Свържи се с нас

Новини

Днес е Гергьовден!

Published

on

снимка: burgasmedia.com

На този ден честваме паметта на Свети Георги Победоносец (275-281 – 23 април 303). Той е войник в Римската империя, който е почитан като мъченик за Христовата вяра. Свети Георги е един от най-тачените светци в Източноправославната църква. Обезсмъртен в мита за Свети Георги и ламята, той е покровител на Канада, Каталония, Англия, Етиопия, Грузия, Гърция, Черна гора, Португалия,България, Сърбия, градовете Истанбул, Любляна и Москва.

Роден в Кападокия (Мала Азия), на 20 години му е дадена военната титла трибун, след като се проявява като пълководец. През 303 г., по време на управлението на император Диоклециан, е убит, тъй като е защитавал християнската вяра. На иконите Св. Георги Победоносец е изобразяван винаги на кон, а в краката му лежи убитата от него ламя.

Гергьовден в България се нарича денят, в който се чества Свети Георги Победоносец, 6 май. Обявен е за официален празник в Република България, както и за Ден на храбростта и Българската армия. Чества се и като главен празник на овчаря. Денят на храбростта започва да се чества в Българската армия още с нейното създаване.

Празникът се чества на 6 май, но е официално учреден на 9 януари 1880 г. с указ № 5 на княз Александър I Батенберг. По-рано на 1 януари с указ № 1 е учреден и военният орден За храброст – отличие, с което се удостояват извършилите подвизи на бойното поле.

През 1946 г. комунистическото управление прекъсва традицията на празника, обявявайки го само за „Ден на пастиря”. Традицията е възстановена на 27 януари 1993 г. с постановление № 15 на Министерския съвет.
Гергьовден е най-празнуваният имен ден в България преди Ивановден, отбелязван от около 180 хиляди души. Той е имен ден на носещите имената Георги, Гергана, Гинка, Ганка, Глория, Ганчо, Гено, Генчо, Генади, Гошо, Генка, Галина, Галя, Генко, Геновева, Габрил, Габрина, Габриела, Габриел и други имена, подходящи за празника.

В българския народен календар Гергьовден е един от най-големите празници през годината и най-големият пролетен празник. Познат е с имената Гергьо̀вден, Гѐргевден, Гю̀рговден, Гѐрги, Джу̀рджовдън, както и Хъдърлез и Адрелѐс, сред мюсюлманите и помаците. Празникът е календарно обвързан-празнува се на 6 май и се чества във всички територии населени с българи. С него започва лятната половина на стопанската година, завършваща на Димитровден.

Според народните представи св. Георги освен покровител на земеделците, е и най-могъщият покровител на стадата, затова голяма част от обредните практики и обичаите, изпълнявани на този ден имат за цел да осигурят здравето и плодовитостта на живата стока.

На Гергьовден рано сутринта се извършва ритуалното извеждане на животните на първа зелена паша (на по̀пас), като стадото се подкарва със зелена пръчка. На този ден се прави и първото обредно доене на овцете. Овчарите отварят вратата на кошарата и която овца излезе първа, украсяват главата ѝ с предварително подготвен венец и я издояват (другаде се дои първата оягнила се овца). Ведрото, в което се дои овцата, е украсено също с венци или различни зелени растения и пресукани бял и червен конец (мартеница). По същия начин са украсени и вратата на кошарата, както и самата кошара. Млякото на първата овца се издоява през сребърен пръстен, кравайче, венец, а някъде и през речен „гергьовски камък” с естествен отвор[. Първите капки мляко се изливат на земята или върху яйце (не рядко червено), което после се заравя в земята. Някъде овчарите гърмят с пушки край стадото, за да изгонят злите духове. Широко разпространен е обичаят на този ден овцете да се захранят с обреден хляб, приготвен от жените. Също така на Гергьовден става първото вкусване на мляко и млечни продукти през годината.

Традиционно на Гергьовден се коли агне. На този ден всяка къща, независимо дали притежава или не овце, трябва да заколи агне, защото:
Изборът на жертвеното животно е различен – някъде това е първото родено агне през годината, другаде – агнето на първата излязла от кошарата овца. Може да се взема предвид и пола (първото мъжко) или цвета (първото бяло) на животното. Преди да се заколи, то също се окичва с венец или цветя, захранва се със свежа зеленина, трици и сол (на някои места и с обреден хляб) и се запойва с вода; някъде го прекадяват с тамян или свещеникът му чете молитва. От солта и хляба, с които е захранено, дават и на другите домашни животни.

В миналото агнето обикновено се е колело в къщата при огнището, като се е гледало кръвта му да опръска стената. На някои места според дебелината на кървавите бразди се гадаело плодородна ли ще е годината или не. След заколването се взима от кръвта и с нея се мазват децата по челото и бузите, за да бъдат здрави през годината. С тази кръв се мазват и праговете на вратите и ъглите на стаите. Останалата кръв се събира в съд, (в който също има зеленина), и се заравя в земята на чисто място (в смисъл далеч от бунище, тоалетна, капчук и др. места, които в народните представи се определят като „нечисти”), където не се стъпва.

На места в Южна България агнето се коли под плодни дървета и се следи кръвта да попие в земята. В Западна България пък агнето се коли при река, като кръвта му изтича във водата (ако е заколено в къщи, кръвта му се отнася и се хвърля в реката). След празника костите на жертвеното агне също се хвърлят в течаща вода („да тече млякото като вода”), заравят се в нивата или в мравуняк („да се въдят овцете като мравки”). От тях някъде запазват кокалчето от предния десен крак, което използват на следващата година при украсата на обредните гергьовденски хлябове, както и предната плешка – с нея лекуват децата от уруки. В Родопите по предната плешка се гадае за плодородието през годината и съдбата на стопанина.
Обикновено агнето се пече цяло, като след изпичането се носи в църква, за да се освети или ако се пече на общоселската трапеза, свещеникът или стопанинът го прекадяват на място.

Тя обикновено е общоселска. Прави се извън селището някъде на зеленина – обикновено при оброчище, параклис или манастир (ако има такъв в близост). След като се освети, на нея се носят опечените агнета, обредните хлябове, прясно издоеното мляко и подсиреното от него сирене, квасено мляко и други подобни. На този ден за първи път през годината се яде пресен чесън, който задължително присъства на трапезата.

Край празничната трапеза отново се изпълняват обредни практики, свързани както с плодородието, така и с брачна насоченост. В някои райони на Източна България младите булки в началото стоят прави край трапезата, „за да стават високи конопите”, а после хукват да бягат, като децата ги замерят с трохи хляб за плодородие. Другаде с бучки сирене за плодовитост са замеряни и младоженците. На Гергьовден, край трапезата, кумът ритуално събува сватбените чорапи на младоженката и сваля връхната ѝ сватбена дреха, като я забражда с женска забрадка, вместо носената досега булчинска.

На празничната трапеза (както и през целия ден на празника) цари веселие и се играят т. нар. „гергьовденски хора̀”. Играят се обикновено на песни с религиозно-митичен характер и такива, свързани с мотивите за св. Георги – обикалящ полето, побеждаващ ламята и отключващ изворите и влагата. Веселието е задължително по време на целия празник.

АргументиБГ

Крими

Закопчаха криминално проявен, участвал в телефонна измама в Габрово

Published

on

В резултат на бързи съвместни действия служители от габровската полиция и колегите им от Бяла беше установен и задържан криминално проявен мъж, съпричастен към телефонна измама.

Сигналът бил получен на 4 декември от 60-годишна габровка, която съобщила, че е била въведена в заблуждение от непознат, който ѝ заявил, че е необходимо да съдейства на полицията в залавянето на телефонни измамници. Жената предала около 13 000 лв и 720 евро.

Предприети били незабавни оперативно-издирвателни мероприятия, вследствие на които бил задържан 46-годишен мъж, получил парите. Част от сумата била намерена и иззета.

Работата по случая продължава под надзора на прокуратурата.

Областна дирекция на МВР отново напомня: Не се доверявайте на телефонни обаждания от непознати! Получите ли обаждане от непознат за съдействие на полиция, разтърсващ разказ, молби за помощ или заплахи с последващи искания – предоставяне на пари или ценности, знайте, това е телефонна измама! Не се поддавайте, прекъснете връзката!

Телефонните измамници са изключително изобретателни. Те подбират жертвите си на случаен принцип. Като основно са възрастни хора, възползвайки се от тяхната загриженост за благосъстоянието на внуците, децата и роднините.

Измамниците се представят за лекари, роднини, полицаи и други, но винаги искат спешно пари. Сценариите, които използват, са най-различни. Те ангажират вниманието на своите жертви и задържат телефона отворен до осъществяване на престъпното деяние.

Претекст за получаване на исканата сума е преживяно пътнотранспортно произшествие, оказване съдействие на полицията, физически наранявания или извършването на хирургични интервенции с близки роднини на манипулираните лица.

В никакъв случай не изпълнявайте указания, в които ви искат пари по телефона, независимо кой и по какъв повод отправя искането! Не предоставяйте лични данни на свои близки по телефона!

Не предприемайте даване на пари на непознати, представящи се за посредници или доверени лица, защото това е сигурен знак за измама! Ако все пак имате съмнение, че се обажда близък човек, първо да опитайте да се свържете с него чрез свой съсед или познат, по възможност от телефон, различен от този, на който сте получили обаждането.

Предупредете вашите възрастни родители, близки или съседи да бъдат предпазливи и да не се доверяват на обаждания от страна на непознати.

При подобни случаи и при възникване на каквито и да е съмнения, сигнализирайте на ЕЕН 112 или потърсете помощ в най-близкото районно управление.

Зареди още

Крими

„Оплезен“ от пико и амфетамин габровец остана без книжка на Никулден

Published

on

34-годишен габровец бе лишен от свидетелството му за правоуправление, а автомобилът му иззет, след като беше заловен да шофира след употребата на наркотици.

Случаят е бил разкрит на Никулден, 6 декември. Тогава около 17.10 часа, на ул.“Райчо Каролев“ за полицейска проверка бил спрян лек автомобил “Хонда Сивик“, собственост и управляван от 34-годишния мъж.

Водачът бил тестван за употребата на наркотични вещества, като дрегерът отчел положителен резултат за амфетамин и метамфетамин. Габровецът не е дал кръвна проба за химически анализ, като приел показанията на техническото средство, с което бил изпробван.

Автомобилът му бил конфискуван, а по случая е образувано бързо производство.

Още едно превозно средство е било иззето през последните дни от полицията в Габрово. Касае се за „Опел Астра“, управляван от 47-годишен габровец, който бе спипан да шофира след употребата на алкохол.

Пияният нарушител бил заловен в неделя, 7 декември, около 01.15 часа, на бул.“Хемус“. Дисплеят на техническото средство отчело 1.50 промила алкохол в количеството издишан въздух. Мъжът е дал кръвна проба за химически анализ. Автомобилът му обаче бил иззет. По случая е образувано бързо производство.

Също в неделя, но часове по-късно, около 04.00 часа на бул.“Могильов“ бил спрян за проверка „Фолксваген Тигуан“, управляван от 25-годишен местен жител. Водачът бил тестван за алкохол, като дрегерът отчет фрапиращите 2.58 промила.

Младият мъж отказал да даде кръвна проба. По случая е образувано бързо производство.

Зареди още

Култура

Представят книгата на Марина Ангелова

Published

on

Книгата “Ти можеш…и силата да полетиш“ на Марина Ангелова – основател на “Фондация в помощ на жени, претърпели насилие – ФЛАЙ – първо обичай себе си“, ще бъде представена на 9 декември от 17.00 ч. в Ритуалната зала на Община Габрово.

Форматът на събитието съчетава арт преживяване и дискусия по проблемите поставени от авторката. В 90 страници се преплитат лична изповед с анализ и препоръки от психолог.

Детайлно, образно и в дълбочина е проследено поведението на пострадалата от домашно насилие и насилникът – от друга страна, от друга – специалист анализира сигналите, при които на всеки в обществото трябва да заработи механизъм за отрезняване и вземане на решения.

“Ти можеш…и силата да полетиш“ е книга пътеводител, книга наръчник, който да ви послужи за разпознаване на елементите на цикъла на насилие. Тя е насочена към всички онези, които имат усещането, че няма да се справят, които се чувстват неразбрани, които се срамуват и страхуват. Всички онези, които са се предали и не вярват, че изход има. Всички онези, които се питат “Защо на мен?“ и всички, които в безпътицата се връщат отново и отново при насилника, мислейки че този път ще е различно, пише в предговора към книгата.

Представянето е в периода на 16-те дни активизъм, в които се реализират инициативи във връзка с 25 ноември – Международен ден за елиминиране насилието срещу жени. Изданието е финансирано от Български фонд за жените и Европейски съюз.

Марина Ангелова е родена в Габрово през декември 1982 г. Днес Марина учи и съчетава социални дейности, работи в център за деца и младежи с тежки увреждания и е основател на Фондация в помощ на жени, претърпели насилие F.L.Y. – Първо обичай себе си.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица