Икономика
Кольо Кожухаров: Авиацията никога не ме е оставяла, тя ме държи жив!
Инженер Кольо Кожухаров е един от собствениците на фирма „НИКО Технологии“. С него ни среща случайността – той е един от дарителите на предпазни шлемове в първите дни на епидемията от КОВИД – 19. Но както често се случва, случайните срещи понякога оставят отпечатък след себе си, а някои хора ти се иска да срещнеш отново и отново… И ето ни вече пред кабинета на Кольо Кожухаров, за да разговаряме в рубриката на Общината „Избирам Габрово!“ за мечтите, за победите и за „неволята“…

– Живели сте дълго време в чужбина. Какво ви върна отново в Габрово?
– Заминах за Германия през 1999-та година. Исках да следвам авиация. Това ми беше мечтата. Завърших техническия университет в Аахен където специализирах проектиране на пътнически самолети и се дипломирах в Еърбъс в Хамбург. Но дойде кризата през 2007 година. Опитвах различни възможности за реализация, докато не срещнах фирма Либхер, която търсеше авиационен инженер. В кризата да си намеря работа в тази сфера за мен беше златна възможност. В завод на компанията в Австрия работих 7-8 години. Други фирми от сходни индустрии, както и доставчици за тях забелязаха работата ми и попитаха дали мога да работя и за тях. Тогава реших да създам собствено инженерно бюро. Направих го в Габрово и започнах да работя. Клиентите, които ме познаваха знаеха какво могат да очакват и направо поръчваха. Заради нови пазари направих седалище на фирмата и в Дюселдорф. Втората фаза на това начинание винаги е била идеята ми не само да доставям инженерни решения на други, а да произвеждам крайни продукти с висока добавена стойност и затова винаги съм се питал как може да се направи нещо в Габрово.
– Не беше ли твърде рисковано преместването от Австрия в Габрово? Как си имал убедеността, че тук можеш да намериш хора, с които да работиш?
– Аз мога винаги да се върна, а хора в България вече бях намерил. Авиацията никога не ме е оставяла, тя ме държи жив. Наблизо, където работих в Австрия е Фридрихсхафен, там се организира най-голямото изложение за лека и спортна авиация в Европа. На него срещнах една от малкото български фирми, която произвежда леки спортни самолети – Аероплани ДАР. На изложението бе представен DAR Solo, едноместен лек-спортен самолет, който имаше нужда от допълнителна работа, за да стане продаваем – сертифициран по всички немски правила. Създадохме партньорство, работихме заедно няколко години като привлякохме студенти от Техническия университет в София. Това беше през 2011- 2014 година. Направихме ре-дизайн на самолета и го сертифицирахме в Германия. Аз самият изкарах лиценз за сертификатор на такъв тип летателни апарати. За мен това беше едно голямо упражнение след Еърбъс. Исках да видя какво се изисква в леката авиация, за да се сертифицира продукт и да се допусне в експлоатация. Това беше идеален пример как да започна от нула и след това да продължа сам. После всеки пое по неговия път и аз реших, че ще правя собствен проект, лек-спортен самолет. Намерих съмишленици, с които работихме по него няколко години и в момента е готов на хартия – малък, двуместен, цялометаличен самолет. Той е проектиран и съобразен с всички стандарти, за да може да бъде сертифициран и допуснат в експлоатация в Германия.
– Има ли си име?
– Казва се V300, Винъс Еъркрафт (Venus Aircraft), кръстен е на планетата Венера. Но това са хоби неща, защото досега инвестицията в разработката е сериозна, а бъдещото прототипиране е също голяма хапка. Затова казвам, че авиация никога не ме оставя, тя ме държи буден и покрай нея правя и други машини. Покрай самолетите започнахме да проектираме авиационни електрически двигатели, които от един, станаха цяло семейство и пак нов проект, много сложен.

– Защо Габрово?
– Аз съм габровец. Габрово има традиции в индустрията и ако човек се замисли, успешните фирми не правят посредничество или аутсорсинг, а конкурентен краен продукт. От географска гледна точка градът е перфектно разположен за тези цели, разполага с добър Технически университет, има всички предпоставки. Малък е, човек се движи бързо, не губи време в задръствания, не се разсейва и може да се концентрира… Има всичко – на една ръка разстояние.
– Установил си се тук със семейството си?
– Установяване е трудно казано. Има един нов модерен термин – времегрант – ново схващане за емиграцията, защото когато излизат някакви нови шансове, може да бъдеш навсякъде.
– Сега какво произвежда фирма „НИКО Технологии“?
– Покрай електрическите двигатели инвестирахме в свръх-модерни машини, които са ни нужни, но и могат да се самоиздържат, тъй като са необходими на много външни фирми. Основен стълб на „НИКО Технологии“ са лазерните технологии. С помощ на машини за лазерно рязане произвеждаме детайли и компоненти от машиностроенето, строителството, мебелната индустрия, хранително вкусовата индустрия и др. След една година експлоатация, с гордост мога да заявя, че сме ги запуснали и усвоили на 100%. Втората ми цел е да обуча екип от инженери – ядро, което да е способно да работи самостоятелно, за да разчитам на него и заедно да започнем да надграждаме третата. А тя е – разработеното семейство двигатели, които в момента са на фаза работещи прототипи, да влязат в серийно производство. След това, ако имаме финансиране са самолетите.
– Това ли е най-голямата мечта?
– Голямата ми мечта е фирмата да върви добре, а самолетите да си ги правим като хоби. Знаете ли как се става милионер в авиацията? Когато преди това си бил милиардер. Това е изключително финансово интензивно занимание и конкуренцията е огромна. Има компании, които произвеждат самолети от 100 години и не е лесно да станеш толкова добър колкото тях, това обаче не означава, че не трябва да опиташ.
– Откъде е тази любов към авиацията?
– Всеки има някаква ахилесова пета. Още в детската градина ни заведоха в Горна Оряховица и ни показаха един Ан 12. Бях изключително впечатлен от всичко. Винаги ме е интересувало да разбера как работи един самолет. Толкова не ме е блазнило да го пилотирам, а да разбера как се създава и функционира от инженерна гледна точка, физиката на отделните компоненти и тяхната съвкупност в една толкова сложна система, и то работейки безопасно. На една от първите лекции по самолетостроене, професорът ни представи диаграма, която показваше как ако промениш с 5% площта на крилото на един самолет, лавинообразно ще се променят всички други компоненти. Тогава се чудех как е възможно един човек да направи толкова сложен анализ. В последствие ми се отдаде възможност да се дипломирам на тази тема. Винаги ме е водило желанието да разбера как работи, до дъното, до същността.
– Какво би казал на младите хора, за да ги мотивираш? Ти си млад човек – едно момче тръгнало от Габрово с голяма мечта – самолетите…
– Ще им кажа да извикат неволята. Да преследват мечтите си, да избягват посредствеността и да се задълбочат в това, което ги интересува. Работа и постоянство. Да, нужен е и късмет, но той е 1% и идва само след 99% работа.
Автор на интервюто:
Маринела Събева, управител на ОИЦ – Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


Икономика
Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.
„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.
„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.
Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.
Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.
След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.


Икономика
„Интер Пауър“ изгради фотоволтаична централа върху сграда на ОПТ – Габрово
Габровската компания Интер Пауър, лидер с дългогодишен опит в сферата на изграждане на фотоволтаични системи и внедряване на енергийно ефективни решения в индустриални и търговски обекти, реализира фотоволтаична централа върху покрива на сграда, стопанисвана от Общински пътнически транспорт.
Фирмата бе избрана за изпълнител на проект за изграждане на фотоволтаична електроцентрала, иницииран от „Енергийна общност Габрово“. Върху покрива на зданието е изградена съвременна фотоволтаична система, с инсталирана мощност от 150 киловата(kWp). Използвани са общо 256 високоефективни соларни модули, с номинална мощност между 570 и 590 Wp.
Електроцентралата е оборудвана с пет трифазни хибридни инвертора от серията Deye SUN, които осигуряват висока ефективност на преобразуване и позволяват последващо надграждане на системата с акумулиращи устройства за съхранение на енергия. Всички компоненти са с дългосрочни производствени и експлоатационни гаранции, включително 30-годишна линейна гаранция за мощността на панелите.
Интер Пауър е утвърдена габровска компания с над десетгодишен опит в проектирането, изграждането и поддръжката на фотоволтаични системи, системи за индустриално и битово LED осветление, електроизграждане и умни решения за енергийна автоматизация. Фирмата е партньор на водещи производители и притежава множество успешно реализирани проекти както в частния, така и в публичния сектор, включително обекти, изградени с европейско финансиране.

-
Кримипреди 4 дниДелото за тежката катастрофа с шестима загинали край Габрово започва
-
Кримипреди 6 дниЗадържаха рецидивист, обирал гаражи, мази и коли в Габрово
-
Кримипреди 4 дниПрибраха двама, подлудили с кражбите си Габрово
-
Новинипреди 4 дниОбщината констатира дефекти по новия асфалт при ремонта на ул.“Христо Ботев“
-
Културапреди 5 дниПреди 100 години в Габрово е открит паметникът на загиналите във войните
-
Новинипреди 5 дниЗапочва кампания за обновяване на Детското отделение в МБАЛ – Габрово
-
Новинипреди 5 дниВъзстановят спирка Рачо Ковача, преместена заради новото кръгово
-
Новинипреди 7 дниУченици от ПМГ – Габрово се запознаха с кампанията „НЗОК за теб“








