

Икономика
Кольо Кожухаров: Авиацията никога не ме е оставяла, тя ме държи жив!
Инженер Кольо Кожухаров е един от собствениците на фирма „НИКО Технологии“. С него ни среща случайността – той е един от дарителите на предпазни шлемове в първите дни на епидемията от КОВИД – 19. Но както често се случва, случайните срещи понякога оставят отпечатък след себе си, а някои хора ти се иска да срещнеш отново и отново… И ето ни вече пред кабинета на Кольо Кожухаров, за да разговаряме в рубриката на Общината „Избирам Габрово!“ за мечтите, за победите и за „неволята“…

– Живели сте дълго време в чужбина. Какво ви върна отново в Габрово?
– Заминах за Германия през 1999-та година. Исках да следвам авиация. Това ми беше мечтата. Завърших техническия университет в Аахен където специализирах проектиране на пътнически самолети и се дипломирах в Еърбъс в Хамбург. Но дойде кризата през 2007 година. Опитвах различни възможности за реализация, докато не срещнах фирма Либхер, която търсеше авиационен инженер. В кризата да си намеря работа в тази сфера за мен беше златна възможност. В завод на компанията в Австрия работих 7-8 години. Други фирми от сходни индустрии, както и доставчици за тях забелязаха работата ми и попитаха дали мога да работя и за тях. Тогава реших да създам собствено инженерно бюро. Направих го в Габрово и започнах да работя. Клиентите, които ме познаваха знаеха какво могат да очакват и направо поръчваха. Заради нови пазари направих седалище на фирмата и в Дюселдорф. Втората фаза на това начинание винаги е била идеята ми не само да доставям инженерни решения на други, а да произвеждам крайни продукти с висока добавена стойност и затова винаги съм се питал как може да се направи нещо в Габрово.
– Не беше ли твърде рисковано преместването от Австрия в Габрово? Как си имал убедеността, че тук можеш да намериш хора, с които да работиш?
– Аз мога винаги да се върна, а хора в България вече бях намерил. Авиацията никога не ме е оставяла, тя ме държи жив. Наблизо, където работих в Австрия е Фридрихсхафен, там се организира най-голямото изложение за лека и спортна авиация в Европа. На него срещнах една от малкото български фирми, която произвежда леки спортни самолети – Аероплани ДАР. На изложението бе представен DAR Solo, едноместен лек-спортен самолет, който имаше нужда от допълнителна работа, за да стане продаваем – сертифициран по всички немски правила. Създадохме партньорство, работихме заедно няколко години като привлякохме студенти от Техническия университет в София. Това беше през 2011- 2014 година. Направихме ре-дизайн на самолета и го сертифицирахме в Германия. Аз самият изкарах лиценз за сертификатор на такъв тип летателни апарати. За мен това беше едно голямо упражнение след Еърбъс. Исках да видя какво се изисква в леката авиация, за да се сертифицира продукт и да се допусне в експлоатация. Това беше идеален пример как да започна от нула и след това да продължа сам. После всеки пое по неговия път и аз реших, че ще правя собствен проект, лек-спортен самолет. Намерих съмишленици, с които работихме по него няколко години и в момента е готов на хартия – малък, двуместен, цялометаличен самолет. Той е проектиран и съобразен с всички стандарти, за да може да бъде сертифициран и допуснат в експлоатация в Германия.
– Има ли си име?
– Казва се V300, Винъс Еъркрафт (Venus Aircraft), кръстен е на планетата Венера. Но това са хоби неща, защото досега инвестицията в разработката е сериозна, а бъдещото прототипиране е също голяма хапка. Затова казвам, че авиация никога не ме оставя, тя ме държи буден и покрай нея правя и други машини. Покрай самолетите започнахме да проектираме авиационни електрически двигатели, които от един, станаха цяло семейство и пак нов проект, много сложен.

– Защо Габрово?
– Аз съм габровец. Габрово има традиции в индустрията и ако човек се замисли, успешните фирми не правят посредничество или аутсорсинг, а конкурентен краен продукт. От географска гледна точка градът е перфектно разположен за тези цели, разполага с добър Технически университет, има всички предпоставки. Малък е, човек се движи бързо, не губи време в задръствания, не се разсейва и може да се концентрира… Има всичко – на една ръка разстояние.
– Установил си се тук със семейството си?
– Установяване е трудно казано. Има един нов модерен термин – времегрант – ново схващане за емиграцията, защото когато излизат някакви нови шансове, може да бъдеш навсякъде.
– Сега какво произвежда фирма „НИКО Технологии“?
– Покрай електрическите двигатели инвестирахме в свръх-модерни машини, които са ни нужни, но и могат да се самоиздържат, тъй като са необходими на много външни фирми. Основен стълб на „НИКО Технологии“ са лазерните технологии. С помощ на машини за лазерно рязане произвеждаме детайли и компоненти от машиностроенето, строителството, мебелната индустрия, хранително вкусовата индустрия и др. След една година експлоатация, с гордост мога да заявя, че сме ги запуснали и усвоили на 100%. Втората ми цел е да обуча екип от инженери – ядро, което да е способно да работи самостоятелно, за да разчитам на него и заедно да започнем да надграждаме третата. А тя е – разработеното семейство двигатели, които в момента са на фаза работещи прототипи, да влязат в серийно производство. След това, ако имаме финансиране са самолетите.
– Това ли е най-голямата мечта?
– Голямата ми мечта е фирмата да върви добре, а самолетите да си ги правим като хоби. Знаете ли как се става милионер в авиацията? Когато преди това си бил милиардер. Това е изключително финансово интензивно занимание и конкуренцията е огромна. Има компании, които произвеждат самолети от 100 години и не е лесно да станеш толкова добър колкото тях, това обаче не означава, че не трябва да опиташ.
– Откъде е тази любов към авиацията?
– Всеки има някаква ахилесова пета. Още в детската градина ни заведоха в Горна Оряховица и ни показаха един Ан 12. Бях изключително впечатлен от всичко. Винаги ме е интересувало да разбера как работи един самолет. Толкова не ме е блазнило да го пилотирам, а да разбера как се създава и функционира от инженерна гледна точка, физиката на отделните компоненти и тяхната съвкупност в една толкова сложна система, и то работейки безопасно. На една от първите лекции по самолетостроене, професорът ни представи диаграма, която показваше как ако промениш с 5% площта на крилото на един самолет, лавинообразно ще се променят всички други компоненти. Тогава се чудех как е възможно един човек да направи толкова сложен анализ. В последствие ми се отдаде възможност да се дипломирам на тази тема. Винаги ме е водило желанието да разбера как работи, до дъното, до същността.
– Какво би казал на младите хора, за да ги мотивираш? Ти си млад човек – едно момче тръгнало от Габрово с голяма мечта – самолетите…
– Ще им кажа да извикат неволята. Да преследват мечтите си, да избягват посредствеността и да се задълбочат в това, което ги интересува. Работа и постоянство. Да, нужен е и късмет, но той е 1% и идва само след 99% работа.
Автор на интервюто:
Маринела Събева, управител на ОИЦ – Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Икономика
Фирма „ЕМКБ“ АД набира работници

Фирма „ЕмКБ“ АД, част от германски холдинг за производство на електромотори, разширява своята дейност в България и търси работници за своето производство. Предлагаме обучение.
Ако проявявате интерес, изпратете своята автобиография на: radulova@emcb.bg.
За повече информация се свържете с нас на: 0885 911 850.
Икономика
Реч за състоянието на Съюза

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще произнесе годишната си реч за състоянието на Съюза на 10 септември (сряда) от 10.00 ч. българско време пред членовете на Европейския парламент в Страсбург.
От избор към действие: как ЕС се справя с днешните предизвикателства
През юни 2024 г. близо 200 милиона европейци гласуваха на европейските избори — най-високата избирателна активност от 20 години насам. Това показа, че гражданите се интересуват от ЕС и искат той да намери решения на най-големите предизвикателства.
От декември 2024 г. новата Европейска комисия се съсредоточи върху изграждането на една по-силна и по-устойчива Европа. Тя стимулира икономиката, инвестира в умения и жилища, осигурява енергия на достъпни цени и подпомага иновациите в области като чистите технологии и изкуствения интелект (ИИ). Същевременно ЕС задълбочава глобалните партньорства, поема по- голяма отговорност за собствената си отбрана и твърдо подкрепя Украйна. В перспектива модернизираният бюджет на ЕС от 2028 г. нататък ще осигури необходимата гъвкавост и амбиция за справяне с бъдещи кризи. Силата на Европа е в единството — заедно можем да отвърнем на днешните предизвикателства.
Речта за състоянието на Съюза
Речта за състоянието на Съюза (SOTEU) е годишната реч, произнасяна от председателя на Европейската комисия пред Европейския парламент, в която се определят приоритетите на Съюза за следващата година. Това е ключов момент за демокрацията в ЕС. Речта е последвана от дебат с членовете на Европейския парламент, който допринася за засилване на отчетността.
Първата за настоящия мандат на Комисията реч за състоянието на Съюза ще очертае общите постижения, предизвикателства и приоритети на ЕС и ще обяви нови инициативи за следващата година. Речта е знаково събитие в началото на новия политически сезон в ЕС. Речта и дебатът с членовете на ЕП допринасят за отчетността и за изграждането на по-прозрачен и демократичен Съюз. Тази година речта ще бъде на 10 септември 2025 г. от 10 часа българско време.
Речта и пленарният дебат ще се предават на живо с превод на български език на уебсайта и Фейсбук страницата на Представителството на ЕК в България, страницата във фейсбук на Европа директно Габрово, както и по БНТ 2, Нованюз, Евронюз и коментарно студио в предаването на Жени Атанасова “Светът и ние” по БНТ1.

Икономика
Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници

Фирма „ЕмКБ“ АД, част от германски холдинг за производство на електромотори, разширява своята дейност в България и търси работници за своето производство. Предлагаме обучение.
Ако проявявате интерес, изпратете своята автобиография на: radulova@emcb.bg.
За повече информация се свържете с нас на: 0885 911 850.
-
Културапреди 5 дни
Музеите и живото наследство – нови пътища за развитие
-
Новинипреди 6 дни
Монтираха два от пилоните с осветление на стадион „Христо Ботев“ (Видео)
-
Културапреди 6 дни
Предстои Десетото издание на Международния фестивал „Solo Act“
-
Новинипреди 5 дни
Валери Божинов стана спортен директор в Севлиево
-
Любопитнопреди 7 дни
„Goodbye summer party“ тази неделя край басейна на „Мечтания“
-
Новинипреди 6 дни
Спешно премахват опасните дървета около далекопроводите
-
Любопитнопреди 7 дни
Фестивалът Реките на града ще се проведе от 12 до 14 септември
-
Икономикапреди 5 дни
Фирма „ЕМКБ“ АД набира работници