Свържи се с нас

Новини

Как да избегнем катастрофите?

Препоръки, от служителите на реда, за това как да избегнем пътните инциденти през летния сезон.

Published

on

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

От пресцентъра на Областната дирекция на МВР – Габрово разпратиха съобщение, включващо практически препоръки за предотвратяване на тежки пътно – транспортни произшествия през активния летен сезон. Съветите са на базата на опита, натрупан през годините от разследване на причините за пътно-транспортни произшествия. Целта им да се създаде  предпазващо или „защитно“ поведение на участниците в движението, които да избягват  попадане в  ситуации за злополуки. Информационният сайт „Габрово Нюз“ също призовава читателите си да шофират разумно.

На пътя не е възможно да се предвидят всички опасности, особено онези, които възникват внезапно. Затова с постоянство се научете да се движите със средна скорост в населени места и извън тях по-малка с около 10-15 км/ч от обичайната. Така ще имате повече време за реагиране за избягване на удар  със спиране или маневра при  критична ситуация. Намаляването на скоростта  дори само с 10 км/ч от обичайната снижава многократно вероятността от катастрофа. Привикването да шофирате на двойно по-голяма дистанция от предния автомобил Ви осигурява възможност да реагирате и не допуснете удар в случай на внезапното намаляване на скоростта и спиране.

Основните съвети са:

–  Помнете златните правила за безопасност: „На пътя – винаги по-далече от другите!” и „Видимостта е живот!”
–  При шофиране не се увличайте по примера на рискови  водачи, които  Ви изпреварват и  се движат с превишена скорост. Следвайте своите съображения за сигурност и собствения стил на управление.Това не е лесно и изисква упоритост и постоянство.
–  Винаги потегляйте по-рано от обичайното, за да не  бързате, притеснени, че ще закъснеете.
–  Не си определяйте предварително точен час на пристигане и не   насрочвайте срещи, защото евентуалното забавяне ще Ви притесни и ще доведе до рисково шофиране с превишена скорост.
–  Преценявайте реалистично  дали закъснението с няколко минути е фатално и съдбоносно и дали си струва риска от висока скорост и рискови изпреварвания.
–  Не се нервирайте, когато колоната автомобили пред Вашия се движи бавно. Има обективна причина за това и  я приемете възможно най-спокойно, за да не загубите вашата съсредоточеност. Афектът може само да навреди.
–   Помнете, че най-безопасно  е да се движите със скоростта на колоната – нито много по-бързо, нито значително по-бавно. И в двата случая сте в обстановка на повишена конфликтност.В първия случай ще се налага да  изпреварвате много често, а във втория  – Вас ще Ви изпреварват.
–  Не се поддавайте, когато Ваши спътници в купето Ви подтикват да увеличите скоростта, защото бързат за важна среща. Отказвайте любезно като ги предупреждавайте, че не изневерявате на стила си на управление.
–  Когато шофирате по тъмно при превключване на светлините от дълги на къси, непременно намалявайте скоростта дотолкова, че тя да ви осигурява възможност за спиране в рамките на осветения участък пред вашия автомобил. Така ще реагирате успешно, ако забележите съвсем наблизо пресичащ пешеходец. Ако имате насрещни заслепяващи светлини, непременно намалете още скоростта.
–  В населено място при преминаване покрай паркирани автомобили, в оживен район с интензивно движение на пешеходци и деца, покрай паркове и градинки, покрай спирки на обществения транспорт, при забелязване на мотоциклетисти, мотопедисти, велосипедисти и др.намалявайте скоростта до съвсем ниски граници, за да успеете да реагирате и предотвратите злополука при внезапно действие от тяхна страна.
–  Задължително намалявайте скоростта и тогава, когато забележите дете край платното. То може внезапно да изтича на платното.
– Винаги съобразявайте скоростта с: интензивността на движението; състоянието на гумите и другите агрегати на автомобила Ви, неговите спирачни възможности; състоянието на платното, видимостта; прогнозирайте възможната внезапна поява на платното, извършване на неправилни маневри от другите участници в движението.
–   При по-висока скорост осигурявайте пропорционално по-голяма дистанция от автомобила пред Вас. Малката дистанция Ви приближава до удар при рязко спиране, а освен това Ви напряга и увеличава агресивността.
–   Следете непрекъснато и внимателно състоянието на пътната настилка. При наличие на признаци, че пътят става хлъзгав или следва участък с опасни неравности, намалете плавно скоростта.
–   Когато возите деца, намалявайте значително средната скорост и увеличавайте дистанцията и вниманието си.Опасно и недопустимо е да се вози дете в скута на възрастен на предната седалка.При рязко спиране или удар то ще понесе най-тежък удар в арматурното табло или предното стъкло.

НЕПРАВИЛНО ИЗПРЕВАРВАНЕ, НАВЛИЗАНЕ В ЛЕНТАТА ЗА    НАСРЕЩНО ДВИЖЕНИЕ

 –  Над  14 % от убитите при катастрофи по пътищата са пострадали при  навлизане в лентата за насрещно движение с последващ челен удар с насрещен автомобил. Този вид катастрофи се дължат изключително на стремеж към максимални скорости и изпреварване на застигнатите автомобили. Особено са застрашени млади неопитни шофьори, които обичат спортния, състезателен стил на управление.

–  При движение в колона се движете със скоростта на колоната, на увеличена дистанция. Ако поддържате по-голяма скорост, се принуждавате непрекъснато да предприемате изпреварвания, което многократно увеличава опасността от челен удар.Ако скоростта е по-малка от тази на колоната, Вие принуждавате останалите да Ви изпреварват, което повишава конфликтността.

–  Винаги поддържайте такава дистанция от автомобила пред Вашия, която дава възможност  на автомобил, който Ви изпреварва,  спокойно да заеме място пред Вас в дясната лента.

–  Не забравяйте, че непрекъснатото изпреварване при колона не Ви придвижва съществено напред в нея, а само увеличава риска от злополука с насрещен автомобил.

– Предприемайте изпреварване само при пълна сигурност, че може да  завършите маневрата без да се създаде опасност за сблъсък с насрещен автомобил.Недопустимо е да започнете такава маневра в участък със завои и ограничена видимост. В такъв участък се движете стриктно в своята лента за движение, без да “сечете” завоите и навлизате в насрещното движение.

–  Не се амбицирайте и не се впускайте в безсмислено състезание с онези, които Ви изпреварват.

–  Не се повлиявайте  от упреци на Ваши спътници, че се движите бавно и се страхувате да изпреварите.

–   За да  не отклоните вниманието и съсредоточеността си, не се колебайте и помолете спътниците си по време на пътуването по възможност да не Ви говорят  и разсейват.

–  Съвсем не е препоръчително заради безопасността водачът да води нервно спорове с другите в автомобила.

– При изпреварване не завивайте рязко и  в непосредствена близост пред изпреварвания автомобил – така лесно може да загубите контрол: да се преобърнете или да навлезете отново в лентата за насрещно движение пред приближаващ в обратната посока автомобил.

–   Когато се движите по един и същ  маршрут с Ваши близки и приятели, не се стремете  автомобилите ви да са на всяка цена е “в пакет”, без да се разделяте на по-голямо разстояние. Това  ще Ви накара да изпреварвате рисковано и опасно, за да не се откъснете от групата. По-добре с останалите водачи си определете предварително  среща на определено място край пътя, където ще се изчакате. Далеч по-безопасно е всеки да се движи самостоятелно и сам за себе си да оценява ситуацията на пътя, която във всеки момент е различна за отделните водачи.

–   Всяко рисково изпреварване се отразява зле на нервната ви система, води до по-бързо настъпване на умората и напрежението, а и до  по-висок разход на гориво.

–  Не се настройвайте агресивно и отмъстително към другите на пътя. Не търсете “реванш”, когато Ви изпреварят.

–  Съобразявайте се с възможностите на автомобила. Ако той е с по-малка мощност / и поради амортизираност/ и му е необходимо по-дълго разстояние за изпреварване, започнете маневрата само когато имате достатъчна видимост напред за дълъг участък без насрещно движение.

–   На автомагистрала при изпреварване бъдете възможно най-кратко време в крайната лява лента. По нея се движат немалко мощни автомобили, чиито водачи превишават драстично разрешената скорост и които ще ви застигнат за броени секунди.

ПРЕУМОРА, ЛАБИЛНО ВНИМАНИЕ, АЛКОХОЛ
Заради  преумора и недоспиване стават много катастрофи с тежки последици.  Недоспалият шофьор е дори по опасен и от пийналия. Ако ви се е натрупало безсъние и се чувствате подтиснат и сънлив, отложете шофирането. В такова състояние е недопустимо да се шофира на дълго разстояние.

 –   Не потегляйте на път, ако сте преуморени и ако сте спали малко напоследък.

 –   Когато почувствате, че ви се приспива зад волана, не се стремете със силата на волята да държите клепачите си отворени и да продължавате  шофирането. Спрете незабавно на удобно, безопасно място край пътя и подремнете, макар 15-20 минути. След това ще бъдете достатъчно бодър.

–  При преумора в резултат на лятната жега спирайте по-често за почивка на безопасно, сенчесто място край пътя. На всеки 100 изминати километра е препоръчително да се почива поне 10 минути.

–  Не потегляйте на път непосредствено след обилно нахранване– ще Ви споходи опасна сънливост.

 –  Дългия маршрут до Черноморието и обратно е по-добре да изминете след като сте се наспали добре и потеглите в ранните сутрешни часове. Така ще бъдете възможно най-бодър, избягвайки дневните горещини и интензивното движение.

–  Дори малките дози алкохол  съвсем не са безопасни. Макар да ги смятате за безобидни, доказано е, че и концентрациите на алкохол в кръвта под 0,5 на хиляда предизвикват еуфоричност, намаляват остротата на възприятията, водят до нереална оценка на обстановката и  забавят реакциите на шофьора.

–  Не се поддавайте на предложенията на спътниците и другите в компанията да пийнете макар и малко количество.

– Откажете се от подвеждащото изчисляване една или две чаши до каква концентрация на алкохол водят. Законът забранява изобщо управлението след употреба на алкохол, макар че се налагат санкции за концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда.

–  Ако подозирате, че ще се изкушите в компанията и ще пийнете алкохол, предварително осигурете шофьор, който да остане трезвен до края на вечерта и да ви вози. Дайте автомобилните ключове на съпругата или на определения да шофира още преди да сте употребили алкохол.

НЕПРАВОСПОСОБНОСТ
/напоследък жертвите и ранените от пътни катастрофи по вина на неправоспособни водачи надвишават значително пострадалите от злополуки поради употреба на алкохол/

 –  Като родители бъдете безкомпромисни и  не разрешавайте управлението, нито пък  предоставяйте  мотопед, мотоциклет, автомобил на децата си, ако те още не са придобили правоспособност за съответната категория.Много семейства са загубили синове – юноши, младежи – заради това, че не са се намесили навреме.

–   Ако имате информация и сте свидетели във Вашия квартал на управление от неправоспособни, сигнализирайте в най-близкото полицейско управление /включително по мобилен телефон, безплатно, като наберете тел.166 или 112/. Това се отнася и за случаи на управление от водачи в нетрезво състояние.

– Не се качвайте в автомобил без да се осведомите дали водачът, който възнамерява да вози Вас и компанията Ви , има правоспособност и не е пил.

–  Направете всичко необходимо и възможно, за да не допуснете управление от неправоспособен или употребил алкохол, дори с риск да влезете в конфликт. Потърсете съдействие от полицията. С това ще предотвратите катастрофа и ще спасите хора.

НЕСПАЗВАНЕ НА ПРЕДИМСТВО

– Най-често причината е невнимание при преминаване през кръстовища, разсеяност или прибързаност при вземане на решение.

–  Когато пресичате кръстовище със светофарна уредба,  не навлизайте  при жълт сигнал на светофара. Още по-опасно е потеглянето веднага след смяна на червения с  жълт сигнал.

–   При  потегляне след като е светнал зеленият сигнал, още веднъж се огледайте преди да отпуснете съединителя дали не преминават  автомобили на червено.

– Същият предпазен принцип – да се уверите дали другите ще ви дадат предимството, което имате, спазвайте на всяко кръстовище.

–   Оглеждайте се внимателно за приближаващи автомобили при всяко пресичане на кръстовище. Не забравяйте, че когато сте замислени и разсеяни, може да не забележите приближаващ автомобил по пътя с предимство.

–  Бъдете особено предпазливи към деца, юноши, възрастни на велосипеди, каруцари, мотоциклетисти и мотопедисти.

–    В  населените места и най-вече в градовете не превишавайте скоростта, дори трасето да позволява това. Движете се със скорост значително под разрешената, когато приближавате пешеходна пътека или спирка на обществения транспорт със спрял, спиращ или потеглящ автобус /тролейбус/ – голяма е вероятността възрастен или дете да навлязат внезапно на платното, в опасната зона на автомобила.

– При движение по тъмно, на фарове, бъдете много предпазливи, защото във Вашата лента от платното може да се движи пешеходец в тъмни дрехи, велосипедист без светлини и светлоотразители и без светлоотразителна жилетка. Скоростта трябва се е съобразена и коригирана съобразно видимостта пред Вас и да позволява спиране при забелязване на препятствие на платното.

ПОСТАВЯЙТЕ ВИНАГИ ПРЕДПАЗНИТЕ КОЛАНИ, А ДЕЦАТА ДА ПЪТУВАТ  С ДЕТСКИ СТОЛЧЕТА И СЕДАЛКИ!

Много шофьори и спътниците им загиват при пътни катастрофи заради … непоставен предпазен колан. Това животоспасяващо средство намалява смъртните случаи и тежките травми с близо 30 процента. Много от пострадалите малки деца са били превозвани в автомобилите без използвате на детски обезопасителни системи.

 –  Не се повлиявайте  от хора, които гледат пренебрежително на  коланите. Злополука може да стане и на тиха уличка, когато пътувате на съвсем късо разстояние. При удар Вашето тяло ще бъде предпазено от излитане към волана и предното стъкло. Помнете, че коланите са особено ефективни при  по-ниските скорости до 60 км/ч в градски условия. Изказванията, че е излишно поставянето на колани в населено място са изцяло некомпетентни.

– Законът задължава и пътниците и на задните седалки в автомобилите да поставят коланите при всяко пътуване, навсякъде. Изисквайте пътуващите във Вашия автомобил да поставят коланите в интерес на собствената сигурност. При евентуално преобръщане пътниците без колани излитат от задните седалки извън купето и загиват, притиснати от търкалящия се автомобил.

– Най-уязвими са децата-пътници. Превозваните некомпетентно и неправилно на предна седалка /в скута на възрастен/ и на задна седалка, при злополука загиват първи, притиснати в арматурното табло и облегалките от телата на възрастните.  Ако имате малко дете, заради живота му непременно се сдобийте със специална детска седалка с колани, която се закрепва на облегалката на задната седалка.

–   Мнозина трудно понасят пристягането от колана Но ако в продължение на 2 седмици поставяте колана при всяко потегляне, ще установите, че след това Ви е некомфортно без него.

*Публикуваната информация е актуализирана в 10.50 часа*

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

Създава се Регионален център „Кристо и Жан-Клод“ в Габрово

Published

on

Министерският съвет прие Постановление за създаване на Регионален център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“. Регионалният център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“ е регионален културен институт по смисъла на Закона за закрила и развитие на културата с предмет на дейност: създаване, разпространение, представяне и популяризиране на културни продукти на съвременното изкуство и недвижимото културно наследство и образователна, изследователска и развойна дейност в областта на културата и творческите индустрии.

Центърът е със седалище град Габрово и териториален обхват на дейността – община Габрово и общините: Севлиево, Трявна и Дряново. За създаването на центъра е прието Решение № 223 от 28 ноември 2024 г. на Общинският съвет на община Габрово.

Изразени са положителни становища на общините Севлиево, Трявна и Дряново и съгласие от Областния управител на област Габрово. Чрез създаването на регионалния център за съвременно изкуство ще се създадат условия за изява на творци, производители и индустриалци, развиващи дейност на територията на общините в област Габрово.

Центърът ще има положителен принос в създаването на връзки между различните професионални общности и за утвърждаването на района като културен център с устойчив туризъм и икономическо развитие.

Зареди още

Култура

Първи „Вечери на изпятата поезия“ в Габрово – разговор с Виктор Макаров

Published

on

Спомням си първия път преди почти 10 години, когато Виктор Макаров заедно с куп талантливи музиканти пристигна в Габрово, за да представи албума си „Шарена черга“. Този концерт остави дълбок отпечатък в мен – музиката, посланията, поезията, чарът, талантът и сърцето на тези хора ме омагьосаха.

Толкова време по-късно, този магьосник с китара и „леко дрезгав глас“ – отново водейки в града банда музикални съмишленици, пристига в столицата на хумора и сатирата като съорганизатор на първото издание на фестивала „Вечери на изпятата поезия“.

Е, първо габровско издание, защото Виктор Макаров стои зад едноименния фестивал, който вече има своята дългогодишна история в столицата. Той е част и от екипа на международния „Sofia Singer Songwriter Fest“, организира и много подобни инициативи и концерти.

И, ако заключите, че Виктор е музикант, ще сте прави, но едновременно с това ще сгрешите – той е много повече.

Виктор Макаров е българският преводач на мюзикълите „Чикаго“ и „Фантома на операта“. Освен това е богослов, актьор и „поет по душа“, съпруг и баща. Малка част от авторското му творчество е събрано в книгата „Етюди в проза и стих“. Той е изключително увлекателен събеседник и човек, с голямо сърце, пълен с вдъхновение и творческа енергия.

Подробно за фестивала „Вечери на изпятата поезия“ вече писахме, а днес разговаряме лично с Виктор, за да ни разкаже повече за това как се организира подобна инициатива и какво да очакваме.

– След дни започва първото издание на габровския фестивал „Вечери на изпятата поезия“. Какво е „изпята поезия“ и има ли тя почва у нас?
– Названието „изпята поезия“ в някакъв смисъл само обяснява себе си. Участниците във фестивала са хора на различни възрасти и с различни стилистични предпочитания (кънтри, етно, рок, шансон, джаз, пънк, блус…), но обединени от отношението към текста, написан на хубав български език. Повечето освен музиканти са или поети, или почитатели на изящната словесност, и това личи от текстовете на песните им. Другите имена на подобни автори изпълнители са „бардове“ и „поети с китара“.

– Досега фестивалът се е провеждал единствено в София, защо избрахте точно Габрово за първо издание извън столицата?
– Има причини романтични и прозаични. Сред романтичните е фактът, че Габрово е сред значимите културни средища на страната. За нас беше важно изпятата поезия да бъде представена тук наравно с другите изкуства, още повече че Габрово си има много собствени бардове. Тук стигаме и до прозаичната причина: в Габрово се намериха достатъчно помощници, за да се сформира отбор юнаци, които да задвижат фестивала. Анна Верховска, която е съорганизатор на „Вечерите“, е актриса от Кукления театър в Габрово. От екипа на същия театър е и художникът Светозар Колев „Питкин“, а Виолина Доцева е от Драматичния театър. И тримата са интересни автори, и тримата са познати на габровската публика, и тримата имат контакти в културните среди на града и са високо мотивирани да помагат фестивалът да протече успешно. Анна Верховска ни свърза и с директора на Кукления театър Алфидин Ахмедов – много инициативен деец на изкуството, който посрещна идеята за фестивал с голям интерес.

– Както спомена, фестивалът е в партньорство с Кукления театър. Като организатор на много подобни концерти и фестивали – трудно ли се намират съмишленици и партньори? Как се организира един такъв независим фестивал?
– Държавният куклен театър в Габрово е един от най-активните партньори, с които съм работил до момента, за което съм безкрайно благодарен на г-н Ахмедов, а също на Анна Верховска, която в най-невероятни моменти от денонощието намираше време да работи по дизайна и рекламата. Светльо Колев също много помогна и тепърва предстои да се насладим не само на песните му, но и на майсторлъка му като озвучител. Що се отнася до трудностите… Това е първото издание на фестивала в Габрово, никой още не знае за нас – що за чудо е това „изпятата поезия“ – яде ли се, пие ли се, за какво изобщо се ползва… Затова се наложи да се организираме „на мускули“ и с много компромиси и добра воля от страна на участниците, за което и на тях благодарим.

Истината е, че Община Габрово много помогна с реклама, с включването ни в културния календар по повод 165 години Габрово и т.н. (затова благодарим и на общината), но дали ще има и финансова подкрепа за тази година още не е сигурно. Надяваме се обаче догодина да е по-лесно в това отношение – тогава вече всички ще знаят колко ценно нещо са бардовете и колко необходими са за културния живот в града.

– Можем да кажем, че бардовете са част от алтернативната ъндърграунд сцена – намира ли се публика за тях в по-малките населени места?
– Ето това предстои да видим на 18, 19 и 20 септември в салона на Кукления театър. Шегата настрана, опитът на колеги, които организират подобни фестивали в Панагюрище, Харманли и т.н. показва, че в по-малките населени места има глад за качествено изкуство и поетите с китара винаги намират благодарна публика. Специално в Габрово обаче културният живот, както казах по-рано е доста наситен, тъй че тук по-скоро разчитаме не на глад, а на любопитство към жанр, който рядко е представян в града.

– Как изобщо се зароди идеята за „Вечери на изпятата поезия“?
– Преди 15 години бях поканен на фестивал в Литва. Последва покана за Румъния. После още две посещения в Литва (последното през 2024 г.) Направи ми впечатление огромната ценени са бардовете в чужбина. Литовският фестивал продължава повече от седмица и последните две вечери са в зала с размерите на софийската зала „България“, претъпкана догоре! Това ме накара да осъзная колко незаслужено пренебрегнат е този жанр в родината ни и буквално да заревнувам. Оттогава една от житейските ми каузи е популяризирането на творчеството на колегите-бардове у нас.

– За да им дадеш поле за изява, ти си основен двигател на тази и много други инициативи с подобна цел. Даваш много от личното си време, финанси и нерви – струва ли си всичко накрая?
– Вече използвах шегата, че „предстои да видим“, нали? Обикновено в края на всяка такава вечер се чувствам безкрайно удовлетворен от цялата палитра разнообразни емоции, които се изписват по лицата на слушателите – усмивки, сълзи, възторг, умиление… Радвам се, когато мога да споделя насладата от творчеството на тези автори с нова публика.

– Връщайки те отново към габровските „Вечери“, ти самият ще излезеш на сцената със собственото си творчество – кого друг ще имаме възможност да чуем? Как избра участниците, които да поканиш?
– Част от участниците избрах аз, част – Анна Верховска. Първоначалният избор беше лесен: поканихме само автори, свързани с Габрово, а те са толкова много, че бяха достатъчни за цял фестивал. Но след като те един по един се оказваха заети, започнахме да се оглеждаме за колеги, които могат да реагират в по-кратък срок. В момента свързани с града са самата Аня, Виолина Доцева, Светльо Колев, Зора Колева (в дует с Косьо Кучев), а косвено и Краси Кирчев, понеже негова постановка се играе в тукашния куклен театър. Рок-група Rejected M (в акустичен вариант) и дуетът „Манджа с грозде“ покани Аня. Аз пък поканих двама представители на по-улегналото поколение бардове – Пламен Сивов и Коста Шотев. Поканихме и една от най-новите звезди на бардовата сцена Ники Димитров от група X-r@y. Според слуховете възможно е в събота да се появи и един от доайените сред поетите с китара – Иван Ненков (авторът на „Ах, морето“, „Миг от приказка“ и т.н.), но слуховете, както знаем, са несигурно нещо…

– Част от дейността ти е свързана именно с откриването на нови и млади таланти. Как и по какво се разпознава добрият поет с китара? И има ли изобщо такова нещо като добър и лош поет?
– Отговорът на този въпрос е много сложен и изисква цикъл от лекции. Именно в цикъл от лекции (издадени после като книга – „Поетическото изкуство“) се опитва да отговори Любомир Левчев. Ако се опитаме да оставим настрана субективизма (а той играе централна роля в цялата работа) формулата е „качествен и от сърце написан текст + музикантски майсторлък + сценично присъствие (затова има толкова театрали сред бардовете)“. Но тази кратка формула май нищо не казва. Например, отново, що е то качествен текст? Вълнуващите се могат да четат Левчев (наистина!); някъде из дебрите на ютуб циркулира наша с Радо Михов двучасова и доста практична лекция по „текстописане“, съществуват и куп други ресурси, а и винаги я има опцията „помощ от другарче“ – разбирай: от по-опитен поет, когото начинаещият такъв познава и признава (аз постоянно ползвам такава помощ)…

– След изданието в Габрово, какво предстои?
– Почивка! Още почивка! И още малко почивка! Почивка заедно със съпругата ми! А иначе – още много концерти и фестивали, организирани заедно с невероятните ми колеги, в София и (надявам се) из цялата страна!

*Автор: Мария Матева.

Зареди още

Култура

Исторически музей – Дряново даде заявка за нови проучвания за Колю Фичето

Published

on

Исторически музей – Дряново проучва възможността да бъдат направени нови изследвания в османските архиви, които да осветлят още повече делото и живота на майстор Колю Фичето. Новината съобщи Иван Христов, директор на ИМ – Дряново, по време на представянето в Съюза на архитектите в България на най-новата книга, посветена на Строителния колос на българското Възраждане „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“. Автор на изданието е д-р Венелин Бараков, главен уредник в ИМ – Дряново.

Събитието се проведе на 16 септември в сградата на Централния дом на архитекта и събра много гости, сред които проф. Вера Бонева и арх. Белин Моллов. В представянето на книгата участва също Константин Фичев, родственик на Първомайстора.

„Вероятно има още документи за Колю Фичето в османските архиви. Не е възможно да не са съхранени такива. Най-малкото биха излезли кореспонденции между него и властта. А да не говорим за сметки или договори. Надявам се това проучване да се случи, за да имаме възможност да надградим това, което са постигнали изследователите на Фичето – Никола Мавродинов, Георги Козаров и Николай Тулешков“, заяви директорът Иван Христов.

В своето слово той отбеляза, че тази година е по-специална, тъй като се честват 225 години от рождението на Колю Фичето, а програмата за тях обхваща различни инициативи през година, част от които вече бяха реализирани. На 23 септември в Дряново предстои Родова среща с потомци на възрожденския майстор строител, като за нея се очакват в града на Колю Фичето да пристигнат над 40 негови наследници.

В изказването си Христов анонсира още издаването на луксозен албум, представящ обектите на Първомайстора по българските земи, който се реализира с финансовата подкрепа на Камарата на строителите в България и вестник Строител.

Проф. Вера Бонева сподели пред присъстващите, че книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ на д-р Венелин Бараков е компактна и съдържателна, подходяща както за широката публика, така и за специалистите. „Полиграфски изданието е оформено перфектно. Поздравявам д-р Бараков, че се е постарал да издири стари снимки и карти, както и част от архитектурните заснемания на първите архитекти, за да проследи в исторически план как са се развивали отделните сгради, които са останали или са се загубили във времето. Това е един много сериозен и тежък изследователски труд, за което поздравявам автора, както и издателство „Фабер“, изпълнило в перфектна форма книгата“, каза проф. Бонева. Тя не спести и суперлативите си към екипа на ИМ-Дряново, утвърдил по думите ѝ Музея в национално средище за опазване на наследството не само на Колю Фичето, но и на нашата възрожденска архитектура.

С вълнение арх. Белин Моллов коментира, че книгата е подходяща за всички, тъй като информацията в нея е поднесена по достъпен начин и също поднесе поздравления към екипа на ИМ – Дряново, седящ зад реализацията ѝ. „През тази година имах щастието да общувам много пъти с екипа на музея. Те не просто си гледат работата, те я обичат и създават много здрави връзки и приятелства. Който отиде там, след това се връща отново вече като приятел. Препоръчвам ви, когато имате възможност, посетете Дряново и историческия музей, съхраняващ великолепните макети на сътвореното от Колю Фичето“, каза арх. Моллов.

Пред присъстващите Константин Фичев говори за семейната линия, родовата връзка и за своя именит предшественик. Той отбеляза, че е шесто поколение наследник на Колю Фичето по мъжка линия. Той сподели, че разполага с богат семеен архив, съхраняващ фотографии и документи, който в голяма част е успял да дигитализира. Разказа, че родът му започва от първия син на Никола Фичев – Иван, помагал в юношеските си години при градежите на творенията на Първомайстора. По-късно се развива в друга посока, като прави дюкяни в Търново, където шие дрехи и придобива прозвището Иван „Панталонджията“. Умира млад. Негов син е бъдещият ген. Иван Фичев, който се завръща в България от Цариград след смъртта на баща си. Неговият по-малък брат – Константин, завършва Априловската гимназия в Габрово, а най-малкият от тях е третият брат, на име Георги.

Д-р Бараков представите свои изследвания и наблюдения за църкви, къщи, кули – камбанарии, мостове, обществени и търговски сгради, произлезли от гения на възрожденския майстор строител. Засегна по-малко коментираните от науката пътищата, по които строителят върви, влиянията върху работата му с различен произход: от българското средновековие, античността, западноевропейския Ренесанс и Барока.

Представянето на книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ в Централния дом на архитекта в САБ се реализира като част от програмата на Националните чествания, посветени на 225 години от рождението на Колю Фичето, които се организират от ИМ – Дряново и Община Дряново, под патронажа на Министерството на културата.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица