Свържи се с нас

Новини

Родител и дете заедно трябва да решат къде да учи осмокласникът

Решението за избор на профил или професия при кандидатстването след седми клас трябва да се вземе заедно от родителите и детето

Published

on

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

На 5 юли, приключи подаването на документи за участване в първо класиране за приема в средните училища. Учениците са направили своя избор и вече е време да насочим вниманието си към бъдещите седмокласници и техните родители.

За съжаление практиката показва, че изборът на образование след завършване на 7 клас продължава да се пренебрегва.

Все още има учениците, а и родители, за които петте години в средното училище са начин да се прекара безметежно времето до постъпването във висшето училище или започването на работа, вместо те да бъдат използвани за трупане на знания и умения, които да помогнат на детето да се изгради и реализира като професионалист.

Не е тайна, че улесненият достъп до висшето образование кара някои да мислят, че може да спестят усилия в средното образование.

Резултатите от това са крайно негативни. Имаме немотивирани и неангажирани с учебния процес ученици, което натоварва максимално педагогическите специалисти в училище. Това пречи на учебния процес и на онези деца, които искат да получават знания. Немотивираният и посредствен ученик става некомпетентен и немотивиран специалист, който е недоволен от предоставяните му възможности за реализация на пазара на труда.

В практиката често се случва да се работи с деца, които избират една или друга алтернатива с меко казано „несериозни“ аргументи. Сред тях са близост на училището до дома, „лесното“, според тях, завършване на избраната специалност, наличието на определен приятелски кръг в избраното учебно заведение и т.н.

Центърът за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“, от своя страна се стремим да накара децата и родителите да осъзнаят, че ако сега се спестят усилия, то в бъдеще на детето ще му бъде много трудно в професионалната реализация.

Тези пет годни, в които ученикът трябва да бъде активен, (все пак той е ученик и неговата основна дейност и задължение е ученето), в никакъв случай не се равняват на 40-45 години, в които ще трябва да работи, докато се пенсионира.

По-добре е децата да се мобилизират сега, отколкото да се наложи да се обучават и преквалифицират, когато станат възрастни и вече имат съвсем други задължения и отговорности, но нямат достатъчно свободно време за учене.

Съществува опасност ние, родителите, да допуснем две грешки при избора на образование за нашите деца. И двете, еднакво пагубни за тяхното бъдещото професионално развитие. Ето защо е удачно да бъдат споменати.

Първата грешка е да оставим детето да направи избора само. Да му кажем: „Ти си достатъчно голям. Можеш да избереш сам. Имаме ти пълно доверие“. На пръв поглед това изглежда съвсем естествено. Всеки, които е възпитавал деца, знае, че е важно да им гласуваме доверие. Това изгражда силна връзка с детето. Но това до голяма степен е и бягство от отговорност. Замислете се! С какво познание за себе си, за света на професиите и за възможностите на образователната система разполага едно дете на 14 годишна възраст? Върнете се назад във времето! С какво познание разполагахте Вие на тези години?

Това решение е важно. То ще предопредели живота на детето не само през следващите 5 години, но и още по-напред. Да дадем право на дето само да избира, означава да откажем да го подкрепим в това важно за него решение. Тежестта на бъдещите очаквания към него могат да окажат негативно въздействие върху мотивацията и представянето на детето в училище.

Втората грешка е да изберем, вместо детето. В практиката ми се е случвало родител да каже: „Аз ще кажа какво ще учи. Той не знае какво иска“. Дори да е така. Наша роля, като значим възрастен в живота на детето е да му помогнем да разбере какво иска и да избере нещо, което му харесва. Вземането на решения вместо детето, не само при избора на образование, а и в другите сфери на живота, води до неспособност в бъдеще то да взема самостоятелни решения.

Това ще затвърди у него модел, при който ще търси винаги чуждо мнение и одобрение.
Ясно е, че едно дете на 14 години трудно ще избере нещо, което ще продължава да иска толкова силно и когато дойде време да се реализира като професионалист. Може би изключение правят децата с изявени дарби и таланти. Но всяко дете е личност, макар и личност в развитие. То има интереси, умения, способности, ценностна система и т.н.

Всички тези индивидуални особености могат да ни насочат към избора на подходящо за него образование- профил или професия. Ако изберем вместо него, има опасност, когато срещне трудност в училище, то да се откаже и да се обърне към нас с обвинения. Това ще се случи, защото не е ангажирано с направения от нас избор.

И още нещо. По този начин, изключвайки детето от процеса на вземане на решение ние показваме незачитане на собствената му личност. Най-тежки са случаите, в които има противоречие между желанието на детето и това на неговите родители, но въпреки това родителите налагат своя избор.

Както често се случва – истината е някъде по средата.

Решението за кандидатстване в средните училища и гимназиите след седми клас следва да се вземе от родителите и детето заедно. Необходимо е на този процес да се отдели достатъчно време.

Ако чакаме последния момент е много вероятно, притиснати от крайния срок да вземем решение, което не е оптимално за детето. Тазгодишните седмокласници вече направиха своя избор. Но нека бъдещите такива и техните родители започнат още от сега!

Препоръчително е бъдещите шестокластници също да помислят по въпроса. Колкото по-рано- толкова по-добре!

Нека съберат повече информация за предлаганите профили и професии в средните училища и гимназиите в област Габрово. Да научат повече за реда и условията за кандидатстване. Да набележат няколко профила и специалности от професия, и да се опитат да си се представят в тази или онази професионална роля. Да съпоставят изискванията на професията с техните индивидуални особености.

Екипите на училищата, Регионално управление на образованието – Габрово и разбира се ние от Център за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“, можем да бъдем в помощ на родителите в процеса на вземане на решение.

Екипът на ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“ през тази учебна година стартира една нова инициатива „Приемен ден в училище“, която ще продължи и през следващата. В този ден, предварително уговорен с ръководството на училището, кариерен консултант от Центъра ще бъде на разположение на учениците, родителите и педагогическия екип в училище. Това се прави с цел да сме по-близо до родителите и да сме максимално полезни при подпомагане на избора.

И нека не забравяме. На всеки един етап от процеса за вземане на решение детето трябва да участва активно.

Автор: Пенко Атанасов – кариерен консултант, Директор на Център за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“.


Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

Габрово е домакин на вечер, посветена на майстор Колю Фичето

Published

on

Исторически музей – Дряново и Интерактивният музей на индустрията в Габрово имат удоволствието да поканят всички почитатели на българската история на представянето на две издания, отдадени на живота и делото на гения на българското Възраждане – майстор Колю Фичето.

Събитието ще се състои на 13 ноември, четвъртък, от 17.30 часа в Интерактивния музей на индустрията. Гостите ще имат възможността да се запознаят с двете последни книжни издания, посветени на Първомайстора – „Колю Фичето. Българският строителен гений“ и „(Не)познатият Колю Фичето. Строителният колос на Възраждането“, които музея в Дряново реализира през настоящата година.

„Колю Фичето. Българският строителен гений“ е двуезичното, луксозно и богато илюстровано издание, с твърди корици. Негови автори са главният уредник на музея д-р Венелин Бараков и колегата му Стилияна Топалова-Марчовска, които представят Колю Фичето в по-малко познатата му светлина – тази на архитект, скулптор и резбар, надхвърлящ времето си със своя усет към формата, детайла и красотата. Текстовете са дело на музейните специалисти, част от снимковия материал е подбран от архива на Исторически музей – Дряново, а останалите фотографии са заснети специално за изданието от екипа на „Дестинация Дряново“. Книгата се реализира в партньорство с вестник „Строител“ и с финансовата подкрепа на Камарата на строителите в България.

На страниците на„(Не)познатият Колю Фичето. Строителният колос на Възраждането“ са поместени архитектурните шедьоври на възрожденския майстор. Книгата започва с цитат на Константин Фичев, внук на Колю Фичето: „Може да не е много скоро, но за този човек ще се говори много и с уважение“, подчертавайки значимостта и ролята на Първомайстора, останал в националната ни памет. Книжното тяло също е богато илюстровано и проследява емблематичните строежи на Колю Фичето. Автор е д-р Венелин Бараков. Той представя свои изследвания и наблюдения за църкви, къщи, кули – камбанарии, мостове, обществени и търговски сгради, произлезли от гения на възрожденския строител. Изданието не просто представя познатите строежи на Фичето, а добавя и нова, систематизирана информация за тях. Проследяват се видовете конструкции, влиянията на Първомайстора, неговите подходи, строителните и декоративни техниките, които е използвал. Книгата се издава с финансовата подкрепа на Съюза на архитектите в България, а издателството е „Фабер“, 2025.

Премиерата им за Габрово ще потопи присъстващите в света на човека, превърнал се в символ на българския строителен дух и майсторство. Освен това, посетителите ще могат лично да се срещнат и разговарят с авторите на книгите, които ще споделят своя поглед към наследството на Колю Фичето и неговия принос за развитието на архитектурата и строителството през Възраждането.

Изданията са част от Националните чествания „(Не)познатият Колю Фичето“, посветени на 225 години от рождението Колю Фичето, които се организират от Исторически музей – Дряново и Община Дряново, под патронажа на Министерството на културата.

Зареди още

Крими

Инспектори сгащиха бракониер в яз. „Александър Стамболийски“

Published

on

При нощна проверка инспектори от ИАРА – Стара Загора и Ловеч хванаха лице в момента на изваждане на мрежите от язовир „Александър Стамболийски“.

Екипите са наблюдавали мястото с термокамери и дрон с термокамера. Служителите са иззели 120 метрови хрилни мрежи (3 броя), 1 брой лодка и 1 брой мотор. В мрежите е имало риба от видовете – сребриста каракуда (12 кг), шаран (1 брой) и бяла риба (1 брой).

Рибата беше дарена на Дом за стари хора. На нарушителя е бил съставен акт за риболов с поставени не регламентирани мрежи.

Зареди още

Новини

Ротарианци от Канада и САЩ гостуваха на Ротари клуб Габрово

Published

on

„Добре дошли и още по-добре отишли!“ – в типично габровски стил, ротарианците от Габрово посрещнаха в неделя и изпратиха в понеделник своите приятели от Канада и САЩ, участници в програмата Международен приятелски обмен на Ротари.

Гостите Виктория, Линда, Кърт, Кийт и Майкъл се потопиха в духа на Габрово с разходка в архитектурно-етнографски комплекс Етъра и посещение на Интерактивния музей на индустрията.

Там те опитаха изпечени на място симидчета, захарни петлета, марципан и чаша боза – вкусове, които останаха в спомените им заедно с усмивките на домакините. В музея гостите „влязоха в ролята“ на индустриалци и сами станаха част от габровската индустриална история.

На тръгване получиха специален подарък – книга с габровски шеги, придружена с послание за приятелство и доброта. Канадските и американските ротарианци преди да пристигнат в Габрово са били топло посрещнати и от други ротари клубове в страната, като визитата им тук последва кратък престой във Велико Търново.

Посещението им в Габрово бе планирано именно за тези дни, за да могат лично да усетят магията на началото на петото годишно време – карнавалното. Гостите споделиха трогателни думи: „Вашето гостоприемство не просто ни накара да се чувстваме добре дошли, а наистина ни създаде усещане, сякаш сме у дома. Впечатлени сме от проектите, които сте реализирали и от бъдещите ви планове. Но най-големият подарък е приятелството – то изпълни това пътуване със смисъл.“

В духа на взаимността, през следващия етап на обмена ротарианци от Габрово ще бъдат посрещнати в Канада и САЩ – продължавайки традицията на приятелството и споделените ценности на Ротари.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица