Свържи се с нас

Култура

Майсторе, покажи ни своя занаят

Published

on

Изработката на предмети от растителни материали е широко разпространена в миналото. Макар да се използват технически пособия, физическият труд и творческите възможности на майсторите имат сериозна роля за крайния резултат. На 22 и 23 август в музей „Етър“ бяха представени плетене на рогозки и други предмети от беленица – царевична шума; изработване на кошници и на въжета.

Участието на Вера Цанева, Тодор Иванов и Христо Маринов във възстановките е част от проекта „Майсторе, покажи ни своя занаят“, който музей „Етър“ реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“.

Проектът започна през юли с теренно проучване, по време на което бяха посетени населени места от региона на Централна Стара планина. В разговори с представители на местните общности бяха открити хора, запазили знания и умения в създаването на предмети от растителни материали.

Вера Цанева – жената със златни ръце!

Очите на Вера Цанева говорят много. В тях се усеща лека меланхолия, но не и тъга. Жената пази знание и практикува умения, до които хората в далечното минало достигат заради труден живот.

Нека си представим България през войните от началото на ХХ век! Мъжете са на фронта, върху жените пада цялата отговорност за издръжката на семейството – най-често многобройно. По-голямата част от населението живее в селата. Трудът е свързан с обработването на земята и с отглеждането на животни. Големи български писатели оставят незабравими описания на този труден живот, а разказаното в прекрасните им текстове е преживяно от майката на Вера Цанева. Езикът, използван в разказите е красив. Животът, който описват – много труден.

От майка си Вера научава, че когато имаш малко ресурси, всяко нещо влиза в употреба. Но българката не е само практична, тя е творец. Предметите, които създава с ръцете си, служат в бита, а в същото време са украсата на оксъдно обзаведения дом.

Вера израства в такава среда. Станът, на който се изработват рогозките – килими или черги от царевична шума, е вертикален. Същият като в музей „Етър“, казва тя.

Вера Цанева изучава история, преподава в училище, става част от екипа на Националния музей на образованието в Габрово. През тези години етнографията присъства по-скоро теоретично в тези етапи от живота й. Чак когато се пенсионира, тя открива, че е съхранила видяното в своето детство. Решава да се опита да изработи предмет от царевична шума. Веднага й става ясно, че ръцете й помнят и я водят.

Вера Цанева не само демонстрира, но и въвежда посетителите в музей „Етър“ в реалната ситуация, която добре познава. Разказва за обработката на земята, за засяването, отглеждането и обирането на царевицата, за обелването на кочаните. Тяхната шума служи за храна на животните, за изплитане и изтъкаване на рогозки и други предмети от домакинството на хората.

Шумата се изсушава на слънце, за да не мухляса и се съхранява в чували на сухо място. Преди да се започне работа с нея, се потапя във вода с нормална температура, от което омеква. Дървените предмети с остри върхове, които Вера Цанева използва като помощни средства, предизвикват интереса на наблюдаващите я. Преди време чужденка иска един от тях, но настоява не за нов, а за използван.

Вера Цанева не само помни наученото, не само иска да го предаде на по-младото поколение. Тя усъвършенства и надгражда своите практически умения. Едно малко чукче й служи да омекоти формите, да накара всяко нещо да си дойде на мястото, да бъде удобно, красиво и завършено.

Вера Цанева плете и тъче с царевична шума. Прави рогозки, различни съдове, пана за украса. Ако практикуваното от нея бъде запазено и се намерят последователи, това занятие би могло да се практикува професионално, тъй като съществува интерес и има пазар за реализация на продукцията.

За да изплетеш кошница от растителни материали, ръцете трябва да те слушат!

Тодор Иванов е треньор по спортна стрелба. Ръцете му умеят не само да държат здраво огнестрелното оръжие, но и да извършват прецизните действия по изплитането на кошници от естествени материали. Когато е малък – 6-7-годишен, Тодор наблюдава дядо Цвятко, с когото заедно пасат крави.

„Когато намереше някоя сянка, започваше да плете кошници. 37 години по-късно реших да изпробвам помня ли наученото. Работех като охрана на един обект. Нямаше какво толкова да се прави и тогава опитах. Оказа се, че съм запомнил всичко и само го усъвършенствах”, разказва Тодор Иванов.

Леска, повет и дрян са растенията, които използва. Изработката на кошниците привлича погледите на посетителите в музей „Етър“, където Тодор Иванов демонстрира своето умение. „Най-добре е материалът да се вземе през есента, необходимо е да се избере и растение, расло на определен склон. Леската трябва да е на северно изложение.

От нея се прави слънцето, което държи ребрата на кошницата. Те пък са от дрянови клони, които се свиват на кръгове и се кръстосват. Повет се увива около тях, за да се изработят стените. Плете се и от едната, и от другата страна, за да има съразмерност.“ Плетенето на кошници е занятие, практикувано в миналото от немалко хора.

Днес е слабо познато, но изработените кошници определено предизвикват интерес. В тях се носи почти всичко, за което има място. Кората на растенията се бели и ако не се мокри, кошницата може да издържи и 100 години.

Въжарството е занаят, който се практикува само с помощник. Някъде в началото на 90-те години на миналия век мутафчията Христо Маринов започва да усвоява нов занаят – плетенето на въжета. Майсторът се нуждае от това умение, тъй като въжетата са основната двигателна сила в мутафчийството – изработка на изделия за бита от козина на кози.

Христо Маринов Христов е роден през 1955 година в горнооряховското село Добри дял. Повече от 40 години се занимава с мутафчийство.

