се пише музика за театър, не пропускайте възможността да се срещнете с екипа на „Мечтата на Наташа“.

Постановката е направена по едноименната пиеса на младата руска авторка Ярослава Пулинович. Освен режисьорската работа по моноспектакъла, Ана Батева е преводач на текста. Творческият тандем между нея и композитора Стефан Здравески е познат на публиката от постановката им „Кокошка“ по А. П. Чехов и Николай Коляда, която е съвместна продукция между ТР „Сфумато“ и SPAM studios. На срещата зрителите ще могат да отправят своите въпроси за режисьорските ѝ интереси към съвременната руска драматургия.

Представлението „Мечтата на Наташа“ е пряма и откровена дискусия по актуални социални въпроси. Младата актриса Поля Йорданова се превъплъщава в буйната и сприхава 16-годишна тийнейджърка Наташа. Ще видите объркания ѝ емоционален и мисловен свят, в който копнежът за любов е търсено спасение, усилие да се впишеш в живот, който ти се полага по право, но ти е отнет по рождение. Режисьорската трактовка не ви предлага готови решения, а по-скоро поставя въпроси към родители и младежи.

Моноспектакълът ще ви накара да преосмислите семейните ценности, ролята на възпитанието и образованието в изграждането на днешните млади хора като пълноценни личности. В „Мечтата на Наташа“ няма да срещнете излишния и досаден шум на фалшив морал и социална загриженост. Ще видите част от живота такъв, какъвто е – суров, динамичен, безмилостен, нежен, мечтателен и добродушно наивен като копнежите на 16-годишно момиче. Графити техники и похвати от уличното изкуство също намират своето място в семплата, строго стилизирана сценография на представлението.

Моноспектакълът е подходящ за публика над 16 години. Следващото представление на „Мечтата на Наташа“ на габровска сцена ще бъде на 17 септември, от 19.00 часа в салона на ДТ „Рачо Стоянов“. Постановката ще гостува на пловдивския театър „Хенд“ на 25 септември от 19.00 часа.

Преди това Габровският драматичен театър кани публиката на новия цикъл „Театър под звездите“, който ще се проведе в РЕМО „Етър“ през празничния уикенд. В рамките на три дни ще видите: „Руски вечери с револвери“ на реж. Петринел Гочев – 5 септември, „Лейтенат Густл. Да обичаш живота!“ на реж. Васил Дуев – 6 септември и „Руски вечери с микроскоп“ на реж. Петринел Гочев – 7 септември.

Всички представления са с начален час 20.00 часа. Билети може да закупите от касата на габровския театър или онлайн от https://bit.ly/2G7AffR за „Мечтата на Наташа“ и от https://bit.ly/2EVMDil за „Театър под звездите“ в РЕМО „Етър“.

*Снимки: Драматичен театър „Рачо Стоянов“ – Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

Людмила Людмилова гостува в РБ „Априлов-Палаузов“

Published

on

На 5 март от 17.15 ч. читалня „Д-р Петър Цончев” на РБ „Априлов-Палаузов“ гостува Людмила Людмилова – педагог, детски и семеен психолог.

Преподавателката по биология и химия се е специализирала в областта на семейните констелации и лечението на хранителни зависимости.

Автор на собствен метод за лечение на хранителни разстройства Автор е на книгите „Болестта на пеперудата“ и „Приказка за болката“. Л. Людмилова: „Имах желание да помагам и на други, изпаднали в беда семейства. Систематизирах цялото познание, което бях придобила и го излях на хартия. Така се роди книгата „Болестта на пеперудата“…

Зареди още

Култура

Показват в изложба победата при Шипка и Шейново през Освободителната война

Published

on

На 29 февруари, четвъртък, от 17.30 часа в Икономовата къща ще се състои откриването на изложбата „Последното сражение”. Временната експозиция е посветена на победата в сражението при селата Шипка и Шейново през Руско-турската война 1877- 1878 г.

Това е последното сражение от военните действия в района на Шипченския проход, започнали с превземането на прохода през юли 1877 г. и продължили с августовската отбрана срещу корпуса на Сюлейман паша и Зимното шипченско стоене.

Като част от всеобщото настъпление на руската армия, превземането на Шейновския укрепен лагер от руските полкове и българските опълченски дружини на 9 януари 1878 г. под командването на генералите Радецки, Скобелев и Мирски отваря пътя на юг към Одрин и Цариград.

На 16 януари в Казанлък започват първите преговори за мир, а на 31 януари е подписано Одринското примирие.

Експозицията разказва историята на това величаво сражение, походът на двете обходни колони на генералите Скобелев и Мирски, атаките им срещу укрепения турски лагер, както и фронталната атака на частите на ген. Радецки от Шипка.

Зареди още

Култура

„Така извоювахме свободата…“

В музей „Етър“ показват пушката на Бенковски и Възванието за обявяване на Априлското въстание.

Published

on

От 1 до 5 март в Музейния център на РЕМО „Етър“ може да видите пушката, с която Георги Бенковски води Хвърковатата чета и воюва за българската свобода. Оръжието на този харизматичен революционер и негови документи ще бъдат показани на третия етаж в Музейния център. Това е най-голямата сграда в музея, известна е като Кръстник–Колчов хан и за първи път се отваря за посетители. Освен пушката на Бенковски, в изложбата са представени Възванието за обявяване на Априлското въстание от 22 април 1876 година и документи, свързани с живота на Бенковски преди да стане един от Апостолите на Априлското въстание.

Пушката е „Уинчестър“, модел 1866 година, и с това оръжие Георги Бенковски се изправя срещу огромната военна и административна мощ на Османската империя. Революционерът вярва толкова пламенно в българската национална независимост, че увлича хиляди в една борба, която чрез неговата личност не изглежда обречена. Георги Бенковски е символ на непокорния дух на българите. Някой би казал, че е живял в бунтовно време, станал е един от апостолите на свободата, но не е дочакал да я види с очите си. Дали е така, обаче? По-скоро Георги Бенковски я изживява като усещане и затова се бори за нея с толкова плам и ентусиазъм. Непокорният му дух го превръща в един от символите на свободата, а следващите поколения съхраняват спомена за него.

Из „Оптимистична теория за нашия народ“ на Иван Хаджийски:

„Бенковски е необикновена, изключителна, „на голямо скроена“ личност. Той бе гениален въстанически водач. И ако всяко човешко можеше да се утвърждава със свидетелство, то свидетелство за водаческата гениалност на Бенковски бе успешното провеждане на Априлското въстание, което и днес някои още смятат за луда и безполезна авантюра. И наистина, да дойдеш млад, 33-годишен, лишен от образование, неизвестен, и то не като апостол, а като помощник на главния апостол; да криеш истинското си име, което би всяло ужас всред благонравните еснафи, които всеки ден си преповтарят десетте божи заповеди, и да станеш фактически главен организатор на IV революционен окръг, поставяйки в сянка всички „учени граматици и философи“, да вдъхновиш и организираш във въстанически редици най-отчаяните опортюнисти на света дребни собственици, еснафи и земеделци, да ги поведеш на сигурна смърт и саможертва в едно въстание, чийто неуспех е не само предвидим, но е предвиден като цел, всичко това може да направи само една изключителна личност, надарена с особени качества. Бенковски не бе назначен за водач на въстанието с указ. Той дори не бе избран на този пост. Избраникът беше Волов. Волов бе посочен от Гюргевския комитет за главен апостол, а Бенковски бе пратен само за негов помощник. Но това било, докато те били в Гюргево, докато способностите и достойнствата се ценели по диплома и атестат. Практиката изменила всичко: съприкосновението с действителността определило верни граници кой какъв трябва да бъде Този безпогрешен избор на историята е потвърждение на правилото: „Водачът не се избира, той се налага.“

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица