Свържи се с нас

Новини

Родител и дете заедно трябва да решат къде да учи осмокласникът

Решението за избор на профил или професия при кандидатстването след седми клас трябва да се вземе заедно от родителите и детето

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

На 5 юли, приключи подаването на документи за участване в първо класиране за приема в средните училища. Учениците са направили своя избор и вече е време да насочим вниманието си към бъдещите седмокласници и техните родители.

За съжаление практиката показва, че изборът на образование след завършване на 7 клас продължава да се пренебрегва.

Все още има учениците, а и родители, за които петте години в средното училище са начин да се прекара безметежно времето до постъпването във висшето училище или започването на работа, вместо те да бъдат използвани за трупане на знания и умения, които да помогнат на детето да се изгради и реализира като професионалист.

Не е тайна, че улесненият достъп до висшето образование кара някои да мислят, че може да спестят усилия в средното образование.

Резултатите от това са крайно негативни. Имаме немотивирани и неангажирани с учебния процес ученици, което натоварва максимално педагогическите специалисти в училище. Това пречи на учебния процес и на онези деца, които искат да получават знания. Немотивираният и посредствен ученик става некомпетентен и немотивиран специалист, който е недоволен от предоставяните му възможности за реализация на пазара на труда.

В практиката често се случва да се работи с деца, които избират една или друга алтернатива с меко казано „несериозни“ аргументи. Сред тях са близост на училището до дома, „лесното“, според тях, завършване на избраната специалност, наличието на определен приятелски кръг в избраното учебно заведение и т.н.

Центърът за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“, от своя страна се стремим да накара децата и родителите да осъзнаят, че ако сега се спестят усилия, то в бъдеще на детето ще му бъде много трудно в професионалната реализация.

Тези пет годни, в които ученикът трябва да бъде активен, (все пак той е ученик и неговата основна дейност и задължение е ученето), в никакъв случай не се равняват на 40-45 години, в които ще трябва да работи, докато се пенсионира.

По-добре е децата да се мобилизират сега, отколкото да се наложи да се обучават и преквалифицират, когато станат възрастни и вече имат съвсем други задължения и отговорности, но нямат достатъчно свободно време за учене.

Съществува опасност ние, родителите, да допуснем две грешки при избора на образование за нашите деца. И двете, еднакво пагубни за тяхното бъдещото професионално развитие. Ето защо е удачно да бъдат споменати.

Първата грешка е да оставим детето да направи избора само. Да му кажем: „Ти си достатъчно голям. Можеш да избереш сам. Имаме ти пълно доверие“. На пръв поглед това изглежда съвсем естествено. Всеки, които е възпитавал деца, знае, че е важно да им гласуваме доверие. Това изгражда силна връзка с детето. Но това до голяма степен е и бягство от отговорност. Замислете се! С какво познание за себе си, за света на професиите и за възможностите на образователната система разполага едно дете на 14 годишна възраст? Върнете се назад във времето! С какво познание разполагахте Вие на тези години?

Това решение е важно. То ще предопредели живота на детето не само през следващите 5 години, но и още по-напред. Да дадем право на дето само да избира, означава да откажем да го подкрепим в това важно за него решение. Тежестта на бъдещите очаквания към него могат да окажат негативно въздействие върху мотивацията и представянето на детето в училище.

Втората грешка е да изберем, вместо детето. В практиката ми се е случвало родител да каже: „Аз ще кажа какво ще учи. Той не знае какво иска“. Дори да е така. Наша роля, като значим възрастен в живота на детето е да му помогнем да разбере какво иска и да избере нещо, което му харесва. Вземането на решения вместо детето, не само при избора на образование, а и в другите сфери на живота, води до неспособност в бъдеще то да взема самостоятелни решения.

Това ще затвърди у него модел, при който ще търси винаги чуждо мнение и одобрение.
Ясно е, че едно дете на 14 години трудно ще избере нещо, което ще продължава да иска толкова силно и когато дойде време да се реализира като професионалист. Може би изключение правят децата с изявени дарби и таланти. Но всяко дете е личност, макар и личност в развитие. То има интереси, умения, способности, ценностна система и т.н.

Всички тези индивидуални особености могат да ни насочат към избора на подходящо за него образование- профил или професия. Ако изберем вместо него, има опасност, когато срещне трудност в училище, то да се откаже и да се обърне към нас с обвинения. Това ще се случи, защото не е ангажирано с направения от нас избор.

И още нещо. По този начин, изключвайки детето от процеса на вземане на решение ние показваме незачитане на собствената му личност. Най-тежки са случаите, в които има противоречие между желанието на детето и това на неговите родители, но въпреки това родителите налагат своя избор.

Както често се случва – истината е някъде по средата.

Решението за кандидатстване в средните училища и гимназиите след седми клас следва да се вземе от родителите и детето заедно. Необходимо е на този процес да се отдели достатъчно време.

Ако чакаме последния момент е много вероятно, притиснати от крайния срок да вземем решение, което не е оптимално за детето. Тазгодишните седмокласници вече направиха своя избор. Но нека бъдещите такива и техните родители започнат още от сега!

Препоръчително е бъдещите шестокластници също да помислят по въпроса. Колкото по-рано- толкова по-добре!

Нека съберат повече информация за предлаганите профили и професии в средните училища и гимназиите в област Габрово. Да научат повече за реда и условията за кандидатстване. Да набележат няколко профила и специалности от професия, и да се опитат да си се представят в тази или онази професионална роля. Да съпоставят изискванията на професията с техните индивидуални особености.

Екипите на училищата, Регионално управление на образованието – Габрово и разбира се ние от Център за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“, можем да бъдем в помощ на родителите в процеса на вземане на решение.

Екипът на ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“ през тази учебна година стартира една нова инициатива „Приемен ден в училище“, която ще продължи и през следващата. В този ден, предварително уговорен с ръководството на училището, кариерен консултант от Центъра ще бъде на разположение на учениците, родителите и педагогическия екип в училище. Това се прави с цел да сме по-близо до родителите и да сме максимално полезни при подпомагане на избора.

И нека не забравяме. На всеки един етап от процеса за вземане на решение детето трябва да участва активно.

Автор: Пенко Атанасов – кариерен консултант, Директор на Център за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“.


Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Коментари

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Новини

Децата от ДГ „Радост“ бяха директори за един ден

Малчуганите Александра Атанасова и Митко Банков участваха в традиционните дни на детско самоуправление

Децата от ДГ „Радост“ Александра Атанасова и Митко Банков станаха директори за един ден. На 4 и 5 декември за четиринадесети пореден път в ДГ „Радост“ бяха организирани „Дни на детското самоуправление“.

снимка: Община Севлиево

По традиция инициативата се провежда всяка година през месец декември и с нея се поставят основите на гражданската култура у децата. Така се усвояват и основните принципи при изразяване и отстояване на мнение, етика и поведение в отношенията, уважение към себе си и другите, правото на демократичен избор.

снимка: Община Севлиево

В ролята на директор за един ден тази година бяха Александра Атанасова от ДГ „Радост“ №1 и Митко Банков от ДГ „Радост“ № 2. Те посетиха Община Севлиево и споделиха със зам.-кметовете Красимира Йорданова и Калина Георгиева своите впечатления от управлението на детската градина. В непринуден разговор децата разкриха своите мечти и очакванията за подаръци от Дядо Коледа – малката Александра пожела да получи раница, а Митко си пожела детектор на лъжата.

снимка: Община Севлиево

Двамата директори представиха и своите виждания как трябва да изглежда детската градина на мечтите им. Малчуганите показаха на зам.-кметовете и проектите на своите учители в международното състезание „Наука на сцената“, което се проведе тази година в Португалия.

снимка: Община Севлиево

В края на срещата на двамата малки директори бяха връчени заслужени подаръци и сертификати за успешно еднодневно управление.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Новини

В очакване на Коледа да подадем ръка на Поли

Предколедно настроение цари в репетиционната зала на вокална формация „Upstream Voices“. Певците на Ценка Горалова очакват с нетърпение двата благотворителни концерта на 13 декември в зала „Възраждане“ – Габрово и на 19 декември в ДК „Мара Белчева“ – Севлиево.

„Подай ръка на Поли“ е благотворителната кауза, за която ще пеят младите таланти. В концертите ще се включат и малки танцьори от детски градини “ Дъга“ и „Пролет“.

7-годишната Полина Димова е с диагноза детска церебрална парализа. Детето е провело редица рехабилитации в различни болници в България, които обаче не дават резултат. Надежда на родителите на Поли дават няколко процедури в Турция, след които се забелязва значително подобрение.

За да продължи то, трябва да продължат и рехабилитациите, които струват 2280 евро за месечен курс. До този момент семейството на Поли успява със собствени средства да покрие част от рехабилитационните курсове, закупуването на шини, очила, вертикализатор и всичко друго, което е необходимо за лечение и подобряване на двигателната ѝ активност.

За тях надежда има и в операцията на стволови клетки, за която вече имат изготвена оферта на стойност 40 000 долара. За съжаление, вече не могат да се справят сами. Нека заедно подкрепим малката Поли в борбата и за по-добър живот и по-щастливо детство.

Зареди още

Икономика

Ученици от ПГТ „Пенчо Семов“ се завърнаха от практика в Португалия

От ученическа практика в португалския град Брага се завърнаха четиринадесет възпитаници на Професионална гимназия по туризъм „Пенчо Семов“ – Габрово. Това бе и поводът да разговаряме с тях за впечатленията им от работата, хората и културата на страната, в която прекараха две седмици.

„Научих много нови неща, подобрих уменията си по английски език, създадох нови приятелства и прекарах едно страхотно време. Работих в счетоводна кантора – подреждахме счетоводни документи по месеци и дати. Хората, с които работих, бяха много добри и учтиви. Впечатлена съм от това колко са вярващи хората в Португалия. Само в града, в който бяхме, има 87 църкви, които озвучаваха Брага. Посетихме също и столицата Лисабон, Порто, Фатима и Виана до Кастело. Тези градове ми направиха изключително впечатление с чистотата си, красивите си градини, културни и исторически забележителности. Всеки ден се забавлявах много и научавах нещо ново“, сподели Жанина Божинова от 12 „А“ клас, специалност „Икономика и мениджмънт“.

„Аз също се запознах с много хора и с доста от тях станахме приятели. Упражнявах много английски език и сега вече съм сигурна, че ще мога да се справя, ако ми се наложи да работя в друга страна. По време на практиката в хотела „Moon and Sun“ посрещах гостите за закуска, поздравявах ги и ги питах в коя стая са настанени. Някои от тях бяха много любезни и се интересуваха от къде съм и какво правя в Брага. На ден общувах с около 20 гости. След като приключеха със закуската, моята задача бе да отсервирам. Първият ден бях притеснена дали ще се справя с езика, но с учудване разбрах, че португалският ми колега не говори много английски и аз сама трябваше да разговарям с гостите“, разказа Биляна Колева от 12 „Г“ клас, специалност „Кетъринг”.

„Пътуването до Португалия ми даде възможност да науча повече неща, свързани с това, с което искам да се занимавам и ми даде огромната възможност да науча и да се срещна с културата и организацията в хотелите и ресторантите в Португалия. Това беше невероятно изживяване за мен, което бих изживяла отново с удоволствие. Хората винаги посрещат с усмивка на лицето и винаги са готови да ти помогнат, и да те научат на всичко, което ти е необходимо. Работих в „Vila Garden“ и бих казала, че за мен това беше най-страхотното място, на което можех да прекарам работното си време. Удивена съм от обстановката, която ми предложиха и от служителите в хотела. Създадох много приятелства, които поддържам и до днес. Туристическите дестинации, които посетихме все още са пред очите ми. Любимата ми дестинация беше Viana do Castelo, където гледката беше повече от удивителна. Разбира се, това нямаше да бъде така, ако не бяха и нашите екскурзоводи и нашите страхотни учители, които ни помагаха във всичко. Португалия е много красива държава със страхотна история“, сподели и Цветелина Събева, 10 „В“ клас, специалност „Производство и обслужване в заведенията за хранене и развлечения“.

Екип по проекта: Миглена Пройнова, Вера Димова.

Подкрепата на Европейската комисия за изготвянето на настоящата публикация не представлява одобрение на съдържанието, което отразява гледните точки само на авторите и не може да се търси отговорност от Комисията за всяка употреба, която може да бъде използвана за информацията, съдържаща се в нея.

Зареди още

Реклама

 

Популярни новини от последната седмица