„Някои от майсторите в моя занаят в миналото правят и въжета, които са основна теглителна сила при чакръка. На стана и на вулията също има въжета. През XIX век въжетата се работят ръчно. Беше след 1990 година, макарата за въже беше в работилницата ми, мина човек, който имаше познание как се изработват и ми показа. Мога с готов материал да плета въжета от коноп, памучни също, пробвал съм и от козина“, разказва майстор Христо Маринов.

Някъде след Кримската война конопът става основна суровина за производство на чували и въжета. В Германия дори правят корабни въжета, но не с толкова архаичен метод, както се правят въжетата за бита. Стеблата на индустриалния коноп се обработват, правят се гръсти – снопчета от самите стебла. Чрез начукване се маха твърдата част – пъздера. Фината част се омекотява с още удари, а разчесването става на чепкалото. Това е най-архаичният начин за обработка. В зависимост от дебелината на въжето, която искаме да постигнем, е и броят на макарите за усукване.

При демонстрацията си в музей „Етър“ майстор Христо Маринов използва четири макари. Помощните инструменти са вирбел и чук. „Някои майстори правят въжетата си на поляна, за да имат пространство и да увеличат дължината. Аз изработвам и въжета с по тридесет и шест нишки.

В Италия, например, в миналото, правят люлеещи се мостове, ползвайки снопчета от трева. Участва цялото село.“ Занаятчията разказва, че въжета могат да се изработят от различен растителен материал, стига да е здрав. Необходимо е да бъде навлажнен, за да се постигне по-голяма здравина. Въже без помощник няма как да се изработи.

*Снимки: РЕМО „Етър“

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

„Познай кой ще дойде на вечеря?“ в Габрово

Published

on

Когато Даниел (Мариан Бачев), преуспяващ адвокат, за поредна вечер се връща в малките часове на нощта при съпругата си Катрин (Диана Любенова), с оправданието, че е бил при най- добрия си приятел, който е в депресия, тя не може да приеме това извинение.

Още повече, че никога всъщност не е виждала въпросния приятел Чарли (Антоан Петров – Анди). Притиснат от Катрин, Даниел е принуден да покани Чарли на вечеря.

Но липсата на реално съществуващ приятел поставя изобретателния адвокат в безумната ситуация да прибегне до услугите на случайно срещнат клиент на един бар.

Как ще протече вечерята, какви рискове и обрати ще се стоварят върху главата на Даниел и дали Катрин ще познае кой всъщност е дошъл на вечеря? Това ще разберете, само ако гледате пиесата на Адриен Ракка “Познай кой ще дойде на вечеря?”.

Спектакълът ще се играе този петък – 26 април, в зала „Възраждане“ в Габрово, от 19.00 часа.

Зареди още

Култура

Призови места за учениците на Цветан Радков от „Фолклорни приумици”

Published

on

Ученици на преподавателя по китара и тамбура Цветан Радков се завърнаха с награди от XVIII Регионален детско-юношески конкурс за певци и инструменталисти „Фолклорни приумици”.

В конкурсната програма на форума в Червен бряг участваха над 110 талантливи деца от 14 населени места, разпределени в направленията: класическа музика, музикален фолклор, народно пеене.

Наградите присъди компетентно жури от специалисти: Елка Недялкова, Румен Тодоров и Валентин Недялков, преподаватели в НУИ „Панайот Пипков“ – Плевен. Призови места за възпитаниците на Школата по китара и тамбура при НЧ „Развитие-1870”.

Златни медали спечелиха Велизара Костова, Дамян Иванов и Китарен оркестър. Второ място заслужи Калоян Маринов. На трето място журито класира Александра Денчева и Калоян Костов.

Призови награди спечелиха и учениците на Цветан Радков от Габрово – Бетина Делуди, Вероника Бойчева и Ивана Петкова. С поощрения бяха отличени двете камерни групи.

Зареди още

Култура

Playback театър „Разкажи ми“ в Габрово на 24 април

Published

on

„Разкажи ми“ идва в Габрово вече за втори път. Домакин на събитието е НЧ „Будителите 201“, който ще предостави сцената си на 24 април от 19.00 часа.

Playback театърът е импровизационен театър, в който зрителите споделят онова, което ги вълнува – случки, преживявания, емоции, а актьорите и музикантите превръщат споделеното в пърформанс.

Разказаните истории оживяват в театрални миниатюри, като диалозите, музиката, поезията се сътворяват на сцената спонтанно. Всяко представление е ново и уникално, защото е създадено за присъстващата на него публика, но винаги съчетава в себе си и лекотата на смеха, и вглеждането в дълбоко съкровеното.

Изписването на „Playback“ на латиница цели да се избегне асоциация с разпространеното значение на „плейбек“ (ползване на готов музикален фон) – playback идва от английското „play back“ – „връщане (на споделеното от зрителите) с изиграване“ и е творческо преживяване не само за зрителите, но и за самите актьори.

Playback театър „Разкажи ми“ започва дейността си като самостоятелна трупа през 2020 година и досега има изнесени над 50 представления в София и страната. През 2022/23 година с подкрепата на Национален фонд „Култура“ реализира мащабен проект, наречен „Диалог през сърцето“, в рамките на който за първи път в България playback представления бяха интегрирани в редовната учебна програма на столични училища.

Групата играе и в центрове за зависими, пред уязвими групи, наред с това подкрепя с творчеството си и културни инициативи като представяния на книги, откривания на изложби и благотворителни инициативи. „РАЗКАЖИ МИ“ твори с мисията да създаде условия за градивен културен и социален диалог.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица